Semestertips i Sverige för ensamstående?

Hej alla!

Vet att det finns väldigt många likasinnade här som har varit/är i samma situation, så tror nog att det också är ett perfekt forum för nya ideer.

Jag är ensamstående vv (eller enastående som låter så mycket bättre😉) med tre pojkar, 13, 10 och 8 år gamla.
Nu börjar semestern och jag har nästan ingenting planerat.
Skönt på många sätt då jag gärna vill ha oplanerad tid, men också lite småjobbigt om man inte gör något särskilt alls under hela semestern (3v).

Mina pojkars främsta intresse är tv/datorspel (tyvärr enligt mig, men det är en helt annan diskussion…:blush:).
De två yngsta hänger gärna med på olika saker man hittar på, medan 13 åringen är väldigt svårflörtad just nu gällande det mesta som inte har med datorspel att göra… Nöjesfält tycker de om, men blir ju ofta dyrt med resa, inträde och alla kringkostnader. Ja ni vet ju!

Äldsta sonen vill inte tälta och vädret verkar samtidigt inte så inbjudande för det heller nu framöver. Plus att jag inte har tillräckligt med utrustning för det🤔

Har lite funderingar på Stockholm, om man skulle ta bilen och bo utanför någonstans för att lätt ta sig in därifrån med tåg/buss etc. Kanske gå på museer och annat som inte kostar skjortan. Finns det något där som kan intressera en svårflörtad 13 åring tror ni?:laughing:

Vore så tacksam om ni vill komma med tips och ideer om t.ex. boende, aktiviteter m.m. i Sverige som man inte blir ruinerad på😃

Vi bor i Blekinge förresten. Tyvärr är tåg härifrån krångligt (många byten) och dyrt för 4 pers, därför tänker jag bil i första hand.

Kram på er🤗

2 gillningar

Om du bor i Blekinge - kan du inte satsa på strandutflykter? Köpa eller låna simglasögon, snorkelset, luftmadrass, simkorvar, krabbfiskeset spadar osv för sandskapelser tex? Är faktiskt häftigt att bada när det regnar också, såhär i slutet på juli/början av aug är ju vattnet uppvärmt också.

2 gillningar

Varberg är en jättefin semesterstad tycker jag, bjuder på lite allt möjligt. Vid fint väder hänga vid stränderna och havet, annars gå på fästningen, ta en av deras dramatiserade visningar (en av våra absoluta höjdpunkter i år, billigare än bio!), gå och se Bockstensmannen på museet. Finns också mysiga caféer, loppisar, man kan också testa på att surfa mm. Mysig innerstad med affärer, allt nära, go glass m hemmagjorda rån i hamnen. Fin camping vid Apelviken den stora stranden.
En höjdare en heldag!

1 gillning

Livrustkammaren (med bland annat mycket kungliga vapen och rustningar) historiska museet med vikingautställning och guldrummet med tusenåriga guldskatter, eller medelhavsmuseet med riktiga mumier kanske går att sälja in till tonåringen? Tror samtliga är gratis för barn.

Jag köpte årskort till vår närmaste djurpark och tivoli på black friday för halva priset. Vi har varit där fyra ggr nu och det blir fler. Kan vara ett tips inför nästa år

2 gillningar

Vilket bra tips! :+1:

2 gillningar

Tack för alla bra tips! Så tacksam🤗

Vart skulle man kunna bo utanför Stockholm där det samtidigt är lätt att ta sig in till stan?:thinking:

Handlar lite om hur man vill bo, finns ju allt från:
Hotell
vandrarhem, ex Af Chapman
campingstugor.

Stockholm är ju enkelt med tunnelbana eller SL bussar vilket gör att man tar sig in till centrum väldigt snabbt och enkelt.
Vilket gör att boende runt Stockholm beror kanske lite mer på hur länge man vill ”resa”.

Gratis museer:
Historiska museet
Naturhistoriska riksmuseet
Armé museet
Etnografiska museet
Livrustkammaren
Sjöhistoriska museet
Nationalmuseet
Skokloster slott - mellan uppsala och Stockholm

Några exempel

Sedan finns ju massa mer saker som dock kostar pengar typ
Grönan
Skansen
Tekniska museet - de hade förut en tv spels inspirerad utställning.
Mm…

Sedan att bara ta sig runt i Stockholm är ju fint.
Ett tips är kanske att låta barnen titta på vad som kan intressera avs museum och sedan har man en museum roadmap.

1 gillning

Hej

Stanna till i södertälje och besök Tom Titts, otroligt givande, kolla efter dom på internet.
Inte långt ifrån dom ligger stora badhuset " syd nått ", tror dom har öppet

1 gillning

Finns ju oxå lekparker/höjdbanor uppe träden, kallas oxå höghöjdsbana.

Kolla detta, vet att i orten Bro i västra utedelen av Stockholm har dom en sådan, spännande för kidsen att vara 4/6 meter upp å gå runt på detta bland träden

1 gillning