Samarbetssamtal

Hej
Beordrat samarbetssamtal via tingsrätten.
Jag förstår verkligen att gammalt groll inte spelar någon roll och nu är nu.
Men faen va svårt!
Exets polisanmälning,hennes smutskastning…
Suttit hos både polis och socialen pga hennes ord mot mig. Det har inte hänt något och Allt är nerlagt. Hon ville ha enskild vårdnad interimistiskt och sedan bli boendeförälder. Inte heller det fick hon igenom.
NU ska jag vara den vuxna och samarbeta…!
Klart jag samarbetar men kniven i ryggen sitter definitivt kvar!

3 gillningar

Ja, du kommer alltid att bära med dig dessa erfarenheter.

Det du måste visa i samarbetssamtalet är att du är en bättre förälder som ser barnets bästa i första hand. Att peka på den andres tillkortakommanden kan slå tillbaka, men du kan ju möjligen använda det som ett exempel på att hon inte är samarbetsvänlig.

Hur har ni nu? 50/50?

Japp 50/50.
Jag har en plan gällande samarbetssamtalen utan att smutskasta någon utan peka på saker som gör det omöjligt/svårt att ha ett samarbete med exet.

1 gillning

Jag hade en plan som faktiskt fungerade. Jag var tyst och lät honom prata fritt. Gav honom rep att hänga sig i, och det gjorde han. De som skötte samarbetssamtalet blev helt stumma. Han berättade om hur hemsk jag varit, hur jag misskötte barnen, hur jag försökte lägga beslag på hans pengar, hur jag krävde underhåll och lite till.
När de började ställa frågor, så svarade jag på frågorna. Det gjorde inte mitt ex. Han kom med nya anklagelser i stället och förklarade varför allting var någon annans fel.

Jag sade inte ett ont ord om mitt ex, utan jag lät dem upptäcka det själva. Det fungerade eftersom jag visste att han skulle ta alla chanser till att berätta om hur synd det var om honom.

4 gillningar

Smart drag! Min plan är att kofrontera exet med “är det bäst för vårt barn att inte ha rutiner?” “Är det bästa för vårt barn att hen lämnas bort till för hen okända otrygga människor när du jobbar?” “Är det bäst för vårt barn att din särbo får fullt ansvar av vårt barn när du jobbar?” “Är det bästa för vårt barn att dina föräldrar har honom när de är alkoholister?”
Grejen är att barnet har autism högsta nivån och måste ha rutiner,kontiunitet,stabilitet och ha vuxna trygga omkring sig.

1 gillning

Som läsare lägger man (jag iaf) in olika tonlägen i det man läser. Jag kan känna att det låter lite… aggressivt men det beror ju på hur jag läser in det. Det känns mer som ifrågasättande/anklagelser som istället för att främja samarbete kan göra att hon hamnar i försvarsläge. Du ska givesvis få fram det du är orolig för men borde kanske formuleras på annat sätt?

Man gräver ofta sin egen grop… låt henne gräva sin egen.

2 gillningar

Superbra med strategi och aff du har tänkt ut vad du ska säga :heart: Kanske omformulera till ”jag är orolig för våra barn när de är hos dina föräldrar som har alkoholproblem.”Med tanke på våra barns diagnos och deras behov av rutiner är jag orolig för hur det ska gå hos din särbo” osv. Lite mindre konfrontativt - kanske landar bättre hos personalen också?

1 gillning

Precis,utgå ifrån barnet utan att “attackera” den andre föräldern.

2 gillningar