När man knarkat sin fru i tio år och inser att hon är narcissist

Där står jag i trappan utanför Stadshuset, stolt som en tupp. Med henne vid min sida, kvinnan jag avgudade och som varit min livspartner redan i nio år. Nu tog vi steget och gifte oss och befäste vår kärlek inför världen. Med vigselbeviset i min ena hand och med min vackra fru i ett stadigt grepp i andra handen, vandrade jag ner mot det glittrande vattnet. Det fotografiet tillhörde också ett av de allra vackraste från denna speciella dag. Vi två, hand i hand i solen, med ryggen mot fotografen. På väg någonstans, på väg vidare i livet. Ingenting skulle kunna rubba oss. Det visste jag.

Eller visste jag det? Om jag ska rannsaka mig själv nu, ett år efter vår bröllopsdag, så var det nog mer av ett önsketänkande. Äktenskapet som ett sätt att stärka fundamentet istället för att se det sakta vittra sönder, sönderfrätt av lögner, misstankar om otrohet, halva erkännanden och erkännanden som togs tillbaka.

Ett sätt att stryka lite blank fernissa över en gammal ruttnande träbåt, fylld av hål och skavanker efter tio år av lögner, dubbelspel och tagna friheter.

Hon var en stor skådespelerska med olika slipade och bedårande personligheter i sin ensemble, redo att plockas fram och användas efter behov. Jag var hennes största fan och satt alltid på första raden med uppspärrade ögon och halvöppen mun, där jag följde hennes varje steg på scenen som var vårt gemensamma liv. Hon spelade rollen som perfekt fru, älskarinna, bästa vän, bonusmamma och omtänksam svärdotter intill perfektion. Det fanns sällan någonting att anmärka på och hon blev med tiden bättre och bättre, slipade på sina små misstag, förbättrade karaktärerna.

Men det fanns ju även andra karaktärer i hennes galleri och en annan publik under de föreställningar jag själv inte var inbjudan till. Och skulle en gudabenådad skådespelerska förnekas att briljera med hela sitt galleri, även om detta ställde krav på andra mer avskilda scener? Skulle hon tvingas tacka nej till roller som med all säkerhet skulle hänföra sin publik?

Att behöva, uppsöka och få ständig bekräftelse är ett heltidsjobb och ingenting som kan uppnås annat än genom många framträdanden till en bred publik.

Redan från början av vårt förhållande intygande hon att hon inte var den otrogna typen, det hade aldrig hänt. Det är också helt rätt sak att säga till en man som var tydlig med att ärlighet och trohet är ett absolut måste i ett förhållande. Hon började forma sin nya karaktär redan från dag ett. Att hennes värderingar var helt andra, hörde inte till saken. Hennes karaktär sa bara sådant som jag ville höra när jag var åskådaren i publiken.

Flera år senare kom det fram att en ytlig bekant till mig, något år tidigare hade träffat min fru på krogen. Vid det tillfället kände han inte till att vi var ett par, men han berättade senare att dom hade umgåtts både flitigt och ganska intimt under den kvällen. Han berättade också att hennes personlighet hade varit en helt annan än den han senare lärde känna i rollen som min fru.

Hela mitt Facebook-flöde var fyllt av bilder på min fru. Det måste ha tett sig besynnerligt för mina vänner att aldrig se mig i bilderna, men jag ville alltid fotografera min vackra fru och visa hela världen hur tursam jag var. Jag har tusentals bilder av henne i min dator. En gång var hon var bortrest under en månad under en utbildning utomlands. Jag saknade henne till döds och roade mig med att skapa bild-kollage med min fru i huvudrollen. Jag gjorde en film av bilderna och ljudsatte med en Foreigner låt (waiting for a girl like you) och skickade till henne. Jag fick aldrig något svar men jag var ju vid tillfället inget mer än ett efterhängset fan på annan ort. Då hade vi varit tillsammans i fem år. Snacka om att knarka sin fru.

Hon ville gärna höra varför jag älskade henne så mycket. ”Berätta varför du älskar mig så mycket!” kunde hon uppmana mig och sedan luta sig tillbaka med ett nöjd leende på läpparna medan superlativen sprutade ut från min mun.

