Skydda efterlevande förälder om man går bort?

Vi har korsvisa livförsäkringar om en av oss går bort och den andra blir kvar med hela försörjningsbördan för barnen. Nu funderar jag på mitt testamente. Om jag försvinner vill jag ju att de ska ha det bra och inte behöva vända på varenda krona. Om barnen ärver allt blir ju arvet låst (såklart) för kvarvarande förälder.

Hur har ni andra gjort?

Är inte riktigt klar men tänker att barnen ska ha livförsäkring och arv. Dock har jag en ny sambo, tänkte skriva in honom också så han får endel av livförsäkringen. Det viktigaste är att livförsäkringen ska räcka för att betala lånet på gården så att de kan behålla den.

@Restenavlivet Har du utsett förvaltare också för dina barns arv? Annars går ju överförmyndaren in.
Vilka är ”de” i ditt svar? Vems är gården och vem ärver? Hängde inte riktigt med. Bor dina växelvis och skulle de bo heltid hos den andra föräldern om du går bort?

Jag såg att det blev lite otydligt. Jag har ju inte skrivit ännu, så det är bra tankar du tillför. Gården är enbart min, den är tänkt till barnen. Barnen bor en hos mig och en hos x:et (heltid).

Kan man utse vem som helst till förvaltare?

För att återknyta till titeln på tråden, jag hade inte tänkt att mitt x skulle få del av arvet på något sätt. Han bar sig rätt lumpet åt med det ekonomiska vid separationen så jag känner inte att jag behöver gynna honom på något sätt.

Googla särskild förvaltare. Det får inte vara någon som inblandad i arvet, tror jag. Utan det ska vara någon neutral.

Min exmake får ärva mig till viss del. Jag vill att de ska hs det bra även om jag försvinner och han får bära hela ansvaret för deras uppväxt enbart på sin lön. Vi har även livförsäkringar som faller ut.

Mina barn är äldre så de kan hantera sig själva, därav behöver inte pappan ha några pengar för att ta hand om dem.

Aha ok. Mina barn är rätt små fortfarande. Jag har inte riktigt funderat klart över alla detaljer itestamentet. Det blir i alla fall villkor och särskild förvaltare. Vill inte att barnen kommer åt pengar före 25.

Vi har gjort lite som du tänkt @50-taggare
Vi har varsin livförsäkring med ex som förmånstagare.
Har även skrivit in vem som ska förvalta tom barn är 22 om båda föräldrar är borta.
Och att barns arv ska vara enskild egendom.

1 gillning

@Slonely Lite som jag tänkt. Men jag vill att livförsäkringen faller ut på dödsboet så att jag kan styra pengarna. Dels att en del faller ut till ex om barn bor hemma. Men också att exets arv och det som träder i dess ställe ärvs med förfoganderätt. Sen enskild egendom på rubbet och låst till 25 år.

1 gillning

Intressant, ingen som har lust att dela med sig av en mall för testamente, till oss som inte är så insatta där barnen är förmånstagare men med villkor särskild förvaltare till barnen är äldre?

Jag kan dela bara jag kommer ihåg nästa gång jag har dokumentet i närheten.

2 gillningar

Jag håller fortfarande på med mina formuleringar men jag kan dela med mig när jag klar.

1 gillning