Särbo med barn?

Finns här någon som vill dela med sig av sin erfarenhet av att leva som särbos med gemensamt barn. Hur fungerar det för er?

Hur berättar man för ett barn i 10 års åldern att mamma och pappa ska bli särbos på ett lämpligt vis och hur ska man förklara utan gå för djupt på detaljer för barnet ska förstå beslutet?

Hej, är särbo med barn sedan några månader tillbaka och det fungerar jättebra. Jag och ex-frun är bättre på att samarbeta och man har mycket mer energi för barnveckan. Mina är 5 och 7 och de reagerade inte nämnvärt negativt. Så klart saknar de ena föräldern hela tiden men vi har gjort upp så att aktiviteter för barnen är familjetid och då ses vi alla. Vill tillägga att vår separation var ganska strulig med otrohet som sista spiken i kistan. Men allt är förlåtet och vi vuxna gör allt för barnens bästa. Idag bor barnen kvar i huset medan vi vuxna bor i en bostadsrätt och flyttar varannan vecka vilket fungerar fint. Jag rekommenderar faktiskt särbolivet.
Vi berättade bara rakt ut, inte alla detaljer men vi sa att mamma och pappa inte kommer bo tillsammans och de fick fråga oss saker. De har inte tagit nån skada men vi umgås som familj rätt mycket fortfarande.

2 gillningar