Närhet

Jag tycker det är klokt att inte förlora sig totalt i varandra. Något jag förstått först efteråt att jag gjort. Levde för andra. Glömde bort mig själv.
Jag tycker att @brinstar uttryckte det bra en gång:

En stor anledning till att jag tror att vi hamnar här är för att vi gör våra förhållanden för stora. Något jag insett på vägen är att en kärleksrelation är en del av ett gigantiskt pussel. Det är en pusselbit, men också bara en pusselbit av ett stort pussel. Det finns andra bitar, som övrig familj, vänner, hälsa, jobb, intressen osv. Men det tenderar vi att glömma bort.

Lär dig att älska dig själv och att umgås med dig själv. Gå på restaurang själv, gå på bio själv. Om du inte klarar av detta utan att vara med någon kan du inte gå in i ett förhållande igen. Du kommer hamna i samma fälla igen. Lär dig att uppskatta att vara själv, och att förstå skillnaden mellan att vara “själv” och “ensam”.

När du trivs med dig själv, men fortfarande skulle tycka att det vore kul att träffa någon - Go for it! Men inse att det är en bonus, inte ett krav för att du skall må bra. Du klarar dig alldeles utmärkt själv.

Så är det. Och alla möten med människor är inte likadana. Alla förälskelser är inte lika starka. Men det finns en uppfattning om att ”den man skaffar barn med håller man ihop med”. Och så kan det vara. Så kan man anse.
Men jag gör det inte.

Jag har nu fått möta någon som visat mig kärlek på ett fantastiskt sätt. Och då menar jag inte sexuellt utan bara det att man uppskattar varandra. Jag känner verkligen att hon älskar mig. Och även om vår förälskelse lägger sig så finns det en fin grund att falla tillbaka på. Hoppas jag. Det är iaf den teorin jag arbetar nu utefter.
Kanske håller det, kanske inte. Det återstår att se.

1 gillning

@Ladywild vad var det du föll för hos din man från första början? Vad var det hos honom som du tyckte om de första åren? Finns något av det kvar? Eller är han enligt dig en annan person idag?

Bra frågor @Besviken
Jag tror att det var mycket trygghet. Någon som stannade kvar hos mig. Jag har tidigare inte trott att någon skulle vilja göra det. Igenkänning tror jag, och gemensamma intressen, liknande värderingar och bakgrund.
Jag vet inte om det finns något sådant som slumpen, men på sätt och vis bara blev det vi, utan att vi aktivt valde varandra ifrån början. Vi flyttade ihop väldigt fort, och åren bara trillade på. Barn, hus.
När vi kan samarbeta och anstränger oss så är det jättemysigt, och det finns en ”vi-känsla”, men från mitt håll är det en kompisrelation. Har så varit länge, länge. Sen är ju frågan förstås om kompis räcker, men jag är rädd att det slutar med att jag går och blir kär i någon annan, eller är otrogen i ren desperation. Något saknas mig. Det kan jag inte få hos min partner, iallafall har mina försök till det inte lyckats, men jag kan inte heller söka det utanför relationen eftersom att det är just en monogam kärleksrelation.

Det låter inte så kul när man beskriver det såhär, och vi har haft fina år tillsammans, men vi har egentligen aldrig kunnat kommunicera. Om jag ska generalisera har han ett klassiskt manligt sätt att ”icke-kommunicera” vid problem, och som kvinna får man ta dubbelt känslomässigt ansvar. Som man är det mer socialt accepterat att bara säga att ”jag funkar såhär, punkt.
När jag under åren försökt samtala om det som inte funkar tar det till slut stopp, och jag har åtskilliga gånger bett honom hitta ett tillfälle då han kan, och orkar, prata. Liksom försökt låta honom styra. Men inte EN enda gång har han tagit initiativ till samtal.

Så för att svara: han är på många sätt samma person, men jag är en annan. Jag borde ha vågat se det här mycket tidigare, men jag har varit för feg.

1 gillning

Är det annorlunda? Är det hennes sätt eller är det att du känner annorlunda och därför kan ta emot hennes kärlek?

Jag tror verkligen att min man älskar mig, och han gör nu allt han kan för att visa det, men jag har så svårt att möta honom i det. Jag vill inte hångla. Jag kan kramad, men inte mer. Det blir den där snabba hejdå-pussen. Jag känner hur jag drar mig undan, och det sårar honom, men jag vill inte ge falska förhoppningar. Så då blir det inget istället. Svårt att ärligt försöka rädda/bygga upp något då.

