När vet man säkert

Ingen räkning till inkasso. Bodelningsförättare skickar inte räkningen till inkasso. Jag har inte så mycket pengar själv så jag kan betala hela den summan själv, 12 500 kr. Tingsrätten har beslutat att vi ska dela den kostnaden. Hemförsäkringen betalar inte en sådan kostnad. Har kollat upp.
Har kollat upp skulle inte ha råd att betala ett eget ombud.

Kräver han betalt i förskott för att vara bodelningsförrättare enligt tingsrätten? Då går det ju inte att kräva sin rätt om man inte kan betala i förskott…

Ja.

Det är tingsrätten som har utsett honom.

Hinner inte just nu. Men ringer tingsrätten och frågar.

Som jag förstått det lyfter bodelningsförättaren inte en penna ens innan man betalat. Så det måste man betala och det är alltid i förskott.

Kolla om du kan få juridisk hjälp via din bank eller din arbetsgivare? Eller facket?

Det där är tydligen olika, min sambo hade bodelningsförrättare med sitt x, de fick fakturan efter att bodelningen var klar.

@Restenavlivet Jaha, vad konstigt att det är så olika? Hos oss är det först 15.000 i förskott och sen löpande taxa som jag inte kommer ihåg. Och så den egna advokatens timmar på det. Så dyrt blir det ju.

Ringde tingsrätten. Det är han som ska betala bodelningsförättare.

Har träffat honom. Är besviken på mej själv. Att han fortfarande kommer åt mej.

Känner ilskan igen. Allt ont han har gjort mej. Och sedan bara det trevliga inför andra.

Blir disträ. Ja negativa känslor. Han har ärligt gjort mej riktigt illa. Jag har en samtals kontakt på kvinnojouren.

När jag får ångest får jag ett shoppingbehov. Det triggas när jag har med honom att göra. Det var så hemskt att leva med honom så jag orkade inte riktigt med den verkligheten jag levde med honom. Delvis hade jag gått ner mycket i vikt 23 kg så jag behövde nya kläder. Ja han var väldigt snål så jag fick dåligt samvete av det. Hjälp att han alltid fick det kännas som det var fel det jag gjorde.
Han tog min självkänsla mitt självförtroende.
Jag blev ett offer.

Han fick mej att känna mej misslyckad i så många områden.

Innan jag lämna fixa jag ett jordgubbsland. Fick vänta tre år på pallkragar för dom fick han gratis på jobbet.

Jag gjorde allt jobb köpte jord, gödsel och täckväv.

Han betala jordgubbsplantorna. Klart han sa till barnen att hjälpte till. Men det gjorde han aldrig.

Min idé för barn och barnbarn. Nu har han det kvar.

Kan ändå vara lite stolt över mej själv. Det har blivit ett jättebra jordgubbsland med mycket jordgubbar.

Behövde skriva av mej.

Usch. Jag undrar vad kärlek är och hur kan jag lita på någon. Och kan någon tycka om mej. Är ledsen. Har problem att tycka om mej själv också.

Jag vet ju mina problem. Och dom stora problematikerna i mitt misslyckade äktenskap.

Han gjorde mycket fel. Men också mycket rätt. Jag gjorde fel, men också rätt.

Men hans alkoholproblem gjorde att ja kärleken tog slut. Och det mesta bara blev kamp.
När det är för mycket sårade känslor och för mycket som har gått fel. Går det inte laga mer.
Han vill jag kommer tillbaka.
Men såren är för djupa och då finns inte tilliten mer.
Just nu visar han mej hans fina sidor. Usch efter 32 år finns det känslor kvar. Men tilliten är borta. Jag längtade så länge efter min man. Han jag lärde känna. Men han fanns inte längre.
Jag mår så mycket bättre nu. Men att träffa honom sätter mej ur balans igen. Alla bråk. Som fick mej att må så dåligt. Jag orkar inte laga alla relationer. Bara dom till mina barn. Usch idag gör det ont. Mycket som rörs om. För mycket känslor för lite förnuft. Ledsen.

1 gillning

Fortsätt att kämpa ! Du gör det bra. Jag förstår att det är väldigt tufft, men en dag kommer du ut på den ljusa, glada sidan igen och kan lägga allt det här bakom dig🤗

Jag vet egentligen rätt eller fel. Men fick besök av en kvinna som har fattat hur jag har haft det. Så skönt att få vara äkta. Riktigt äkta. Inte ett falskt leende. Utan bara vara mej själv.

Jag har ju varit medberoende med en man som ja levt i förnekelse.

Jag har ju varit medveten om hur farligt det kan vara för hälsan.

OH min gud att jag har försökt med sunda bra argument för att få honom att förstå. Men nu så. Ja dags för dom för honom. Vet inte hur illa. Kan vara olika diagnoser. Men i värsta fall cancer.

Vad har jag inte fått utstå för denna man i hans elakheter och kämpat för honom.

Vet inte ens vad jag ska känna. Men jag var tvungen att rädda mej själv.

Tungt idag.

Lättad. Ja ingen allvarlig diagnos. Men vi har börja ha en bättre dialog. Känns bra. Väldigt bra. Skönt när ilskan lagt sej. Nu har han äntligen fattat varför jag bråkade så mycket om hans drickande. Vill ju att han ska må bra trots allt.

Men vara gift med en trotsig vuxen man, då tappa i alla fall jag kärleken plus han har varit riktigt elak också. Nej inga kärkekskänslir bara mänskliga känslor.

2 gillningar

Hmm funderar på, ja sånt som borde vara grundläggande i ett förhållande. Jämställdhet, respekt och kärlek.

Vill egentligen inte argumentera bara en stilla önskan som jag vill ha. Ja helst att bli behandlad med respekt. Ja.

2 gillningar

Hej.

Oj då. Som min samtalskontakt sa. Jag är inte fyrkantig som en låda.

Hmm gick ut på dejting sajt trots att jag var livrädd.

Hmm allt så nytt. Ingenting säkert. Men känner ett spirande hopp. Känner lugn i det och mysiga känslor. Inget säker på något vis. Men börjar känna en man. Han ja han är man. Mycket man Men med mjuka sidor.

Mest bara mysiga känslor och gott pirr i magen. Vi skyndar långsamt. Känner av varandra håller kontakt och börjar lära känna varandra.

Hmm får se ja. Vad det landar. Wow

2 gillningar

Brev ifrån tingsrätten. Japp skilsmässan klar.
Bodelningen kvar sedan ja äntligen fri. Vilken lättnad

3 gillningar