När exet har vårt barn

Sorgligt när exet hämtar vårt barn. Tyvärr väljer exet oxå att inte uppdatera mig om barnet. Själv skickar jag varje dag flera meddelanden om barnet till henne när han är hos mig. Nu sover han,nu skrattar han,nu har han ätit osv. Nu vet jag inget…
Kan inte det ligga exet i fatet OM det blir tvist och soc blir inblandat?

Jag har svårt att se att just det skulle ligga ex:et i fatet vid en vårdnadstvist.
Man försöker se till barnets bästa, inte till vårdnadshavarens. Är det viktigt för BARNET att ditt ex skickar ett meddelande där det står ”Nu skrattar han” till dig? Eller är det viktigt för dig?

När jag har barnen skickar jag enbart meddelande om det är något viktigt. Om något av barnen gjort sig illa, har blivit sjuk osv. Detsamma gäller för mitt ex.

Däremot brukar vi skicka ett längre sms med allmän info i samband med lämning. (T.ex när dom tvättade håret senast, kanske en kom-i-håg-notis om fotbollsträning till veckan osv)

1 gillning

Nej. Man har ingen skyldighet att meddela sig om sådant. Bara man lämnar över i överenskommen tid så kan man i princip inte kräva något mer.

2 gillningar

Varför? Jag skulle bli vansinnig om mitt ex höll på så. Vad barnet gör hos exet, skrattar, gråter, skiter har jag inte ett dyft med att göra. Att du håller på så kan snarare få motsatt effekt, att hon inte uppdaterar dig. Om barnet gör sig illa eller det blir något akut är det väl en sak men tillfälliga sinnesstämningar - aldrig i livet. Skulle aldrig falla mig in.

2 gillningar

Jag antar att du har den goda tanken att du vill att ni båda ska dela barnets uppväxt och ta del av glädjeämnen och problem tillsammans för att göra det bästa möjliga av situationen. Är båda med på det är det väl en sak men är det bara en som känner och tycker så fungerar det inte. Vill du fortsätta hålla henne uppdaterad på det sättet så gör det men du kan inte kräva att hon ska göra samma sak. Det finns mycket som händer och ingen av er kan rapportera allt - inte utan att bombardera varandra. Lägg istället bort mobilen och ägna dig åt barnet när du har det. Det är mellan dig och det som du ska skapa band, inte mellan barnet och ditt ex eller dig och ditt ex eller barnet och din mobil när du har ansvaret för ättelägget. Lite sorgligt. Klippte gräs häromdagen. En mamma med barnvagn gick förbi. Hon stirrade med nosen i sin mobil. Jag vinkade åt ungen och fick ögonkontakt. Barnet lutade sig fram, tittade mot mig och verkade tänka: “Vad är det där för en underlig gubbe som inte stirrar ner i en skärm hela tiden utan ser mig?”

1 gillning

Barnet är snart 5 månader,igår vaccinerades han och förra gången blev han dålig efter vaccinet. Vill såklart veta om han mår bra.

Det borde hon kunna meddela. Så klart vill du veta det. Extraordinär händelse som jag nog tycket föräldrarna bör upplysa varandra om, i synnerhet som du säger att barnet blev dåligt förra gången. Men ändå knappast något för soc om inte barnet blev dåligt. Du får väl lita på att “inga nyheter är goda nyheter” och är det något extraordinärt som händer, att barnet blir väldigt sjukt, att hon då kontaktar dig. Du kan nog inte kräva det.

Tack för svar!
Får exet jobba och lämna barnet till sina föräldrar utan att meddela mig att så är fallet? Jag skulle kunna ta ut pappadagar eller ta ledigt från jobbet.
Hon jobbar natt.

Ja, hon får det. När man separerat/skilt sig och fortfarande har gemensam vårdnad så är det DU som bestämmer vilka barnet ska träffa/umgås med när du har barnet. Och när ditt ex har barnet är det hon som bestämmer.
Om barnet far illa när det är hos sin mormor/morfar är det ju såklart en helt annan fråga.

