Skild, läkt - och nydumpad igen

Det är lustigt hur mycket pepp jag kan få från förra seklets stora författare! Jag tror det är för att det ger perspektiv. Det tröstar mig att folk för hundra år sedan kände samma ilska över att bli dumpade, samma skräck för att inte duga och att de satte upp samma inre försvar mot omvärlden.

Dan Andersson skrev i dikten Min väg om det tidlösa behovet av att spela cool, inte vara för på:

Jag önskar jag vore som vintern kall
kunde andas med frost som natten
Fast jag vet att om kärlek jag tigga skall
som en sjukling tigger om vatten

Och Evert Taube sätter galghumoristiskt ord på ilskan när man blivit sviken och känslan av att jag ska fan visa henne!

Sista brasan i kaminen ska jag elda med de brev
som hon sände mig till Rio, och de vykort som hon skrev
Sedan ska jag ta en hyra till det fjärran Ecuador
Där planterar jag bananer och blir stor exportador
Med en skön och fet kreolska gifter jag mig, ni förstår!

Karin Boye om hur man håller ihop, hur man sätter upp fasaden:

Rustad, rak och pansarsluten
gick jag fram
Men av skräck var brynjan gjuten
och av skam

Jag tycker det är underbart. :heart_eyes: När de egna orden inte hittar riktigt rätt så finns det någon annan som redan har formulerat dem. För åtskilliga decennier sedan.

7 gillningar

Man märker att man inte är helt på topp. Jag blir överdrivet irriterad på vardagens små problem. Som att min cykel får punka samtidigt som bilen är på verkstad. Jag orkar inte med såna motgångar riktigt. :rage:

Nu ska jag minsann sitta på bussen och sprida dåliga vibbar i morgontrafiken som hämnd mot den stackars oskyldiga omgivningen.

1 gillning

Jag har missatatt läsa din tråd tidigare.
Det känns som om du är långt påväg mot bättre mående!
Några saker jag tänkt på.
Jag brukar ofta upprepa talesättet"Genom sig själv känner man andra". Det innebär att vi ofta med andra människor utgår från oss själva när vi försöker tolka någon annans beteende. Det slår tyvärr ofta fel eftersom grundpremissen är fel. Man mår inte bra av samma saker. Man vill inte ha samma saker. Det är ofta nyttigt att lägga mer krut på att fråga rakt ut än att tolka, även om det är lite socialt jobbigt då det går utanför normerna lite.

Vad det gäller att träffa någon ny. Jag tycker det är värdefullt att se hur relationen var till tidigare partners. Antingen hur han pratarom dem eller om man känner dem. Det sållar nog bort de flesta psykopaterna.

3 gillningar

Det är det som jag hänger upp mig på med “Gyllene regeln” “Därför, allt vad I viljen att människorna skola göra eder, det skolen I ock göra dem; ty detta är lagen och profeterna.” (Matt 7:12, 1917 års översättning)

En är social och vill bli uppmärksammad, en är asocial och vill helst bli lämnad i fred. Om den asociala lämnar den sociala i fred som den asociala själv vill blir den sociala sur. Om den sociala uppmärksammar och gör väsen av den asociala blir den asociala sur för den vill helst bli lämnad i fred.

Därför går det inte att ta det bokstavligt men något ligger det i det. Det handlar om kommunikation och att visa varandra respekt, att vara tydlig med vad man vill. Det här förekommer i samband med att Jesus säger “be så ska ni få”. Det vi ber varandra om, det vi önskar av varandra ska vi försöka bemöta så gott det går men också vara medvetna om att vad jag vill ha är det inte säkert att den andra önskar,

Här har vi abret vad gäller relationer. Vill vi ha ut samma sak som vår partner? Utvecklas vi åt olika håll så det vi vill, söker, drömmer om, längtar efter blir diametralt motsatta önskemål som icke låter sig förenas?

Precis. Och om man inte vill ha ut samma sak av förhållandet så måste man förhålla sig till det. För att någon skulle ändra sin personlighet i grunden är inte troligt.

1 gillning

Amen! Inte att göra våld på sig själv. Är det vad ens partner vill att man ska göra? När slutar det då? När man tillintetgjort allt som är ens egen identitet?

1 gillning

@Rulle och @Restenavlivet
Jo, jag håller med er. Det är lätt att trilla i fällan att utgå från att andra fungerar precis likadant som en själv, och därmed börja dra en massa slutsatser om vad som måste röra sig i huvudet på dem. Som att exet dumpade mig för att han “inte fixade att ha en relation just nu, under de här omständigheterna”. Sa han.

