Normalt?

Här kommer min historia, för 3 månader kom min fru till mig och sa dom orden som ingen vill höra
" jag vill skilja mig". Först så trodde jag att jag hörde fel. men det gjorde jag inte. vi har då varit gifta i 21 år, Vi började att prata om hur vi har det och båda kom nog fram till att vi behöver prata med varandra om hur vi har det, hon tycker att vi växt i frånvarandra och lever i två olika bubblor,

saken är den att vi tycker båda att vi har det bra tillsammans och hittar på roliga saker åker på resor mm, 1 månad tidigare så bokar vi en resa på två veckor utomlands för oss och våra barn på lyxhotell
då hon fyller 50 år. Jag frågar henne vad vi ska göra med resan och hon tycker att vi kan ju åka på den ändå. Under kommande vecka så har vi nog den bästa veckan på länge vi pratar och ligger och håller om varandra mm, men jag känner att det är något som inte stämmer, hon frågar hela tiden om vi kan vara vänner efter vi har skilt oss, hon har sin mobiltelefon med sig hela tiden och “vaktar den” hela tiden, då börjar jag ana något, en morgon när hon sover så tittar jag på hennes mobil och där ligger ett meddelande från en jobbar kompis med ett hjärtan…….
går då in på hennes Messenger och hittar något som får mig att må illa, två veckor tidigare har hon börjat att inleda ett förhållande med han, jag väcker henne och frågar vad detta är, hon undrar vad jag menar men du är ju för fan otrogen, till svar får jag det är inget! jag läser då upp vad som står och hon blir väldig tyst, jag säger då till henne att hon ska försvinna här i från omedelbart.
du ska ut!, Hon vill då prata och jag ställer ett krav på henne att hon ska omedelbart sluta att ha kontakt med han och vi måste gå och prata men någon, detta går hon med på, vi fortsätter att prata och ligger och håller om varandra, känner att vi hittar tillbaka till varandra men ack vad jag blev lurad, hon fortsätter att ha kontakt med han både på sms och på jobbet, då jag jobbar på samma jobb så får jag reda på att dom håller på att kramas mm. Då frågar jag henne om hon fortfarande har ett förhållande med han och hon svarar inte, Då finns det bara en utväg är att du måste flytta NU. var ska jag ta vägen frågar hon, till honom kanske säger jag, det som är konstigt är att hon planerar saker för oss två tex att åka hem till hennes familj på middag mm.
jag säger då till henne att honmåste berätta för sina anhöriga och våra barn att hon har varit otrogen och vill skilljas, varför det frågar hon?! jag fattar ingen ting, tillslut berättar hon men bara att vi ska skiljas och fattat tycke för någon annan,
nu börjar helvetet för mig, hon skiter fullständigt i mig och våra barn, hon träffar han innan och efter jobbet, om jag och barnen åker i väg så åker hon hem till han osv, när barnen frågar var hon är så säger hon bara att jag varit ute och tittat i affärer, typ i 8-9 timmar saken är den att vi bor i en liten stad men väldigt få affärer, hon har fått en lägenhet men vi måste bo tillsammans i två månader,
vi säger väldigt få ord till varann, hon undrar varför jag inte pratar med henne,
hon förstår inte varför jag är så arg, till sist exploderar jag och allt kommer på en gång,
du har ju gjort ett val du har valt att träffa någon, så varför ska vi prata med varandra, det finns väll inget att prata om, hon tycket att vi har växt i från varandra och lever i två olika bubblor säger hon igen, nu är det ett faktum att skilsmässan är ett faktum, jag får ta hela biten med det praktiska ta fram papper från rätten göra bodeling mm hon sitter bara och sms med han hela tiden.
nu har hon flyttat och bor i sin nya lägen het sedan en vecka till baka

det finns mycket mer att skiva om denna snabba skillsmässa ….

1 gillning

Det är inte normalt någonstans. Upplevde själv detta med min ex-man. Lögner och respektlös och allt gick så snabbt. Man undrar verkligen om det kommer ifatt dom nån gång? Säkert är det att de får vi aldrig veta. Man får bara acceptera och se till att man försöker hitta sig själv först i denna situation och att man får en ny vardag med sig och ens barn. Men det är otroligt tufft!

1 gillning

jo det stämmer men det är så många frågor som man vill ha svar på frågan är om man kommer att få ett ärligt svar från henne, i min värld så fanns det inga lögner inga svek eller otrohet

har hon ljugit tidigare? har hon varit otrogen tidigare? hon drog bara utan att svara på dessa frågor
har varit gift med henne i 21 år och aldrig sett denna sida av henne

kommer man komma över det……… nja någon gång

kommer jag kunna träffa någon annan och lita på den…… ………… kan inte svara på det

1 gillning

Vilket helvete! Hon uppför sig onekligen märkligt. Men det kanske beror på att hon är helt uppe i den nya relationen. Jag skulle tro att hennes uppvaknande kan komma att bli hårt när den också blivit vardag och hon börjar reflektera.

1 gillning

Ja, det är “normalt” att bli sviken.

Jag vill gå så långt att säga att det är en del av det genetiska programmet hos vissa människor att agera som din fru har gjort. Hon har helt enkelt följt sina impulser och försöker nu undvika att själv behöva ta konsekvenserna av sina beslut. Men det gör det inte enklare för dig eftersom du istället drabbas med full kraft.

