Otrohet eller inte?

För ca två månader sedan såg jag en chattkonversation mellan min man och en annan tjej. Han erkände då att han sexchattat med henne och andra kvinnor under de 15år som vi levt tillsammans.
Han visade mig alla sidor och appar som han varit inne på och jag fick läsa chattarna.
Han berättade att han använt sig av detta för att han har mått dåligt med sig själv och att han behövt bekräftelsen och verklighetsflykten som detta gett honom.

Jag känner så klart att mitt förtroende för honom är helt borta. Jag har vid flera tillfällen frågat honom rakt ut om han träffat någon annan, så jag känt på mig att det varit något. Och han har alltid förnekat det.

Jag känner att hela vår relation har varit något annat än det jag trott. Jag har hela tiden trott att vi har haft det bra och att han har varit lycklig med mig. Känns som att våra minnen är förstörda.
Jag är så chockad, för jag kunde verkligen inte tro att min man skulle kunna göra något sådant här.
Det känns som att jag inte ens vet vem han är längre.
Mitt självförtroende har också helt krossats av att veta att han har suttit och fantiserat och sexchattat med andra kvinnor på toaletten medan jag befunnit mig i samma hus.
Att han valt dem framför mig i alla år.

Jag känner mig vilsen och vet inte hur jag ska kunna bearbeta detta. Vi har två barn 6år och 4år och jag är just nu gravid i 6:e månaden med tvillingar.
Vi hade precis varit på vårt första ultraljud när jag upptäckte allt. Vilket så klart inte underlättade situationen
Jag vet inte vad jag ska göra och jag tror att jag fortfarande är chockad och att jag inte riktigt kan tro att det är sant.
Jag har inte berättat det här för någon, så jag har ingen att prata med förutom min man.

Ååååh vad jobbigt för dig!!! All styrka åt dig nu. Bra att du är så cool och samlad ändå och skriver här.
Mitt råd till dig är att ni omedelbart bör söka hjälp hos familjerådgivningen. Råd nummer två är att inte ta några som helst förhastade beslut trots att det kan kännas som att det behövs eller att du vill. Tid finns, och ingenting blir värre för att ni väntar några dagar och andas innan ni fattar några som helst beslut. Andas! Andas igen! Skriv av dig här, det är en superresurs!

2 gillningar

Kära du jag tycker att det första du ska göra är att skaffa samtalsstöd för dig själv jag tror att du skulle må bra av det för att bena ut dina egna tankar och känslor. Jag tror att din man har mycket att jobba med sig själv med och förmodligen har ett slags beroende av bekräftelse. Jag tror även att det kan vara bra att föreslå familjerådgivningen för även om du skulle välja att separera får du där ett tillfälle att ställa f ett frågor och han får kanske upp ögonen för sitt egna betende. Börja med att boka tid för samtalsstöd och familjerådgivning. Kram till dig

1 gillning

Tack för stödet.
Jag ska ta kontakt med någon att prata med. Jag tror inte jag har varit redo att bearbeta det förens nu. Jag stoppade huvudet i sanden och stängde av mina känslor kring det.
Nu när chocken har lagt sig så kommer alla känslor upp till ytan, och jag tror inte att jag kan klara av att ta bearbeta detta ensam.

Jag vet inte riktigt vad jag ska känna kring det heller.
Jag är så orolig för att han fortfarande ljuger för mig att han kanske t.o.m. träffat någon fysiskt.
Det fanns planer på att träffas i verkligheten i flera chattar, men han hävdar att de bara var fantasier och inget han tänkte fullfölja.
Men jag vet inte om jag kan lite på det han säger.

1 gillning

Tack🙏

Det är nog klokt att vara kritisk till det han säger. Vad är otrohet för dig? Det är den viktigaste frågan när du bedömer det som skett mellan er. Det är det du/ni behöver förhålla er till, inget annat. Och det finns inget rätt eller fel svar! Det är DU som bestämmer.

Det du har upplevt i er relation av kärlek och gemenskap har också funnits där, glöm inte det. Du inbillade dig inte!

Ändå bra att han lagt korten på bordet nu och visat dig appar och sidor. Det tyder iallafall på att han har en vilja att vara ärlig, även om han gjort fel. Han behöver ta tag i sig själv för att ge er en ärlig chans. Hoppas han förstår det. Bekräftelse är en farlig drog som han måste lära sig att hantera. Ställ krav där.