1 gillning

Det är både hennes sätt och att jag känner annorlunda.
Jag vill röra vid henne. Vara nära. Vill känna hennes doft. Vill kyssa henne när jag lagar mat. Okej, jag inser att en del av detta säkert är övergående. Men det känns på ett sätt jag inte fått uppleva förut. Hon uttrycker sina känslor mot mig på ett sätt som känns så bra. Jag blir så glad av henne. Lycklig. Jag har så roligt med henne. Det är ingen rumskamrat bara.

Med min exfru hånglades det inte så mycket. Det fattades en komponent. Hon saknade också just precis det. Att vi inte hånglade. Men hon sa inget om det till mig. Saknaden blev senare så stor, att hon hånglade med en kollega som hon senare också hade sex med. Något jag inte visste då. Locket lades på. Ett beteende som jag i efterhand kan ha förståelse för av olika orsaker. Vi hade det tufft med ett barn och behövde varandra för att orka. Hade hon erkänt hade jag lämnat henne, och det visste hon.
Men visst har jag funderat på hur sunt vårt förhållande egentligen var när allt detta skedde.

Tiden gick och sen vaknade jag när en snygg tjej stötte på mig. Det hände aldrig någonting men hon var ganska rak med vad hennes intentioner var.
Detta fick mig att fundera.
Vad är det som är viktigt för mig i ett förhållande? Jag tänkte och tänkte i något år.
Sen kom hon. Och jag var otrogen. Ljög och smusslade. Hemskt. Önskar jag kunde rulla tillbaka tiden.

2 gillningar

Jag förstår det. Det är alltid lättare att se saker klart i efterhand. När en är mitt uppe i röran är det väldigt svårt att veta vilka känslor man ska lita på. Det är inte en ursäkt, men kanske en förklaring, och vi är trots allt mänskliga. Jag ska inte säga att jag inte kunde gjort precis samma sak.

Det är ju familjen. Och BARNEN som är det absolut jobbigaste att tänka på. Och allt runt omkring med umgänge och utökad familj. Jag har ingen familj där vi bor, så jag skulle initialt ev bli väldigt ensam. Samtidigt är livet cyklist, och saker förändras hela tiden. Det ser man ju verkligen när man läser folks trådar här.

Det här skrämmer mig nog mest av allt. Jag vill inte förlora min man och vän. Men jag inser, efter att ha läst en massor här på forumet, att det kanske måste bli så för att ge honom en chans att gå vidare, OM vi går skilda vägar.

1 gillning

Så är det. Det är jättetufft. Och jag sörjer det mycket.
Den dagen vi meddelade våra barn att vi skulle skiljas är den värsta i mitt liv.
Men nu mår barnen bra (iaf vad jag kan bedöma). Både jag och min exfru sätter dem främst. Jag känner att jag generellt är gladare och dialogen har blivit närmare barnen på något sätt.
Jag har tagit mig själv i kragen gällande mina vänner och upprätthållande av kontakter. De där middagarna vi förut var bjudna på blir man inte inbjuden lika ofta till som enskild person så att säga.

Och kanske gör du inte det. Jag har skilda bekanta som kan umgås ändå. Men risken finns (och är stor)att det är så det blir. Särskilt om ni inte vill separera lika mycket båda två.
Jag förstår precis din rädsla. Jag saknar henne mycket som trygg vän. Klokheten.

1 gillning

Jag tror inte på Amors pilar (vilken vettig människa gör det :smile: ) Jag tror att om det finns en grundattraktion, det är ens typ så att säga - så skapas sedan förälskelse, attraktionen, åtrå och kärlek via att man bekräftar, ser och berör varandra. Så fort man slutar upp med det - är man illa ute.

4 gillningar

Så är det säkerligen här också. Folk vill gärna umgås i par. Samtidigt så är jag den som ofta bjuder in. Jag älskar att omge mig med folk och tänker att man hittar sina ”persons” varefter. Det sociala livet och vänner har ju också varit ett flöde som förändrats genom livet, och kommer säkerligen fortsätta vara det.
Men familjen, de där som man kan vara tjatig, ältande osv. hade ju varit fint att ha närmre. Någon att bara kunna åka hem till ock böla i köket hos.

Ja, precis. Man behöver inte förställa sig. Samtidigt har jag pga kass kommunikation många gånger känt mig mer ensam tillsammans.

Tack @Whisper för att du tar dig tiden att bolla med mig. Och ni andra också. Någon dag ska jag skapa en egen tråd, men är inte riktigt där ännu.
Men det är guld vär med input. Här på min ort lever i stort sett alla i kärnfamiljer i villa. Det känns lite 50-tal på ngt vis. Som singel blir man en outkast är jag rädd. Och ett hot?
Försökte prata med en kompis och responsen var i stort sett: vi har det som er fast ännu sämre, men om 10 år kanske det blir bättre. Eller inte. Vårda relationen? Vi har barn. Thats it. Bara stoppa huvudet i sanden och kör på i 110. :scream::weary::crazy_face:

1 gillning

Håller med dig @Johan40. Det var annorlunda när man var yngre.

