Hem | Så här skiljer du dig | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Skilsmässa

Ju mer man tänker på det ju mer besviken blir man.
I kyrkan lovade vi att vara varandra trogna tills döden skiljer oss åt o det där med i nöd o lust.
Känns lite förljuget. Endast i lust tills något bättre objekt dyker upp borde det vara.

1 Like

Förstår det så väl !!!
Mitt ex som jag har stöttat/ hjälpt i alla år ekonomiskt och hjälpt till i stallet.
Men när jag behövde stöttning p.g.a neurologisk sjukdom.
Så flyttar han iväg med en frisk yngre ( lika gammal som vårt äldsta barn).
Jag tycker detta är Gubbsjuka !
Lika som i ditt fall / kram

2 Likes

Lite värre för dig ändå. Våran äldsta är 17 o den nya kvinnan blir 31 snart. Jag o maken blir 48.
Taskigt att lämna när man blivit sjuk.
Som sagt i nöd o lust verkar tolkas lite hursomhelst.
Det är sorgligt men ändå en tröst att man inte är ensam, många verkar ha liknande erfarenheter tyvärr.
Kram

1 Like

Ja fast det är ändå en stor ålderskillnad. Din mans nya vill hon ha barn ? Har hon småbarn ?
Ja detta med nöd o lust verkar bara funka tills en del " kommer i ålderskris " / kram

1 Like

Jag har tänkt tanken på det här med barn.
Hon har inga barn i dagsläget så man vet ju aldrig. Skulle kännas tufft om de skaffar barn tillsammans, då får de ett starkare band mellan sig.
Jag tycker det är jobbigt nog att hon på sikt flyttar in i " vårt" hus.
Kram

Förstår det och tanken att era barn helt plötsligt får småsyskon :thinking:
Måste vara jättejobbigt att måste flytta ifrån huset också.

Mitt ex nya har sagt att hon inte vill ha barn ( känner henne sedan travet). Hon körde ponnytrav mot våran dotter och tävlade också sedan med stora hästar.
Men man vet aldrig :thinking:.
Hon är nu 38 år så finns några år kvar att få till det.

I mitt fall bor jag och yngsta sonen kvar på min föräldragård en lantbruks fastighet.
Men mitt ex har rätt till halva jag önskar att våran yngsta 26 år ska få köpa den billigt som vi fick.
Men tror tyvärr att mitt ex inte kommer gå med på det.

Har du inte möjlighet att behålla huset ? / kramar

1 Like

Man får försöka att inte tänka så långt det blir bara värre. En dag i taget.
Jag trivs i vårt hus men känner att det blir alltför mycket att rådda med själv, så det är bättre att maken stannar.
Jag vill ha något mindre, litet hus el radhus om jag får önska.
På onsdag ska jag till en kurator, skönt att prata med någon utomstående.

I risk för ett mindre politiskt korrekt inlägg, men vilka fasen är dessa unga kvinnor som vill ha en väsentligt äldre, gift man?

Visserligen ligger inte de moraliska ansvaret hos dem (den ligger i huvudsak hos den otrogna parten), men jag kan ändå inte förstå hur de tänker heller. Vill de ha en sugar daddy eller kan de verkligen känna någon kärlek till en person som är gammal nog att vara deras pappa och dessutom visat dålig moral genom att svika tidigare partners?

Nej, det är mycket jag inte begriper i dessa smutsiga affärer

2 Likes

Ja det är jätteviktigt att få prata med någon kurator eller liknande.

Och det är tillåtet att må dåligt , bli arg också på ex.
Jag mådde jättedåligt under ca 4 månader fick en allvarlig depression av all skit. Var sjukskriven i 4 månader.

Men ta hjälp och prata det är jätteviktigt och ta hjälp också av sjukvården med e.v. något att kunna sova på/ kram

1 Like

Jag tar mycket promenader o sedan en vecka tillbaka propavan till natten. I helgen blev det vin, ganska skönt med lite alkohol faktiskt.
Man funderar mycket på det här med unga kvinnor o äldre gifta män. Kommer aldrig att förlåta henne i alla fall. Kram

Detta med yngre kvinnor och äldre män förstår inte jag heller.

Men dom blir äldre också få se om deras yngre tjejer blir kvar då.
Tycker att du är väldigt snäll mot ditt ex. Det var ju ändå hans val också att gå bakom ryggen på dig efter många år. / kram

1 Like

Nej, finns inga skäl att förlåta henne. Jag kan inte se vilken anledning någon människa med självaktning kan rimligen ha för att vilja ta en gift man (eller kvinna).

Men fint att du hanterar det så bra. Promenader ä bäst, gjorde jag mycket första tiden. Speciellt på kvällar när det var så pass mörkt att folk inte såg att jag gick och grät.
Och ett glas vin på kvällen kan kännas skönt också. Just i början gäller det att göra allt som funkar, rent krasst, även om det innebär vin och skräpmat för jämnan

1 Like

Jag är en snäll person o eftersom jag fortfarande har känslor kvar så är det svårt att vara annorlunda.
Jag har inte heller någon familj eller speciellt många vänner så jag kommer att behöva honom.
Men jag ska såklart försöka klara mig själv.
Jag har inga illusioner om att han ångrar sig men vi har pratat en del om hur vissa saker kanske hade kunnat gjorts annorlunda o påverkat utgången.
Men jag vet inte, det är nog bara plågsamt att tänka på sådant som jag inte kan påverka idag. Kram

Ja som sagt jag försöker hålla ihop men ibland brister det för minsta lilla.
Till veckan ska jag träffa en vän som varit med om liknande för några år sedan.
Det kanske kan ge mig tips på hur jag går vidare.
Känner mig trött i själen.