När jag senare frågade henne varför hon älskade mig, blev svaret, efter en längre tvekan ”att jag är snäll”. Jag urskuldade henne med att hon nog hade svårt att sätta ord på sina känslor. Vid senare tillfälle försökte jag pressa ur henne en komplettering till denna lite torftiga kärleksförklaring och hon kompletterade den då, under pistolhot, med att ”jag tar bra hand om henne”. Hon kunde alltså inte hitta någon egenskap hos mig som var värd att nämna och skiftade helt enkelt fokus till sig själv. Du är bra för att du sätter mig i första rummet.

(Nu ska jag gå ut och sätta mig i solen en stund. Det är Sveriges nationaldag och en vecka sedan hon flyttade ut. Jag tar upp berättelsen där jag lämnade så snart jag får möjlighet. Bra terapi att skriva av sig…)

18 gillningar

Du skriver bra. Jag vill följa.

Läst Geir Gulliksens första skilsmässoroman, vad den nu hette?

Ni är lite som karaktärerna i den boken.

Och ännu: healing för dig att skriva sådär självrannsakande och ärligt.

1 gillning

Venter spent på neste kapittel!

2 gillningar

Intressant läsning :+1:

Bara en ultrakort reflektion. Det kan såklart kännas, och vara, både viktigt och nödvändigt att hitta förklaringar till varför ens partner är som den är. Men viktigast är nog trots allt, tror jag, att få upp ögonen för vad hos en själv som gjorde att man var fullt beredd att “knarka sin partner” i X antal år. Och vad värre är, oftast hade blundat och fortsatt “knarka” om inte den möjligheten plötsligt hade dragits undan.

DÄR ligger nog förmodligen individens största möjlighet till läkning, förändring och ffa. en chans att undvika att historien återupprepar sig :sunny:

Lycka Till!

6 gillningar

Tack, Christina och följ gärna min historia. Jag lånade genast hem boken du tipsade om, sträckläste den, och håller med dig om att det finns likheter med karaktärerna i boken. Tack för tipset!

2 gillningar

Då var det dags, Atrax. Tack ditt intresse av vad jag har att dela med mig av!

Tack för det, Noomi. Avgiftningen har precis inletts och på mitt eget initiativ. Av ren överlevnadsinstinkt. Jag fick en spark i arslet av en duktig samtalsterapeut för ett par veckor sedan.

5 gillningar

När vi träffades för tio år sedan var jag nere för räkning redan från första stund. Golvad. Knockad. TKO. Vitt flagg. Aldrig hade jag varit mer om en sådan himlastormande förälskelse och jag tappade omdömet helt från första stund. Visst fanns det varningsflaggor, antalet ungefär i nivå med vad man kan räkna till utanför valfri olympisk arena. Men inte tänkte jag låta dom skymma sikten för allt det underbara som skymtade i bakgrunden. Visst ställde jag oroliga frågor om dom incidenter och märkliga beteenden som i rask takt ploppade upp som svampar ur jorden, och trots att hennes förklaringar var allt annat än logiska, hjälpte jag gärna till att bagatellisera och platta till.

För i min värld delade vi någonting unikt och världsomvälvande, men som jag har förstått nu i efterhand – ”She was never really that much into me…”

Hon var direkt kommen ur en relation som hon beskrev var full av misstänksamhet, svartsjuka och brist på kommunikation. Hennes ex beskrevs som en fullblods-psykopat som aldrig hade förstått vem hon var och vad hon behövde för att vara lycklig. Vilken oerhörd tur att jag hade dykt upp, tänkte jag. Jag skulle minsann visa att jag varken var needy, misstänksam eller svartsjuk och världens bästa kommunikatör!

I efterhand visade det sig att hennes ex på något sätt kommit på att hon fanns på olika dejtingsidor, redan innan beslutet var tagit att dom skulle separera. Jag frågade hur deras relation var vid tillfället och hon graderade den som en femma av tio. Varningsflagga. ”Om er relation trots allt var ok, vad gjorde du då på dating-sidorna?” Hon svarade att det ”bara var på kul”. Hon behövde komma ut och träffa lite folk, isolerad och nedtryckt som hon var, stackaren. Det lät inte rimligt och jag kan idag inte begripa hur jag kunde köpa resonemanget eller den bakomliggande värderingen att det är helt ok att dejta bakom ryggen på sin partner, om relationen ändå bedöms vara OK.