Bra att du berättar här, finns det någon i din närhet som du kan överväga att anförtro dig till? Fundera på det. Styrkekramar till dig! :yellow_heart:

3 gillningar

Precis som någon skrev tidigare så behöver du inte fatta några beslut just nu. När man är i den fasen du är i så snurrar världen runt om en men den kommer lugna sig och du behöver någon att prata med och reda ut som inte är din man. Förmodligen har din man ett stort tomrum inom dig själv som han fyller genom bekräftelse från andra behöver inte betyda att han inte älskar dig men det gör att det blir svårt för dig att leva med honom om han inte får hjälp och tar tag i det.

fundera över om du tror att du kommer att kunna lita på honom och vad skulle behöva hända eller ske för att du skulle kunna det!

Oavsett det kommer att bli bra :pray:

1 gillning

Jag tycker kanske innerst inne att han varit otrogen mot mig. Han har valt andra tjejer framför mig. Väntat på att jag ska somna för att kunna chatta med andra. Det är planerat och han har dölj sina spår. Haft hemliga appar i sin telefon utan notiser m.m.
Men visst skulle det såra mig ännu mera om han även haft sex med någon fysiskt.

Han är själv väldigt uppriktigt ledsen över vad han gjort och säger att det känns skönt att äntligen få erkänna allt. Att han mått väldigt dåligt över vad han gjort mot mig och att han tycker att han gjort fel.

Jag tänker också så, att oavsett anledningen till att han har gjort detta så är det något som han vant sig vid.
Han har ju alltid haft någon mer än jag som gett honom uppmärksamhet. Hur ska det räcka med bara mig nu.
Att jag känner mig otillräcklig, som att det inte har räckt med den bekräftelsen han fått av mig.

Han har börjat hos en psykolog, och jag hoppas att det ska hjälpa honom att må bättre.

Jag känner ändå att allt kommer hänga på om jag kommer att kunna känna förtroende för honom igen.

1 gillning

Ååh fina du… Får sådana minnen när du skriver. Jag levde med en på alla vis fantastisk man i drygt tio år men han klarade inte av att bli helt fri från sitt porrmissbruk. Några tankar från mig:

Se till att få samtalsstöd för dig själv men ordna även parterapi. Ni behöver prata om detta oavsett hur allting blir. Det finns många olika typer av stöd om han skulle ha missbruk/beroende, jag gick t ex på anhörigstöd-grupp. Oavsett hur det är, är mitt råd också som flera varit inne på att inte ta drastiska beslut. Jag minns så väl tiden då jag var gravid och upptäckte att han trillat dit igen… nu i efterhand önskar jag att jag vågat prata med en nära vän också. Någon som hade kunnat finnas där. Skriv av dig här eller hitta en annan ventil, låt inte känslorna stanna inne.

All styrka :heart:

2 gillningar

Ja då det är något som drabbat dig då är det du som måste få känna och fundera om du kan känna förtroende igen. Jag tror att det kommer ta tid för uppenbarligen precis som du skriver är det ett beteende han haft länge vilket förmodligen också innebär att det kommer ta lång tid att bli av med det. Du behöver inte ha alla svaren kring er relations framtid just nu.

1 gillning

Jag har läst mycket om porrmissbruk/sexmissbruk.
Jag tycker själv att mycket av det han säger stämmer in på detta, men han verkar inte själv tycka det.
Var ditt ex medveten om sin problematik?

Jag är också så rädd för att det kommer att hända igen.

Mitt ex erkände det när vi hade bott ca 6 mån ihop. Jag hade frågat vid några tillfällen om varför det dykt upp konstiga förslag på datorn men inte tänkt så mkt på det. Efteråt såg jag hela mönstret: han ville alltid veta när jag gick och när jag skulle hem, han använde hemdatorn från jobbet så det inte skulle synas osv. Oerhört smärtsamma minnen…

Han blockerade alla sidor och gjorde mkt för att bli ren, gick på terapi, vi gick i parterapi, jag gick i terapi och så försökte vi bara komma över det. Men han trillade dit så fort livet bjöd på större stress. Jag märkte bokför att han år efter år blev mindre intresserad av mig, hans behov ändrades och han tyckte jag plötsligt blivit trist.

Han kunde inte bli helt fri, samtidigt började han få konstiga andra besvär såsom ont i armen eller benet (kunde inte ens gå) osv. Han var även deprimerad en period.

Jag hade önskat att jag tagit hand om mig själv bättre. Min tid och energi gick åt hans problem och att ta hand om barnen/livspusslet. Vet inte hur du har det men glöm inte bort dig själv :heart: Prata med en vän som vågar påminna dig om detta och som vill det bästa för dig!!

