Slut efter 11 år och 2 små barn

Så tänkte uppdatera er.

Jag släppte bomben som sagt och sa att jag ville skiljas, förklarande anledningen till varför. De enda han sa var ”okej men jag kommer aldrig vilja ta tillbaka dig in i mitt liv igen och du gör slut nu” och det kändes jätte bra för det är ju det jag känner att jag inte vill tillbaka.

De har gått nån vecka nu och vi har inte pratat alls med varandra, inte ett ord. Vill han nått smsar han. Han föreslog under helgen att vi kan göra slut men bo under samma tak och ta hand om barnen ihop, men vad är anledningen till skilsmässa då? Nej jag vill ju flytta och börja om på nytt med mina flickor. Sen skrev han ett sms på kvällen ”måste ligga, vill du ställa upp?” Jag blev så chokad och kände verkligen inte igen han! Alltså jag tog så klart åt mig. Men jag svara att de inte var nån bra idé och han svara, kanske inte men jag e kåt. Kände mig så ÄCKLAD av hans beteende. Men sen kom han bara in i sovrummet och sa men vi är gifta inom regionen så det betyder att vi kan ligga med varandra fortfarande. Aldrig känt mig så äcklig som den dagen :face_vomiting: och dagen efter skicka han ett sms ”tack för du ställde upp, uppskattar det” alltså va ska man ens svara eller tänka?

Jag skrev ut alla skilsmässa papper och har bett han skriva på, han har sagt ja att han ska göra det, men har inte gjort det fast än papperna ligger framför näsan på han! Vet inte va ja ska göra eller tro. Blir arg och förvirrad. Nej men jag längtar tills ja kan flytta UT! Trött på detta.

Han säger även att han älskar mig och hans känslor är äkta. Men när jag sa att jag vill skiljas sa han okej utan att kämpa. När jag sa skriv på papperna till skilsmässa sa han ok utan att tjafsa eller bråka. Jag tar det som han ej älskar mig och aldrig gjort.

Eller hur ska man uppfatta detta?

1 gillning

Våldtäkt.
Skriv under och skicka in själv.
Det räcker att en av er gör det.

4 gillningar

Våldtäkt, som sagt. Allt han skriver är bara för att förnedra dig ännu mer. Det är tyvärr inte ovanligt att våld trappas upp i samband med separation, så du måste se till att aldrig mer vara ensam med honom. Hur svårt det än är. För din egen säkerhets skull.

2 gillningar

Så glad att jag hittat till detta forum! Känns så bra att skriva av sig och få tips :sob: när man är så ensam och inte har nån så är det extra viktigt att få tips och att det faktiskt nån som jag kan dela mina tankar och idéer med. Så tacksam för att ni väljer att svara och får mig att tänka om! Blir så rörd att de finns så fina människor :sob: förväntade mig inte att nån skulle svara mig eller ge mig råd men är så tacksam :pray:t3::heart: Jag tar åt mig eran råd. Skilsmässa papperna kan jag tyvärr inte skicka in själv då inom islam måste mannen vara med på att en skilsmässa ska äga rum. Men jag tänker så får jag väl skita i det. Alltså bara låta det vara och dra? Som tur är, är vi inte gifta borgerligt i Sverige.

Men funderar på att ta mitt de nödvändigaste jag har och åka till en kvinnojour tills vi får tillträde till våra lägenhet. Men vad gäller barnen alltså hur gör man? Vill kunna ensam vårdnad då jag inte kan tänka mig lämna mina barn med honom. Hur gör man utan bevis?

2 gillningar

Gör det. Jag menar allvar
Du kan få råd och stöd angående barnen hos dem, för de är vana att hantera liknande situationer.

Islamsk lag är ej giltig lag i Sverige. Han har inget - inget - att komma med

3 gillningar

Som Onedaymore skriver.
I Sverige är det juridiskt sett svensk lag som gäller.
Den säger att du ensam kan begära skilsmässa och den kommer juridiskt att gå igenom.

3 gillningar
1 gillning
1 gillning

Svensk lag står över islam - en skilsmässa är juridisk.

2 gillningar

Jag har inte förstått om ni är gifta enligt svensk lag….

2 gillningar

Nej men bara inom islam/ religon. Men för oss är det ju viktigt att vara skild innan man går vidare. Men får la tänka om, om det nu inte går att lösa

1 gillning

Ge honom inte den makten över ditt liv och din framtid

2 gillningar

Det förstår jag. Det gäller nog alla som vill separera, oavsett ”hur man är gift”. Hoppas det löser sig.

Det är ju lite förnedrande att behöva tvinga sin partner att stanna i en relation genom att neka skilsmässa, det gynnar ju ingen, så jag hoppas att det löser sig.

1 gillning

Kika på länken ovan, den imamen hjälper kvinnor där mannen vägrar. Plus att det nu diskuteras att dra in statliga bidrag för de moskéer där imamen vägrar om inte mannen säger ja. Så förhoppningsvis ökar dina chanser.

2 gillningar

Hej! Vi pratade igår och han frågade om jag verkligen ville detta? Och om jag var säker på min beslut, och jag förklara att man i ett förhållande måste vara två som kämpar för varandra. I mitt fall har det varit ja som kämpat i alla dessa år för att barnen ska ha det bra, och bli uppvuxen i en stabil familj med båda föräldrarna. Men tillslut ger man upp.

Han la upp olika rader som han ville att jag skulle förbättras på, men när man säger vilka fel han gör så håller han ju inte med, då han tror att han e perfekt. Typiskt alltid kvinnans fel.

Aja, behövde bara skriva av mig lite. Bra för mig att se tillbaka och läsa. Viktigt att man läser de man själv skriver faktiskt. Nej men som det ser ut är han arg för han tycker jag har gett upp livet för lätt och uppskattar inte vad jag har. Men så är det ju inte. Jag känner mig inte älskad eller ens som en människa.

Jag fick honom att skriva på skilsmässa papperna vilket han va osäker på men gick med på det och sa att beslutet av mitt o återvändo inte finns. Skickad iväg de. Just nu är känslorna blandade jag älskar ju han. Mår heller inte så bra av allt detta. Så jobbig situation.

8 gillningar