Skild, läkt - och nydumpad igen

Jag funderar på hur mycket i mitt eget beteende som har försatt mig i den här situationen. Min egen svajiga självkänsla.

Någonstans längst inne tycker jag inte att jag är värd en bra man. Det vore att förvänta sig för mycket. Det vore att ställa orimliga krav på livet.

Å andra sidan accepterar jag inga usla män! Jag har aldrig dragits till otrevliga typer. Jag har aldrig funnit mig i att behandlas illa. Så en grundläggande självkänsla och trygghet i mig själv besitter jag.

Men jag ser att jag har haft väldigt låga krav på kärleksrelationer i övrigt. Det är som att jag har nöjt med mig med väldigt lite, bara det är en snäll kille med goda intentioner. Jag har inte räknat med att någonsin få känna mig speciell eller utvald.

Jag har t ex accepterat att jag var den enda i familjen som aldrig fick någon uppvaktning på födelsedagen. För det var ju jag som ordnade uppvaktningen åt alla andra när de fyllde år. Så när jag själv fyllde år - ja, då blev det ingen present, ingen tårta, ingenting. Om jag inte fixade det själv. Så var det alla år när jag var gift. Jag lärde mig att rycka på axlarna åt det och tänka att det var barnsligt att förvänta sig uppmärksamhet på födelsedagen när man är vuxen.

Så visade det sig att min nya partner gjorde likadant. Jag gav honom en present varje gång han fyllde år. Det var inte alltid något dyrt eller märkvärdigt. Det kunde lika gärna vara symboliskt. Men själv fick jag ju ingenting. Oftast mindes han inte ens att det var min födelsedag.

I fjol fick jag BE honom om att vi skulle gå ut och äta eller göra något annat roligt. Han såg mest besvärad ut, men gick med på det. I år (nån månad innan vi bröt upp) sa han ingenting. Inte ens grattis. Jag blev totalt ignorerad, och jag kände hur fruktansvärt besviken jag var. Som att jag var fullständigt oviktig. Jag åkte iväg i affekt och köpte blommor och lite småsaker till mig själv, av princip. För att visa mig att jag åtminstone respekterar mig själv, när nu inte männen i mitt liv någonsin tycks ha gjort det.

Jag har accepterat i båda relationerna att männens behov var viktigare än mina. Det var viktigare att de fick ägna sig åt sina fritidsintressen än att jag gjorde det. De tog för givet att jag skulle närvara på aktiviteter som de tyckte var viktiga. Men själv kunde jag aldrig räkna med att de skulle närvara på något som var viktigt för mig. Då fick jag grumsanden och rynkade pannor tillbaka, och eventuellt en martyr som lite motvilligt ställde upp, för han hade ju egentligen viktigare saker att göra.

Någonstans blev det fel. För mig är det så självklart att man ställer upp för varandra i en relation. Om jag följer med honom ena gången så följer han med mig andra gången. Det är väl så man gör? Och ibland gör man saker på varsitt håll. Eller hur? Jag utgick från att det där skulle reglera sig själv.

Men det gjorde ju aldrig det. När jag tänker tillbaka slås jag av hur ofta jag avstod från något som jag ville göra, för att ställa upp för mitt ex. Jag gjorde det med glädje - men det blev ingen balans. Till sist försvinner glädjen med den där lilla uppoffringen. Då börjar man själv gå in i martyrrollen.

Och nu funderar jag alltså på hur det skulle vara att ha en man som tycker det är självklart att fira min födelsedag på något sätt. Utan att jag behöver be honom om det. En som kanske kommer med kaffe på sängen på morgonen? Eller som har fixat en liten present helt på eget bevåg? Eller som säger att han har bokat bord på en restaurang, dagen till ära? Eller gör någon annan liten symbolisk gest?