Jag har tolkat det som att jag inte kan ha betytt ett smack för honom. Mer än som tidsfördriv, på sin höjd. För jag själv skulle aldrig i helsike dumpa någon av omständigheter som tidsbrist och stress. Men han är en annan person, och terapeuten påminde mig om det. Tidsbrist och stress kan innebära något helt annat för honom. Det kan vara en dealbreaker som egentligen inte har med mig att göra. Som exempel.

Men jag tog inget för givet inledningsvis. Jag var oerhört tydlig i början av vår relation, innan den var helt etablerad, att jag var ute efter en livskamrat. Jag betonade att jag inte ville ha en särbo för evigt. Mitt mål var att hitta någon att dela vardagen med. Det tryckte jag noga på. Just för att jag har tagit saker för givet tidigare, i andra relationer. Nu ville jag undvika det misstaget innan jag blev för fäst vid honom.

Och han svarade lika tydligt att han ville samma sak. Han sa helt rätt saker. Och jag valde att tro på det han hade sagt. Lite för länge, kan jag konstatera. Jag borde väl ha varit aningen snabbare att inse att det rådde en viss diskrepans mellan hans ord och hans handlingar.

Det har gjort att jag har känt mig förd bakom ljuset. Blåst, grundlurad, utnyttjad… Jag har varit galet arg på honom för detta svek! Men här var också terapeuten bra. Han påminde om att en människa faktiskt själv kan tro att han vill en viss sak. Det behöver inte vara en lögn. Det kan vara en stark önskan, en förhoppning… men som man ändå inte kan leva upp till när det gäller.

Och innerst inne stämmer ju det bättre på mitt ex. Han är ingen person som aktivt luras för att uppnå förmåner helt egoistiskt. Han är ju en av de enklaste och rakaste människor jag träffat. Han är inte någon komplicerad förförare som raffinerat tänker ut vad en kvinna vill höra och sedan kör det spelet i fyra år bara för att… ja, vadå?

Så jag ska försöka landa i övertygelsen att han nog VILLE skapa ett liv med mig, då när han sa det. Att hans intentioner faktiskt var goda. Men att han upptäckte ju längre tiden gick att han inte var kapabel att göra alla de förändringar som krävdes i praktiken. Det känns mycket bättre för mig då, om inte annat. Det gör det enklare för mig att knata vidare i mitt liv utan bittert bagage. :slight_smile:

3 gillningar

Hej dagbok!

Apropå bilden med bergsklättringen som ligger lite längre upp i den här tråden… Jag har ju kommit till någon sorts acceptans. Numera planerar jag mitt framtida liv utan honom, utan att det känns som att hjärtat ska smulas sönder. Jag går inte längre runt och hoppas på att han ska ändra sig. Jag vet inte ens om jag skulle ta tillbaka honom om han ändrade sig. Jag vill inte vara tillsammans med någon som kan dumpa mig på på så lösa grunder som han gjorde.

Men jag är ändå så ohyggligt långt ifrån nästa steg, den där disengagement-fasen. Det är en sån skillnad mellan förnuft och känsla i den här situationen.

Visst, den första veckan efter uppbrottet hade jag inte ens nån riktig lust att leva vidare om inte han fanns i mitt liv. Och det bedrövliga stadiet har jag trots allt lämnat helt och hållet. Jag har i princip hittat tillbaka till min vanliga livsglädje. Så på det sättet har jag väl av-engagerat mig lite grann från honom.

Men det där läget när man faktiskt inte längre bryr sig om vad han gör eller känner eller vem han träffar, det känns totalt ouppnåeligt. Jag lägger visserligen inte särskilt mycket tankeenergi på honom längre, mest för att vi inte har någon kontakt. Då finns han heller inte i mina dagliga tankar. Det är skönt. Min vardag trummar på och jag mår riktigt bra.

Men när det emotionella väl triggas hos mig, då märker jag hur starka känslorna är fortfarande. Om det händer något som gör att jag kastas tillbaka. T ex om jag ser ett par som påminner mig om hur han och jag hade det. Eller om jag slås av tanken på att han kanske ska träffa någon annan. För att inte tala om tanken på att jag skulle träffa någon annan.

Då märker jag att absolut ingenting har hänt med mina känslor. Det enda som har hänt är att jag har vant mig av med att ha tillgång till honom. Jag har accepterat att drömmarna om en gemensam framtid är borta. Jag har gått från att ha förväntansfulla förhoppningar om framtiden med den jag älskar, till att inte ha några förhoppningar alls om framtiden med den jag älskar. Men den där lilla detaljen att jag älskar honom har inte förändrats ett dugg.

