Skolgång och gemensam linje

Är intresserad av er åsikt.
Jag retar upp mig på mitt x som gett lov åt dottern att ta ledigt från skolan (anhållit ledigt av läraren) för att delta som publik i ett evenemang som skolan bestämt att resten av eleverna inte går på. Detta lov bads om 1 timme innan skolstart samma dag…

Dottern har hakat på en kompis, vars förälder tyckte det var okej att rent sagt skita i den dagens lektioner för att istället hänga runt på stan efter att evenemanget tagit slut (även om lektionerna ännu pågick i skolan den dagen).

Nå, den gången lät jag det rinna mellan fingrarna även om jag hade lust att läsa lusen ur hennes pappa. Tänkte att det var en engångsförseelse.

I min tankevärld är ovanstående exempel ett sätt att kringgå bestämda regler (skolans) då de upplevs som orättvisa och att uppmuntra barn att låta bli att göra saker som man helt enkelt inte vill göra.
Tänker jag fel?

Nog om det, men till saken hör att samma familj nu vill att vi ber ledigt igen så att dottern åter igen kan delta som publik även om hon borde vara på plats i skolan vid ett annat evenemang. Jag sade att det inte var något jag står bakom men så typiskt är det pappans dagar den gången också. Är illa rädd att han än en gång låter henne maska och välja the easy way out.
Har inte tagit upp det med honom ännu. Vill inte förstora problemet.

Men vad tycker ni? Snälla, låt höra hur ni resonerar

Jag tycker att du resonerar helt rätt, men jag vet tyvärr inte om man har något att sätta emot i detta fallet?! Hur gammal är er dotter?

Fast hur kommer det sig egentligen att skolan öht beviljar ledighet till er dotter om de redan tagit ett officiellt beslut att ingen annan av eleverna ska delta i just den “aktiviteten”? Hur kan er dotter då få ledigt för att delta?

Eller ljuger pappan om varför dottern ska vara ledig/befinna sig?

Det låter som en bekymmersam situation. Hur gammalt är barnet? Är det ett återkommande problem att barnet försöker smita undan skolan? Finns fler frågor att ställa.

Men det viktigaste är nog ändå, vad ska du göra för att få det resultat du önskar? Läsa lusen av pappan stjälper nog snarare än hjälper i det avseendet.

Kanske en bättre väg är att prata med skolan. Normalt behövs nämligen båda föräldrarnas påskrift vid begäran om ledighet. Det kan man trycka på skolan.

Det blev lång paus, men tack för er input. Jag pratade med exet och vi kom överens om att hon stannar i skolan. Gången innan hade det varit ”så viktigt för dottern” att han gått med på det. Snacka om föräldraansvar och våga sätta gränser :roll_eyes:
Tyvärr är det så att skolan inte vill/vågar säga emot föräldrarnas önskemål, utan beviljar ledigt oavsett orsak.
Men nya krafter till hösten, då tonåringen går till följande stadie :sweat_smile: