Hem | Så här skiljer du dig | Juridik | Sök advokat | Träffa psykolog | Artiklar

Nyktert liv

Sitter så här på kvällskvisten och funderar på livet.
Ska försöka skriva här som dagbok jag med…
Snart 5 månader efter sveket…

Har idag varit och hälsat på min gamla hund och försökte köpa tillbaka han.
Men icke…
Sen kom jag på att ja just det jag är ju ensam haha så kan ju inte ha hund nu ändå. Men en hund ska jag ha tillslut. En hund och en sommarstuga eller dyligt är mitt mål.
Har som sagt varit nykter mestadels under 4 månader men hade ett ordentligt bakslag förra fredagen och var i färd att ta mitt liv när polisen kom. Jag har inget minne av hela dagen från jag var på banken och det sista med huset blev avklarat. Där på banken blev allt svart. Hade visst varit på jobbet och brutit ihop och sen vaknade jag på psyket dagen efter och hade lpt så var tvångsinlagd…
Blev flyttad till hemstaden på måndagen och på torsdagen åkte jag hem med personal som stöd.
Usch vet inte varför jag skriver detta men, men.
Väl hemma med personal så hittade jag massor med alkohol och en stol under en krok och en snara av elsladd…
Det som gjorde att jag mådde sämre var alla avskedsbrev jag skrivit och jag läste dom…
där och då insåg jag att jag hade faktiskt tagit livet av mig på riktigt om inte polisen kommit…
Efter detta så har jag beslutat mig för att bli nykterist så mycket jag bara kan.
Jag avböjd en resa jag skulle åkt på i helgen och känner mig mer beslutsam än någonsin att ta kontrollen helt över alkoholen.
Som person brukar jag alltid vända sorg och jobbiga saker till komik och får väl försöka göra det nu med…
Så en fördel med att bli dumpad på det sättet jag blev… ja jösses haha jag var och köpte texten…
älska mig som mest när jag förtjänar det som minst, det är då jag behöver det mest…

Jag vet att jag slet ner den från vårat hus då jag tyckte den kändes falsk när hon satt upp den… och det var den ju visade det sig hehe…

Men jag köpte den till mig själv idag och satte upp i mitt hem och kan stå för den texten till 100%… bara se hur bra jag behandlade henne efter förra gången hon stack. Där jag… älskade henne som mest när hon förtjänade det som minst… jag är så jäkla grym.

Nu är målet att ändra om mitt supande till något annat och det kommer jag klara med… har iofs fått lite hjälp på traven med medicin som minskar suget och nått annat som tar bort belöningssystemet. Så jag håller på att rusta mig för krig mot mitt tidigare supande.
Och idag har jag fått som sagt var njuta av att inte vara bakis och åka till min hund och sedan åka till en utsikt där jag fattade beslutet att kämpa med varenda del av mig för att förändra mig…
sen åkte jag och köpte tavlor och har inrett i min lägenhet. Hade mina chefer här uppe i fredags och de varat väldigt förvånade över att jag har så fint så det gjorde en del för mitt självförtroende…
Nä nu blir det en cola zero och sova natti natti.

7 gillningar

Sov gott

1 gillning

Javisst er du grym :muscle::muscle:

1 gillning

Fantastiskt! Skriv mycket det hjälper. Har själv skrivit massor och det hjälper mot min ångest. Är sjölv så jäkös korkad de gånger jag dricker. Kan liksom hitta på vad som helst. Saker jag absolut inte skulle få för mig när jag är nykter. Men nu är det skadekontroll som gäller. Försöka trassla mig ur allt jag ställt till med den senaste månaden. Klarar jag det så är jag nöjd. Måste även se till att inte göra några nya dumheter. Men det hoppas jag skrivandet hjälper mig med. Bra att se med egna ögon vad man liksom stälker till med.

För två veckor sedan när jag var på väg hem var jag fast besluten att jag ville bara dö. Men nu vill jag istället leva och kämpa. Läser det jag skrivit och ser att egentligen är inte allt så himla mörkt som det först verkar. Det finns en lösning på det mesta. Direkt när man gjort något dumt så känbs det som slutet på allt. Men när man nörjar bearbeta det så är det inte så himla illa slm man först trott. Jag har chattat med folk på mind.se och även jourhavande präst. Allt för att ha någon utomstående att bolla tankar med. Visst får man inse att situationen är självförvållad. Men man kan behöva hjälp från andra för att ta sig ur den. Men det måste gå. Livet är värt att leva. Det blir bättre bara man håller ut.

