Smärtsam separation med barn!

Vems lycka är viktigast enligt dej då?

Kontentan av den som lämnar blir oftast en person som är krossad och som det i genomsnitt tar 5-7 år för att kunna känna lycka igen. Det är en ganska lång tid i ett litet barns liv.

Mår man man dåligt i äktenskapet och inte ser någon annan utväg så ska man självklart skilja sej. Men lämnar man bara för att det är tristess eller kanske börjat dregla över någon annan är frågan om man som gift inte är skyldig både sej själv, sin partner och sina barn att jobba för att komma på rätt köl igen. Innan man går.

5 gillningar

Det jag försöker säga är att gräset är grönare på andra sidan om man inte vattnar sitt eget. Istället för att bryta upp när det ändå finns tre barn med i bilden så tycker jag att han hade kunnat ge det en chans med familjerådgivning och att jobba på att hitta lyckan där han står istället för att söka den någon annanstans.
Hade det inte funkat, så hade det ändå känts bättre för mig. Att vi iallafall försökte. Sättet han lämnar mig på nu är allt annat än bra.
Han slår ner bomben om att han vill separera, försöker inte ens prata på familjerådgivningen och låter mig och barnen gå runt i total ovisshet.
Han pratar inte med mig, svarar inte på mina sms, ser inte på mig. Från att ha varit ett par i 12 år till att bli ingenting.
Om man nu är den som vill separera så kan man ju göra det så fint det går och försöka visa hänsyn till barn och partner. Och ta tag i det praktiska kring en separation. Nu lämnar han allt åt mig.

Mitt största barn som blir 7 år förstår vad som håller på att hända. Han har dom senaste dagarna gråtit mycket och sagt att han vill att vi ska göra saker tillsammans, att han inte vill att det ska bli vinter för då kommer det hända något tråkigt. Så tungt att bemöta sorgen.

3 gillningar

Källa på det? Så länge dröjer det ju inte ens för de som sörjer en död!

Läs många historier här som har pågått några år så får du en annan och mer hoppfull bild. Visst är det några som fortsätter att må dåligt länge. Fundera över vad som är gemensamt för dem och försök undvika att hamna i samma läge.

1 gillning

Visste väl att jag kände igen ditt nick från Flashback @Restenavlivet :smile: Bury the dead or they stink (Doug Coughlin ur Coctail, 1988). En annan sak att sörja ett liv som man ville ha kan jag tycka.

1 gillning

Det är tyvärr inte mig du känner igen @Johan40 , då jag förviss finns på flashback men under ett helt annat nick och inte varit aktiv sedan 2014…

Källa: Forumet här: Urval. De som blivit lämnade. Flera som nämner att det tar så långt tid. Jag återkommer med mina egna empiriska slutsatser om några år.

För den som mist en död kan de ta bra mycket längre tid än så.
Källa: Egen syster som mist 19-årig son för 5 år sedan. Är tveksam till att jag någonsin kommer få se henne skratta med ögonen igen.

Min pappa har uttryckligen sagt: ”Vi som har det så bra? Nu talar vi inte mer om det.” när mamma fört skilsmässa på tal. Han är en sån som skulle stå förvånad om hon väl hade fullbordat och gått all in med skilsmässan.

Och jag förstår. Jag förstår att det finns många par där den ena parten verkligen tycker att allt är bra eller åtminstone okej medan den andre känner sig osedd, oälskad, förminskad och hämmad. Och ja, jag anser att man borde prata med sin respektive om hur man känner istället för att bara säga: nu vill jag skilja mig.

2 gillningar

Sk Cherrypicking.

Ja, att förlora ett barn måste vara svårt. I kontexten trodde jag det var självklart att det som avsågs var en partner.

1 gillning

Man kan vända på ditt resonemang också. Om den som blir lämnad inte trivs, det är ok? Det påverkar enl ditt resonemang inte barnen negativt? Vi är många som vittnar om rätt fula separationer. På vilket sätt gagnar det barnen? Där den som blir lämnad blir krossad. Problemet är att alla relationer och skilsmässor likställs. Resonemang som dina tror jag leder till att en hel del tar lätt på skilsmässa. ”Det är inga problem för barnen, för det finns det minsann studier på. ”

Jag kan tycka att om man har barn ihop så bör det vara obligatoriskt med familjeterapi x antal gånger under ett halvår innan separation. För att visa på att man bör tänka efter och försöka innan.

