Nu tror jag att jag listat ut hur jag verkligen känner för exet

Sedan separationen i december -20 så har mina känslor gentemot exet inte varit helt stabila, de har gått från rent hat, förakt, ilska, till att jag ev tycker om honom som person till att vi kanske kan vara vänner. 7 månader med känslor i berg och dalbana gentemot honom och hans nya.

Nu 7 månader senare tror jag att jag äntligen rett ut vad jag känner för exet:

  • Nej som det ser ut nu kan vi inte vara vänner, jag tycker inte alls om honom som person och kontakt ska definitivt vara på minsta nivå och då kring barnen. Så som han hanterade situationen med sin nya i samband med vår separation var totalt respektlös och inget man förlåter och släpper hur lätt som helst. Och den nya är inte mycket bättre eftersom jag anser att hon är lika respektlös eftersom hon visste om vår situation.
  • Jag har nu förklarat för exet en gång för alla hur jag känner; att han och jag inte kan ha en bra relation sålänge han är tillsammans med sin nya då jag föralltid kommer bli påmind om allt som hände. Att han själv förstörde vår framtida relation med sina respektlösa beslut. Att jag just nu har svårt att se att jag någonsin kommer att förlåta honom.
    Exet tog detta hårt, uppger att jag inte alls förstår och vill att vi träffas så han får förklara. Jag sa Nej, att nu har jag äntligen rett ut mina känslor gentemot honom och det är så här det är nu. Punkt slut.
14 gillningar

Känslor går upp och ned jag blev lämnad efter 30 år för en 15 yngre kvinna från ett annat land första året svalde jag mycket för barnens skull men har nu insett att minimal kontakt får mig att må bättre och jag har valt att bilda mig egna minnen med barnen utan honom , två barn är vuxna ett barn bor hemma men han har valt att bo med mig , han har gång på gång visat att han bortprioriterat barnen under dessa år och jag har velat snygga till det faktumet för yngsta sonens skull men aldrig mer , nu får han sköta sin egen relation till sin son

4 gillningar

För mig så ringer detta bekant… Så säger mitt ex också, i olika sammanhang och både till mig och barnen. Någon berättar för honom att hen blivit ledsen och sårad av hans beteende. Och hans respons är INTE att be om ursäkt för att hans beteende orsakat lidande, eller att han betett sig illa, utan just att då har jag/dottern/sonen/vemsomhelst inte fattat, inte förstått. Jag tar detta mycket allvarligt numera. Det är nedvärderande att säga att jag inte förstått, och om jag bara förstod hans perspektiv så skulle jag inte vara ledsen. Han gör alltså inget försök att förstå mitt perspektiv. Det är inget värt. OM detta låter bekant för dig också, @McMillan, så tycker jag att du verkligen ska ta på allvar vad ditt ex egentligen gör, och förringa inte detta beteende!

7 gillningar

Detta låter väldigt bekant. När jag försöker beskriva mina känslor ang hur han sårat mig och hur nedvärderad/kränkt jag känner mig pga hans beteende, ja då har jag missförstått allt. Eller så stämmer inget av det som jag säger/skriver och om han bara fick prata med mig i 5 min och förklara så skulle jag förstå direkt.
Som jag försökte i början att få honom att förstå hur fel jag tyckte hans agerande var, detta var dock stört omöjligt. Hade han bara bett om ursäkt där i början/eller iaf varit mer förstående gentemot mina känslor så hade det kanske varit bättre idag. Jag har förklarat att nu är det alldeles för sent för allt sånt, han gjorde sitt val och får leva med det.

3 gillningar

Lite ironiskt att jag skriver detta inlägg på kvällen och samma natt kommer han hem full till mig. Se inlägget “hade ni varit ärliga”.

Dua Lipa har en bra pepp=låt för att komma vidare från dessa relationer… Tror att låten heter New Rules:

One: Don’t pick up the phone
You know he’s only callin’ ‘cause he’s drunk and alone
Two: Don’t let him in
You have to kick him out again
Three: Don’t be his friend
You know you’re gonna wake up in his bed in the mornin’
And if you’re under him, you ain’t gettin’ over him

4 gillningar

Tack ska lyssna på denna :slight_smile: Har även först nu förstått innebörden av Björn Afzelius låt Tusen bitar. Som barn var det mest en trevlig/rolig musikvideo. Här kommer lite uttdrag som kändes väldigt träffande för mig just nu.

Det sägs att ovan molnen är himlen alltid blå
Men det kan var svårt att tro när man inte ser den
Och det sägs att efter regnet kommer solen fram igen
Men det hjälper sällan de som har blivit våta

För när vännerna försvinner eller kärleken tar slut
Ser man allt med lite andra ögon
Man övar sig och långsamt blir man bättre på att se
Skillnad mellan sanningar och lögner

Det sägs att det finns alltid nånting bra i det som sker
Och tron är ofta den som ger oss styrka
Ja, man säger mycket men man vet så lite om sig själv
När ångesten och ensamheten kommer

3 gillningar

När ditt ex dök upp full hos dig, vad gjorde du då?

Det låter otroligt mycket tonår över detta beteende. Hur gammal är han? Ni har barn ihop, det är ingen lekstuga.

Antingen är ni ihop eller så är ni det inte. Då kan man inte ha sitt ex som ”backuplösning” eller gå dit av gammal vana när han blir full.

Vad vill du? Vill du ha honom tillbaks? I så fall ta det snacket. Vill inte han då eller du är inte intresserad då är det nollkontakt som gäller för du kommer ju inte vidare i detta om du finns där i bakgrunden för honom.

3 gillningar