Ja, det får hon, om ni inte skrivit avtal om annat.

Jag skulle tro det. Är det hennes dagar och ni har delad vårdnad ser jag inget problem. Annars är det upp till henne att höra med dig om du vill byta dagar. Det är vissa som har det motsatta problemet, att deras ex vill att de ska ha barnen när de egentligen ska vara hos den andre så de får helt kasta om sin planering.

Känner med dig @Acke76. Det är så tufft att inte få ta del av sitt barns uppväxt. Och ditt barn är bara 5 månader! Jag vart helt förtvivlad till en början att inte veta var mina barn var, vad som hänt i skolan osv. Tyvärr innebär en skilsmässa att man inte längre är ett team som föräldrar. Man är två föräldrar på var sitt håll. Det gör ont att inse det. Och att man är helt maktlös. (annat än om det är fullständig misskötsel av den andre föräldern). Finna bara ett ord - tragiskt.

Skickar dig en kram.

3 gillningar

Hennes föräldrar jobbar själva heltid så att exet jobbar och lämnar han hos dem är ingen hållbar lösning. Om barnet skriker,tröstar de då och missar sömn? Ser de barnets behov? Ser de om han blir dålig? Dricker de mycket sprit som vanligt?

Förlåt alla,jag har ångest…

1 gillning

Förstår din oro :worried:

Har du möjlighet att ta ut hel föräldrapenning? Då kan ju hon, äntligen, såväl som hennes föräldrar jobba och leva som de är vana vid (:see_no_evil:) medan barnet får sitt fasta hem tillsammans med dig?

Du skriver att exet jobbar natt. Jobbar hennes föräldrar också natt? Jobbar de dagen efter hon jobbat? Dricker de på kvällarna när de ska jobba dagen efter eller när de har barnet? Dricker de alkohol och/eller jobbar så de inte klarar av att ta hand om barnet är det ett fall för soc.

Varför i all världen måste det överhuvudtaget vara, eller bli, ett fall för soc om den andre föräldern kan och vill ta lejonparten av tiden med det egna barnet i sitt eget hem?

Jag är ute och cyklar. Jag tänkte att om morföräldrarna har en sådan missbruksproblematik att de inte kan ta hand om barnet och modern lämnar barnet till dem som är oförmögna att ta hand om det och far illa hos dem.

På 50% av korten när exet var barn och hennes pappa håller henne i famnen så håller antingen exet eller han i en öl,hon håller hans öl alltså.
Det är alltid alkohol till maten vare sig helg eller vardag. Vill inte att alkohol ska vara en vardag för min son,vare sig de är stupfulla eller ej.

De sköter sina jobb dock. Har sagt till mitt ex att flytta men det finns visst inga lägenheter tomma på orten hon bor,enligt henne.

Sen med bilder och uppdateringar…Vill JAG ha det så tycker jag exet ska skicka det,vill se själv att han mår bra.

Åhå, ditt ex bor hos sina föräldrar?
Tyvärr är det här med kort och uppdateringar inget du kan kräva. Vad du tycker spelar dessvärre ingen roll. Du har ingen rätt att tvinga henne till det.

2 gillningar

Förstår att det är otroligt jobbigt, särskilt när ditt barn är så litet och du undrar hur det egentligen fungerar hos morföräldrarna. Jag förstår att man inte kan kräva uppdateringar i lagens mening men nog kan jag tycka att man har ett moraliskt ansvar att uppdatera den andre föräldern med viss regelbundenhet om man flyttar ut med ett spädbarn och den andre föräldern ber om det. I den åldern händer det ju nya saker precis hela tiden.
Kanske kan ni komma överens om något som fungerar för er båda? Tex att du inte uppdaterar flera ggr dagligen utan bara en gång och hon likaså?

1 gillning