Jag kan inte alls tänka mig några nya förhoppningar om en ny kärlek till en annan person. Det finns inte i min föreställningsvärld. Jag kan bara tänka på att jag inte får vara tillsammans med den jag vill vara tillsammans med.

Är jag för otålig? Har jag för stora krav på mig själv, min förmåga att glömma och gå vidare? Jag skulle bara vilja se lite tecken på att jag åtminstone håller på att av-engagera mig. Att jag är på rätt väg. Men icke.

1 gillning

Ja, du är nog lite för otålig. Det tar tid att verkligen komma över någon man uppriktigt har älskat och gjort upp framtidsplaner med. Och egentligen vore det ju konstigare om det gick fort och lätt. Men se det som ett bra tecken att du mår bättre och kan uppskatta livet även utan honom. Det i sig visar ju att du rör dig framåt. Jag förstår helt din längtan efter nästa steg, men det går inte att forcera tyvärr. Inte utan att förneka sin inre sanning och det straffar sig ändå längre fram. Bättre att trampa vatten och nöja sig med att näsan är ovanför vattenytan!

4 gillningar

Som vanligt bidrar du med ett välbehövligt perspektiv, @Honungspaj! :slightly_smiling_face:

Ja, det är klart att det vore konstigt om det gick fort, lätt och smärtfritt. För vad hade det i så fall sagt om mig, och om relationen? Inget positivt. Jag måste banka in det i medvetandet!

Men eftersom vardagslivet är så pass bra nu, och ganska välsanerat från tankar på honom blir jag nästan provocerad när känslolivet släpar efter. Det blir en knasig inre konflikt. Förnuftet har vant sig vid att han är borta och går målmedvetet vidare.

Rent intellektuellt har jag inte ens problem numera att se fördelarna med att vara singel. På vissa sätt är mitt liv enklare och bättre nu. Ibland tänker jag spontant “gud vad skönt att jag inte behöver ta hänsyn till honom i det här!” Jag har fått lite distans och kan enkelt se alla områden där vi inte var riktigt kompatibla.

Men hjärtat har inte rört sig en centimeter. Det är som att jag består av två halvor, en logisk och en känslomässig, och att de halvorna inte pratar med varandra över huvud taget. Den fysiska saknaden är så obegriplig med tanke på vad jag vet. Jag VET ju att han inte tyckte det var värt att fortsätta med mig. Alltså vill inte jag fortsätta med honom heller. Jag vill inte ha någon som inte är tvärsäker på att jag är den rätta. Men ändå. Det hjälper inte att jag vet det.

Jag saknar ändå hans doft och leende och famn. Jag saknar att få stryka honom över kinden, hans hand på mitt knä i bilen, hans blick som alltid sökte mig i folkvimlet när vi var ute i svängen.

Jag saknar hans lite irriterade sätt att försöka hitta rätt avstånd med morgontidningen, för att slippa hämta läsglasögonen. Hans iver när han drog iväg mig med orden “kom, jag vill visa dig något!” och så var det alltid ett minne av något slag. Typ ett ställe eller en pryl som var viktig för honom som barn. Han tänkte nog inte på det, men han lyckades verkligen visa vad som format honom under uppväxten. Jag lärde känna honom så väl genom det.

Jag saknar hans skrattrynkor och hans sätt att lite generat vifta bort komplimanger och hans glada visslande när han är på bra humör. Hans sanslösa problemlösarmentalitet och hans obotliga tidsoptimism. Hans usla ordvitsar (som han skrattar högst åt själv) och hans förtjusning i alla Sällskapsresanfilmerna. Hans genuina lycka när han kunde reparera en pryl åt mig så att jag slapp köpa en ny.

Det är tusen saker som jag saknar med honom.

Det jag inte saknar, det som är skönt att slippa, är frånvaron och osäkerheten. Vi kunde aldrig ses så ofta som jag ville. Jag kunde aldrig vara säker på att han verkligen skulle hinna komma när han hade sagt att han skulle komma, och det gick aldrig att boka något med honom långt i förväg. Det kunde alltid komma något annat emellan och då fick jag vänta. Eller helt avstå från tid med honom.

Alla andra par bokade gemensamma helger, julfirande och resor - men inte vi. Våra bokningar var alltid mer eller mindre preliminära eftersom han alltid hade andra åtaganden som hamnade först. Som jobbet och gården. Så fort jag försökte planera någon vecka framåt fick jag alltid svaret “Vi får se hur det blir” eller “Jag kan inte lova något nu” eller “Det beror på hur det ser ut på jobbet”.

