Hem | Så här skiljer du dig | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Skilsmässa

Jag tror det var bättre för mig att hon droppade bomben och sedan åkte till sina föräldrar. Annars hade vi hamnat i parterapi, fortsatt vidare och hon hade hela tiden gått och väntat på att jag skulle droppa bomben vid ett senare tillfälle. Enligt henne på grund av hennes hälsa och att jag inte litade på henne längre.
Jag hade definitivt inte orkat gå runt i samma hus i veckor, skulle tagit för ont. Gjorde det i en tidigare separation och det var svårt fastbdet var jag som släppt bomben då.

Ni måste vara otroligt starka. Jag ville bara dra så fort det var klart att hon inte bara försökte testa mig.

Ja jag vet inte vad jag lever i för bubbla som inte reagerar med ilska. Kan inte vara arg, inte än eftersom jag har känslor kvar.
Pratade med en vän som gått igenom snarlika händelse o har även pratat med kurator.
Känns bra att prata, men det gör också allt mera verkligt. Att snart behöva ta hand om allt praktiskt.
Men jag vill fortfarande ha svar på några frågor innan jag är redo

@Heartbroken1 Finns två typ plausibla förklaringar i min enkla psykologiska värld.

1. Du har inte riktigt tagit in vad som händer. Det känns inte verkligt och därför har du av någon anledning valt att låtsas som att det inte har hänt, eller att det inte har någon betydelse för ER relation. Att det är hans problem att komma tillrätta med.

2. Ni har en sådan inbördes ställning att du är vad de här inne brukar kalla medberoende, oklart av vad, men du accepterar inte hans beteende fullt ut. Du vet att det är fel men av någon anledning så har du en “ansvarig” ställning gentemot honom som gör att ni inte kan hantera detta.
    Ungefär som en förälder tenderar att frånse sina barns brister av den enkla anledningen att det är ens barn och därmed en evig förbindelse som inte GÅR att bryta.

Eller så svamlar jag som fan här, i vilket fall väljer du tydligen att nästan helt bortse från vad karlsloken faktiskt gjort.
Ungefär som jag första gången valde att marginalisera hennes otrohet, i någon form av chock?

När det visade sig att det upprepade sig var, eller kändes, sveket från henne ännu större.
Men egentligen svek jag mig själv redan första gången eller hur?

Jag valde att “i kärlekens namn” kasta nya insatser efter redan förlorade insatser.
(Good money after bad money)

Jävligt dumt inser jag nu…

Jag var värd bättre hela tiden.
En sån relation som du nu funderar på att inte avsluta är nog en sådan som alla faktiskt borde fundera på att avsluta.

• EDIT: Menar här att jag uppfattar att du skulle ta tillbaka honom om han kom. Vilket min och många andras har gjort.

För din skull, för dina barns skull!

5 Likes

Jag tror att alternativ 1 stämmer ganska bra in på mig, att jag inte tar in det som hänt, någon slags chock.
Och kanske skulle jag ta tillbaka honom, fast jag vet inte.
Men jag vill ha svar på varför han inte pratade med mig tidigare och om han känner sig nöjd över sitt beslut.

1 Like

Tyvärr så får man inga bra svar oavsett, jag söker dem också. Min man svarar bara att det var inte meningen att gör dig ledsen, ibland händer såna här saker t.ex. Han kan inte heller svara på varför han inte pratade med mig tidigare “vet inte” är lite standardsvaret.
Jag tror att någonstans måste de ju vara nöjda över sitt beslut, de är ju så mycket längre fram i sin process och ser nu mest framåt.

Själv så är jag trött på att hoppa mellan olika faser hela tiden. Arg riktigt arg och ibland skickar jag iväg ett meddelande till honom fast jag inte borde, men jag orkar inte sitta med ilskan ensam. Oerhört besviken för alla brutna löften som getts så sent som i somras samt att han inte inser hur det påverkar barnen att direkt flytta in till någon ny. Och givetvis så ledsen att tårarna bara kommer och jag önskar att allt bara var som vanligt igen. Det som för mig är bra med att vara arg är att jag orkar ta tag i mer praktiska bitar.

1 Like

Jag antar att jag kommer att få liknande ickesvar men jag vill ändå ställa frågorna.
Mina reaktioner pendlar också, ibland minut till minut. Efter ett träniningspass idag kom tårarna. Jag vet inte hur jag orkar börja träna när jag ibland blir yr för att jag äter för dåligt . Men jag kan ju inte bara sitta hemma o grubbla.
Börjar bli dax att ta tag i var jag ska bo.
Tänker att vi ska prata om sånt o annat i helgen och sedan komma igång med det praktiska.
Att bli arg är nog bra men där är jag inte.
Styrkekramar till dig Trott.