En del klarar det aldrig, för andra går det på ett par år, för vissa går det lika fort som det går att hitta en rebound.

För en del blir det också, utöver själva sveket, en chock att inse hur lite omgivningen bryr sig eller ens reagerar över det som hänt.

Men det svåraste av allt om du frågar mig är att gå vidare i livet utan att få veta.

Att inte få veta vad som egentligen hände, hur mycket lögner det fanns inblandat eller hur länge det pågått.

Att leva med förnedringen om det visar sig vara en eller flera långvariga affärer bakom ryggen när du trodde att allt var bra i relationen. Eller att leva med ovissheten och att kanske aldrig få veta varför du plötsligt inte dög.

Att du blev sviken och lurad betyder inte att du inte duger även om det känns så just nu.

Hon valde knappast helt plötsligt att avsluta utan hade planen klar i huvudet under lång tid. Läser man här på forumet ser det ut att vara en av flera typiska situationer. Att lämnaren bearbetat allt känslomässigt och redan är någon annan stans när bomben briserar.

Därför framstår det, för den som blir lämnad, som en blixt från klar himmel och den som lämnar verkar kall, ombytlig och impulsstyrd. Helt enkelt inte vid sina sinnens fulla bruk. I verkligheten är det nog snarast så att den som blivit lämnad har hållits ovetande under den pågående otrohetsaffären.

Att sakta förstå att den du litat på, anförtrott dig åt, rådgjort med, älskat, varit stolt över, faktiskt var en helt annan person än du trodde som hade helt andra tankar i huvudet än vad du anat.

Problemet, som jag ser det, är att hennes identitet (eller dina intryck av henne), finns invävda på ett eller annat sätt i allt du gjort som en del av förhållandet och ditt liv med henne.

Alla dina beslut, dina vardagar, ditt jobb, dina vänner, dina intressen, har någon sorts koppling till henne så som du uppfattade henne då. Ungefär som luften vi andas har hon varit en del av din verklighet när du levt ditt liv.

Nu är hon plötsligt borta och du får ingen förklaring. Ungefär som ett plötsligt självmord hos någon i närheten.

Resultatet är att du nu hamnat i en situation som jag vill likna vid att historien ändras. Utöver att din framtid ser ut att ha gått i kras, så har även det förflutna gjort det. Det blir en identitetskris för din del som är så smärtsam att den inte kan hanteras med “vanliga” medel. Vad var egentligen sant?

Mitt råd är att ta professionell hjälp, terapi eller KBT. Eller möjligen prata med någon kompis du kan anförtro dig åt och som vill lyssna. Ditt fokus bör vara dig själv och enbart dig själv. Du behöver bygga upp ett nytt liv där du är medelpunkten. Detta beror inte på att något är fel i ditt huvud utan att du behöver få verktyg att möta framtiden utan den som sårat dig.
Du behöver rensa bort kopplingar till henne ur din verklighetsföreställning (vilket inte är samma sak som att glömma) så att du kan bli överens med dig själv om vad ditt liv faktiskt består av.

Du behöver förstå att det inte är fel på dig utan att du bara blivit sviken av den du trodde stog dig allra närmast. Låt inte sveket förstöra mer av ditt liv eller göra dig bitter. Du är värd bättre.

Din exfru kommer tids nog hinnas ikapp av verkligheten.

5 gillningar

jo men då är det ju försent skadan är redan skedd

tack för ett bra svar, jag går redan i terapi och det gör bra för mig.

1 gillning

@man1967 Jäkligt bra skildrat! Det där har jag nytta av för egen del. Tack!:pray:

nu har det gått en månad sedan hon flyttade, mitt nya liv som singel börjar kännas bra.
tyvärr kommer det mer och mer fakta om exet och hennes nya, det som svider mest är sveket från henne hur hon hela tiden grundlurade mig och barnen, under dom två månaderna vi bodde under samma tak, det som svider mest är när våra barn trodde att hon var själv hemma, av någon anledning så ville barnen vara mycket med mig på helgerna så vi åkte bort mycket
alla lediga stunder som hon var själv så var hon med han. en helg så undrade barnen vad hon skulle göra jag ska inte göra något sa hon utan vara hemma, och barnen blir ledsna över att mamma ska vara själv men sedan ändrar hon sig och säger att hon ska åka till sin syster, hon skickar en bild på sin systerdotter till barnen när hon är där, men det visar sig att han är med,
jag och mina barn firade midsommarafton tillsammans och mina barn var lite ledsna för att mamma skulle vara själv på midsommarafton, för det hade hon sagt till dom, vad tror ni var hon själv…
fick reda på att hon hade dragit ner till våra gemensamma bekanta tillsammans med han och fira midsommar,
hur tänkte hon där skulle inte vi få reda på det
vet inte om barnen vet om detta dom är 16 och 17 år gamla och har det väldigt kämpit
dom har sagt till mamma att dom inte vill träffa han vad gör hon då jo när dom är så kommer han
så klart han går före barnen

Det allra värsta för mig är nog att han varit hemma i huset fast hon bedyrar att han inte skulle komma hit tror du jag är dum sa hon till mig när jag sa till henne att om han sätter sin fot i huset så vet jag inte vad jag gör,

nu sitter jag och funderar om jag ska köpa helt nýa möbler för vem fan vet vad som har hänt soffan sängen mmm

tack för att ni tog er tid att läsa

2 gillningar