Jag kan inte leva på det viset. Det vet jag. Men mitt stackars hjärta fattar inte det. Det kan väldigt gärna tänka sig att ha överseende med det, bara det får vara med honom. :pensive:

8 gillningar

Nä, planera framåt kunde han inte, mitt ex. Men att göra sitt bästa, det kunde han! Och det är också något jag saknar så förtvivlat.

Om jag bad honom boka in en viss helg med mig fick jag som sagt var alltid ett vagt svar. “Vi får se. Jag ska försöka.” Men i princip varje gång fixade han det till slut. Han kunde krångla hur mycket som helst med jobbet, byta tider, arbeta ihop komptid halva nätterna veckan före… Bara för att faktiskt kunna komma när jag hade bett honom.

Jag blev alltid så glad, för jag visste att han gjorde det för min skull. För att leva upp till mina förhoppningar. Han ansträngde sig till max för att lyckas. Men den där ovissheten slet ändå på mig. Att aldrig veta om resan skulle bli av eller om han skulle kunna komma på kusinens bröllop eller om jag skulle få stå där ensam till sist. Att aldrig kunna ge klara OSA-besked. Aldrig kunna säga att vi kommer två stycken på nyårsmiddagen.

Vi pratade igår. Jag ringde om en praktisk detalj igen, en löneutbetalning. Jag måste erkänna att jag är väldigt glad när jag har en konkret anledning att ringa. Annars ringer jag inte. Vi har väl pratat i telefon fyra fem gånger sedan vi bröt upp. Inte mer. Men jag vill så förtvivlat gärna prata med honom. Och då känns det så bra när jag har ett konkret skäl.

Hur länge ska det vara så? Jag vill ju känna likadant som med förra exet - att det är helt neutralt att ringa honom. Men han lät glad i alla fall. Drog ut på samtalet. Det märks att han gillar mig. Ibland tänker jag att det hade varit enklare om han inte gillade mig. Om vi hade blivit sjukt osams och hatat varandra istället!

Nej, jag vill förstås inte ha det så. Jag uppskattar naturligtvis att han fortfarande tycker om att prata med mig. Jag vill inte ha konflikt och hat. Men ändå, det gör allting så svårt. För “gilla” räcker ju inte. Det krävs att han älskar mig, och det gör han uppenbarligen inte för då hade han inte gjort slut.

Nu har jag blivit en trevlig person som han verkar glad åt att få snacka med någon gång ibland. Som en avlägsen jäkla kompis! Jag vill inte ha den rollen!

Jag hade i alla fall stolthet nog att avsluta samtalet. :sunglasses: Men efter en kvart skickade han ett gulligt sms där han nämnde något som han glömt att säga. Det var helt överflödigt, ur informationssynvinkel. Det var verkligen ett sånt där sms som bara syftar till att hålla igång konversationen. Det gör så ont. Jag blir så påmind om vad jag saknar.

Okej. Livet har en störig tendens att inte följa mina väluttänkta planer. Det spjärnar emot som en tjurig treåring med egen vilja och sätter full fart åt andra hållet när man minst anar det. Fel håll. Bara att haka på och försöka hantera de nya omständigheterna. Hoppet väcks varje gång han signalerar någon form av intresse. Det kan jag inte hindra. Men jag låter det inte växa heller. Jag göder det inte. Jag tuktar det stenhårt. Det är nog enda vägen att ta sig ur detta.

3 gillningar

Bästa beviset på att jag åtminstone kommit över ex-exet:

De spelar Bruce Springsteen på radion, The River. Det var VÅR låt. Från den där kvällen när vi var 20 år och började prata på studentpuben och det blev vi. Och vi skaffade CD-n!

Idag får jag bara en glad nostalgisk känsla. Nu behöver jag bara ta mig till samma läge med senaste exet också. :upside_down_face:

3 gillningar

Tusan anåders, jag halkar tillbaka! Mina goda föresatser kraschar!

Jag har ju bestämt mig för att inte kontakta honom annat än i nödfall. Det går inte att läka då, om jag försöker hålla honom kvar. Och jag har varit duktig på det så här långt.

