Snart 3 år senare

Det har snart gått 3 år. Känns galet vad fort det har gått. Det första året var mest ett töcken. Jag minns fragment mest. Det handlade om att överleva och att ta sig vidare. Att försöka börja le igen. Hitta lugn och harmoni. Jag har nog skrivit en mindre bok vid det här laget. Skrev och åter skrev, det var väldigt befriande att sätta ord på allt. Idag kan det smärta en del att gå tillbaka och läsa det jag skrev. Insikten av hur skitdåligt jag mådde. Hudlös. Så otroligt sårbar.

År två började jag landa i det nya livet. I det nya hemmet, i de nya rutinerna. Luften kändes fri och en harmoni infann sig i mitt nya hem. Började känna mig stark. Provade tom att dejta lite försiktigt, men det visade sig att jag var långt ifrån färdig läkt. Att inte vara ”klar” innebär ju också att man finner personer som man kan spegla sig i. Alltså fann jag min spegelbild, lite halvtrasiga människor som inte sorterat klart i sina känslor till sina X och som inte läkt ut. Min intuition var det dock inget fel på så kroppen sa till på skarpen att det inte var dags än.

Vägrenen, eller kanske snarare diken jag undvikit att falla i, längs min stig under dessa år har varit.

Säg inte ord som inte går att ta tillbaka. Hur illa han än har behandlat mig behandlar jag honom med respekt. Vänligt bemötande. Och jag har förlåtit och accepterat.

Läk. Släng dig inte in i något för att trösta mina egna sårade känslor och ego. Visa respekt för andra människor. Utnyttja ingen för att försöka må bra en liten stund.

Ta en dag i taget, det har varit det absolut svåraste för mig. Rusa inte framåt. Försök inte heller att fly från smärtan. Var i den. Acceptera den. Försök ta reda på vad som utlöste just denna ångest och sortera i den känslan. Vad betyder den, vad står den för. Acceptera den stukade självkänslan och det överkörda egot.

Älta älta älta älta älta älta … tills du är så evinnerligt trött på att höra din egen röst i huvudet att du bara känner, att näe, nu är det nog. Inte en dag till. Då först är det dags att gå vidare. Innan dess finns det där förbaskade gnuttan hopp kvar om att … Om månen faller ner och jag hittar skatten vid regnbågens slut så kommer det bli vi igen och vi kommer leva lyckliga ihop resten av alla våra dagar.

Förnuftet är det ju inte det minsta fel på, men känslorna spelar inte riktigt i samma division

Nu snart 3 år senare inser jag att jag snart är i mål. När jag inte längre känner att det är viktigt att berätta vad jag gått igenom. Visst det är en del av mig och kommer alltid att vara, det har ju format mig till den jag är idag. Men det är inte längre en så stor del av mig. Och precis som jag vill träffa en man som är klar. Som har läkt. Som är nyfiken på vem jag är och inte nödvändigvis måste berätta om sig själv hela tiden och vad han gått igenom, vill ju även han träffa en kvinna som också är klar.

Jag är inte längre stukad och behöver huka mig för att jag inte tror att jag duger till eftersom en rövhatt valde bort mig för en annan kvinna. Det sätter inte något värde på mig. Att han inte visade mig respekt betyder inte att jag inte ska respektera mig själv. Jag sätter mitt eget värde.

Och till alla er fina underbara människor som är i början på just Er resa. Glöm inte att andas. Att skratta, även om det är mitt i alla tårar. Hitta er kanal att få frid en stund i själen. Naturen är en fantastisk plats att vistas i. Dina ögon ser inte mer än vyn tillåter. Det fyller din hjärna och sakta töms den på tankar. Ett par minuters frid. Omge dig med människor som ger mer än de tar just nu. Var snål med din egen energi. Du behöver den nu. Ge dig själv tid. Massor av tid. Och acceptera att det tar tid att läka.

En minut blir en timme blir en dag blir en månad blir ett år …

58 gillningar

Så bra och fint skrivet!
Tack för att du delar med dig och inger hopp om att läkning är möjligt, även om det inte känns så när man är mitt i sorgen och saknaden!
:two_hearts:

2 gillningar

Kommer ihåg dig från när jag först dök in på forumet i maj 2016. Jag för min del har gjort alla misstag man inte ska göra och några till. ha det bra.

3 gillningar

Man förstår att det finns hopp.
Tack för att du delar med dig.

1 gillning

Vad fint att läsa ditt inlägg. Det får mig att känna hopp om att det kan bli bättre. Jag har inte kommit så långt än men jag kämpar med mig själv. Tack :cherry_blossom:

2 gillningar

Oj vad fint. Tack!

Klokt och hoppingivande, och intressant med tidsperspektivet på läkningsprocessen. Tack för ditt inlägg, hittar styrka i orden :muscle:t3::sparkling_heart:

2 gillningar

En mening fastnade i mej…”jag har inte längre behov av att berätta vad jag varit med om”
Jag har haft ett enormt behov att berätta det. Men det börjar lätta.
Har träffat nya människor de sista månaderna - o faktiskt inte berättat.
Kan det vara så att jag är på väg att läka?

12 gillningar

Exakt den meningen fastnade jag också för. På pricken beskrivet. Tack för din fina och hoppfulla berättelse @Astel.

