Slut efter 7 år?

Hej. Nu är det tyvärr min tur att skriva av mig och kanske få några råd av er.

Jag och min sambo är båda i nedre 30-årsåldern. Hon är ca 1,5 äldre än mig. Vi träffades för ca 7 år sedan och vi klickade direkt. Jag har aldrig träffat på en sådan godhjärtad människa och det var hennes personlighet som fick mig att falla för henne. Jag arbetar tillsammans med min far där vi driver ett flertal företag tillsammans, ett av dessa företag är ganska stort med en hel del anställda. Sambon har öppnat eget företag för ca 1 år sedan och arbetar med detta på eftermiddagar samt kvällar. Under dagen jobbar hon på sitt vanliga jobb.
Den sista tiden har vi knappt träffat varandra pga båda jobbar stenhårt.

Sambon har haft en väldigt stökig uppväxt där hennes mor har varit den största delen till hennes trauman. Hon har aktivt gått hos psykolog för detta i ca 7-8 år. Hennes mor har behandlat henne väldigt illa och givit henne väldigt mixade signaler. Ena dagen kunde hon vara snäll och rar, andra dagen kunde hon misshandla henne. Det har satt djupa ärr i henne.

Sambon hävdar att vi haft kommunikationsproblem sedan 4-5 år tillbaka. Jag köper detta och vet att jag faktiskt har ett problem med att jag dra mig undan och skjuta upp saker och ting. Detta har medför att jag säger att jag ska bättra mig i relationen men samtidigt håller jag inte det jag lovar. Sambon kopplar då detta till att hennes mor och jag fungerar på samma sätt där jag säger att jag ska bättra mig men inte håller det jag lovar.

För ca 1 månad sedan droppade sambon bomben om att hon vill separera. Jag var helt ärligt inte förberedd på detta utan blev chockad. Jag tog mig i kragen direkt och har gått hos psykolog för att få hjälp med mina “tillbakadraganden”. Har förändrat mitt liv helt och hållet, jobbar inte lika mycket bland annat. Hon blev uppriktigt förvånad att jag tog till mig att förändra mig men känner att jag bara gör detta för att hon vill lämna mig. Hon blir väldigt arg ibland när hon tänker på att det krävdes att hon vill separera för att jag skulle vakna till vilket jag självklart förstår.

Ungefär 3 veckor sedan måste jag komma åt en fil som finns på en gemensam dator. Sambon är inloggad på sociala medier och det kommer upp en notis med mitt namn. Jag kan inte hålla mig och läser meddelandet. Vet att det är fel och har väldigt mycket skuldkänslor för detta. Det framkommer att sambon har haft en aktiv flirt med en annan man sedan 2 månader tillbaka. Den mannen kommer till henne via hennes företag och hon diskuterar med sin vän hur förälskad hon är och att hon hoppas att detta är den äkta kärleken och att hon önskar att denna man känner samma sak tillbaka. Han flirtar självklart tillbaka med henne men sambon är tydligen den drivande i det hela. Hon har frågat mig innan allt hände vad du gör mig hel betyder på svenska. (hon är inte född i Sverige men kan prata flytande i stort sätt) Jag kunde alltså se att hon frågat mig vad och hur hon ska flirta med den andra mannen och jag faktiskt har hjälpt henne med det utan att veta.

Snabbspolat 1 vecka senare så konfronterar jag henne och hon säger först att hon bara vill separera för att hon inte litar på mig och bara blir arg när jag försöker ändra på mig. Efter några dagar erkänner hon att hon flirtat men att det inte är av betydelse för henne. Hon ville bara bli sedd och hörd och uppskattad av någon. Hon säger att hon inte träffar den mannen mer och att hon endast skrivit om förälskelsen med hennes vän för att hon ville fly undan problemen med mig. dvs inget hade betydelse för henne. Jag berättar såklart vad jag läst och ber henne om ursäkt för att jag gick så långt. Har aldrig gjort detta tidigare i något förhållande.

Jag vet att hon faktiskt fortsätter att träffa mannen via hennes jobb (via kontakter) och att hon aktivt raderar chattar från sin mobil. Hon är väldigt angelägen om att flytta ut och hon har redan skrivit på kontrakt och flyttar inom ett par dagar. Hon hävdar att hon behöver hitta sig själv och redan ut vad hon vill och se hur hon ska kunna jobba med sig själv för att hon vill försöka med mig igen efter en kortare tid i sär.

Det känns som att hon vill pröva hur det är att vara med den nya mannen och skulle det inte funka är jag plan B. När jag konfronterade henne om det jag läst berättade hon bara halva sanningar och ljög om vissa delar (som jag visste om)

Jag älskar henne verkligen och mina problem arbetar jag med stenhårt. Vet att hon älskar mig med men vet att hon är förälskad i den andra mannen även fast hon nekar till detta.

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska göra? Hon vill fortsätta ha kontakt med mig under tiden hon bor själv fast det känns som att jag blir åsidosatt för att hon vill pröva en relation med den andra mannen. Jag vet om att jag inte givit henne den uppmärksamhet hon förtjänade men det gör ändå ont att hon gått vidare till att flirta med en annan. Vi har båda sagt att om vi känner något för någon annan så måste vi berättade för varandra direkt. Det har hon inte gjort… Hon har arbetat med tanken om att avsluta relationen i flera månader i förväg.

