Pengar kontra ansvar

Här är en sådan där sak som stör mig. Bostadsbidraget är tämligen generöst. Räcker inte det har man sannolikt för dyrt boende. För stort? Ta en inneboende. Får man inte bidrag pga för stora bar, då får barnen söka socialbidrag.

3 gillningar

Visst är det märkligt att vissa resonerar på det där sättet?
Underhållsbidraget ska inte täcka hyran överhuvudtaget, underhållsbidraget ska betala hälften av barnens behov.

Det är bara vidrigt att resonera att underhållsbidraget helt eller delvis ska försörja boendeföräldern, den föräldern är vuxen o ska ta ansvar för sin egen försörjning, samt den andra halvan av barnens behov!

2 gillningar

Nu var det här iof en fiktiv story, men med tre barn så hur litet/billigt kan man egentligen hitta att bo i?

Det finns ju inga billiga hyror (i hyresrätter) någonstans numera inte ens för ettor, och “en inneboende”… med tre egna barn boendes hemma så finns det väl knappast rum över till ännu fler “inneboende”?!

1 gillning

Vilket bostadsbidrag? Ett sådant får man inte bara för att man vill ha det. Reglerna är snåriga, och jag har t ex inte rätt till något bostadsbidrag.

Har du ingen eller väldigt låg inkomst samt barnen folkbokförda hos dig så är väl bostadsbidraget självskrivet?

1 gillning

Försörja boendeföräldern? Barnen behöver någonstans att bo. Mamman har noll kronor i inkomst. Om inte underhållsbidraget går till hyran - var ska då pengarna komma i från?

O nej! Så roligt ska vi inte ha det! Mitt ex äger halva huset. Jag får inte ta över hans halva för banken, eftersom min inkomst är för låg. Exet kräver en summa för hans del av huset; en summa som är högre än vad huset skulle kunna säljas för. Under tiden vägrar han betala för hälften av amorteringar och räntor.
Jag äger alltså bara halva huset, vilket gör att jag inte får något bostadsbidrag. Jag måste betala hela kostnaden för räntor och amorteringar, men exet drar av hälften i sin deklaration.

Bra fråga, en ännu bättre fråga är varför de pengar som borde försörja barnen istället används för att täcka upp boendeförälderns oförmåga att försörja sig själv?

1 gillning

Antagligen för att barnen ska slippa bli hemlösa.

Om du inte har ekonomi att dra runt huset själv så är det bara att vakna upp o inse att det är bara att lägga ut det till försäljning o börja leta efter ett boende som du har råd med.

Ursäkta om det låter kallt o hjärtlöst, men det är verkligheten.

1 gillning

Nej, verkligheten ser inte ut så. I verkligheten vägrar exet att lägga ut huset för försäljning, eftersom huspriserna ligger för dåligt just nu, anser han. Det har han i och för sig rätt i. Försäljningssumman skulle inte täcka lånet, så jag skulle gå back på alltihop. Lägenhetspriserna däremot ligger högt, så månadskostnaden för en lägenhet skulle bli dyrare än vad det ligger på för huset. Dessutom finns inga som helst pengar över för en flytt. Att flytta kostar också, nämligen.

De sammanlagda svaren i tråden är fortfarande obegripliga för mig. Tyvärr. Kontentan verkar vara:

Hans pengar är heliga. De får inte användas för barnens bästa.

Hon ska straffas för att hon blivit sjuk utan att tänka sig för innan.

Ansvaret för barnen är hennes. Alltid hennes. Han har inget ansvar för att se till att barnen har bostad, mat, kläder, mediciner, glasögon eller annat viktigt. Det är inte hans problem längre utan hennes.

1 gillning

Ja, så menade iaf inte jag…

Det er bare å innse, kjære deg, at dersom man selv ikke er rammet av sykdom som nedsetter arbeidsevnen så kan man ikke forstå, dessverre. Jeg har vært sykemeldt i over 2 år, er nå tilbake i full jobb. Jeg mener at barna er felles ansvar, alltid. Ferdig prata.

Suck.

Vet inte i vilken ände jag ska börja.
Jag vet iaf säkert att den som betalar räntorna ska göra helaavdraget, den som gör avdragför kostnader den inte har begår skattefusk. Tipsa skattemyndigheten.

Det tar rätt jävla lång tid innan man blir hemlös pga obetalda lån. Särskilt nu för tiden då det ligger så många mål i kö vid tingsrätterna. Sluta betala. Din man kommer att betala…

2 gillningar

Nu känner jag att det blivit väldigt personligt och att du börjar ta illa vid dig. Det var aldrig min mening, jag levde i tron att vi diskuterade fiktiva karaktärer. Mina åsikter i ämnet är vad dom är oavsett dock.

Men jag besvarar ditt senaste inlägg.
Du har som hälftenägare av en fastighet juridiska möjligheter att driva igenom en försäljning även om andra parten inte vill.
Att ha sån belåningsgrad att den lilla nedgång som varit på marknaden senaste tiden gör att du måste sälja med förlust är inget annat än oansvarigt om jag får säga min mening.
Dessutom spelar det ingen roll hur marknaden ser ut, ni måste ju sälja oavsett. Eller kan ni tänka er att samäga en fastighet även efter äktenskapet?
Du tar också upp att ditt ex inte betalar amortering eller ränta. Räntan går ju tveklöst under kategorin driftskostnader, så om han inte bor där så är det väl inte rimligt att han bidrar till den?

Jag förstår att du sitter i en riktigt knepig sits, men sluta försöka lägga över ansvaret för din försörjning på ditt ex. Du kan inte sitta o ha “ingen inkomst” o förvänta dig att du ska få livet att fungera, jag är ledsen, verkligheten fungerar inte så.

2 gillningar

Är man skild så har ju inte exmaken något försörjningsansvar för sin exfru längre. Tyvärr är det så verkligheten ser ut. Det är ju väldigt ledsamt när det efter en skilsmässa blir så snedfördelat att den ena lever på existensminimum medan den andra har gott om pengar men det finns nog inte så mycket man kan göra år det mer än att försöka hitta vägar att kunna försörja sej själv.

3 gillningar

Jag har gått rätt hårt mot dina resonemang i denna tråd… o jag menar inte ens lite det du skriver.

Ni har givetvis båda ansvar för barnen o deras försörjning, men det du strävar efter är ju att ditt ex även ska ta din del av det ekonomiska ansvaret för barnen. O utöver det även ta ansvar för din försörjning.

Ditt ex har, iaf i juridisk mening, tagit sitt ansvar för barnen försörjning genom att betala 3x1572kr/månad. Att du sen inte lyckas hålla upp den andra änden är ju, förlåt mitt uttryck, dina problem o ingen annans.
Är du oförmögen att försörja dig själv o dina barn så måste du på något sätt få hjälp med det, men inte ifrån ditt ex.

2 gillningar

Instämmer till fullo