Överleva skilsmässa

Hemma nu. Har mitt nya hem. Rädd för mitt ex, rädd att tappa barnen helt. Inser att han är en nrcisisst och har nog vetat det ett tag men inte klarat av att ta mig ur förhållandet. Måste bli fri. Måste bli stark igen. Just nu är jag helt nedbruten och deprimerad. Förlorat min mamma, fruktansvärd skilsmässa, förlust av mina 2 barn som nästan bara är med pappa och förlorat tjänsten få jag inte orkat jobba på ordentligt under skilsmässoperioden. Hur tar jag mig ur detta? Barnen behöver se en stark mamma, hur får jag fram henne? Behöver all stöttning och pepp jag kan få. [quote=“Olycklig1, post:40, topic:11038”]

2 gillningar

Välkommen hem! Du klarade hemresan, heja dig :muscle:

Jag förstår att din situation, såväl som din ekonomi, måste vara ansträngd just nu men jag tror absolut att du behöver någon professionell som hjälp för att bearbeta allt detta.

Har du ingen psykolog inom högkostnadsskyddet så tycker jag att du ska försöka få det. Alternativet om du har turen att bo på en universitetsort, eller i rimlig närhet så att du kan ta dig dit, så brukar alla psykologprogram erbjuda möjlighet att gå i terapi hos “sistaårselever” under handledning av examinerad psykolog. Det brukar vara gratis men definitivt med kötid. Kolla upp det asap och ställ dig omgående i kö, om du har minsta möjlighet att kunna ta del av det. Har du tur kan du erbjudas plats under hösten.

I väntan på det, i vilken form det nu är är/blir, så vad tror du om en kvinnofridsmottagning? Det skulle alldeles säkert kunna erbjuda stödjande kontakt med kvinnor med liknande erfarenheter och förmodligen bra och handfasta tips på allt mellan himmel och jord som skulle kunna vara till nytta för dig. Alldeles oavsett om din man nu är en narcissist eller bara en manipulativ, okänslig och självupptagen person in general.

.
:weight_lifting_woman:

.
[EDIT] Glömde att fråga, hur gamla barn har du?

Sender deg all støtte og pepp jeg kan, og masse styrkeklemmer! vær stolt av deg selv nå, du er kommet deg ut av ekteskapet. Du har din egen leilighet. Du fikset det, du er sterk :muscle::muscle: Det vil barna se etterhvert, kanskje ikke akkurat nå, men det vil endre seg. Hev hodet ditt, kneis med nakken og gå ,med høye kneløft og vær stolt!!

:hugs::hugs::hugs:

Tack, Jag har en kontakt på KJ redan som jag träffar och har även en psykolog på VC där jag bor och har nu även fått medicinering för depressionen. Har trots allt ett jobb kvar då jag tidigare var chef men omplacerats nu efter mina kriser så det är inte becksvart men det är väldigt tungt. Just nu sjukskriven då jag inte orkar jobba. Pappa styr o ställer allt och försöker övertala mig att komma tillbaka så även barnen förstårs.

Da jeg gikk fra barnas pappa så fortalte han barna at jeg bare dro. Det er ikke sant, selvsagt. Han fortsatte å klage sin nød til barna, fortalte om hvor slem jeg var, og at det var veldig synd på ham.Guttene mine klandret meg i flere år, de tok pappas side. Etter som de ble større så forsto de også mer, og de erfarte selv hvordan pappaen oppførte seg. Da forsto de etterhvert hvorfor jeg dro, og de klandret meg ikke lenger. Jeg vet det er tærer på å være tålmodig, tenårene er vanskelige, og de er lettpåvirkelige. De vil forhåpentligvis forstå, tiden vil hjelpe til. Du skriver at du har fantastiske venner og en søster, kunne de ta en prat med barna dine? De er tenåringer og bør være i stand til å forstå en del. Dessuten vet vi jo at de lytter bedre til andre enn mor og far.

Det er lurt å være sykemeldt når du ikke fikser jobben. Kom deg på beina først og så kan du kanskje jobbe med gradert sykemelding? At du kommer på jobb, er der så lenge du orker og er fri til å gå hvis du føler for det? Ta vare på deg selv, er det noe du liker godt du kan gjøre for å muntre deg opp? En spa-kveld hjemme, med body scrub, god body lotion, stelle negler, ta maske, tenne duftlys og lytte til musikk? Velværekvelder trenger ikke koste allverden, og de kan lette på humøret.
Bare å skrive til meg dersom du ønsker det :hugs:

2 gillningar

Tack💕
@Atrax - Har gärna mer kontakt med dig, låter som det finns en hel del likheter i våra respektives agerande vid separationen och jag tar gärna emot dina erfarenheter. Hur når jag dig?

Bare å sende meg en PM :hugs::hugs:

"Rätt till andra makens pension vid skilsmässa?
2014-09-28 i BODELNING

FRÅGA
Hej ! Jag har varit gift i mer än 11 år och sambo i 15 år. Jag har en fråga ang skilsmässa. Från de företag min man jobbat för under våra år tillsammans som gifta har de satt in pensionsförsäkringar utöver hans lön. Jag undrar om det är så att jag har rätt till en del av de pengarna eller om de pengarna som då är insatta som pensionspengar till honom endast tillhör honom i detta fall?
SVAR
Hej!

Tack för din fråga. Vid skilsmässa ska en bodelning upprättas (9 kap. 1 § äktenskapsbalken). Huvudregeln är att vid bodelning ska giftorättsgodset delas lika mellan makarna (11 kap. 3 § äktenskapsbalken). Giftorättsgods är all egendom som inte gjorts enskild genom exempelvis testamente, gåva eller äktenskapsförord (7 kap. 1 och 2 §§ äktenskapsbalken). Dock ska vissa pensionsförsäkringar undantas från bodelningen.

Oöverlåtbara eller personliga rättigheter ska inte ingå i bodelningen om detta strider mot vad som gäller för rättigheten (10 kap. 3 § 1 st. äktenskapsbalken). I regel ska varken tjänstepension eller allmän pension tas med i bodelningen, eftersom dessa ofta är oöverlåtbara. Dock kan rätten till tjänstepension ändå ingå i bodelningen om rättighetsinnehavaren kan förfoga över rättigheten, trots att den har ett överlåtelseförbud (jfr NJA 1960 s. 411). Rent inkomstskattemässigt gäller att om arbetsgivaren äger försäkringen som arbetstagaren får, så anses försäkringen i princip oöverlåtbar (58 kap. 16 och 17 §§ inkomstskattelagen).

Om en pensionsförsäkring ska ingå i en bodelning vid skilsmässa, beror på hur försäkringsavtalet är utformat. Privat pensionsförsäkring ingår i bodelningen och ska delas lika mellan makarna (7 kap. 1 § äktenskapsbalken). Om en arbetstagare äger sin egen tjänstepension och där arbetsgivaren endast betalar för premierna, bör denna tjänstepension likställas med en privat pensionsförsäkring och därmed ingå i bodelningen. Allt detta leder till att svaret på din frågeställning är beroende av pensionsförsäkringsavtalets utformning, men generellt ingår inte en tjänstepension i bodelningen.

Vänliga hälsningar,

Katarina Andersson"

1 gillning