NÄR ska man göra bodelningen?

Hur tänker ni övriga kring bodelning?
Jag vet att huvudregeln är att bodelning ska ske efter betänketidens slut, men samtidigt blir det ju väldigt svårt att ordna ett nytt boende om man samtidigt står kvar på de gemensamma bolånen på den fastighet man äger med sitt x.

Vårt biträde säger att det är väldigt vanligt att man bodelar redan under betänketiden och det var också min tanke. Men idag frågade mitt x varför det var så bråttom med bodelningen och att han tycker att allt går så fort.
Jag har pratat med banken och dom menar att det vore i det närmaste omöjligt för mig att stå kvar som ägare på huset och samtidigt ta ett nytt bolån för att skaffa en lägenhet till mig och barnen.
Alternativet är väl om jag ordnar någon som går i borgen för mig.

Hur tänker ni andra som varit i samma situation?

Man kan ju göra en bodelning redan under äktenskapet, alltså utan att det ens är skilsmässa på gång.

Är det meningen att ditt x ska ta över boendet? Annars hjälper det ju inte mycket att bodela så att säga.
Det enkla svaret till ditt x är ju att det är bråttom för att du vill flytta ut. Fråga honom vad han hoppas vinna på att inte göra det. Om ni skulle ändra er under betänketiden och vilja fortsätta som gift par så är det ju inget hinder som sagt.

Jag var sambo och inte gift, så vi hade ingen betänketid. Vi bodelade allt utom fastigheten inom några månader. Fastigheten hade vi kvar gemensamt i 1,5 år då vi velade vem som skulle ta över den. Till slut blev det jag, men inte till samma vilkor som jag hade erbjudit x:et. :face_with_symbols_over_mouth: Dock sannolikt fortfarande bättre än om vi hade annonserat ut den på öppna marknaden.

Mitt x ska ta över bostaden, vi har redan kollat med banken så det funkar rent ekonomiskt.

Nej precis, om det nu skulle bli så att man blir ett par igen så ser inte jag att en tidigare bodelning skulle vara ett hinder.

Tack för ditt svar :blush:

1 gillning

Både jag och exet fick lån innan huset var sålt, jag vågade dock inte köpa nytt innan det var sålt men jag hade kunnat göra det.

Intressant. När jag pratade med banken idag så sa dom att det var i det närmaste omöjligt med tanke på de nya amorteringskraven samt att jag skulle stå ensam på det nya lånet som ensamstående inkomsttagare med 3 barn.

Förmodligen olika på olika banker då? Både jag och exet fick ett så kallat överbryggningslån, han före att vi sålt och jag väntade till signat kontrakt. Bankerna tjänar ju pengar på det…

Det är ju sant, och i och med att dom tjänar pengar på det så borde dom inte vara helt omöjliga.

@Fuzzy Precis. Sen blir det ju skitdyrt med både lån och överbyggnadslån så man ska ju tycka att det är värt det också. Ett tillfälligt boende är kanske mer ekonomiskt fördelaktigt så man slipper skyhög räntekostnad. Jag hade brygglån två månader, för mig var det värt pengarna att kunna flytta in i mitt nya hus två månader tidigare.

1 gillning