2 gillningar

Vaknade upp och gissa vad… tänkte på mitt ex…
ja jösses om den människan förstod hur mycket jag älskar henne så hade hon nog aldrig lämnat mig… jag hade aldrig i hela mitt liv lämnat henne och familjen iallafall.
Jag är väl mer den som kämpar och vet att man måste jobba tillsammans och inte åt varsitt håll.
Har varit ute på promenad och hämtat lite mediciner men de hade inte campralen hemma så den får jag hämta imorgon. Men de hade en tablett som heter Naltrexone så den har jag tagit nu. Inte för att jag känner nått sug direkt och det är ju det campralen ska motverka. Tänk om jag vetat det jag vet nu för flera år sedan… känner mig ändå på nått sätt jävligt taggad att kriga mot drickandet och är väl på nått vis sjukt stolt över mig själv, både att jag inte supit mer än vad jag gjort utan minskat fram till förra fredagen men även stolt just nu i skrivande stund att jag beslutat mig att sluta helt.

Har gått och funderat mycket på mig själv annars och man inser att jag har fasen varit jäkligt fin på alla sätt som går om man bortser från drickat…
frågorna blir ju för mig då varför jag druckit som jag gjort och jag har kommit på två varför.

1 gillning

Är ganska övertygad att drickandet bottnar i annat och är ett flyktbeteende mot bla rädslor och ångest. Istället för att våga möta så fegar man ur, undviker och dricker. Kan ha att göra med uppväxt. Vad har du kommit fram till Andreas?

En sak är att när jag varit uttråkad så har jag druckit.
Sen har jag varit så rädd att mitt ex ska lämna mig igen efter hur hon betedde sig förra gången… så ja en hel del oro och ångest där med.
Det roliga är att det blev exakt som jag visste det skulle bli.

Om det är så roligt vet jag inte men vet att låg självkänsla och brist i självförtroende brukar leda åt det håll man egentligen inte vill. Är personen oxå känslomänniska påverkas den väldigt av att inte kunna vara sitt rätt jag…otrygghet.

1 gillning

Otroligt @Andreasnoord att du tog dig i kragen och klev över till denna Rehabsida, strongt av dig :sparkling_heart:

1 gillning

25/2 löning! Woohoo…
steg ett… bli nykter. Är nykter och det känns bra som fan än så länge. Var och fick campralen idag… så nu har jag medicin i 163 dagar mot suget…
visst det kostade en del men fick ut en fet lön så bara att köpa…
Steg två… börja se mig själv som ett företag. Känslolös med ett enda mål. Och det är min ekonomi…
Tjejer osv har jag inte en tanke på. Mitt mål är att läka. Hade en trevlig födelsedag med en tjejkompis som oxå är nykterist och vi pratar en del men jag har varit tydlig med att jag älskar mitt ex fortfarande så vill inget mer än vara vän.
Söker även svar på varför jag är så känslig och pratade med en tjejkollega igår kväll…
Vi stod och pratade i våras mycket med och ingen av oss kände sig älskade… och det enda vi båda ville var att få kärlek och känslor av sin partner… hon säger helatiden att jag är högkänslig och gav en del exempel igår…
Jag berättade att jag har börjat tvivla om jag någonsin var älskad av mitt ex på riktigt…
Men, men…
jag vet iallafall att allt från mig var på riktigt finns nog inte en människa i min närhet som sett vad jag gjort för henne och barnen…

nä Nu ska jag åka bort till Erikshjälpen och skänka lite saker och köpa mig ett snyggt soffbord jag såg innan…

Känslolös vet jag inte om det är så bra och förmodligen omöjligt för dig. Däremot bör du se innåt mot dig själv. Finns hur mycket bra som helst men även några detaljer att slipa på tex det här med egenkärlek. Har oxå det problemet men så viktigt att sluta bära skuld/skam på axlarna. Du duger ju. Du har stor sorg och Seperationsångest nu och det tar lång tid om du älskar. Inte 1 eller 2 månader snarare 1-2 år. Alkoholen förstärker känslorna och är du känslo person blir det enormt ohanterbart. Ja, skönt att slippa ångesten någon timme men slår tillbaka med full kraft. Nu har du en tuff resa framför dig. Du kommer fixa den . Tror inte du heller kan dricka normalt i det läge du befinner dig.

1 gillning

Jävligt bra plan @Andreasnoord Du är på banan och på väg att bli stark :sunglasses::astonished::sparkling_heart:

Usch vilken dag… saknar mitt ex varje andetag jag tar… önskar allt bara var en dröm… att hon var sjuk som förra gången.
Pratade lite med min kvinnliga kollega lite på dagen. Haha känns som att prata med mig själv fast som kvinna…
Vi pratade lite om fel och brister i förhållande och jag kan bara konstatera att jag druckit förmycket men… och då höjer jag ett finger i luften och säger men… om jag inte hade druckit så hade det med största sannolikhet varit nått annat som jag gjorde fel så hon skulle lämna mig?
Sen pratade vi lite om killar som bara ligger runt och jag förklarade att jag gjorde det en del förr men att jag faktiskt inte varit med nån mer än mitt ex på 11 år… och jag har ingen brådska att ligga med nån nu heller…
Hon tyckte jag lät klok i mitt resonemang…
Den enda jag tänker på är mitt ex…
Allt jag gjort för henne och barnen och älskat och tagit hand om… alltid varit där när de behövt mig. Alltid försökt lösa problem osv…
Kommer ihåg dagen innan det tog slut hur jag bönade och bad henne komma hem och hjälpa till med sin son som inte mådde bra… hennes svar var att… jag jobbar…
Där och då började jag undra hur fan hon tänkte… om någon ringt om mina barn så hade jag skitit i mitt jobb ganska så mycket och åkte hem… vet inte om jag har fel eller inte? Men familjen kommer väl först?
Tror dock hon var och låg med den nya…
Jag söp mig full i förtvivlan och kände att hon inte brydde sig om sin familj och ja sen är resten historia och jag sitter här…
men ekonomin har ju iallafall blivit bättre måste jag säga och nyktrare har jag med blivit, alltid nått i all sorg…
varit ute och halkat runt på gångvägarna nu ikväll och känner väl ändå någonstans långt där inne en liten strimma hopp om livet.
Har hjälpt en kompis fixa en lägenhet här i staden idag med så han ska flytta hit i maj och det kommer bli bra. Börjat lära känna en del folk här och inser att jag kommer bli kvar i denna staden för gott tror jag.
Lägenheten jag bor i har jag även börjat investera känslomässigt i och är fasen nöjd med hur jag fått till det än så länge… 4500:- i hyra kan jag leva med för en tvåa än så länge.

Köpte aldrig nått nytt soffbord igår som jag hittade, hejdade mig och valde att lägga de pengarna på mitt sparkonto istället haha vuxenpoäng…

1 gillning

Köp bra möbler på Second-hand

1 gillning

Ja jag har äntligen köpt en mortel på secondhand Och lämnade några fotpallar så fick en kaffe och bulle kupong så ska dit och fika nån dag kanske haha som en riktig pensionär haha…
Soffan jag köpte var begagnad men är as skön.

@Saknad nä du har rätt… känslolös lär jag nog aldrig lyckas bli.
Har nog aldrig känt att jag dugit i 11 år. Vet att jag frågade ex om det fanns något som jag gjorde som var rätt, har gjort det många gånger haha…
Eller som i våras när jag frågade om hon inte kunde göra som jag och se allt det fina med varandra istället för att bara leta fel…
nä hon ville leta fel istället…
Jag är ändå jäkligt stolt över allt jag åstadkommit med henne och tyckte vi hade det bra förutom att jag drack som ett pucko…

Bra frågor av dig @Andreasnoord

1 gillning

Seg dag idag. Har haft en kollega här och snackat lite. Har aldrig haft så mycket kvinnliga kollegor innan och många visar att dom finns om jag vill. Så fina…
Cheferna är med okej. Haha tänker fortfarande på deras chock när de kom upp förra fredagen.
Imorgon ska jag försöka hitta en vedsäck när jag vaknar och sen åka och köpa korv för att sedan åka till mitt battrei/tänkarställe.
Där och då beslutade jag mig sist att nu är jag trött på att folk i allmänhet trampar på mig för jag låter dom göra det. Allt rotar sig i att jag är rädd för att vara ensam… va otrogen eller gör vad fan du vill bara du inte lämnar mig, sån jag jag fasen varit och det är sjukt… så jävlas naiv och försökt göra allt rätt och göra rätt för mig…
Fuck det där. Behandla mig som skit så är det det du kommer få tillbaks från mig nu.
Aktiebolaget andreas handlar bara med pengar. Inga känslor och det lärde mitt ex mig…
Var och försökte köpa tillbaka min hund härom dagen med… åkte hem och stört grät. Det har hon oxå sabbat. Allt har hon försört…
Är det att hjälpa nån med problem o ligga o skrika i sägen att slutar du inte kommer jag lämna dig… fy fan… så jävla otacksam har hon varit…
Skitsamma hon har snart raderat sig själv ur mitt liv och då blir jag fri!
Ska försöka spara lite mer pengar nästa månad och göra ett nytt försök att köpa tillbaka hunden.
Nä nu blev jag sugen på en cola o en film. Natti natti alls​:heart::heart::heart:

Bra att du tagit tag i alkoholen, den verkar ju inte tillföra något positivt i ditt liv.

Det här med AB Andreas, det är bra med att ta hand om dig själv målinriktat men att slopa känslorna är ingen vinnande väg. Jag föreslår att du skaffar en bra terapeut och börjar nysta och bygga upp dig själv. Precis som att du inreder ditt nya boende. Bygg upp dig själv inifrån, ta professionell hjälp!

Om du vill ha tips på en bra terapeut, skicka ett direktmeddelande till mig.

Tack. @Franochmednu nä slopa alla känslor gör jag ju inte utan är nog som min kollega och alkoholterapeut säger hsp.
Det värsta är att jag agerar alltid utifrån mina känslor och det är ju vad det visar sig… sämst! Haha.
Hade besök från vården idag på f.m och pratade en del så det kändes bra.
Att jag har problem med alkohol skriver jag under vilken dag i veckan som helst på.
Men jag kämpar.

1 gillning