Så sant!

Håller med dig! Mitt ex orkade inte sparka liv i en kanske stagnerad relation efter åren med små barn. Istället väljer han att gå vidare och hoppas på att bli lyckligare någon annanstans. Utan att reflektera över varför det stagnerat

Mitt ex har inte en enda gång under 15år tagit upp att han är missnöjd med något! Inte en enda gång! Jag har tagit upp det med honom några gånger då jag tyckt att vi haft dippar. Vid ett par av de samtalen uttryckte han att han tyckte vi hade det bra, han tyckte inte det var en dipp. En annan gång när jag tyckte han kändes irriterad o frånvarande så höll han med om att vi hade en dipp, men det verkade ändå inte vara en stor grej för honom. Ett par år senare vill han skiljas. Bara sådär. Att prata om vår relation, vad som var bra och vad som vår dåligt var meningslöst enl honom. Han ville nåt annat. Jag vidhåller att det är uselt när man har familj och barn att ta hänsyn till. Om vi hade gått i familjeterapi i nåt år, försökt ändra på vissa saker osv och det ändå inte blir bättre, fine. Istället håller han tyst, ser till att hitta någon annan bakom ryggen på mig. Och är nu irriterad på mig för att jag mår dåligt och inte vill ha med honom att göra. Ja, jag mår skit. Gör så gott jag kan för att ta mig igenom detta. Men har lite svårt att se hur detta på något sätt är bättre för barnen än hur vi hade det innan han ballade ur?

2 gillningar

Den enda rimliga ansatsen är ju ändå att man först och främst har ansvar för sitt eget och sina barns välmående.

Det jag hör när många berättar att det var som en blixt från klar himmel är att kommunikationen nog inte varit så bra. Att den ene har fullständigt dominerat kommunikationen och beskrivningen av hur läget är.

Vi har redan betänketid, men jag tycker att medling borde vara ett bra komplement. Både för att ta reda på om något går att rädda och om inte för att dra upp riktlinjerna för hur vårdnad och boet ska fördelas.

2 gillningar

Bry dig inte om allt som skrivs här @San av oss som kommit år fram i processen - fel av oss att kapa din tråd. Du har all rätt att tycka och känna vad du vill. Du befinner dig i kris och kämpar för ditt liv, då behöver man en klapp på axeln, att nån lyssnar eller att nån håller med och säger nått snällt. Du kommer klara detta :muscle:

2 gillningar

Det har du rätt i! Jag önskar att mitt ex förstod vikten av kommunikation. Istället upprepar han samma beteende, och hoppas att det ska gå bättre nästa gång. Utan att förstå varför det gått fel tidigare? Han verkar tro att saker ska lösa sig av sig självt. Gör det inte det, så börjar man på ett nytt bygge istället.

@San du får ursäkta att din tråd ballade ur helt…

Vi har några medlemmar som säger sig vara oerhört nöjda med sina beslut, så de måste promt in och rättfärdiga dem gång efter annan. Nu drabbade de din tråd allihopa, nästan.

Vänligen frånse käbblet.

Förutom att de givetvis har sant i att förr eller senare blir allt bra igen (för det blir det) så kan de knappast förstå den andra sidan.

Mitt numer (tack gode gud för det) X var på väg att splittra familjen när vår yngsta var 1 år.
Skulle hon skriva här på forat skulle hon förmodligen hålla linjen: Lycklig för min egen skull… bla bla.
Vi hade ett bra förhållande, kärleksfullt och med både närhet och närvaro, MEN hon lät sig bli förförd av en äldre arbetslös, rätt rolig man som prioriterade att fika med henne framför att jobba eller vara med sin familj.

Det är givetvis inte alla som varit otrogna när de väljer att abrupt lämna, men förmodligen alla har någon de drömmer om istället.

Jag KAN fortfarande inte sätta mig in i hur det hade varit att inte få vara med mina barn hela deras uppväxt.
Ett straff värre än döden i min fantasi.
Jag slapp uppleva det.
Jag förstår till fullo att du fasar för det.

De berättigade funderingarna hur han för 18 månader sedan var bekväm i att ta beslutet att sätta ytterligare ett liv till världen och nu lämna detsamma innan det kan säga hans namn eller ens gå är för mig helt rimliga.
Det är obegripligt korkat agerande.

Det är inte bra, normalt, naturligt eller något annat.
Det är ren och skär galenskap.
Brist på ansvar, på alla plan.

Man kan välja en hel massa saker i livet, bara för att man själv blev nöjd behöver de inte varit bra beslut.

Att han lämnar för sina barns bästa är rent trams.
Han lämnar för sin egen skull.
För att han inte orkar vara vuxen sitt liv och sin situation.
Han vill bara inte längre.

Just det är, förutom det tragiska i att dela barnens uppväxt med just ett sånt stolpskott, förmodligen den vetskapen som gör att du kommer ta dig igenom detta.
Du kommer att behöva vara klippan som barnen kan luta sig mot.

Det kan vara värt att hålla ut med ett pucko de extra åren bara för att vara närvarande varje dag.
Förmodligen kommer du inte få den möjligheten men klippan kommer lik förbaskat att vara du.

Så ta den rollen, axla den med stolthet.
Gör vad du känner att du måste göra för att försöka få relationen att funka.
När du känner dig trygg i förvissningen: Jag gjorde vad jag kunde! Kommer du redan att vara en ännu stadigare klippa för dina barn att luta sig mot.

Karlsloken kan du efter det glömma.
Svikare och smitare behöver vi inte i våra liv, inte någonstans.
Inte jag och inte du och inte våra barn heller.
Nu finns de ju där, men du förstår vad jag menar?

Läs och älta allt du behöver och hinner men var hela tiden medveten om att du bara är här på genomresa.
Med barn och mitt i livet kommer du att måsta hantera situationen och hinner inte sitta här inne och rulla varv på varv som vi i ett senare skede av livet.

Du är ung och stark, du kommer att klara det här.
Det sätt du bestämmer att förhålla dig till barnens ynkliga pappa är det bästa.

Så håller vi alla tummarna för att han begriper att fortfarande vara barnens pappa och inte bli en i mängden av de som försvann.

Avslutningsvis är det också så att du från och med nu kommer att behöva göra många fler aktiva val än du hade trott.
Inte minst när du börjar känna att du träffat någon ny som du vill ha nära dig i ditt och dina barns liv.

Det kommer att göra dig till en kompetentare och mer handlingskraftig kvinna.
Det kommer att ta energi men också ge.

Flytta fokus från forntid till framtid så snart du kan.
Alla val som du kan påverka ligger framför dig.

U go girl! :heart:

10 gillningar

:rofl:

Så mycket visdom i ditt inlägg :+1:

5 gillningar

Har ni pratat något om vad som är på G med er 7-åring? Om ert barn mår dåligt och märker att något håller på att hända med familjen kanske det är dags nu.

1 gillning

Tack @Skipper! Så väl formulerat.

Det är intressant hur lämnade gärna vill spy galla över lämnare och undra varför och hur de tänker. Om så en lämnare berättar hur den tänkte så får man veta att man tänker på ett annat sätt.
:joy::joy::joy:

Att vi inte förbjuder skilsmässor helt och hållet? Vaddå missförhållanden? Vaddå aldrig ha förståelse för den andre? Misshandel? Utnyttjande? Pffft! Det är bättre för barnen med kärnfamilj!

3 gillningar

Det var ett onödigt svar på alla sätt.

2 gillningar

@San, det kommer bli bättre. Även om jag var den som lämnade mitt ex så har jag självklart också blivit lämnad i tidigare relativt långa förhållanden. Man känner sig ofta förkrossad och förbannad, men det BLIR bättre.

Jag förstår dina farhågor gällande barnen och hur dom ska ta det. Tro mig, det hade jag som lämnare också! Visa dom att även om er familjekonstellation förändras så kommer ni ALLTID vara mamma och pappa.

Jag ber om ursäkt om vi fick din tråd att spåra ur. Det är lätt så att man vill försöka förklara sin sida av saken, men jag förstår att du kanske behöver något annat just nu. Lycka till och hoppas du tar dig igenom det här på bästa möjliga sätt :heart:

2 gillningar

Orkade så klart inte läsa allt men detta forum är för alla oavsett om man lämnat eller blivit lämnad.

3 gillningar