Söka ensam vårdnad - ja eller nej?

Står i valet och kvalet och skulle gärna höra från er som gått igenom en vårdnadstvist. Jag saknar inte skäl att göra det - vad jag undrar är om det är värt det? Ni som gjort det, ångrar ni er? Ni som inte gjort det, ångrar ni er?

Det beror nog väldigt mycket på vad som ligger i vågskålarna, både för dig och dina barn…

Ja, som sagt saknas inte skäl - det jag undrar är om ni som gjort det känner att det blev värre efteråt (det lilla samarbetet med den andra föräldern som ändå fanns upphörde helt och för all framtid, ni blev smutskastade i rätten, ni förlorade istället vårdnaden) eller om ni som inte gjorde det känner att ni i backspegeln känner att ni borde, då det bara blivit värre med tiden?

Jag har stått bredvid när min sambo blev stämd på vårdnaden av sitt x.
De barnen har farit väldigt illa av ffa sin mors hantering av konflikten. Facit blev att hon fick ensam vårdnad om ett av barnen som nu mårännu sämre.
Just själva utredningen, kontakterna med rätten och familjerätten har en tendens att fördjupa konflikten och får barnen att tappa tron på myndigheterna iom att det inte blir som de vill.

Jag skulle vilja säga att det måste finnas mycket starka skäl ur barnets synvinkel för att det ska vara värt det.

Tack för svar! Vilka skäl angav rätten som anledning till att döma till ensam vårdnad i det fallet?

De följde rekommendationen från familjerätten som ansåg att mamman var bäst lämpad att se till det barnets bästa - vilket de inte byggde under med fakta och vilket dessutom visat sig vara fel i verkligheten. Det är tyvrr inte alltid sanningen som vinner.

Tack! Finns annan person här på forumet som har egen erfarenhet av detta?

Jag genomgår just nu en vårdnadstvist. Ska snart upp i tinget igen . I detta fall smutskastar mitt x mig och vill ta vårt barn ifrån mig . Jag vill fortsätta ha gemensamma vårdnad , men lite ändringar.
Mitt x vägra samarbetsamtal men välkomna vårdnadsutredning, när utredningen starta ville x ha samarbetsamtal… mitt x ändrar sig hela tiden . Och är en hal ål. Hans ombud är en bitter ”she-man” precis lika bitter som x .

I det stora hela är det ALLTID barnen som kommer i kläm . Barnen har rätt till sina båda föräldrar.
Och barnen känner av det hela .
Rätten ska ha barnet i focus och INTE föräldrarnas önskemål.

I detta fall är det ett enda stort hämndbegär ifrån mitt x , och jag vet INTE Vf han ska hämnas .
Att han inte tänker på vårt barn är ganska uppenbart.
Vilket kan bevisas .

2 gillningar

Jag står i samma val själv nu.
Mitt X vägrar samarbeta, han pratar via barnen med mig, han har förbjudit mig att ringa. Jag får bara smsa ja-, nej- och var-frågor mmellan kl 09-21. Annars ska det mailas. Han har även sagt att han helst vill att jag ska skriva det jag vill på en lapp och överlämnaa i samband med att barnen byter vecka😩 Han har gjort så barnen hamnat hos kronofogden men som tur var lyckades jag rädda det hela i sista sekund och han vägrar att låta ett enda barn skrivas hos mig så jag vet ju inte om barnen får mer skulder.
Barnen märker av detta dåliga samarbete. De blir lidande många gånger.
Så jag tänker att de lider redan nu så jag kan lika gärna försöka få ensam vårdnad för han ger mig bara bekymmer ändå.
Vi var på rådgivning som erbjuds 5 gånger. Men där blev allt mitt fel. Hon sa att jag skulle backa vilket innebär att jag totalt inte ska prata med honom alls. Jag gjorde så och hanr ju superglad för det.
Jag är orolig över att det blir samma i en vårdnadstvist, att jag får skulden och rätt vad det är har han lirkat till sig vårdnaden. Jättesvårt. :cry:

Först tänkte jag att det var ett fall där kvinnan inte kan låta bli att lägga sig i faderns relation med barnen och mitt råd skulle då bli att backa.

Mdn så skrev du att pappan satt barnen i skuld som hamnade hos kronofogden. Där har du en stort och påtaglig orsak att söka enskild vårnad. Pappan kan fortfarande ha umgänge, kanske till och med 50/50. Men sätter han barnen i skuld ska han inte ha vårdnaden.

2 gillningar

Jag har en hel dagbok… låter barnen åka båt utan flytväst, lämnar dem ensamma till kl 01 på nätterna osv…

Känner du till fall med länk där vårdnaden gått till den ena pga att den andra inte samarbetar? Jag vill veta nivån, om mina händelser räcker eller om jag bara ställer till en jobbig tvist som bara resulterar i mågra regler vi ska följa…,

Det verkar vara mer än bara samarbetsproblem som är goda skäl till enskild vårdnad i det här fallet.
En viktig poäng är att detsom inte går att bevisa har ingen tyngd i rätten. Kan du bevisa att han åkte båt utan att barnen hade flytväst? Kan du bevisa att han lämnade dem ensamma till sent på natten? (Hur gamla barn pratar vi om?) Då är detju inte svårt att hävda att det är barnens bästa att inte bo med pappan. Det där med kronofogden borde ju vara lätt att bevisa iaf.
Jag har samlat på mig massor med länkar pga min sambos vårdnadstvist, så visst finns det fall där enskild vårdnad har dömts pga samarbetsproblem, men som sagt, det verkar inte vara där problemet ligger.

(Ps. Han förlorade vårdnaden om ett av tre barn, alla helsyskon, pga bedömningen från familjerätten. I efterhand är det tydligt att familjerätten gjorde fel bedömning, men skadan är tyvärr redan skedd)

Sammanställning av länkar till olika studier om vårdnadstvister
https://maukonen.wordpress.com/referensbibliotek/vardnadstvist/

Han har ju nu slutat lämnat dem ensamma på nätterna efter att jag ”bråkat” med honom om det. Jag har nog bevis i gamla sms där han skriver att han inte tycker att det är någon skillnad på att lämna barnen ensamma på dagen eller natten. Men han slutade med det, men inte för att han tycker att barn inte ska vara ensamma på nätterna utan för att jag hotade med att göra orosanmälan tror jag

Mitt förtroende för hans föräldraskap är slut nu. Det händer nåt nytt hela tiden. Det senaste är att han sade till mig att han kommer att åka tåg till Åre på torsdag även om ett barn har Covid19. (Barnet är nu sjuk och testades idag). Det är helt uppåt väggarna.

Det där är ju straffbart! Polisanmälan eller orosanmälan är lämpligt!

Hur gamla är barnen?

1 gillning

Vad är straffbart?
De är födda 06, 08 och 11

Att utsätta andra för smitta.

1 gillning

https://www.regionjh.se/nyheter/pressmeddelanden/rjhpress/brottsligtattmedvetetspridacovid19.5.5f5c9bfc175c13efeba1b796.html

1 gillning

Ja, men nu har de inte åkt än och vi vet ju inte provsvaret än. Så än har inget olagligt gjorts.
Men jag gillar inte den inställningen. Min son som testades idag sa att han sagt till honom att de kommer åka tåg till Åre även om han har Covid19. Det är frl signal till barnen. Men än har inget brott begåtts

1 gillning

Pappan sade det till mig förra veckan åxå. Jag sa att de kan ju smitta någon som faktiskt dör. Då tyvkte han att jag målade fan på väggen.