3 gillningar

Hur länge levde du tillsammans med honom?
Hade han träffat någon fysiskt, eller var det bara online?

Jag är så chockad över att jag levt med min man i 15år och aldrig misstänkt något.
Jag trodde aldrig detta om honom. När jag läst chattarna är det som att läsa något någon annan skrivit. Det låter inte som honom, har har aldrig visat de här sidan för mig. Fantasier om trekanter, partnerbyte m.m språket han använder.
Det känns som att jag lever med en främling.

Än så länge har jag inte velat berätta detta för någon.
Vi har mest gemensamma vänner och jag vill inte berätta detta för dem.
Jag är inte redo för att andra i vår närhet ska veta om det heller.

Usch lider med dig… Hur ser han på detta? Inser han allvaret och vill få hjälp för det är ju ett beroende? Har han tagit några steg för er skull? Har du fått stöd/kontakt med psykolog?

Jag hann upptäcka detta tidigare, 1,5 år hade vi varit ihop ungefär och vi var ihop totalt tio år. Allt skedde på nätet så ingen fysisk kontakt. Men jag hade precis som du samma tankar och känslor, kände inte igen honom alls när jag såg vad han skrivit, vilka sidor han besökt och vilken typ av tjejer han verkade föredra.

Det som hände med mig var att jag aldrig riktigt kunde komma upp i den känslan av stolthet kvinnligt som jag hade när vi träffades. Han hade på ngt vis ”dödat” den delen av mig. Kände även att han plötsligt började ha vissa preferenser som blev så viktiga att han t o m funderade på att göra slut om jag inte ställde upp. Här satte jag gränsen och insåg att vi trots all terapi, hans vilja att förändras och min vilja att titta framåt aldrig skulle fixa detta. Inte på det viset som jag tänker att förhållandet ska vara.

Vill ändå betona att det här är min historia och ni har ert liv och er framtid. Ta inga hastade beslut men glöm inte, livet ska njutas och levas, inte överlevas.

1 gillning

Han mår jättedåligt och skäms väldigt mycket över detta. Jag upplever att han är äcklad av sig själv och vad han gjort. Han säger att han vill sluta och att han mår så dåligt av allt detta.
Han har börjat gå till en psykolog och vi har pratat om att gå i parterapi, men jag vill att han först ska reda ut sina egna problem först.
Han säger att detta inte är den han egentligen är. Att han låtsats vara någon annan, att det är det som ger honom verklighetsflykten.
Men jag har svårt att tro på att det är sant, för i nästa sekund kan han prata om att han har fantasier på trekanter.

Okej, då levde ni ändå länge ihop efter att du fick reda på det.
Litade du på honom under denna tiden? Jag kämpar dagligen med att inte gå igenom hans telefon. Jag intalar mig att det inte kommer hjälpa oss i längden, så jag försöker att låta bli.

Jag förstår precis vad du menar. Jag känner mig på något sätt otillräckligt sexuellt nu. Jag har alltid känt att han avgudar mig, men det är borta nu.
Jag är rädd för att jag alltid kommer tänka att han har fantasier som han vill göra som jag inte kommer kunna utföra.
Att jag inte kan vara sexuellt tillfredställande för honom.
Han säger att det inte är sant och att han aldrig gjort detta pga mig. Att han inte saknar något hos mig utan att det är honom det är fel på.
Men jag känner precis som du, att detta är något som jag tror att jag kommer ha svårt att släppa eller komma över.
Jag vet inte heller hur jag någonsin ska kunna glömma dessa chattar och alla bilder.
Det känns som att jag aldrig kommer kunna se på honom på samma sätt igen.
En av anledningarna till att jag föll för honom från början var hans osäkerhet, att han var lite blyg och tafatt.
Jag hade tidigare bara varit med killar som var så självsäkra och som hela tiden sökte bekräftelse den andra tjejer.
Så visar det sig att han är precis som de var, en sådan kille som jag inte ville ha.
Jag ville vara med en kille som jag kunde lita på till 100%, som jag visste skulle vara trogen.

Han mår jättedåligt och skäms väldigt mycket över detta. Jag upplever att han är äcklad av sig själv och vad han gjort. Han säger att han vill sluta och att han mår så dåligt av allt detta.
Han har börjat gå till en psykolog och vi har pratat om att gå i parterapi, men jag vill att han först ska reda ut sina egna problem först.
Han säger att detta inte är den han egentligen är. Att han låtsats vara någon annan, att det är det som ger honom verklighetsflykten.
Men jag har svårt att tro på att det är sant, för i nästa sekund kan han prata om att han har fantasier på trekanter.