Samma sak med att ha en man som är nyfiken på mig och gillar att prata med mig. Mina vänner tycker att jag är jätterolig och kunnig och intressant att diskutera med. De lyssnar på mina åsikter, kommer med egna synpunkter och håller igång samtalet. De är genuint nyfikna på mig, vilket i sin tur gör att jag blir mer nyfiken på dem.

Men de män jag har varit tillsammans med har aldrig visat något större intresse för mig. De har aldrig velat veta vad som format mig. De har aldrig brytt sig om hur jag hade det som barn, var jag växte upp eller hur familjelivet eller skolgången präglade mig. De har inte brytt sig om mina nuvarande åsikter och de har inte ställt följdfrågor när jag har försökt berätta något på eget bevåg. Jag har vant mig vid att bli avbruten av dem när jag har startat ett personligt samtalsämne.

Så att hitta en man som tycker det är självklart med en ömsesidig nyfikenhet och kommunikation…? Skulle jag någonsin kunna finna en sådan?

För mig är det så orimligt att jag skäms av att ens tänka tanken. Som att jag har sjukt höga krav, färgade av romantiska flickdrömmar. Det känns som att jag vill huta åt mig själv att komma ner på jorden. Varför i allsin dar skulle en sån sällsynt man vilja ha mig…? En som ser mig som viktig? Sådana män väljer helt andra typer av kvinnor. Inte sådana ointressanta, färglösa, oglamourösa som jag.

Nu låter det som att jag enbart har varit med skitstövlar. Men så enkelt är det ju inte. Mina ex är båda två snälla, omtänksamma, hjälpsamma män. De skulle gå genom eld och vatten fortfarande för att rädda mig om jag hamnade i knipa.

Men att finnas för mig i vardagen har de båda varit värdelösa på. De har aldrig sett vikten av att bekräfta mig. De har tagit mig för givet och aldrig funderat över mina behov. Det har aldrig ens föresvävat dem. Och när jag försökte berätta om det, tog de det enbart som kritik och gnäll, vilket gjorde att jag kände ännu starkare hur löjliga förväntningar jag hade.

Så nu tänker jag att mina snedvridna förväntningar sätter käppar i hjulet för mig. Jag vågar inte tro på att jag kan få en man som är annorlunda. Jag har en övertygelse att det här är vad som står till buds för mig. Jag ser hur andra kvinnor får uppmärksamhet och uppskattning från sina män på det där jämbördiga viset som jag drömmer om. Men jag känner att det är utom räckhåll för mig.

Varför?

4 gillningar

Hej
För det första vill jag säga att jag tycker mycket om att läsa det du skriver Trassel. Ditt sätt att skriva och utgå från dig själv passar just mig väldigt bra. Dessutom triggar det ofta mina egna tankeprocesser framåt. Så tack för det :hugs:.

För det andra. Ditt sista inlägg var väldigt likt mina funderingar kring min egen personlighet. Det berörde mig mycket.

Intressant inlägg som det förmodligen ligger mycket i :+1:

Min fundering ligger lite i vad man skulle kunna kalla nästa steg, dvs. hur tänker du att du nästa gång skulle kunna detektera den här typen av personlighet hos en man?

För någonstans under resans gång så måste ju den typen av beteende vara upptäckbart. Så hur upptäcker det…och ffa. vad gör du när du upptäcker det?

Oj… nästan läskigt att mer eller mindre ord för ord känna igen sig. Du beskriver mitt liv, mina tankar och mina upplevelser.

Och inte minst mina funderingar över framtiden och eventuellt nya förhållanden.

Men jag har sedan barnsben lärt mig att inte ta plats och kräva för mycket. Det sitter nog i ryggmärgen, och om man själv är anspråkslös blir det kanske naturligt för andra att se på en på samma sätt?

@Nyttliv1
Tack för det! Jag är väldigt glad att det är “tillåtet” att skriva personligt grubbel i sin egen tråd, det hjälper mig massor. Och kan det ge igenkänning till någon annan, desto bättre! :hugs:

@Noomi
Jag träffar “drömmän” då och då, så jag borde ha en viss näsa för att identifiera dem. :smile: Oftast är de upptagna! Den sortens killar brukar vara det. Men om han mot förmodan är ledig så tänker jag genast att jag är chanslös oavsett.