Den nya mannen är även han i en separation och han är även tvåbarnsfar. Vi har inte barn och sambon var aldrig riktigt förtjust i att skaffa barn. Hon var dock villig att göra det med mig men jag drog mig såklart undan.

Ska jag bara släppa allt och försöka gå vidare? Kommer självklart att fortsätta med psykolog för att bli av med mina “tillbakadraganden”. Jag älskar verkligen denna människa och det gör sjukt ont hur allt har utvecklat sig. Önskar att jag bara kunde ha varit där mer i relationen.

Tacksam för råd om vad jag bör göra.

Önskar er alla en fin dag!

Fy vad fult gjort av henne! Hon skyller på dig och ditt sätt att vara, men vad gör hon själv för att förbättra relationen?
Hon går bakom ryggen på dig och ljuger för dig
Jag vet inte vad jag ska ge dig för råd men uppenbarligen har hon gått vidare. Du kanske borde göra detsamma. Du är värd bättre än så här

3 gillningar

Ja, du är ung och har hela livet framför dig. Vem säger att hon inte fortsätter sitt beteende med en annan person nästa gång hon blir lite trött på vardagen. Investera i dig själv istället

Det gör också att hon tror inte att din förändring är på riktigt. Men det enda du kan göra i detta läge är att göra de förändringar hos dig själv som du tycker är nödvändiga för din egen skull.

Inte roligt att få veta det på detta sätt. Men väldigt vanligt. Hon ljuger och bortförklarar allt. Men jag tycker du ska bortse från det. Varför? För att jag tänker att hade ni haft det bra så hade hon inte varit öppen för att bli förälskad i nån annan.

Det är klart man kan bli besviken, ledsen och arg för att hon inte säger som det är. Och anledningen till det är oftast rädsla. Hon fattar inte själv vad som händer och hur hon hamnade här.

Man kan älska sin partner och vara förälskad i en annan samtidigt. Men förälskelsen vinner alltid i detta läget. Låter kanske ologiskt för hon känner inte honom i vardagen än. Men det är hemligt och spännande och väldigt starka hormoner är i farten.

Fokusera på dig själv. Ät bra mat. Träna. Gör roliga saker. Sov!

Vilken tuff och tråkig sits! Mitt tips är likt @Wihoos, fokusera på dig själv. Det är det enda du kan göra i detta läge. Att böna, be, försöka få uppmärksamhet från henne alternativt vänta in henne hade jag absolut inte rekommenderat. Hon är tydlig med att hon vill flytta ut och har sitt fokus på den andra personen. Med andra ord, just nu har ni inget att utgå ifrån.

När du jobbar med dig själv, fokuserar på saker som gör dig glad kommer du också kunna känna en större lycka och trygghet i ditt eget liv. Oavsett vad som händer med er i framtiden.

Så fokus på dig, tillåt dig känna alla känslor men se till att du samtidigt aktivt gör/ger dig det som gör dig glad, lycklig och harmonisk!

Du kan :muscle:

Håller med @Wihoo i det mesta. Backar du med dina förändringar kommer hon få bekräftat att du bara gör det för att få tillbaka henne. Du måste göra det för att du vill.

Hon ser något i den andra mannen som du inte har. Detta är ett bra tillfälle att lära sig vad det är, och kanske försöka ta dig i samma riktning, om du känner att det är något för dig. Oftast hittar man någon som fyller de tomrum som ens partner inte gör. Man längtar efter det man saknar. Och i förälskelsen blir man blind för allt annat.

Fortsätt på din bana att bättra dig själv. Jag har en del erfarenheter i det själv och kan säga att det är oerhört synd att inte fler gör det, och tar det på allvar. En sån här chans får man inte ofta.

2 gillningar

Tack allihop för era förslag.

Ska fortsätta jobba med mig själv och ta tag i mitt undvikandebeteende. Kommer även som ni skriver att fokusera på att må bra, äta bra och att träna.

Hoppas att mina känslor för min sambo försvinner fort och att jag kan gå vidare. Just nu känns det som att om hon bad mig att börja om med allt skulle jag vara där direkt.

Hon vill fortfarande att vi har kontakt och att vi börjar på nytt med att dejta varandra igen osv. små steg… Jag bad henne dock om att vi inte ska ha någon kontakt med varandra på ett tag och att vi får se efter ett tag hur allt kommer att sluta.

1 gillning

Jag tycker att du tar på dig en oproportionerligt stor skuld i det hela. Det är hon som ljuger och flörtar och är oärlig. Hennes uppväxt må vara hemsk men den ger henne inte rätt att hålla dig ansvarig för allt som brister i kommunikationen.

Så jag tycker att du rätar på ryggen, tar hand om dig själv på alla sätt och försöker se framåt. Låt henne ta lite mer ansvar än hon gör. Du är inte någons plan B!

2 gillningar