Sjukt barn hos mamman

Förra Söndagen hämtade jag barnet för min vecka. Kände knappt igen han. Svullna och röda ögon. Gått så i 4 dagar och mamman hade inte kontaktat sjukvård. Tog tag i det och fick droppar pga ögoninflammation. Vabade hela min vecka.

Överlämning för hennes vecka. Medicin fram till Torsdag på hennes vecka. På Tisdag kväll väljer hon att jobba ett nattskift och lämnar barnet till sina föräldrar. Ett sjukt barn som medicineras!
Frågade varför inte vaba när barnet ändå inte får vara på dagis,fick inget svar.

Min vecka kom och barnet är ff dåligt i ögonen!
Misstänker slarv hos mamman men såklart en gissning. Får vaba hela veckan igen och ta åter kontakt med sjukvård.

Barnet är bara 14 månader gammal och jag tycker inte mamman tar ansvar fullt ut.
Vill inte starta upp nån konflikt med mamman men känner att jag MÅSTE ställa henne till svars för sitt agerande med barnet. Hur gör hon i framtiden när barnet är svårt/svårare sjuk?
Hur ska jag gå tillväga då mamman inte vill kommunicera om detta?

Har du dokumenterat (foto på) hur barnet såg ut och ser ut? Att slarva med medicinen är inte ok! Hon kommer antagligen aldrig erkänna det. Kan ju vara hennes föräldrar också som slarvat.
Nu finns det ju journaler hos sjukvården också. Det är bra. Tänker på om du så småningom behöver ifrågasätta vårdnaden.

Du måste ta det med mamman. Om hon inte vill prata om detta, kan du mejla henne och samtidigt skicka en kopia på mejlet till någon annan? Kopiemejl brukar ta skruv. (Vet inte vem jag ska föreslå, för jag känner inte till om ni tex besökt familjerätten, socialkontor eller liknande, det är bra om det är en person som hon har respekt för.) Då har du dessutom svart på vitt att du oroar dig så att hon inte kan vifta bort det. Tänk på att uttrycka dig sakligt i mejlet så kan du inte bli anklagad för att starta en konflikt.

Men du vet ju inte att hon slarvat med medicinen? Ögoninflammation kan vara envist. Jag vet inte om jag tycker det är så himla förfärligt att ha barnvakt bara för att barnet har ögoninflammation heller, inte om barnet är tryggt med sina morföräldrar iaf. Antagligen får hon väl inte ut en bråkdel av lönen på VAB för nattskift?