Det känns förmätet att ens tänka tanken att han skulle se något hos mig. Som hybris. Jag utgår automatiskt från att jag är totalt ointressant för de killar som har lite mer relationskompetens än vad mina tidigare män har haft. Sådana som är beredda att lägga lite energi på sin flickväns emotionella behov. Jag ser dem som ouppnåeliga.

När jag var singel förra gången träffade jag en sån här man. Vi dejtade inte, utan möttes i andra sammanhang och kom bra överens. Jag märkte ganska tidigt att han var ett fynd. Rolig, trevlig, intelligent, bra värderingar, lättpratad, gemensamma intressen med mig… Och singel. Vi började umgås lite mer, främst på hans initiativ. Men precis när jag började bli intresserad på allvar och trodde att kanske… då ringde han en dag för att berätta att han träffat en flickvän.

Jag blev inte ens förvånad. Jag hade ju ändå inte vågat tro något annat. Hasplade väl ur mig ett grattis. Men inom mig blev det nattsvart. Vad f-n gör jag för fel?! tänkte jag då också. Som nu. Varför duger jag aldrig?!

Vi har fortfarande kontakt som kompisar, han och jag, och ju mer jag lär känna honom, desto mer inser jag att min första bedömning var helt korrekt. Han ÄR ett fynd. Någon annans fynd. Hoppas hon uppskattar honom.

Men så här har det blivit lite för många gånger. Jag blir helt enkelt friendzonad. Och jag får ingen rätsida på det.

2 gillningar

Hm, det är en klok poäng. Min terapeut har redan nu pekat ut att jag tycks ha svårt att ta plats och förvänta mig något. Först höll jag inte med. Jag kan sannerligen ta plats! Jag har inga problem att prata inför folk, att begära ordet på möten eller att underhålla hela kompisgänget med anekdoter.

Ibland får jag faktiskt lite ångest över att jag tar för mycket plats!

Men i relationer - där har han ju helt rätt. Jag vågar inte vara till besvär. Vill inte ställa krav eller vara “high maintenance”. Jag är smidig, anpasslig och förstående. Ställer aldrig till drama eller scener. Jag resonerar och löser konflikter och förlåter. Till en viss gräns, ska sägas. Jag tar ingen skit. Jag tillåter t ex inga förolämpningar, inga hårda ord, ingen kontroll eller liknande. Det finns inte på kartan. Och därför har heller ingen sån “farlig” man någonsin kommit över min tröskel.

Men detta att liksom osynliggöras i mitt eget förhållande och alltid komma i andra hand, det accepterar jag tydligen.

Och om det sitter i ryggmärgen som du säger, då läser förstås omgivningen av det. Då blir man behandlad på det viset också.

1 gillning

Bara som ett exempel:

Att jag alltid var intresserad av hans dag, hans jobb och hur han mådde ledde väl till att han tog för givet att alla konversationer skulle handla om honom och hans liv.

Men det jag ville var ju att han skulle fråga tillbaka och visa samma intresse åt andra hållet.

Men istället “lärde” jag honom att hans dag var viktigast, på något konstigt sätt

2 gillningar

Ja, exakt så upplever jag det också.
Kan man verkligen träna vuxna män till ouppmärksamhet och egocentrism? Det verkar inte bättre. :grin:

2 gillningar

Och jag som alltid har tänkt att de har förstört mig för kommande relationer…
Men kanske jag som har förstört dem inför kommande relationer… Nästa kvinna lär få ett helsike med att lära dem folkvett igen :wink:

Vilken ljuvlig tanke! :joy: Någon annan som får det tvivelaktiga nöjet att upplysa om vad som ingår i en normal relation! Om man finge vara en fluga på väggen hade det nästan varit värt det.

