Samägd bostad efter skilsmässa

Har någon erfarenhet av att fortsätta samäga bostad efter skilsmässa?
Jag har nyligen flyttat ut från vårt gemensamma hus där vi äger hälften var.
Just nu hur jag en lägenhet jag trivs i och har möjlighet att bo i under en längre tid.
Min man (vi har inte skrivit under skilsmässan ännu) vill bo kvar. Eftersom jag i nuläget har möjlighet att hyra en bra bostad, samt att läget för att sälja inte är optimalt (huset har gått ner med ca 700 000:- det senaste året) anser jag att det vore dumt att sälja just nu.

Om min man bor kvar i vårt gemensamma hus, hur kan då en rimlig ekonomisk plan/lösning se ut?
Hur skriva ett avtal?
Är det rimligt att han betalar avgiften (det är en bostadsrättsförening), försäkring och el och att vi delar på amorteringen så länge vi äger huset ihop? Borde han betala mer därtill eftersom han ”hyr” min del av bostaden också?
Hjälp mig tänka så jag kan lägga fram en vettig idé!

2 gillningar

Jag bor kvar, x som lämnade flyttade. Han tyckte i något skede att jag borde betala hyra till honom eftersom jag bor kvar. Pratade med en jurist och han sade att det brukar man nog inte göra…man står för boendekostnaderna förstås men en hyra brukar man nog inte behöva betala .
Men, säkert går det att kräva…
Den som bor kvar sköter ju om huset också. Mm… beror väl på hur man tänker.

1 gillning

Självklart delar ni på amortering och räntekostnad. Men driftskostnaderna bör han stå för. Om han ”tvingas” bo kvar längre än han önskar pga dåligt säljläge kanske ni ska jämka. Kan han ta in inneboende?

1 gillning

Jag är i samma läge. Min exman bor kvar i vårt radhus och jag i en liten hyresrätt. Här kan jag och barnen inte bo på sikt, men det fungerar för nu. Jag betalar halva räntan och amorteringen på huset eftersom jag ville vara med på den höjning jag tänkte skulle ske, men nu när det sjunkit har ju situationen blivit en annan: jag betalar lika mycket för 70 kvadrat som han gör för 150 kvadrat. Men sen står ju han med andra underhållskostnader… Hursomhelst, jag har inte heller någon lösning men gick in här idag för att söka svar.

En tanke jag lekt med i helgen är att han ska få köpa ut mig för inköpspriset på huset dvs jag får igen min andel av handpenningen, men att vi skriver ett avtal om att jag har rätt till hälften av vinsten därutöver vid en försäljning. Det skulle ju behöva bli ett rätt avancerat avtal: vad händer med investeringar som höjer värdet under tiden jag inte äger osv. Men det skulle göra att han (och barnen) kan bo kvar. Annars ska vi båda bo i för små och dyra hyresrätter, vilket inte känns rimligt. Då försöker jag hellre byta upp min tvåa mot något större i hyresväg.

Åh jag vet inte.