2 gillningar

Kommer ihåg dig med @Daggis. Var inte så hård mot dig själv! Vi gör alla misstag, massor, men vi kan ju också ta lärdom av dem. Att inte göra om dem. :wink: Vi är ju bara människor och när vi är som mest sårbara gör vi saker som inte alltid är helt genomtänkta. Så var snäll mot dig själv. Gör saker som du vet får dig att må bra. Är du det minsta tveksam. Dra i handbromsen och fundera en stund på vad det är som gnager.
Kram

Det tror jag definitivt @Lavve. Man är ju ganska egocentrerad när man mår skit. Man orkar inte engagera sig i andra människor, ens hjärna är ju fullt upptagen av att tänka på sig själv och den helt makabra situation man befinner sig i.
Jag försökte i varje samtal med mina vänner att, först säga några korta saker om dagsformen, sen alltid fråga dem, hur mår du, det var inte helt lätt alltid att ta in vad de sa för att hjärnan kokade, men det var viktigt att inte allt bara handlade om mig mig mig mig mig … och rövhatten …

Om någon skulle ha frågat mig - Vem är du, beskriv dig själv, hade jag garanterat svarat något med orden … bedragen, skild, bortvald, skör, trasig, kantstött osv osv osv

inte mamma, syster, dotter, vän, rolig, knasig, stark, kärleksfull, empatisk osv osv

Jag liksom identifierade mig med min egen smärta. Och jag tror att det är precis så det går till.

Ju längre bort man kommer, desto tydligare blir det :slight_smile:

12 gillningar

Kunde skrivit varenda ord själv :grimacing:

Tack för ditt fina inlägg - det ger verkligen hopp :cherry_blossom:

2 gillningar

Så bra skrivet! För mig har det gått 2,5 år exakt sen bomben släpptes. Han ville inte mer, och naturligtvis kom en ny kvinna in på stört i hans liv (hon är kvar).
Fy vilket helvete det varit. Strax innan 2 års dagen kände jag att jag gjorde ett jättekliv framåt. Trodde nu är jag fri, så fri man kan bli. Men nya besvikelser dyker upp över hans prioriteringar gentemot barnen osv. Sen fick jag superångest inför dotterns födelsedag förra veckan. Högtider driver fortfarande fram ångest och sorg. Så ibland undrar jag om jag någonsin kan sluta bry mig om honom…
Och en ny man känns fortfarande väldigt långt borta.

2 gillningar

Förstår dig precis @minglan!
Jag har också väldigt svårt att träffa henne, har funderat mycket kring vad det står för, säker en blandning, men hon är såklart förknippad med mycket smärta, eller hon är för mig personifierad för just min smärta. Vilket ju inte är sant men vårt äktenskap tog slut just där då min x-man förälskade sig i henne.
De har haft ett på och av förhållande Men är nu ihop och hon är numera en del av barnens vardag. Hon är också väldigt svartsjuk på mig, såpass att bår gemensam hund inte kan vara där. Och jag förstår att det blir så hör när man börjar en relation sprungen ut en lögn.

Jag har varit tydlig med hur jag känner för mitt X, att jag behöver tid, att mina känslor för honom inte suddats ut än, att jag är rädd för smärtan jag skulle känna om jag såg honom titta på henne med kärlek i blicken, rädd för vad som skulle bubbla upp till ytan igen.

När min yngsta fyllde år här för ett tag sedan tänkte jag åka förbi och ge henne en kram. Hade firar henne ett par dagar tidigare. Men jag kunde inte. Stannade bilen ett par hundra meter innan huset och bröt ihop. Bara grät. Så mycket smärta, så mycket känslor. Ringde dotter och berättade att jag inte var mogen än att träffa ”henne” att jag var så ledsen för att dottern skulle behöva få lida för det, men hon svarade lugnt att vi kan kramas en annan dag mamma :heart:
Åkte hem och satt på golvet i en mörk hall och bara grät.

Det händer då och då att tårarna kommer. Jag bara låter de rinna. Det är ord som aldrig blev sagda som behöver få komma ut. Och det lättar på trycket.

Jag har inte längre ett truck över bröstet när det gör ont.
Jag känner mig också äntligen redo för att träffa en ny man. Att få känna kärlek igen.

Du kommer också dit @Minglan! Låt det bara få ta sin tid :heart:

12 gillningar

Perfekt skrivet!!

Precis samma här. Börjar avta väldigt mkt nu. Ingen första ingång i samtal med människor längre. Tack och lov.

1 gillning

Förstår precis. Skönt att höra att det tar tid för andra.
Känner mig så tradig att jag inte bara kan sluta bry mig. Önskar dig en fin sommar!

1 gillning

Tack för ditt inlägg som ger hopp till mig som precis är i början av min resa. Just nu känns det som om detta kommer vara som en våt filt över mig i resten av mitt liv så jag behöver dina ord.

1 gillning

@Soccermum Jag vet precis hur j**la hopplöst det känns. Och hur jag där och då desperat letade efter ljusglimtar. Så kunde jag ge dig en eller två värmer det enormt.
Hade önskat att jag kunde ge dig en quickfix, men det finns bara långfix, inga genvägar. Och under tiden hittar man många stunder av både glädje och ren lycka :blush:

Forumet skänker trygghet tills man hittar den i sig själv igen :heart:

4 gillningar

Tack @Astel för detta inlägg!
Det ger mig hopp och jag inser att jag måste vara snäll mot mig själv och förstå att det här kommer ta tid.
Jag längtar till den dagen då min historia inte upptar min tid och jag inte längre tänker på exmannen och hans nya.
Längtar efter att börja leva igen och känna samt kanske t o m möta någon som ser mig och tänker på mig!

3 gillningar