2 gillningar

Det finns både män och kvinnor som tar den andre för givet.
Jag själv har levt i ett förhållande där jag mer känt mig som att det funkar” än som ”ett kap”.
Där min fd inte uppskattade mig för den jag är utan att jag var ngn som bidrog med ekonomi, var en stabil familjefar men det saknades ngt.
Jag har hört av vänner att jag är/var för snäll.
Har alltid tänkt att man inte kan vara det i ett förhållande. Utan att jag varit väldigt omtänksam på alla möjliga sätt.
Jag tror det handlar mycket om kommunikation och hur man är som person. Vad man behöver och hur man kommunicerar.

Jag har precis börjat dejtat en kvinna.
Spännande att se hur det utvecklas.

Men hur ska man vara…
Jag är en känslomänniska.
Har fått höra att jag är för på.
Jag anser att jag är omtänksam och uppmärksam.
Relationer är inte lätt.
Har svårt att hålla igen då det inte känns bra eller ärligt mot mig själv och risken att jag tappar intresset blir stort när jag inte kan/vågar visa mina känslor.

Hoppas att alla har en ok lördag kväll.

Kramar :purple_heart:

Ditt inlägg ger lite hopp=)

Jag hoppas ju att det kan finnas män därute som faktiskt är omtänksamma och snälla. Och då inte bara under första förälskelsen, utan genuint.

Så jag blev glad av ditt svar!

Jag tror inte att man kan vara för snäll, men man kan nog vara för kravlös. Kanske måste man uppväga snällheten med krav på att själv bli behandlad lika snällt. Annars är man inte snäll längre, utan en dörrmatta.

Kommunikationen är oerhört viktig, det håller jag med om. Men när ens partner inte vill kommunicera? När han väljer bort det och säger “men nu ska vi väl inte bråka om det?” så fort man vill reda ut något.

Trots att jag inte ens höjt rösten, utan bara framfört vänligt hur jag skulle vilja ha det. Man har ju fått lära sig att män gillar rak kommunikation, men det gäller verkligen inte männen i mitt liv. De gillar att slippa kommunikation.

Det där med att vara för på tror jag mest handlar om att känna av rätt timing. Du är kanske inte alls för på utan bara för snabb? Du kanske förväntar dig en viss respons lite för tidigt? Sånt kan skrämma bort den mest intresserade!

Jag håller med om att det är svårt att hålla igen känslorna, men om man inte ser det som att man inte får visa sina känslor utan om att man snarare väntar in rätt tillfälle så blir det lite lättare tycker jag. :grinning:

1 gillning

Jag är säker på att det finns både män och kvinnor som bjuder på sig själva och som inte beter sig mindre bra.

Jag har brister som alla andra…

Hoppet är det som får mig att vilja träffa en ny kvinna. Att när jag/man mår bra i en relation så är det en härlig känsla.

Visst kan det vara så att jag vill för mycket för snabbt.
Har förståelse för att det kan vara skrämmande, jobbigt mm.
Kan vara svårt att känna av det.
Att inte våga visa vad man känner utan att invänta den andra har jag svårt för.
Men har märkt att tjejer blir mer intresserade av att man inte är på utan snarare tvärtom.
Och det har jag svårt för.

Trevlig helg på er.

Men det beror lite på vad man menar med “på”

Jag föredrar definitivt om en person jag dejtar är öppen med att han är intresserad av mig och vill fortsätta träffas. Jag avskyr mindgames och osäkerhet och vems tur det är att sms:a och hur länge man ska vänta och allt sånt. Nej, hellre öppenhet och transparens.

Men om personen är “på” i den benämningen att de måste ses varje dag och att det inte finns utrymme för egentid eller egna intressen kan jag bli lite avvaktande också. Då försöker jag värna om min integritet och tar ett kliv tillbaka.

