Skriva enkelt testamente - ok såhär?

Långt innan exet och jag hade barn, innan vi hade gift oss, skrev vi ett testamente där vi ärvde varandra pga att han ville inte att en av hans föräldrar skulle ärva om ngt hände. Jag vill för säkerhets skriva ett senare testamente där allt går till barnen.

Jag har två barn, de är helsyskon. Kan jag bara skriva såhär:
Testamente - datum
”Jag, XX, förklarar härmed att det är min yttersta vilja att min kvarlåtenskap ska fördelas hälften vardera till mina barn AA och BB”.
Och sen namnteckning, namn och personnummer.

och sen ska det bevittnas av två personer som inte är släkt med mig vet jag, hittade den här meningen:

”Att XX på denna dag med fullt förstånd och fri vilja förklarat denna handling utgöra hennes yttersta vilja och testamente, samt att hon undertecknat handlingen, bekräftar undertecknande.”

Och så skriver de sina namnteckningar och namn.

Sen tänker jag att det ska förvaras hos mina föräldrar och min syster - ska jag då göra kopior? Eller ska man skriva flera original och alla skriver på alla?

Och just det, kan jag skriva det här för hand?

Hej.
Om inte jag helt har missförstått juridiken, behöver du inte skriva ett testamente för att dina barn ska ärva dig, då de är dina bröstarvingar.

Men det andra testamentet bör förstås upphävas för säkerhets skull. Har han upphävt det testamente han skrev? Det allra enklaste är väl bara att ni gemensamt förstör de papper som finns?

Om det inte är ett alternativ skulle jag kontakta en jurist och få hjälp med formuleringarna och hanteringen, det är det värt! (Kolla dina försäkringar, jag har en juristförsäkring via facket)
Ett tips som jag fick här på forumet är att kontrollera vad du angett för förmånstagare i dina försäkringar - jag bytte till barnen (även om de är mina bröstarvingar) och passade på att kryssa i att de ska ärva mig som enskild egendom. Det borde vara default, men det är det inte.

1 gillning

Jo, vore ju bäst att ta bort det gamla, men eftersom jag vill ha så lite som möjligt m honom att göra + att jag inte riktigt litar på honom så är det inte ett alternativ. Jag vet ju att om jag dör och barnen inte är myndiga får han antagligen någon typ av bestämmanderätt över pengarna men det är jag helt ok med, vill bara inte att hälften ska bli hans.

Jag ska definitivt kolla försäkringar och facket om jag har ngt där, de borde ju kunna svara snabbt på om det är ok eller vad jag behöver ändra.

Jag har ändrat förmånstagare, fick hjälp av den pensionsrådgivare vi har på jobbet, men ska dubbelkolla en livförsäkring jag har helt utanför det.

Och det här med enskild egendom ska jag också ta med, tack för påminnelsen!

Superbra tips, tack så mycket!

1 gillning

Om ni är skilda så blir ingenting hans (under förutsättning att du inte har ett testamente som ligger och spökar och där det inte tydliggörs att det endast gäller så länge som ni är gifta makar)… om ni fortfarande är gifta och med enbart gemensamma barn så blir allt hans.

De enda som i det sistnämnda fallet får något direkt, förutom den efterlevande maken, är särkullbarn som får ut sin laglott.

Så mitt råd är absolut att du river iaf ditt (om det inte är gemensamt skrivet) testamente asap om/när ni är skilda rent juridiskt.

Du har redan fått bra svar. En sak till bara. Om du skulle dö innan dina barn är myndiga så träder överförmyndare in om jag inte minns fel. Barnens pappa kan alltså inte fritt förfoga över barnens arv efter sin mamma. Däremot får han någon slags barnpension om han blir ensam vårdnadshavare.

1 gillning

Vi är skilda sen ett bra tag, bara gemensamma barn. Det finns ett testamente (skrivet med hjälp av jurist) där det står att vi ärver varandra, med bevittnade kopior (står inget om skilsmässa iom att vi inte var gifta när det skrevs). Om han har en kopia kvar så ärver han mig utom det som barnen har rätt till. Dvs barnen delar på hälften och han får hälften. Mycket möjligt att han inte har ngn kopia kvar men jag vill inte chansa. Så det hjälper tyvärr inte att jag river mitt exemplar.

Nej, jag har också tänkt att det blir överförmyndare. Det jag har tänkt är att exet kan nog ha en del att säga till om vad pengarna ska gå till men det gör mig inget, det kommer ju ändå gå till dem. Om han t.ex skulle använda från de pengarna för att resa med barnen så slipper han ju betala deras del själv, men det gör mig absolut inget, tvärtom. Samma sak om det skulle gå till deras körkort eller så. Han är en bra pappa så det känns helt ok.
Samma sak med barnepension, det är vad det är och det blir nog bra.
Vill bara inte att HAN ska ärva MIG: utan det ska gå till barnen.

Alltså jag tror uppriktigt och ärligt att DU ska boka tid hos en familjejurist och få detta klarlagt en gång för alla :v:

För mig känns det både osäkert, men även ytterst obehagligt, att ha bevittnade testamenten där villkoren för deras upprättanden har förändrats totalt, skräpande runt utan att ha exakt koll på dem och vad det skrivna, i nuläget får för konsekvenser.

Jag fick hjälp att skriva ett “tidigare testamenten är ogiltiga”- testamente nyligen. Det räcker ju med ett sådant för dig. Finns ju även flera juristfirmor på nätet som hjälper till med sådana enklare dokument för en mindre summa. Jag köpte mall för mitt bodelningsavtal för 295 kr, så man behöver ju inte bli fattig.

2 gillningar

Detta. Det är värt pengarna att få det klarlagt till 100%. Finns folk som är experter på detta, så varför inte utnyttja det.

1 gillning