Hon hade alltid telefonen på ljudlöst. Från första stund fram till dags dato. Det kunde vara svårt att nå henne när man ville och hade man tur ringde hon tillbaka eller svarade på sms några timmar senare. Under någon av våra dejter plingade det trots allt till i någon av telefonerna och hon förklarade det med att det var pojkvännen till väninnan hon var inneboende hos, som messade och undrade när hon skulle komma hem. OK, tänkte jag. Konkurrens. Efter ytterligare någon månad hade hon fått tag på en andrahands-lägenhet. Det var en kille hon lärt känna på något sätt som skulle bo utomlands några år och ville hyra ut lägenheten till henne. Månaden innan inflyttningen tyckte jag det var besynnerligt att hon vid inte mindre än tio tillfällen var tvungen att åka dit för att diskutera det ena och det andra. Vid åtminstone tre av dessa tillfällen var förklaringen att dom skulle skriva kontrakt. Det här började kännas konstigt och vid ett av tillfällena försökte jag ringa henne. Inget svar naturligtvis. När jag senare på kvällen fick tag på henne och frågade om det var för mycket begärt att hon åtminstone svarar om jag ringer, blev svaret att hon hade sett när jag ringde men valde att inte svara för att ”hon var upptagen”. I det här läget hade vi träffats exklusivt (åtminstone vad jag själv ville tro) i tre månader.

När det gäller dom här ”incidenterna” som jag väljer att kalla dom, fanns det ibland svar på tal och ibland inte. Ibland var svaren tystnad, ”jag vet inte” eller bara märkliga. Men dom började bli så många till antalet att jag istället börja intala mig att det var mig det var fel på. Jag måste helt enkelt börja lita på henne och inte försöka hitta brister i logiken jämt och ständigt. Det var ju trots allt mitt val, inbillade jag mig. Antingen bli lite mer förlåtande och förstå att folk trots allt är olika, alla är inte som jag själv. Eller så behövde jag avsluta relationen. Ja, ni förstår ju själva vilket val jag gjorde. Jag var redan djupt nerkörd i ett kärleksberoende till den här kvinnan och behövde mina fixar.

Innan den här relationen hade jag haft två längre förhållanden, bl.a. med mina barns mor. Aldrig, aldrig, hade det varit på det här sättet. Nu förstod jag knappt var som var bak och fram på mig själv och det som komplicerade det hela så mycket var att min nya kvinna var så himla rekorderlig. Vi hade förtroliga samtal, vi pratade om allt mellan himmel och jord, hon imponerade på mig med att vara väldigt kapabel inom många områden. Hon lyckades inom allt hon företog sig. Hon kunde ta folk. Omtyckt av sina kunder och kollegor och snabbt populär hos de jag introducerade henne för, vänner och familj. Om jag grubblade på ”incidenter” under dagen så räckte det med ett leende och en beröring när jag kom hem så var jag helt lugn igen. Jag hade inbillat mig naturligtvis. Att jag inte kan sluta grubbla och vara misstänksam, allt skulle vara så mycket enklare.

I mina tidigare relationer har jag aldrig varit den svartsjuka eller misstänksamma typen. Jag har varit säker på mig själv och mina förmågor och ses som social, lättsam och positiv människa. Aldrig en grubblare. Men jag började sakta förändras. Incidenterna staplades på hög, grubblerierna tilltog men kärleken bestod. Kär som en klockar-katt från dag 1 och tio år framåt. Det var som att jag levde i dubbla verkligheter för dom kunde aldrig samexistera. Det gick inte att få ihop dom två världarna.

Nu är det fredag kväll och en och en halv vecka sedan hon flyttade ut. Jag ska laga lite mat och försöka komma på när kvällens landskamp börjar. Fortsättning följer. Tack alla som tar sig tid att läsa min historia.

13 gillningar

Du skriver bra. Hoppas vi får läsa hela historien.

Du har skrivit mycket om henne men vem har du varit i er historia? Mer än hennes största beundrare. När du frågade henne om varför hon älskade dig vad hade du trott eller hoppats på att hon ville svara?

Det är alltid en varningsflagga när en kvinna kommer direkt från ett förhållande med en ex som beskrivs som kontrollerande, svartsjuk fullblodspsykopat. Antingen är det riktigt och så kanske hon attraheras av sådana män. Eller så är hon själv gränslös och upplever alla mannens rimliga försök att sätta gränser som kontroll. Eller kanske bådadera.

3 gillningar

Hej på Er, Ni som snubblat in i min tråd nu och välkomna tillbaka Ni som läste tidigare och är nyfikna på en fortsättning. Jag tänkte uppdatera Er kring var jag är just nu och om det känns rätt senare uppdatera historiken fram till dags dato. Tack @cmb och @Noomi för dom raka frågorna kring vem jag har varit i allt detta. Det är något jag grubblat över dom senaste veckorna och jag ska försöka mig på att beskriva det nu.

Just nu är jag i det närmaste en “walking zombie” som klarar av jobbet men som inte har någon större lust till någonting. Sommaren har kommit och jag försöker vara positiv och se möjligheter. Jag testar mig själv dagligen genom att kika lite på snygga kvinnor man möter men jag känner mig tyvärr helt impotent. Det händer ingenting. Det är som att titta på en annan man. Jag är fortfarande själsligt och kroppsligt kidnappad av mitt ex och jag vill verkligen hitta en quick-fix för att bryta mig ur förbannelsen.

Jag har lovat mig själv att ge mig själv tid nu, läka, kontemplera, meditera, och framförallt inte ramla in i någon tillfällig relation som kan bli permanent bara för att jag känner mig så jäkla ensam och bedrövlig. Under dom senaste 25 åren har jag varit i tre långa relationer med kortare uppehåll och jag känner mig så jäkla osjälvständig eftersom jag hatar att vara ensam. Jag brukar trivas i mitt eget sällskap, men jag är så insnöad på tvåsamheten att det känns onaturligt och jobbigt att vara själv nu.

Eftersom själva grunden i min egen olycka bottnar i otrohet från min frus sida (och vi pratar inte om en eller ett par gånger, tyvärr) så är jag så galet rädd att jag aldrig ska få tillbaka min tillit till kvinnor. Att jag inte ska vilja släppa någon in på livet igen och våga “släppa på”. I fredags var jag ute på stan och en tjejkompis till en kompis var med. Hon var så jäkla skön och avslappnad, skrattade och var glad och gjorde mig på bra humör genom att vara så positiv. När vi var uppe och dansade några gånger gav hon fullt fokus på mig och det blev en ego-boost faktiskt. Det blev en trevlig kväll och jag tänkte efteråt att det kanske trots allt finns “normala” kvinnor som inte behöver bekräftelse från fan och hans moster. Det verkade räcka med mig.

Jag läser så många historier från andra olyckliga och ser att det i vissa fall tar 5-6 år för att bli "normal/avprogrammerad"och det skrämmer skiten ur mig just nu.

Tack snälla för lite kommentarer för det jag just skrev. Kram Kalle.

8 gillningar

Förstår dig fullkomligt… lägg till sociopat på det så här du mitt ex

2 gillningar

Tagit bort inlägget - raderat.

2 gillningar

Hej!
Jag testar med att klippa in lite länkar till svar som jag skrivit i andra trådar (istället för att upprepa dem här).
De länkade svaren var ursprungligen till andra offer för för hänsynslösa lögnerskor men när jag började fundera på ett svar till dig märkte jag att det egentligen skulle innehåller stora delar av det jag redan skrivit.

Hoppas du inte tar illa upp!

Läs med en nypa salt.

Om gaslighting och lögner:
https://xn–skilsmssa-02a.se/forum/t/bottenlos-sorg/10951/6

Om att bli lämnad plötsligt och inse sanningen samt revidera sin historia och självbild:
https://xn–skilsmssa-02a.se/forum/t/normalt/10921/5

Tecken på otrohet, saker som man väljer att inte reagera på, påbörjad/ej komplett lista:
https://xn–skilsmssa-02a.se/forum/t/elva-ar-tog-slut-pa-en-manad/10061/9

Tänk om din fru inte älskar dig tillbaka, vem är du egentligen? Och du vet inget om din frus djuriska sidor:
https://xn–skilsmssa-02a.se/forum/t/funderar-pa-att-lamna-fru-och-sma-barn/10815/39

Boktips:
Även om din historia inte är färdigberättad tycker jag mig känna igen drag som beskrivs i boken “The Predatory Female” av Lawrence Shannon.
Boken kan tyvärr inte köpas längre men länken nedan går till en komplett online-version som går att läsa i fullskärmsläge på dator.
Om man vill läsa den i telefon eller surfplatta finns en gratis app från issuu som medger att man läser utan att registrera sig (öppna appen och klicka på länken nedan).
Boken är skriven i form av frågor och svar och är såklart inte allmängiltig.
Den beskriver bara effekten på en hetero-man av en specifik typ av kvinna och passar inte för bedragna eller misshandlade kvinnor.
Den passar i mitt tycke för en man som drabbats av din fru.
BOK: The Predatory Female

Det vore intressant att höra dina reflektioner på boken.
Boken är ursprungligen en pamflett mot äktenskapet och skriven ur det amerikanska perspektivet där äktenskap ibland används som ett sätt att “råna” män med hjälp av domstolar genom skilsmässa.
Det gäller alltså att sila bort lite av bitterheten och hoppa över det som rör rättssystemet i USA.

