Överta fastighet

Hej,

Trolig skilsmässa på G

Har lite undran om hur mina möjligheter att ta över huslån ser ut ? Om någon med liknade förutsättningar vart i samma situation ?

Troligt värde villa 5,3 mkr

Lån 3,2 mkr

Jag har gått in med hela kontantinsatsen på 1,6 mkr. Finns skuldebrev mellan oss.

Enligt mina beräkningar då skulle jag behöva ersätta frun med

( 5,3 - 1,6 - 3,2) = 500 tkr / 2 = 250 tkr

Sen försvinner lite vinstskatt och mäklararvode säg 100 så totalt 150 tkr.

Detta kan jag lösa, min fru har ingen möjlighet att överta huset.

Hur skulle banken ställa sig till att jag står ensam på ett lån om 3,2 mkr med en årsinkomst om 550 tkr. De bolånekalkyler jag försöker göra går inte riktigt ihop men förstår inte detta; då jag lätt skulle klara en kostnad om Max 15 tkr i månaden men de räknar på en månadskostnad om 5 tkr……

Ursäkta rörigt inlägg .

Du får låna max 4.5 gånger din årslön, så knappt 2.5M. Sen har jag för mig att man ska klara av ränta på 6%. Det är i ditt fall 16 000kr i månaden i ränta. Har du barn som du behöver försörja? Studiedkulder? Billån?

På många bankers hemsida kan man enkelt räkna ut hur mycket man kan få låna (lånelöfte/lånekalkyl)

Tveksamt att du får ta över lånen. Men ring din bankkontakt eller bankens kundtjänst och fråga vad som gäller.

1 gillning

Kan väl fortfarande låna mer är väl bara att amorteringen ökar med 1 %.

Vi har ju bundit räntan i flera år också.

Skulle enligt nuvarande få amortering på 2% per per år

Jag var i din sits för några år sen. Bankerna var tuffa på att inte låna ut mer än 4.5 gånger årslönen. Men ring och fråga din bank för att få ett tydligt besked.

1 gillning

Hur går det för dig? Vi blev ju lämnade ungefär samtidigt…