Pappan tar inte med sig alla barn på semestern

Nyss nyskild innan sommaren. Vi har tre barn (8, 10, 12). Barnens pappa tog med sig de två äldsta av barnen på semester, för att minsta och tredje inte alls vills göra det de skulle göra. Han är rädd. Så minstingen och husdjuret är hos mig en vecka. För mig är det ok eftersom jag får ett av mina älskade barn hos mig, men funderar på situationen. Jag kompenserar honom med dagliga roliga saker. Men hur ser ni på det?

Svårt att veta när man inte känner er personligen, men jag tycker att det är ok att dela på barnen. Fint för den minsta att få egentid med dig.

4 gillningar

Det låter ju som om pappan respekterat minstingens rädsla för det de skulle göra. Vilket ju bara är bra. Att vara strikt principfast är mera fängslande än att man ser alla, kan jag tänka.

För ser pappan minstingens rädsla nu kanske han oxå ser ett behov nästa gång?

I den bästa av världar :dove:

3 gillningar

Jag tänker att barn uppskattar och behöver olika saker.
Mina barn är 11, 10 och 4 år. De äldsta gillar ju helt andra saker än den minsta. Det betyder inte att vi ALLTID gör separata saker, men t.ex Lasergame (som de äldsta älskar) skulle den lilla inte ens bli insläppt på pga åldersgräns. Då får hon göra något annat roligt (med t.ex mormor och morfar) under tiden som någon av oss är med de äldre barnen.
Roligt för henne också, att få bli ompysslad och bortskämd av mormor och morfar 🥰

1 gillning

Lite utifrån på hur du uppskattar din ”barnfria” tid men du verkar ju nöjd med att ha den minsta hos dig så då är väl allt toppen. Alla får sitt, samtidigt så är ju barnen ganska nära i ålder så det bästa är väl om man kan hitta aktiviteter som passar alla.
Men jag ser inget hinder i att dela på syskon under semestern om alla är nöjda med upplägget. Tror minstingen är överlycklig över att ha mamma för sig själv.
Sen får han ju inte sätta det i system alternativt att du kan köra samma upplägg men tyvärr med oss kvinnor så känner vi att vi väljer bort ett barn och det går ju inte… om nu barnet inte uttryckligen har en egen önskan.
Ha det så mysigt :heart:

1 gillning

Semestern för oss detta året blir konstigt.

Jag och barnens mamma kommer bo på samma hotell med var sitt barn. Eftersom syskonen vill vara tillsammans ibland men stora tjejen ville följa med på sådant som killen inte ville så kommer vi dela på oss en del kvällar.

Tycker det är på sätt och vis bra att dela på syskon ibland, för att få göra som man själv vill. Men det kan inte sättas i system att han bara har de stora barnen och gör “roliga” saker som han själv uppskattar. Han borde också tänka åt andra hållet. Hoppas du förstår den tanken.

Likaså kan det kännas problematiskt för dig, och förstår det då det är den första sommaren som inte “blir som vanligt”. Vänta i några år så kommer du också märka skillnad.