Min man flyttade in till sin nya och hennes lilla son i princip bara en vecka efter han sagt att han ville flytta isär. Han bodde hos en “kompis” innan säger han.
Vi har inte skrivit papper än.
Det har gått lite drygt två veckor och jag orkar inte hålla ihop. Han har bara bytt familj, här sitter jag ensam med barnen och allt vad det innebär. Han har tagit dottern till en fritidsaktivitet en gång, annars har han bara sett dem kort när han hämtat mer kläder. Föruotm på Nyårsafton när jag fick honom att äta middag här iaf för barnens skull.
Mår så dåligt och tänker på det vi kunde gjort annorlunda, plågar mig själv. Från honom får jag inga svar utom att “det blir så ibland”. Jag vet att man är två men vet inte vad jag skulle gjort.
Jag sitter helt fast.

1 Like

Jag kommer inte förlåta henne heller.

1 Like

För mig har det också gått lite drygr 2 veckor sedan allt uppdagades.
Vi bor fortfarande kvar under samma tak o har även sovit tillsammans, endast.
Skickade in om skilsmässa i tisdags i övrigt har vi inte pratat om allt annat som ska göras.
Han vill att det ska bli så bra som möjligt, så det är väl därför han väntar in att den värsta chocken lägger sig.
Fast för mig blir det ju inte alls vad jag vill men jag kan inte ändra på det.
Tankarna mal om vad man kunde gjort annorlunda.
Vi skulle ju bli gamla tillsammans o leva livet ut.
Jobbigt för dig Trott att din man lämnat dig helt i sticket.
Man får ta en dag i taget, gråta om det behövs o krama barnen.
Styrkekramar

Han kommer säkert säga att jag kastade ut honom. När det kom fram att han inte ville leva med mig så sa jag åt honom att flytta, vilket han gjorde dagen efter. Tre stora fullpackade väskor tog han med sig.
Varken jag eller barnen har landat alls, men värst utåt är det med mig. Bad honom flytta hem igen så vi kunde ha barnen varannan vecka hemma tills han hittat egen lägenhet. Men han hade en annan agenda.

Hon är hans kollega och jag har ofta tyckt att det har varit nåt konstigt. Men släppt det, för jag trodde aldrig att han skulle svika mig så. Senaste tiden har han involverat mig mer och vi har varit på bio tillsammans med dem och varit hos en annan kollega i det gänget och ätit middag. Så det är ju inte så att hon inte vet om mig.

Kan inte förstå detta med ålderskillnaden, vad vill man med en 17 år äldre gift man? Min man är blir 52 i år. Jag hoppas att det inte håller. Han säger att han tror att det är kärlek kräks.

Orolig för hur det blir med boende också för oss. Han har ju inget att oroa sig för han har sitt på det torra i det nya stora huset med henne och sin nya familj. Hatar dem verkligen just nu.

Jeg er lei meg for situasjonen du og barna er i. Jeg tror nok du kan ta det med ro, langt flere forhold med stor aldersforskjell ryker når aldersforskjellen virkelig gjør seg gjeldende. Jeg er like gammel som din mann, 52, og jeg kunne overhodet ikke ha tenkt meg å gå inn i et forhold med en mann på 69 år. Hans nye på 35 år vil nok smatte på aldersforskjellen om noen år, når hun er i full sving i yrkeslivet og han er pensjonist og surrer hjemme.
Kanskje med aldersrelaterte sykdommer som inkontinens (vi snakker up and go maxi size, turn off!), svimmelhet (her har vi rullator med blålys og vimpel på siden, tut og kjør til butikken), må hjelpes opp og ned når han sitter, kranglete prostata (hun vekkes gjentatte ganger om natta når han må tisse), snowjog-støvler med borrelås (han klarer ikke knyte lissene lenger, slutt på pene sko/støvler i hverdagen), lista kan sikkert gjøres lengre.
Ikke minst når de er ute og skal ha det hyggelig, svært få kvinner eller menn klarer å holde ut utover i de små nattetimer etter fylte 65+, når man er i 50-årene har man fortsatt litt gnist igjen og kan fint ende opp med lakenskrekk og være svært sent oppe.
Håper du forstår hva jeg mener, det er skrevet med de beste intensjonene fra min side. Som er skrev her inne; “skadefryd er også fryd”, og det er det så absolutt.
Din mann har litt gnist nå, om 10-15 år vil han kanskje være på et helt annet sted fysisk og mentalt enn sin 17 år yngre kvinne. i verste fall blir han pleiepasient og hun sykepleier. Da er det fint å ha tenåringer rundt seg, kull nummer 2, kjærlighetskullet :roll_eyes:

Ønsker deg en fin dag :hugs::hugs:

2 Likes

Ja det finns mycket tankar kring praktiska saker förutom att ens hjärta är krossat.
Ingen av oss har krävt att den andra ska flytta direkt.
Men det är ju mitt liv som kommer att förändras när jag flyttar, hans liv fortsätter som vanligt med en ny kvinna. Hon blir 31 o han fyller snart 48.
Hon hade ju sambo o hus varför skulle hon ta min man? Oförlåtligt.
Tror det kommer att ta lång tid att bli hel igen om det ens är möjligt.
Styrkekramar