När låta ny partner träffa barn

Jag har efter skilsmässa träffat en ny man, vi har varit tillsammans i fem månader.
Det är verkligen seriöst och jag har träffat hans familj och en av hans närmaste vänner.
Han tycker dock att det är för tidigt att träffa varandras barn.
Kan han va osäker trots att jag träffat hans föräldrar
Eller är det för tidigt trots starka känslor?

Svår fråga och skulle nog säga att den är ganska individuellt.
Behöver ju inte vara hans osäkerhet som gör att han vill avvakta lite. Nu vet jag inte någon av era historier. Men skulle nog säga att för mig hade det handlat mkt om hur barnen mår, funderar och tänker efter skilsmässan som var.
Tror att barnen ibland har mer att bearbeta än de två vuxna som gick isär. För dem så vändes ju hela deras värld upp och ner där familjen helt plötsligt delades och där de inte får träffa sina föräldrar varje dag.
Detta utan att ens veta vad som föranledde allt, då vi oftast vill skydda barnen så säger vi oftast heller inte hela sanningen.

Jag personligen hade nog inte involverat barnen så “snabbt” även här är det ju individuellt vad man ser som snabbt.
Tror inte det finns ngt rätt eller fel, men tycker att man behöver tänka igenom introduktionen väldigt noga, konsekvenser av den, konsekvenser av att introducera för tidigt och om det sedan inte skulle hålla. Hur man tar upp att man kanske börjat träffa ngn ny och att man tycker om den personen. Någonstans så är vi de vuxna och de beslut och ageranden kommer att påverka våra barn.

Oavsett så är jag glad att du har funnit någon som det känns så bra med. :blush:

Instämmer i ovanstående svar, men vill tillägga att barnens ålder har stor betydelse. Är det mindre barn så kan en ny relation ”smygas” in på ett annat sätt än om barnen är äldre och mer medvetna om skilsmässan och vad ”pappas nya” innebär.
Tids nog får du träffa barnen, njut av lugnet och tvåsamheten!

Tack för bra svar!
Det här med hur barnen kommer ta det har nog en stor del i detta då hans ex introducerade sin nya på ett plumpt sätt som fick barnen att må dåligt.
Allt annat han visar ger inget sken av att han skulle vara osäker, men då jag verkligen är säker på att jag vill bli gammal med honom gör att jag är rädd att han skulle vara osäker på en framtid med mig.

1 gillning

Tror ärligt att du skriver svaret på din egen fråga i ditt inlägg.
Om han har sett hur hans barn har påverkats av en snabb introduktion från sitt X, så tror jag personligen att han vill ta det varsamt. Han vill inte gör något som han förmodligen tyckte var något dåligt, därav så är det möjligt att han är än mer försiktig.

Jag vet att jag själv resonerar på det sättet.
Så ta inte åt dig på något sätt utan se det som något positivt, han bär en erfarenhet och en lärdom och han vill inte utsätta sina barn för något negativt igen.
Jag tolkar det som att ni båda har barn utifrån din skrift. Vilket gör att han nog även tänker på samma sätt av att träffa din/dina barn. Dvs han vill inte skapa en situation som upplevs negativt för ditt/dina barn.

Varför inte fråga rakt ut? Tänker att detta ligger i linje med att kunna ha en bra kommunikation. Framför allt så lär man sig än mer hur den andra tänker och fungerar genom den här typen av frågor och diskussioner. :slight_smile:

Jag personigen hade tyckt om den här typen av samtal, just för att man då lär känna personen på djupet, under förutsättning att båda kan öppna upp :relaxed:

1 gillning

Vi har en otroligt öppen kommunikation och jag gillar det också av samma anledning som du, man kommer varandra väldigt nära!
Just det här är jag nog rädd för att ta upp dock för att det är så stort, men fem månader är ju ganska kort tid i sammanhanget.

1 gillning

Det måste vara barnen som styr när det är läge. Att föräldrarna ser vad som är lämpligt för barnen. Det är som tidigare skrivit här i tråden att barnen har så mycket att bearbeta, hela deras världsbild har vänts upp och ner. De har inte valt situationen och inte heller valt att träffa/umgås med de nya människorna (styvföräldrar och styvsyskon). Hellre att ta det sakta i barnens takt än att stressa fram något som barnen inte är mogna för. Ni vinner på det i längden! Min 10-åring träffar inte sin pappa alls sedan 9 månader tillbaka och jag tror att det främst beror på den mycket snabba introduktionen av exet:s/pappans nya flickvän och hennes barn… Så lyssna in vart barnen befinner sig, det är det viktigaste.

3 gillningar