Rädd att fråga

Vi ska skiljas och förvirringen är total för min del. Vi har knappt pratat om någonting och jag börjar mer och mer inse att vi nästan aldrig gjort det. När jag tog upp att vi skulle skiljas stack han iväg, skrev ett hatiskt mejl och var borta hela dagarna och kom hem sent på kvällen. Att inte veta någonting och bli behandlad som luft var ett oerhör stresspåslag och väldigt smärtsamt. Jag kontaktade en familjeterapeut, vi gick dit en gång men det gav inte så mycket. Han verkade bara bli argare. Min taktik sen dess har varit att hålla en god ton och låtsas som det regnar.
Jag har alltid varit i underläge ekonomiskt då jag större delen av vårt äktenskap bara haft sjukpenning. Nu när vi ska skiljas vet jag inte så mycket om hur mycket jag får och är rädd för att fråga. Han har sagt att han ska hjälpa mig att betala hyran när han flyttat men om jag får min del av pengarna som jag har rättighet till så behöver jag ju inte hans hjälp. Hur ska jag göra för att få reda på hur mycket pengar jag får när vi skiljs?

1 gillning

Om du ser hans bankkonton är det ju hyggligt lätt. Om ni har skickat in skilsmässopapprena så är det vad ni hade på den dagen, så skynda på!

1 gillning

Nä, jag ser, kommer inte åt bankkontot. Ja det är väl bara att skicka in pappren och hoppas på det bästa!

1 gillning

Kan du inte leta bland hans papper till senaste deklarationen så vet du iaf hur det var vid nyår?

2 gillningar

Alltså, jag blir både beklämd och lite chockad när jag läser din berättelse (och du är verkligen långt ifrån ensam) över hur förhållandevis vanligt det tydligen fortfarande är att kvinnor ännu idag i nådens år 2019 lever sina liv som om det vore förrförra seklet. Ingen som helst kontroll över varken ekonomi eller tillgångar. Sedan när de blir lämnade efter långa äktenskap så står de helt clueless över vad “familjen” egentligen förfogar över och vad det finns att dela på :cold_sweat:

Mitt råd är att du omgående slutar använda strategin att “hoppas på det bästa” och istället tar kontakt med en advokat och skaffar dig kunskap över hur DU bäst tillvaratar dina rättigheter vid denna skilsmässa. Utan egen kunskap (som du faktiskt måste anstränga dig själv för att tillägna dig) så är du helt utelämnad till hans eventuella välvilja. All framgång börjar med tillkämpad egen kunskap, inte med att enbart sitta still och “hoppas på det bästa”.

Beställ tid direkt på måndag och oavsett om det kostar en slant så har du råd att betala för en timmes konsultation. Under helgen använder du all tid till att läsa på online och försöka förbereda dig på hur du ska disponera den stund du betalar för proffshjälp.

Du kan så mycket mer än du tror, men du måste börja agera på egen hand nu! :muscle: :orange_heart:

3 gillningar

Noomi, du har helt rätt! Tack för peppningen! Jag besitter en enorm inte styrka men har börjat se mig själv mer och mer och inser att jag förminskar och tappar mig själv i relation till män, precis som både min mamma och mormor gjorde…Det är dags för en förändring och att jag tar mig ur offerrollen. Du har så rätt! Behöver en rejäl spark i rumpan för att börja agera.
Ska kontakta juristjouren som har gratis rådgivning på måndag! :sweat_smile::hugs::muscle:

6 gillningar

Heja Dig, @Emh70 :clap:

Hållerhelt med om att kontakta en jurist. Vi gjorde det men mitt misstag var att säga att vi var sams om allting, jag ville bara få det överstökat och skrev snällt på. Själv var jag förstårs helt årlig och skrev uppfigetrna rakt av medan han satt länge med datorn och jag fick absolut inte se vad han gjorde…Nu i efterhand är jag lite bitter då han dikterade alla villkoren och ingen kollade på hans konton om det stämde. Ta en jurist somockså kollar av era respektive konton och hjälper ordentligt till med uppdelningen. Säg inte att ni är sams om allt för då dubbelkollar de inte.

3 gillningar

Åh nej vad tråkigt att höra! Det är precis detta jag befarar att han ska göra. Undanhålla hur mycket som finns på kontot när det är dags för bodelning. Jag ska absolut se till att juristen kollar av hans konto också. Tack för tipset!

1 gillning

Bra där @Emh70 :+1:

Men för dig, och för alla andra olyckssystrar, som utan eftertanke överlåter allt ansvar rörande ekonomi till sina män så finns det bara ett enda gångbart råd och det är att aldrig (igen i ditt fall) sätta dig i situationen där du överlåter allt det (både ansvar, kontroll, kunskap, kännedom, insikt och makten över ditt eget ekonomiska liv) som handlar om pengar och ekonomi/tillgångar/skulder till din partner.

Generation efter generation av kvinnliga jämställdhetssträvanden uppnåddes (eller bibehålls) inte genom att med öppna ögon frånsäga sig allt egenansvar för den så totalt grundläggande delen för frihet och jämlikhet. Oavsett om man tycker det är tråkigt, svårt eller what ever. Frihet både kräver och förutsätter ansvarstagande och för det krävs kunskap även om “tråkiga” saker :muscle: :v:

5 gillningar

Så sant syster, så sant.

2 gillningar

:rofl: :wink:

Hej! vad jag har förstått så kan inte någon annan än den som står på kontot begära kontoutdrag dvs ej ngn jurist heller. Tror däremot att om du vet vilken bank han har så tryck på att han ska beställa konto-utdrag som är till för bodelning. Lycka till!

1 gillning

Tack för tipset! Ska absolut prova. Snällt av dig!

Hej,

Bodelning är reglerat i lag.
Även om ena parten inte vill samarbeta så kan man begära en bodelningsförättare vars uppgift är att få till stånd en bodelning vare sig någon part vill eller inte. Att skiljas är en kris för de flesta och chock är ett tillstånd som de flesta drabbas av och måste ta sig igenom. Då kan det vara svårt att föra en dialog sinsemellan och att anlita ett juridiskt ombud kan vara både skönt och tom ett måste. Det praktiska i en skilsmässa tar tid och är påfrestande…men det kommer en dag när man har det bakom sig och man kan gå vidare i livet med en egen ny bas och under egna förutsättningar. Hoppas det löser sig för dig/er.

2 gillningar

Tusen tack för bra info! Uppskattar det verkligen.

1 gillning