Det ligger mycket i det du säger.

@Ladywild
Det finns ett saying: Det som skiljer vinnarna från en förlorarna är att vinnarna inte slutar förrän de lyckats!

Mer på samma spår är: Ingenting är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid att uppnå.

Med det vill jag inte motivera dig att fortsätta försöka för att bli en “vinnare”.
Tvärtom, det där är bara ordstäv med viss sanning.

Men har man redan gett upp, som du har, då finns det ingen väg tillbaka.
Pandoras ask är öppnad.

Man klarar nästan vad som helst, men när man beslutar sig för att avbryta, sluta, vända om, söka lä istället för att fortsätta i stormen blir det man nyss stod ut med, kanske tillochmed njöt av, helt obegripligt.

Som när man grubblat och funderat på om man skall eller inte skall köpa något och sedan bestämt sig.
Då vill man ha service, support, själva grejen och nyttan den ger omeddelbums.

Gör de “bra” sakerna nu medan du ännu orkar och känner viss samhörighet.

För varje dag du närmar dig ditt nya “köp” kommer tålamodet med din gamla rassliga bil, dator, tv eller gubbe minska med kvadraten!

Slutsats: Sälj gammbilen nu, innan du provkör och köper en ny.

Slutsats 2: Hade du inte provsuttit, du körde enligt uppgift inte, en annan hade den gamla kanske fungerat resten av ditt liv?

Din granne hon har inte ens varit in i en bilhall, så hon har överseende med dåligt batteri, slitna bromsklossar och grus på golvmattorna.

Medskick: Även om din “nya” bil är nyservad, recondad och luktar nybil så kommer även den ha skavanker.
Om den inte är flångans ny, men det är oftast inte medelålders män. :slight_smile:
Första gången den strejkar kommer du inte ha en aning om hur du skall få igång den heller?

Men det är klart har du kört runt i en risig SUV men alltid drömt om en liten Fiat så kommer du älska den även när den är skitig och tanklampan lyser.

För ren och nytankad är den bara ibland, när du investerat tid och pengar.

Kommer från mig som nöter mina grejer tills de är helt slut innan jag byter :slight_smile:
Å hur sjukt nöjd är jag inte då?:-:joy::joy::joy:

4 gillningar

Och jag tror inte den här grundattraktionen du talar om är samma oavsett vilken person man möter. Och det är nog där pilarna kan komma att spela in.
Vilka är alla olika individer och trivs olika bra med varandra.

Däremot tror jag du förstås har rätt i att man inte ska sluta upp att bekräfta varandra.

Med dessa ord tackar jag för min tid här på forumet. Jag har lärt mig mycket om sorg och bearbetning här. Fått förståelse för den andra parten och mig själv. Men det är dags att släppa taget om snuttefilten för att komma vidare nu. Diskussionerna går runt runt efter ett tag och man märker att vi inte är så unika i våra känslor och beteenden när allt kommer omkring. Och tid verkar vara den bästa medicinen.

Loggar ut!

2 gillningar

:joy::joy::joy:
Jag sliter också ut allt, bilar, skor, rubbet tills de faller isär.

Ja, lite så tänker jag med. Läget hemma är ju redan oroligt och avvaktande efter samtal och FR och risken är att det till slut bryter ned oss totalt.

Det är sant. Men jag ser hur de är mot varandra, och hur deras barn påverkas av det, och det är inget jag önskar våra barn.

Sant. Och det känns i nuläget främmande med en ny relation av just de skäl du anger. Och för att man måste blotta sig. Hur fasen ska man lyckas med det liksom? Sjukt läskigt.

För mig är ett fungerande sexliv jätteviktigt, då det är själva kittet som håller ihop ett förhållande.
Men för att det ska fungera, tror jag att det är jätteviktigt att våga vara ärlig mot sig själv och vad man vill ha och behöver för att må bra, vilket inte alltid är det allra enklaste :slight_smile:
Just pga att det är alltför enkelt att tappa bort sig själv och inte prioritera sina egna behov.
Idag när jag är äldre, har jag helt andra krav på vad en bra relation ska innehålla, än vad jag hade då jag träffade han jag tidigare levt med.
Så idag måste en bra relation innehålla ett bra sex liv där min lust är lika viktig som hans och min orgasm är lika viktig som hans, för att det ska kunna fungera :slight_smile:
För fungerar inte det, är det enklare för mig att leva tillsammans med en nära vän :slight_smile:

2 gillningar