Ny partner, sexlivet! Rådgivning

Brukar vara så, mannen kommer en gång, max två gånger. Som kvinna kommer jag 3-5 gånger. (fler när jag är själv) Vi är biologiskt olika, så enkelt är det.

Visst bör det vara självklart att få komma minst 1 gång vid varje tillfälle, i alla fall.

1 gillning

Mycket bra från @Largo här. Vi killar har ju inte samma delar där nere och har inte någon inneboende förståelse för hur det vi gör känns. Och alla kvinnor är ju sjukt olika, vissa ogillar oralsex, vissa är så känsliga att klittan knappt kan röras vid, andra vill att man närapå ska gnaga på den. Vissa föredrar när man pumpar så hårt och djupt man kan, andra avskyr det. Så vid osäkerhet är det lättare att köra på med det tidigare partners gillat istället för att fråga. Fast i detta fallet låter det som de har pratat och det snarare är så att han är lite självisk.

Mitt tips här skulle nog vara: Ta ratten själv! Bästa sexet är när båda självmant gör vad den andra gillar bäst, och att man turas om det inte är exakt samma saker man gillar. Men i brist på det, ta kommandot lite. Säg till honom i akten: “Gör så här, det är jätteskönt”. “Stoppa inte in den än, jag vill ha mer av detta först”. Jag vill att du testar X",“Nu när du kommit vill jag att du fingrar mig tills jag kommer” osv. Eller rent handgripligen t ex hoppar upp och rider så som du vill. Han lär sig nog då. Och när ni pratar om vad ni gillar - var supertydlig. Säg till han att sex utan att klittan är med är som sex där du bara smekt pungen på honom, just klittan och penisen har ju samma nerver, så det borde han kunna greppa då. Skönt, men inte tillräckligt för att komma i de flesta fall.

Mina tankar kring det hele iaf.

4 gillningar

Yes bara det inte blir press på det bara. När jag och min käresta kör så kommer vi båda runt 90% av gångerna, och den som kommer först fortsätter med det den andra gillar tills den också kommer, och det ligger runt 50/50 vem som kommer först. Men vi är också helt öppna att om den som inte kommit märker att det är lite för svårt just då så är det bara att säga till, och där är det nog oftast jag som kastar in handduken. Ingen prestige i det hela, så den som inte kunde få den andra hela vägen fram behöver inte känna sig dålig, och den som hade svårt att komma behöver inte känna press kring det heller. Men ambitionen är alltid att båda ska få komma när vi kör igång.

2 gillningar

Aa, det är sant. Har hänt att jag avstått också när jag inte känt för att fortsätta. Så det är klart att det är ok :blush: ibland har det känts pressat att komma.

Ööh jaa! Varför inte? Obalans? Vi kvinnor kan komma flera ggr på raken, ibland är man nöjd med en ibland måste flera till eller bara för att man känner för det. Har aldrig stött på en enda man som sett detta som en obalans, tvärtom så har majoritet njutit av att försöka få mig till fler eller att jag själv fixar flera. Men där du, där har vi en medfödd skillnad mellan könen :sweat_smile:

2 gillningar

Jag gillar sex, men är nog inte så bra älskare. Har egentligen ingen uppfattning, blir töntigt att fråga sin partner. Man märker om det funkar. Men, spelar jag paddel och möter någon som är duktig blir ju jag också bättre dvs man kämpar mer och anstränger sig. Likadant med sexet, är kvinnan lite äventyrlig, anstränger sig och bjuder till blir matchen liksom bättre och roligare. Så tänker jag, rätt eller fel?

1 gillning

Men vad är det som ger dig den känslan?

Jag har lärt mig att oavsett vad så är kommunikation A och O för att sexlivet ska bli bra/bättre/bäst. Ska det till en förändring får man prata om det och man måste också under själva akten lyssna in sin partner så att man lär sig vad som funkar för att ens partner ska kunna galoppera in över mållinjen.

Ja, tar man upp att ens partner inte är “bra nog” och att den där mållinjen är långt bort så lär självförtroendet stukas. Men alternativet är att partnern tror att han gör ett jäkla bra jobb år efter år efter år och sen får reda på att det var ett skitjobb efter säg 4-5 år… Vilket stukar självförtroendet mer??

Även om man är ansvarig för sin egen orgasm så blir turen över mållinjen så mycket bättre och roligare när ens partner anstränger sig för att turen ska bli så häftig som möjlig.

Prata med din partner. Både före, under och efter akten. Under akten kan du guida honom med tips. Tänk dig en live manual, de första gångerna kanske inte blir de roligaste men när det väl sitter och han lär sig dina “knappar” så kommer han kanske att förstå vad du gillar.

3 gillningar

Jag är egoistiskt och så även troligen i sängen.
Lite skämt och lite allvar, men för att sex ska vara bra enligt mig krävs kommunikation, lyhördhet och till viss del nyfikenhet. Vi människor måste bli bättre på att kommunicera och uttrycka oss. Hur vill du ha det? Hur vill vi ha det? Osv !

1 gillning

Menade absolut inte att det är mannens jobb att fixa det även om jag varit med män som gör det. Jag fixar det själv om jag åtminstone får hjälp med första. Sedan fungerar kvinnor olika. Vissa klarar inte av så många på följd. Det här är ju en kommunikationsfråga. Tyvärr upplever jag att många kvinnor är skraj för att fixa det själv framför mannen (och min upplevelse är att varje man jag varit med finner det grymt tändande) eller säga exakt hur de vill ha det - leda mannen dit.

1 gillning

Nah, att det är enbart mannens ansvar att kvinnan kommer 4-5 gånger annars är det underkänt är nog en åsikt som extremt få har. Men om båda i ett par vet vad som behövs för att det ska gå, och det inte är allt för stor ansträngning är det ju ingen dålig ambition. Jag kan tänka mig att såna omgångar ger mersmak.

1 gillning

Nyckel är som många skriver kommunikation. Rekommenderar att du nästa tillfälle tar mer kommando och styr. Jag blir väldigt tänd av att få bli instruerad, så kommunicera att “nu vill jag du gör så här”.
Prova och prova igen men mycket av ansvaret tycker jag du får ta då det är du som vet hur du vill ha det för att nå fram!

1 gillning

Jag tror att det för att det ska vara riktigt bra så måste man ha med lite själviskhet också, oavsett om man är man eller kvinna. Att veta vad man vill ha och ta för sig. Men med viss lyhördhet, så man inte lämnar den andra missnöjd.

2 gillningar

Även efter många år tillsammans så frågar/pratar man väl om hur man vill ha det?

Jag måste ha icke-representativa nära väninnor (med omtänksamma älskare) då det är självklart för oss att få orgasm. Nu pratar vi givetvis om en handfull individer som pratar ärligt om sex….

50% låter lågt, vilket land/länder är undersökningen gjord i? Jag tror det är stora kulturella skillnader.

Klart man är självisk ibland, men inte hela tiden, det är ju roligare att växla, ge och ta.

1 gillning

Tror det kan vara så att om man blivit tillsammans i unga år (vilket ger många år tillsammans) så hade man kanske inte självkännedom och mod att diskutera sånt här i relationens början, och de mönster man har i början sätter sig lätt. Så det kan vara väldigt svårt att börja prata om sånt här om man aldrig gjort det innan.

Blir man tillsammans en bit in i vuxenlivet är det nog i regel mycket lättare att få ordning på sånt här.

2 gillningar

Fast det var väl specifikt för enbart penetration (utan stimulans av klitoris) om jag fattar det rätt. Generellt visar studier lite olika på allt från 25% - 56 %.

Då förstår jag bättre. Penetrationssex behöver ofta kompletteras :grinning:

Googlade lite på undersökningen som hänvisades till.
Att få orgasm är starkt kopplat hur viktigt man tycker det är att få orgasm.
Tycker man det är viktigt så är % 87%.

Sedan kan det ju vara så att om man inte får orgasm så rättfärdigar man det med att det inte är så viktigt……
Finns säkert många vinklar på detta men en är:
A relationship that felt good and worked well emotionally, and where sex was approached openly and appreciatively, promoted orgasms.

Ja risken är väl större om man träffats unga och inte varit med om något bättre att man tror att sex ska vara rätt kasst helt enkelt.

Sen hur lätt är det att känna att ens orgasm är viktig om svaret när man tar upp det drar åt “ÅHHHH vad jobbig du ska vara, det är ändå skitsvårt att få tjejer komma så det går nog inte ens. Kan vi inte bara knulla så att det är skönt för mig så kan väl du fixa det själv om det nu ska vara så viktigt?”

Nu har de jag haft längre förhållanden med lyckligtvis inte varit sådana men jag har hunnit stöta på några stycken. Möjligt att de haft dåliga erfarenheter med sig som gjort att de hellre undvikit ämnet helt, men vet inte om jag tycker det duger till ursäkt faktiskt.

Var supertydlig i vad du behöver för stimulans. Om det är samtidigt som penetration är det kanske lättast att helt enkelt ta en position där du kan ta tag i hans hand och dra den till klitoris och tydligt hjälper hans fingrar med tempo och tryck. Och använd de enkla orden ”fortsätt så” eller ”sluta inte” och ”jag kommer snart”.
Romantiskt? Tveksamt… men tydlig och rak kommunikation som ger effekt. Eftersom hans anatomi kanske är skiljd från dina tidigare referenser så krävs ju också för dig ny teknik/nya positioner. Omfång/längd hos honom och kanske barnafödande för din del gör ju att spelplanen ändrats, då är det ny strategi och förändrad taktik som gäller.
Själv har jag motsatt problem och kommer alldeles för fort och blir trött på hans envishet att inte vilja komma hyfsat fort själv efter det, fastän han kan, men håller tillbaka… han har någon fluffig vision om multipla orgasmer hos kvinnan som jag absolut inte alls klarar att få till, och inte heller är ett dugg intresserad av. Lägger mycket hellre mitt fokus på att få honom att komma.
Helt enkelt ett omvänt förhållande. Men det krävs ju tydlig kommunikation kring det med. Och de gånger jag inte kan komma så vet jag det rätt snabbt, då kommunicerar jag det med och är ärlig med att idag känner jag inget, känslan gick över - men jag hjälper gärna dig. Som sagt, otroligt oromantiskt, men jag tror vi båda är sjukt nöjda med kvaliteten.

1 gillning