Flera veckor har nu gått och allt är som en dimma… Vissa dagar tittar solen fram men den värmer mig inte.
Allt känns så overkligt, allt det där som var så fint är nu borta. Tomrum infinner sig på kvällar och nätter, tystnaden och ensamheten när barnen gått och lagt sig.
Känslan av att personen man älskar över allt annat anser att man aldrig sett, förstått eller lyssnat på henne är som en stor sten över bröstet. Jag ville försöka ändra på saker och ting, pröva parterapi mm. Tyvärr skulle hon klara allt själv, stå på egna ben och inte förlita sig på någon annan. Hon visste inte vart hon stod och vad hon ville. Hon kunde enbart bemöta mig med ilska och kyla.
Hon var som utbytt mot någon helt annan, jag ställde mig själv frågan: Vem är du och vad har du gjort med min fru. Tills jag möttes av förtvivlan…
Självklart gjorde det ont, ovissheten.
Men jag kan på sätt och vis förstå henne också. Har hon känt sig osynlig en längre tid och aldrig fått känna sig uppskattat, så känner man sig förminskad. Men hur ska man någonsin kunna bättra sig om man inte får chansen till att försöka.
Jag är inte den som köper blommor varje dag i veckan, utan då hon behövde det. När tid fanns mitt mellan all vardagsstress försökte jag ge massage, goda middagar, hotellnätter osv. När hon var ledsen så lyssnade jag, när livet var tufft och stenen var tung så lyfte jag den med henne.
Nu står jag själv kvar med en tung sten över bröstet, när orkar jag lyfta den…
När lättar dimman, när kommer värmen tillbaka…