Ja det med maten, köpte en fralla igår till frukost men mådde illa efter tre tuggor.
Fick pressa i mig resten till lunch. Har annars inte ätit något under hela dagarna förutom väldigt lite till middag. Då mest för att jag äter med barnen så de ser att jag äter. Sonen har börjat tjata på mig att jag måste äta mer. Säger att det kommer för till skillnad från första dagarna då jag inte åt något alls, så äter jag iaf nåt.

Har en kollega som går in pension i februari, så fick att vi ska gå ut och äta med honom den 13/2. Ahh är ju alla hjärtans dag dagen efter och får genast ångest. Det känns som hon stulit mitt liv, jag kommer sitta ensam med barnen. Maken kommer skriva ett gulligt kort med massa hjärtan och kärleksförklaringar, ge henne presenter och blommor så som han gjort till mig de senaste 26 åren…

Styrkekramar till dig också

Det gäller att få i sig något o i alla fall dricka något.
Jag har också tänkt på Alla hjärtans dag o alla andra bemärkelsedagar och högtider.
Hur blir det? Ska de göra sådant vi gjorde på midsommar osv.
Klen tröst att man inte är ensam i världen i detta.
Önskar bara jag kunde vrida tiden tillbaka o slippa detta ickeliv som bara känns konstigt.
Styrkekramar

Usch nu är det jobbigt. Pratade med mannen nyss o han skulle åka bort hela helgen.
Med henne ?frågade jag. Spelar det någon roll sa han. Jag utgår från att det är så. Svin.
O jag får ta hand om barnen.
Trevlig helg

Har också liknande situation som dig mitt ex har också träffat en ny och prioriteringar henne framför sonen jag försöker vända på saken då jag känner som dig
Lägga allt fokus på sonen och känna att vi kan ha kvalitetstid istället, för min del har det nu gått några månader och det är uppenbart att sonen hellre är hos mig det får mitt ex ta

Ja jag tar gärna hand om barnen alla dagar i veckan. O mitt i allt som händer så är barnen mer vuxna än vad han är.
O jag som blir övergiven börjar fundera på praktiska saker, det borde han göra.
Men han tänker inte klart utan tänker bara på sig själv o att leva ut sin förälskelse.
Jag hoppas att han inte glömmer bort barnen helt i allt detta.
Blir intressant att följa dem.
Hon sa till min dotter att när hon flyttar in blir det hennes hem lika mycket som deras, det sa hon dagen efter att vi berättat.
Hon har också deklarerat att hon bara tänker tvätta sina egna kläder ingen annans.
Herregud vilken omogen människa.
Märks att hon inte vet hur det är att ha familj o att ta hand om varandra.
O maken tindrar väl bara med ögonen åt sin unga flickvän. Men åldern kommer ikapp honom en dag.
Jag hoppas han blir impotent. I kväll är jag bitter o elak o det känns bra.
Styrkekramar

2 Likes

Jag tänker så här… att man (läs du) kan/bör/ska göra alla sådana dagar/högtider minst lika speciella som de någonsin har varit. Bara med ett nytt fokus. Gör alltså kommande alla hjärtans dag till den alldeles särskilda dagen för dig och dina barn… för allvarligt, vem står närmare ens hjärta än de egna barnen?

Planera, organisera och se till att DEN här alla hjärtans dag blir den bästa ever, för DIG och för DINA BARN :muscle::v::family_woman_girl_boy: :revolving_hearts:

.
Love is Love :pray: :heart:

1 Like

Såklart man får vara bitter och elak :wink: men tänk så här det är du som går segrande ur det här jag brukar tänka karma :hugs:

Härligt nu börjar du bli förbannad på situationen ditt ex fixat. :muscle::muscle:

Ja det är väl det man får göra, se till att göra det speciellt med barnen, oändligt tacksam att jag har dem.
Maken skickade ett sms nu på morgonen att han hoppades jag kunde hitta på något kul med barnen idag.
Att han orkar när han är på kärlekshelg med sin nya knappt 3 veckor efter att han droppat bomben.
Jag har inte svarat. Får se hur statusen är när han kommer hem i morgon.

Under dagen har han ringt o messat flera gånger, jag iggar honom helt o hoppas att hans kärlekshelg blir förstörd.

Hehe=)
Men varför tusan skulle han ringa och messa under en helg med någon annan… låter märkligt på alla sätt?
Nej, tur att du är av med någon som beter sig irrationellt.

Håller alla tummar för dig=)

1 Like

Ja det undrar jag också, han borde ha fullt upp.
Han har också ringt o messat dottern som inte heller svarar.
Tror det är bästa sättet att ge igen så han funderar vad vi gör.
Även om jag blir spyfärdig av att tänka på dem tillsammans så är det lite skönt att han är borta o jag kan samla kraft.
Nu ska jag ha myskväll med våra underbara barn som han helt glömt bort.

1 Like

Vad glad jag blir av ditt inlägg=)
Det kommer nog sluta bättre för dig och barnen än för honom! Han får se vad han missar helt enkelt

Exakt.