Ändå kunde jag inte låta bli att skicka ett sms idag när jag råkade ut för en rolig sak som vi garvat åt tillsammans tidigare. Kunde bara inte låta bli, det var så komiskt att jag bara var TVUNGEN att berätta det för honom. :roll_eyes:

Jag får skylla på att jag var ute och shoppade och inte kunde använda den fantastiska tråden SMS som vi inte ska skicka. Jaha, vad händer. Han ringer upp förstås. Vi småpratar och har jättekul. Han också, han vill inte lägga på.

Det blir samma visa som sist. Jag anstränger mig motvilligt för att avbryta samtalet i glad anda, han hojtar om något som han kommer på. “Du, en annan grej förresten…” och samtalet drar ut på tiden. Till sist skärper jag mig och säger hej då i alla fall.

Nu mår jag inte längre akut dåligt av att ha lite kontakt med honom. Det var mycket värre i somras, då var det som att jag backade tillbaka i sorgen åtskilliga steg av minsta lilla avvikelse från kontaktförbudet. Nu blir jag inte sorgsen, utan mest upprymd. Men det är illa nog. Det tyder på att jag klamrar mig fast vid hoppet. Jag letar ju en massa tecken på att han kanske ångrar sig… :worried:

Det är ungefär som när man har kommit så långt i sin nya livsstil (typ gå ner i vikt, börja träna) att man börjar känna sig bekväm och tycker att man kan tillåta sig lite avsteg från reglerna för nu har man ju faktiskt nått så goda resultat, och så tappar man greppet helt.

3 gillningar

Kära dagbok!
Jag pratade nyligen med en banktjänsteman om lite olika ärenden. Som i förbifarten konstaterade han plötsligt att en annan person hade tillgång till mitt lönekonto.

-Aha, ja, det är nog min exmake, svarade jag. Det här är vårt gamla gemensamma konto.
-Eh, okej, men han har alltså full tillgång till det här kontot fortfarande. Samma rättigheter som du.

Jag hörde att detta var väldigt olämpligt i hans ögon.
-Ja det stämmer säkert. Men han bryr sig inte om mitt konto, förklarade jag. Vi har varit skilda i sex år. Han har nog bara glömt att säga upp det.

Banktjänstemannen fick något desperat i rösten.

-Jag skulle VERKLIGEN rekommendera att du startar ett nytt lönekonto omedelbart som inte din exman har tillgång till.
-Usch, det orkar jag inte, jag kan ju det här kontonumret utantill. Det är så bekvämt.

Jag hörde hans tankar. Den här kvinnan är antingen fruktansvärt naiv eller spritt språngande galen.

Men jag känner ju min exmake. Risken är noll att han skulle börja jiddra med mina pengar. Tills jag kom på en liten detalj.

-Du, sa jag, han har nyligen gift om sig. Det kanske betyder att hans nya fru har rätt till pengarna på mitt lönekonto ifall han skulle dö…?
-Ja, så skulle det kunna bli, sa banktjänstemannen, uppenbart lättad över att ha hittat en ingång till mitt förnuft. Om han skulle dö kan även det här kontot låsas i väntan på bouppteckning, och då kommer det ingå i dödsboet.
-Okej, det vore ju dumt, sa jag. Jag får ta tag i det. Tack för hjälpen, hej då!

Tja, en sån bekymmerslös relation kan man också ha till sitt ex. :smile:

4 gillningar

Har läst din historia och det verkar som att du är på god väg över ”berget”. :smiley:

Har också ett sådant ex (gemensamt bankkonto).

1 gillning

Fast, det behöver ju inte vara så krångligt.
Även jag och X hade delad ekonomi på gemensamt konto.
Det första vi gjorde var att dela ekonomin, där båda ansåg att det var det bästa.
Jag behöll det gamla “gemensamma” och vi tog bort hennes koppling till det.

Så jag förmodar att du hade kunnat göra detsamma, utan några särskilda krångel?
Eftersom han inte använder det så har ju han egna konton, och det som ligger är enbart en koppling mot ditt konto?

Enligt bankkillen kan inte jag ta bort exmakens koppling till kontot. Det måste han göra själv. Men sannolikheten att han spontant ska utföra något byråkratiskt bankkrångel som inte intresserar honom är väldigt låg. :slight_smile:

Jag kommer alltså bli tvungen att antingen tjata och påminna honom tills han kontaktar banken. Eller också själv byta konto.

Får se vilket jag väljer.

Ah, vad surt.

Lätt val (om du inte har en massa autogirodragningar kopplade till det nuvarande kontot, för isf blir det ju mer arbetskrävande, om än inte svårt)… öppna ett nytt eget konto :ok_hand:

Öppna ett eget konto och så gör du automatiska överföringar innan ev autogiro dras.