Hem | Så här skiljer du dig | Skriv bodelningsavtal | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Pepp, Glädje och framtidstro

Vaknade idag med för lite för lite sömn, känner ångesten tryck över hjärtat, tårar som knackar på bakom ögonlocken, den stora sorgen vill bara komma fram…igen och igen 11 månader sedan min resa startade där jag blev lämnad för en annan…OCH för som så många här en total chock att just DEN personen gjorde det mot mig…

Tog sedan en promenad med hundarna i ett blåsigt, snöigt och vääääldigt grått väder, och DÄR och DÅ andades jag in och sa högt för mig själv "Nä, nu jävlar ska jag ta över min situation, nu ska jag andas in fylla mig med med TACKSAMHET, PEPP och GLÄDJE.

Eftersom jag har svårt att släppa det här forumet så tänkte jag att jag startar en tråd, så får vi se om någon vill hänga med och fylla på med pepp,glädje och framtidstro om den fortsätter att leva eller faller bort som en jobbig peppgrej som inte orkas med :joy:

Tänker mig att på den här tråden kan du skriva sånt du är tacksamma över, sånt som gör dig glada, att lämna sorgen en stund KOMIHÅG på den här tråden ska vi vara väldigt osvenska vi ska ta för oss, visa självförtroende självkänsla.

Jag börjar med en sak jag läste på IG, som för mig blev lite aha:

Lägg till ordet OCH

Vi är kapabla att känna flera känslor samtidig. Uppleva flera saker samtidigt på samma gång. Vi kan älska någon OCH samtidigt välja att inte vara med dem, vi kan sörja OCH känna lättnad. Det betyder inte att några av våra känslor betyder mer eller mindre eller är mer eller mindre riktiga.
När du gör plats för OCH i ditt mental liv. så kommer du kunna bli mer självmedveten, du kommer kunna stå mer stabilt på jorden. :pray: :heart:

EN STOR KRAM, VI ÄR GRYMA OCH STARKA :heart: :heart: :heart:

17 gillningar

Mitt förslag på helgpepp: ordna en lyxig långfrukost med sådant du tycker om! Det kommer jag göra på lördagmorgon! Nybakta scones med Philadelphiaost och marmelad, våfflor med Nutella till barnen, massor av färsk frukt och bär och så låtsas vi att vi är på ett härligt hotell i någon spännande stad!!

8 gillningar

Jag är tacksam över mitt fina hem, min ljuvliga dotter och att jag har en fast inkomst.

7 gillningar

Jag är tacksam att igår lyste solen, jag tog en löptur och jag känd energi och glad.

HA EN FIN FREDAG GRYMA STARKA NI :heart:

6 gillningar

Fantastiskt bra tips…det där att göra lite extra fest för barnen. Igår skar jag upp frukt en påse Polly och bara satt och pratade om skola, vänner, läxor. Vi har en mer avslappnad och nära relation idag efter separation, något jag aktivt tänkt att det ska bli, det är jag TACKSAM för. Du har också en fantastiskt inställning till träna den mentala delen, det gillar jag. Ha en fin dag :heart:

4 gillningar

Ja att vara glad att man har ett arbete och inkomst idag är något att vara tacksam över…och våra fina barn. Ha en jättefin dag :heart:

2 gillningar

Nä men hur går det med denna pepptråd? Jag själv jobbar starkt mentalt just nu, känner att det gör mig starkare, även om den inre delen av mig är fortfarande darrig, men en annan känsla.

Jag har gjort upp en plan för mig under denna pandemin, för när den är över vill jag känna mig het på marknaden inte trött och pluffsig :slight_smile:

1. Jag ska se till att äta bra, vilket inte behöver betyda “nyttigt” utan se till att jag äter frukost, lunch och middag och bra mellanmål, frukt är också gott. Just nu stoppar jag gärna i mig pepparkakor med massor av bregott, godis,goda kakor…så jag är aldrig hungrig så det påverkar det när jag ska äta en måltid, åter inte så mkt, men blir sen snabbt hungrig och fortsätter då äta kakor :see_no_evil: Jag ska lägga till mkt grönsaker till alla måltiderna.

2. Jag ska kliva upp för lite rörelse/yoga 10-15 min på morronen,

3. Gå ut på lunchen gärna en löptur för att komma ut i luft och få dagsljus i denna mörka tid på året.

4. Styrketräning på kvällen har TRX och hantlar hemma, kroppen är också ett bra alternativ. Behöver vara max 10-15 minh

Ska jag göra allt varje dag, nja…kanske inte styrkan varje dag, men tänker mig varannan dag.

Så här långt denna vecka har jag gjort allt utom kommit igång med styrkan.
Håller på att pyssla fram advent så låter det ta sin tid denna vecka. Trodde det skulle vara tungt att börja med advent/jul, men det går faktiskt riktigt bra, tycker ändå att det är mysigt att få det fint hemma. Ska idag ut och hämta några smågranar som jag ska ta in, försöka gå in och köpa lite blommor för att göra någon fin plantering och så.

Julen i sig får vi se hur den blir men det tar vi då.

I helgen ska vi dricka varm choklad toppat med grädde, marshmallow och hackad polkagris, sen ska vi göra pepparkakshus och baka lussebullar, det här blir en BRA helg :mrs_claus: :heartbeat:

4 gillningar

Detta r en bra och framåt tråd. Efter en första chock vänder jag det som inträffat till mig själv och en ny framtid som bara kan bli bättre. Jag kan nu tänka på mig , mina barn, vänner och släkt som jag älskar och träffar. Jag ska i dagarna starta en ny karriär som lärare vilket ska bli spännande. Jag ska inreda och flytta in i en lägenhet, det var längesedan sist. Detta är bara början

4 gillningar

Bra där :heartbeat:
Ja det är bara att inse att den enda jag kan äga är mig själv, den enda jag kan påverka är mig själv. Sen betyder inte det att jag inte får ha dippdagar…
Exakt som du nämner så ska jag och mina barn ha den bästa relationen.

Jag ska på en intervju till veckan…så visst kan vi påverka oss själva och vilken riktning vi ska åt.

Tror ingen vill hamna i sin egen bitterhet, och då gäller det att jobba sig mot det negativa.

Mycket rörelse försöker jag med också, det ger mig glädje, bättre nattsömn och aptit på nyttigare mat. Det blir pga coronapesten oftast promenader, yoga hemma eller en och annan löprunda. Min utmaning är att få till utomhusvistelse i dagsljus, jag behöver ljuset för att må bra och få energi. Sitter i många möten pga Home Office, och tvärtemot vad en skulle kunna tro så går det inte att påverka min arbetsdag, den ser ut som den gör.

Annars är det väl inte så peppigt den här årstiden. Vi måste härda ut, bara. Det kommer att bli vår igen! Och idag skiner solen!