Det svenska ordet “överbeskyddande mamma” översätts till “over-protective mother” på engelska, men engelskan har ett starkare ord “devouring mother” som jag inte vet hur man översätter på ett bra sätt.
Detta beskrivs oftast som en mor som är skadligt överbeskyddande mot sin son, men det kan lika gärna vara döttrar och fäder.
Enligt psykologer är detta beteende förödande skadligt för barnets utveckling.
Senast när Jordan Peterson var hos Joe Rogan, för ca en månad sen, så sa han följande:
“Freud was no dummy. When he pointed to the fact that the devouring mother was one of the major impediments to proper human development, he knew that. Looking deep into the darkest families, and seeing this proclivity of the overprotective mother to destroy the developing integrity of the child, to keep the child infantile. To cling to that relationship instead of developing a life for herself and letting the child go flourish.”
Kan man åberopa detta i en vårdnadstvist, om man vill utmåla en mamma som olämplig som förälder?
Ni som har spotify kan lyssna på episoden här. Detta temat diskuteras från 1h22 min, och några minuter framåt.
Jag tror inte vare sig Jordan Peterson eller Joe Rogan är några man ska åberopa om man vill vinna en vårdnadstvist.
Att en överbeskyddande förälder kan vara en olämplig förälder är däremot sant. Jag har på nära håll sett en mamma som via sitt överbeskyddande har berövat sina barn självkänsla att göra någonting på egen hand. Inte ens gå till skolan. Tidigare höll familjerätten mamman högst, men nu har de insett att det var fel. Tyvärr är det för sent för barnen.
Men att det ska vara skäl för enskild vårdnad är väl inte så troligt. Vad gäller vårdnadstvisten egentligen?
Jag bara spekulerar/frågar mig om detta med att vara en “devouring mother” kan åberopas för att hävda att det inte är bra för barnen att bli utsatta för mycket för, t.ex. i en situation med skilsmässa / vårdnadstvist. Jag är inte där, ännu.
Joe Rogan är nog som du säger ingen auktoritet i ämnet, men Peterson är professor i klinisk psykologi. Och just här är han ju bara budbäraren, detta går tillbaka till Freud, vad jag förstår. Här är en del av en av hans föreläsningar om detta.
Här en av kommentarerna till föreläsningen ovan: (min fetning) “This describes narcissistic parenting. It’s toxic. Outsiders a lot of the time defend the mother and how she just “loves her kids so much” but a lot of these women proactively destroy their kids mentally and emotionally so they never get ahead in life. This is what my mother did to me and I had to cut contact. She used to tell me I could never survive without her because I was mentally unstable and had bad judgment. She tried to destroy my wedding and marriage and tried to get me fired from jobs. My parents are divorced and she still blames my father for her behavior despite the fact that he’s been gone for 20 years.”
Kan kan man säkert, men om det är produktivt för dig är jag mkt mer tveksam till, risken för det motsatta är överhängande anar jag. Men ska det göras så måste det i så fall exemplifieras, underbyggas och på ett övertygande sätt kunna härledas till någon form av både trolig och skadlig följd… vilket jag själv tror är väldigt väldigt svårt att visa.
Har du öht något substantiellt att komma med, annat än citat av och hänvisningar till ovan nämnda herrar?
Jag tycker att du ska tänka både en och två och tio gånger innan du startar en vårdnadstvist. Ditt största fokus borde vara att göra allt du kan för att få relationen att fungera med den andra föräldern. Använd bara vårdnadstvist om du verkligen har anledning att känna oro för dina barns liv och hälsa.
Har du exempelvis något konkret exempel på hur den andra föräldern skadar barnen? Märker du någon skillnad på deras mående och/eller beteende efter att de varit där? Kan du konkret se att barnen inte utvecklas normalt för sin ålder?
Finns det också andra personer som har reagerar? Exempelvis personal på förskola eller skola? Bvc eller annan vårdpersonal? Personer i ert umgänge, exempelvis föräldrar till era barns vänner eller anhöriga på både mammans och din sida? Finns det orosanmälan?
Om så är fallet kan det finnas fog att reagera. Men precis som tidigare skribenter skulle jag i så fall först och främst rekommendera att se över dina källor. Några youtube-klipp duger faktiskt inte, och vare sig Rogan eller Peterson skulle jag själv nämna, om jag vill bli tagen seriös. (För oavsett titel har ju Peterson blivit starkt ifrågasatt för att använda ovetenskapliga metoder, och bland de som tror på källkritik hittar du få personer som med gott samvete skulle hänvisa till honom.)
Så ta en rejäl funderare på om du verkligen har något att vinna på en vårdnadstvist. Och om du verkligen ur en objektiv synpunkt kan se att dina barn far illa eller riskerar att skadas till liv och hälsa bör du bygga ditt “case” på en god grund och bra källor.
Det gör jag inte, jag hoppas på 50/50, men det finns en klar risk för att hon inte kommer att göra det. Och då frågar jag mig om detta kan vara ett användbart motargument. Hon är en narcissist av värsta sorten, dold/sårbar.
Jag siktar inte på någon vårdnadstvist, men kan tyvärr inte utesluta att hon kommer att göra det. Jag tror att hon är kapabel till vad som helst, när det gäller smutskastning.
Jag tror i så fall att det klokaste du kan göra är att vara lugn och trygg i dig själv och bemöta eventuella attacker på ett sakligt sätt. Jag tror inte att motattacker gynnar dig alls, åtminstone inte på så lösa grunder som presenterats här.
Om du istället kan framstå som en stabil och välvilligt inställd förälder har du mycket att vinna
Jo, detta är ju utan tvekan plan A, men om hon väljer att spela det smutsiga spelet - då måste man ju ha en plan B att kontra med tänker jag. Sen tror och hoppas jag - jag är dock långt ifrån säker- att hon är smart nog att förstå att om hon väljer det smutsiga spelet, då drabbar det henne själv negativt i förlängningen.
Jag tror iaf att om du lyckas ge ett konsistent intryck av en mentalt stabil “ordinary” förälder så behöver du inga fulspel.
För visar det sig att ditt kontra-fulspel inte faller helt rätt ut… då riskerar du att momentant hamna på/i samma nivå/liga som hon, i ögonen på de som ska bedöma er två