Sen har jag erfarenhetsmässigt lite negativa vibbar av män som är väldigt angelägna. Det är liksom lite story of my life. I början är de halvt galna. Då är jag Hon med stort H. Så söt och snäll och rolig och smart och gud vet allt. Det har aldrig känts så rätt och de har aldrig träffat något som jag etc.
Det är som om de bränner allt krut i början och sen när vardagen kommer och jag visar mig mänsklig också tröttnar de. Har gått igenom det så många gånger att jag numera känner att jag hellre tar en man som är lite lugnare i början men i gengäld håller lite längre också

2 gillningar

@Trassel jag blir så sorgsen när jag läser det här. Hur kan de inte ha firat dina födelsedagar? Jag har också alltid varit den där som förbereder och vill fira. Jag har även alltid varit tydlig med att vilja bli firad. Jag tänker att om det är som du beskriver att du inte förväntar dig det bästa för dig, tror du då det bästa för dig blir tydligt för andra? Eller förklarar du bort det uteblivna kaffet på sängen med ett ”äsch, det spelar väl ingen roll”? För i så fall kanske något som är viktigt för dig men som du anser dig inte tillräckligt viktig för att få omtolkas på vägen till mottagaren till ett ”födelsedagar är inte så viktigt för henne”.

Dina barn då? Firar de dig på morgonen? Det här måste bara ändras!!! När fyller du år? Du bara måste ge dig själv i hemläxa att ta plats på din födelsedag! Förbered i god tid, skapa förväntan. Prata med dina barn och vänner. För jag tror att man måste börja ge sig själv platsen i tillvaron, i relationen, på födelsedagen, julafton osv för att få den. Är det enbart relaterad till att andra ger plats, utrymme, uppmärksamhet så är risken stor att den andra kanske är för lat, dum eller bara anser att eftersom det inte är viktigt för den personen är det antagligen inte viktigt för dig heller. Det gäller antagligen åt andra hållet också. Om man är en ”firare” ihop med en ”födelsedagar? Bah!” Så kanske man inte ska dra på den ovillige kalashatten och sprida confetti. En fin relation är i min dröm personer som ser varandra som de båda behöver och önskar ses.

Men åter till din hemläxa, när fyller du år?
Visst förstår ni att födelsedagar är otroligt viktiga för mig? 🥳

1 gillning

@onedaymore sa du till honom; och så här var min dag…

När man vill få igång samtalet kring middagsbordet och frågar om de andras dag. Om ingen sedan frågar mig så börjar jag bara berätta. Jag älskar att lyssna men jag älskar också att berätta. Och jag tror inte att någon annan måste inleda min berättelse med en fråga. Jag tror att jag måste ta ordet. Och om man fokuserar på att ta ordet så kanske frågan om ens dag kommer per automatik? Som du skrev, skapar en vana?

Men ibland blir jag trött på att sätta igång saker och ting. Det blir som en slags uppfostran av omvärlden. Ibland vill man bara bli sedd utan allt det där andra som jag också tycker är viktigt. Kanske beror det på humöret för dagen hur mycket man har att ge?

Om man vill få till en förändring om man kanske ofta hamnar i liknande situationer i relationer så kanske det kan vara bra att fundera på det där andra säger. Ibland går man in i försvar och det är viktigt att försvara sig själv och inte tro allt andra säger. Men om man vill förändras i en relation eller inför en relation. Förändras på det sättet att man arbetar med sig själv menar jag då. Så kan andras tankar vara ledtrådar i det fortsatta arbetet med sig själv. Bara de inte tar över helt.

Det kan bli klurigt om man ofta får höra hur man är av en partner, så ofta att man kanske tror på det och blir det personen. Läskigt! Särskilt om man inte vet när det händer.

Vid barnuppfostran är det ju smart att förstärka det positiva och ge mindre uppmärksamhet till det negativa.

Blev jag för fladdrig i tanken?

@onedaymore jag fnissar lite åt det där sista ”tar hellre en lugnare man som håller längre”. :laughing:

1 gillning