Smartaste hanteringen av aktier och fonder vid bodelning?

Tjena.
En något udda fråga kanske.

Min exfru och jag håller på med bodelningen nu.
I boet finns en depå (ej ISK) med aktier och fonder till ett värde av drygt 400’ vilka står på mig, men som så klart ska delas.
Men vad är smartast för oss båda?

Det finns ett antal vägar att gå som jag ser det:

  1. jag ersätter henne med 200’ rätt av.
  2. jag för över hälften av alla aktier och fondandelar till hennes depå.

Vad finns det för pro’s and con’s för de båda alternativen?
Skattemässiga?
Möjligheten för henne att bygga vidare på en bra portfölj?
Osv.

Allt gott!

/E

Jag skulle förorda att du för över hälften av värdepapperna till hennes depå. Då kan hon själv välja om hon vill sälja, eller behålla. Och det blir ingen skatt just nu om ni båda behåller värdepappren.

Om du ska flytta över pengar till henne bör du räkna med (ta bort) reavinsten som du får betala den dagen du säljer.

2 gillningar

Alternativet att bara lösa ut hennes del med cash?
Någon tanke där?

Jag antar att du med “cash” inte menar en påse fysiska pengar på bordet, utan en överföring av annat obundet kapital?!

Krasst sagt så beror eventuella fördelar (för dig) när det gäller att överföra “cash” på vilka aktier/fonder det handlar om och hur du bedömer kommande värdeutveckling på dessa.

Men enklast och kanske mest rättvist för er båda, oaktat hur värdeutveckling vare sig varit eller kan bedömas se ut framöver, är nog att föra över halva depån. Då får hon själv avgöra hur hon vill göra med dessa, sälja av och skatta själv… eller behålla.

För resultatet blir detsamma för henne om du för över annat kapital och drar ifrån din kommande beskattning på värdeökningen av fonder/aktier från summan du för över, eller om hon väljer att sälja själv direkt och tar beskattningen på sin egen deklaration kommande år.

[EDIT] Fördelen för henne om du för över halva värdet av depån utan avdrag för kommande vinstbeskattning är ju att hon får lite mer kapital i obunden form. Fördelen för dig om du behåller aktierna/fonderna för att du ser att de har en bra potential för värdeökning framöver är ju att du kan casha in den vinsten så småningom, men också får skatta för den då. Så behåller du hela depån så kanske ni kan lägga er på ett mellanläge när det gäller beräkningen av den eventuella vinstskatt som är aktuell just nu i stunden. För det kan ju rent krasst vara så att värdeökningen har reducerats betänkligt under detta året, beroende på vilka enskilda aktier/fonder du har placerat i.

2 gillningar

Hahaha!
Hade varit gött att bara kunna sprätta upp en madrass och ge henne ett par rullar tusenlappar. Men nej, så kul är det tyvärr inte.

Tusen tack. Det var exakt detta som jag funderade kring och nu fick svar på.
Du är en pärla @Noomi.

1 gillning