Okej, då levde ni ändå länge ihop efter att du fick reda på det.
Litade du på honom under denna tiden? Jag kämpar dagligen med att inte gå igenom hans telefon. Jag intalar mig att det inte kommer hjälpa oss i längden, så jag försöker att låta bli.

Jag förstår precis vad du menar. Jag känner mig på något sätt otillräckligt sexuellt nu. Jag har alltid känt att han avgudar mig, men det är borta nu.
Jag är rädd för att jag alltid kommer tänka att han har fantasier som han vill göra som jag inte kommer kunna utföra.
Att jag inte kan vara sexuellt tillfredställande för honom.
Han säger att det inte är sant och att han aldrig gjort detta pga mig. Att han inte saknar något hos mig utan att det är honom det är fel på.
Men jag känner precis som du, att detta är något som jag tror att jag kommer ha svårt att släppa eller komma över.
Jag vet inte heller hur jag någonsin ska kunna glömma dessa chattar och alla bilder.
Det känns som att jag aldrig kommer kunna se på honom på samma sätt igen.
En av anledningarna till att jag föll för honom från början var hans osäkerhet, att han var lite blyg och tafatt.
Jag hade tidigare bara varit med killar som var så självsäkra och som hela tiden sökte bekräftelse den andra tjejer.
Så visar det sig att han är precis som de var, en sådan kille som jag inte ville ha.
Jag ville vara med en kille som jag kunde lita på till 100%, som jag visste skulle vara trogen.

Sexuella fantasier har vi ju alla på något sätt och är helt naturliga. Att fantisera om en trekant tillsammans med två andra kvinnor är dessutom en av de vanligaste fantasierna som finns hos oss män. Bara för att han har sexuella fantasier så betyder inte det att du inte kan vara sexuellt tillfredsställande för honom. Fantasier är oftast bara fantasier och inget som man egentligen vill i verkligheten. En vanlig fantasi hos kvinnor handlar om att bli våldtagen, men det betyder inte att de kvinnor som fantiserar om det faktiskt vill bli våldtagna eller att de inte känner sig sexuellt tillfredsställda av sina män. Utan det är bara en fantasi där de kan plocka de spännande bitarna och bortse från de obehagliga. Att fantisera om något eller någon annan är inte heller otrohet. Det är först när man på något sätt agerar och försöker förverkliga fantasierna med någon annan än sin partner som man kliver över gränsen till otrohet.

Så bara för att han har sexuella fantasier om trekanter eller andra saker så betyder inte det att du inte kan tillfredsställa honom sexuellt.

2 gillningar

Tack för input.

Jag tror att han själv inte riktigt vet om det är fantasier som bara är fantasier eller om det är något mera.
Han menar att en av anledningarna till att han har varit på dessa sidor är för att han känner sig konstig som har dessa fantasier och att han vill hitta andra som är som honom.
Att han vill ha trekant med mig och en kille till, samt att han vill att vi ska gå på sexklubbar och ha sex med andra par.
Så jag tänker att det är mera än bara fantasier.
Sen vet jag inte om det är alla år med hög porrkonsumtion eller att han chattat med många som lever sådana liv, att det påverkat hans preferenser.
Eller om det är tvärtom, att han pratat med dem pga sina preferenser.

Han säger att han inte träffat någon fysiskt.
Men tyvärr känns även allt sexchattande med andra tjejer också som en otrohet.
Han har ändå runkat samtidigt som han har chattat med dem och de har delat bilder och video på varandra under tiden.

Tack för input.

Jag tror att han själv inte riktigt vet om det är fantasier som bara är fantasier eller om det är något mera.
Han menar att en av anledningarna till att han har varit på dessa sidor är för att han känner sig konstig som har dessa fantasier och att han vill hitta andra som är som honom.
Att han vill ha trekant med mig och en kille till, samt att han vill att vi ska gå på sexklubbar och ha sex med andra par.
Så jag tänker att det är mera än bara fantasier.
Sen vet jag inte om det är alla år med hög porrkonsumtion eller att han chattat med många som lever sådana liv, att det påverkat hans preferenser.
Eller om det är tvärtom, att han pratat med dem pga sina preferenser.

Han säger att han inte träffat någon fysiskt.
Men tyvärr känns även allt sexchattande med andra tjejer också som en otrohet.
Han har ändå runkat samtidigt som han har chattat med dem och de har delat bilder och video på varandra under tiden.