3 gillningar

Hej @mittilivet och tack för ditt svar.

Visst är det fantastiskt ändå, hur många av oss som upplever samma saker, känner igen sig i känslostämningar och kan hjälpa varandra på traven.

Jag hoppas att det ska ordna sig bra för dig och barnen med husförsäljning, bodelning och att sätta nytt bo. Själv behöver jag inte ta tag i sådana praktiska saker då min ex-fru redan flyttat ut sig själv och sina saker. Men som du själv skriver, man får fundera på om man ska träffa någon. Även om det inte känns så just nu, så är jag helt säker att jag kommer att vilja träffa någon att dela mitt liv med. Älskar att ha någon vid min sida. Osjälvständig är jag inte, men kärlekskrank.

Stort tack @man1967 för att du tog dig tiden. Jag har läst många av dina svar tidigare i andra trådar och jag slås av hur klok, insiktsfull och objektiv du känns. Nu känner jag faktiskt inte till din egen historia, men finns den här för mig att ta del av, så läser jag den gärna. Jag får känslan av att du har varit med om ungefär samma saker som mig och andra olycksbröder här i forumet och att du har lärt dig massor genom din egen bearbetning. Kan det stämma?

Sedan undrar jag om det var du som skrev en mening som jag plockade upp och nu faktiskt har som startmening på min telefon för att påminna mig hur allt egentligen hänger ihop. Meningen lyder “hon gav dig det du behövde för att kunna fortsätta att göra det hon gillar”. Där ramlade poletten ner för mig. Jag kan sätta ord på hur hon kunde spela detta dubbelspel så felfritt under alla år. Känner du igen meningen?

Jag har laddar ner boken och ser fram emot läsningen. Tack för tips.

3 gillningar

Igenkänningsfaktorn är enorm.

Så bra skrivet! Fängslande! Lever själv med en man som är narcissist och känner igen allt! Har tyvärr inte byggt upp tillräckligt med mod att gå härifrån men en dag ska det ske. Jag har dock byggt upp såpass mycket mod att jag inte längre är rädd att säga vad jag tycker och bryr mig inte det minst längre om att han går och tjurar som ett småbarn, speciellt när han druckit några glas vin. Han är inte ett dugg intresserad av mig som människa. Jag är något bekvämt han kan visa upp och ha sex med. Alltid på hans villkor. Snackar alltid skit om andra som genomskådat honom och dom slutar vi alltid att umgås med. Enligt honom pga att dom är ”dumma i huvudet”. Ingen empati, ingen snällhet utan enormt stort ego med mycket dålig självkänsla.

När han är ute och reser mår jag så bra här hemma med våra två döttrar (16 och 20). Känner ett inre lugn och trivs hemma, men när han kommer hem kommer klumpen i magen tillbaka.

Hur har jag kunnat stanna kvar såhär länge??

Imponerad och avundsjuk på att du lyckats.

Må så gott!

3 gillningar

Hej! Jag hittade en länk till dig Trauma bonding – varför det är så svårt att lämna – LIVET EFTER PSYKISK MISSHANDEL

1 gillning

Hittade en tänkvärd text om att förlåta, oavsett vilka oförrätter du utsatts för. Inte för någon annans skull än din egen.

"You must forgive those who hurt you, even if whatever they did to you is unforgivable in your mind. You will forgive them not because they deserve to be forgiven, but because you don’t want to suffer and hurt yourself every time you remember what they did to you.

It doesn’t matter what others did to you, you are going to forgive them because you don’t want to feel sick all the time. Forgiveness is for your own mental healing. You will forgive because you feel compassion for yourself Forgiveness is an act of self-love.” ~ Don Miguel Ruiz

6 gillningar

Här är en annan källa som avhandlar vad som händer när en empatisk person älskar en narcissist, som jag tycker är bra soultravelrules.com

Är det någon som känner igen sig?

1 gillning