Om exet gör sig icke-kommunicerbar, vad kan man göra?

Som rubriken lyder. Jag surfade på samarbetssamtal vid familjerätten men då måste båda ansöka om det?

Vad kan man göra egentligen om den ena vägrar kommunicera och samarbeta kring barnen?

Man går på samarbetssamtal själv. Man ser till att x:et får kopia på alla mail man skickar med myndigheter mm gällande barnen och samarbetsproblemen. Man håller tonen sval, distanserad och korrekt för att minimera risken att bli utsedd till syndabock. Försök att aldrig brusa upp.

Är samarbetsproblemen allvarliga, ansök om egen vårdnad men ev delat boende beroende på hur det fungerar med barnen. Det mest sannolika är att ni kommer att bli tvingade till samarbetssamtal då, så kanske det löser sig.

Berätta gärna mer om hur problemen yttrar sig.

@Restenavlivet Tack för svar. Jo, att inte bli arg och hålla sig professionell i alla lägen försöker jag alltid. Man får bita ihop helt enkelt…

Det han gör är att han går under jorden. Svarar inte på telefon, sms, mail. Så gör han när han blir sur över något. Han var så redan när vi var gifta så det är inget nytt. Men det har blivit värre.

Just nu bråkar vi om schemat. Detta har vi tidigare kommit rätt överens om så jag vet inte riktigt varför han flippat nu.

Jag funderar på att föreslå samtal på Familjerådgivningen där vi gått förut. Familjerätten är väl inte rätt för samarbetsproblem ang schemat, eller?

Min sambo och hans x hade samarbetssamtal via Familjerätten om bland annat schemat. Där skrev de ett avtal om schemat och överenskommelser om diverse annat. De där överenskommelserna var inte värda pappret de skrivit på, hon bröt mot dem men tingsrätten, när det hamnade där, menade att det var uppenbart att det inte höll juridiskt. Det gjorde schemat däremo (som hon också bröt, hamnade i rätten).

Vill han eller du ändra schemat som ni kommit överens om eller är det någon av er som vill ändra det? Jag gissar att ni inte har det nedskrivet på ett bevisbart sätt.

@Restenavlivet men fick inte exet betala vite då? Vad var det som gjorde att avtalet och schemat inte var juridiskt hållbart?

Vi har haft rätt bra samarbete runt schemat i långa perioder. Det är när han får för sig något och blir sur som konflikt uppstår. Ofta gäller det att han vill göra något på min tid och det gillar inte jag alltid. Jag kan ha planerat saker.

Blir han sur så går han under jorden och bara surar. Extremt irriterande. Man måste ju ha en civiliserad dialog kring barnen, det handlar ju inte bara om schemat.

Vi har schema fastlagt via Tingsrätten men har valt att inte följa det då vi båda uppskattar flexibilitet både för jobb och privata grejer. Och det rullar som sagt fint mellan varven.

Jag antar att jag antingen får ta hans surande mellan varven och fördelarna med lite flex i schemat, eller släppa flexibiliteten och driva igenom tingsrättsschemat.

1 gillning

Ursäkta att jag inte svarat, jag missade att du hade svarat mig.

Nej, det blev inget vite, men däremot fastslogs det att han hon hade brutit mot schemat. Man antog att det var en engångsföreteelse som inte skulle upprepas. Däremot antyddes det att “nästa gång” kommer det att bli hårdare konsekvenser.

De saker som inte uppfylldes enligt samarbetsavtalet var t.ex. uppdelning av barnbidrag där tingsrätten sa att det “uppenbarligen inte gick att följa” det avtalet. Då var det ju bara falsk trygghet att ha…