Någon som provat ovanliga boendeformer?

Håller på att bryta upp. Vår relation finns inte längre, men vi försöker hålla kvar vårt gemensamma föräldraskap, om ni förstår vad jag menar. Försöker hitta en bra lösning för oss alla, kanske testa oss fram lite. Öppna för en del ovanliga lösningar. Vad har ni testat? Tankar och idéer om alternativa boendeformer.

Just nu bor vi kvar i huset båda men har skilda rum. Har inte berättat för barnen ännu eftersom vi inte själva vet. Att vi bor i skilda rum är inte helt udda hos oss eftersom äldsta dottern med extra behov ofta tar över pappas plats i gemensamma sängen.

Jag funderar dock på att köpa en lägenhet och att vi bor varannan vecka där, medan barnen har sitt hem kvar i huset. Inser ju naturligtvis att dessa udda val tveksamt funkar om någon av oss träffar någon ny, men idag känner igen av oss att det är aktuellt.

Som sagt någon som har erfarenhet av “udda” boendeformer så dela gärna med er.

Inte själv, men en familj här på gatan hade det. Deras barn var 10 och 12 år gamla när föräldrarna separerade. De skaffade en pytteliten billig lägenhet här i närheten, och så turades de om att bo i huset med barnen det första året. När alla hade “landat” i skilsmässan så var ju barnen ett år äldre, och föräldrarna kunde fatta genomtänkta beslut om boendet.

Jag har en kompis som gjorde så, med en gemensam lägenhet. Fördelarna för barnen är ju lätta att inse, men nackdelarna för föräldrarna är ju lite lurigare. Det drar ju ut på skilsmässan, man kommer inte ifrån den andre och måste anpassa hela sitt liv (utom vad man gör med tiden den barnfria veckan).

Om det bara är den ena som vill lämna så kan det vara svårt med svartsjuka mm om den andre träffar en ny

Om man stört sig på den andres ordningssinne eller motsvarande så kommer man ju inte ifrån det.

Jag tycker det är bättre att bo kvar i samma hus, det är lika illa.

Ett annat alternativ är att båda har varsin liten lägenhet. Det blir ju ändå billigare än om båda ska ha två fullstora boenden, men man kommer ifrån varandra mer.

Nä, det är ju ingen slutlig lösning. Vi kommer bra överens trots läget vi är i idag. Vill minska påverkan för barnen. Äldsta dottern har en npf-diagnos och social fobi, så vi vill ju behålla ett stabilt läge även om det över tid kommer övergå i två olika boenden. Tror hon skulle lite väldigt stressad av att byta varannan vecka.

Riktigt klurigt. Han är extremt känsligt för vad andra tycker, medan jag inte bryr mig. Hur kommer andra reagera? Ordningsinnet eller iaf prioriteringarna vi gör olika är ett problem idag och kommer ju inte bli mindre olika och ha mindre effekt på vår relation. Kräver många överenskommelser att följa för båda.

Hej!

Vi skilde oss i januari 2016, berättade för barnen (då 13 och 11) i mars och skaffade en extra lägenhet i juli.

Nu är vi inne på andra året med den lösningen: barnen bor hela tiden i huset och vi, mamman och pappan, pendlar av och an mellan ettan och hemmet. Jag ångrar ingenting. Vi har varit ihop så pass länge (18 år) att det tar tid för alla att bryta och förstå vad som händer. Det känns verkligen som en organisk skilsmässa när man gör på det här sättet och jag har det mycket hellre så än ett abrupt avslut där alla klipper banden på en gång och sen sitter på varsitt ensamt håll och slickar såren lika länge. Det här har också varit tungt på sitt sätt, men jag tror att vi kommer att kunna hållas som vänner tack vare den här lösningen och jag tror också att det varit viktigt för barnen att se att vi kan umgås och på ett sätt dela skilsmässan. Och det här har faktiskt varit en mjuklandning för alla.

Första året pendlade vi vecka-vecka. Det var jättetungt praktiskt och jag kände det som att jag jonglerade med kappsäckar. Samtidigt tänkte jag att det är bättre att jag gör det än att barnen gör det. Det var hela tiden en tröstande tanke, att pendlar inte vi av och an så är det barnen som måste göra det och det är ju i alla fall rättvist att vi får känna på hur det känns innan vi utsätter dem för den saken. Ett rätt splittrat liv.

Sen förra sommaren har vi börjat slarva med bytesdagarna och tar det lite som det kommer. Jag mår bättre om jag bor länge i streck på ett och samma ställe, så en gång bodde jag nästan tre månader i huset. Men mitt ex hängde ofta där då och fixade på gården, han sov ofta i lekstugan och har sitt musikrum i garaget, så barnen träffade honom ändå.

Klart jag har varit irriterad på grejer under åren, men då sånt dyker upp hjälper det ju en också att inse varför man skilde sig och det blir dessutom tydligt vilka strukturella problem som är hans och vilka som faktiskt är mina. Många insikter har trillat in på vägen.

Med tiden har ju också barnen vuxit och mognat in i det här. De är 15 och 13 nu och vi ska hålla på såhär till nästa sommar. Lagom till att de blir 16 och 14 tänkte vi sälja huset och gå vidare på olika håll. Och nu börjar alla känna sig redo för det och till och med se fram emot det. Flytten kommer inte att bli ett trauma som det åtminstone hade blivit för mig och helt säkert också för alla andra, då för två år sedan.

Många säger ju att det här funkar tills någon träffar en ny. Men vi har båda träffat nya nu och våra barn har också träffat dem och tycker dessutom om dem. Helt lätt har det förstås inte varit. Jag har utvecklat en distansrelation med en person och vi har setts en gång i månaden i ett år. När han kommit hit har vi hyrt stugor för att inte dra in honom i hemmet. Första året var mitt x inne i en stor kris och var extremt svartsjuk, så det var mycket pendlande i känslor med det också.

Sen lugnade han ner sig och träffade en flickvän i augusti i år. Då kraschade jag och förstod på ett sätt vad som hänt först då, att vi verkligen skilt oss. Men det måste ju också hända, jag hade på ett sätt längtat efter att landa, kände mig uppe i luften på många sätt under det första året.

Mitt ex har ofta bott med sin flickvän i lägenheten av ekonomiska och praktiska skäl. I början kändes det galet och tufft att stöta på deras blombuketter och kärleksbrev och att de sover och har sex i min säng etc. Men sen när jag kraschat klart så insåg jag ju att jag är glad för mitt x. Jag vill ju att han ska ha det bra. Och mina tunga känslor handlade inte om att jag vill ha honom tillbaka. Så då blir det också lättare att unna dem lyckan.

En skilsmässa handlar om långsam utveckling av känslor och det har varit många känslor de här två åren, för alla. Men också en mognad. Och vi har på nåt vis alltid dragit åt samma håll, finns kärleken och välviljan där i grunden så kan man faktiskt skiljas tillsammans, har jag märkt nu.

Känns som att vi är i det skedet nu att alla är mogna i den här skilsmässan. I år är problemen inte så stora, utan vi håller på såhär tills det blir läge att sälja huset i vår. Och då är det liksom sista anhalten i skilsmässan. Och något vi kan göra och koncentrera oss på utan de uppslitande, kaotiska känslor som fanns i situationen då för två år sen. För oss blev det alltså känslorna först, det praktiska sen. Och som sagt tog vi oss på nåt vis igenom det här tillsammans. Vande oss långsamt, långsamt och märkte att vi stod för varje litet steg vi tog.

Den här lösningen är inte alls dum. Jag kommer aldrig att ångra den tror jag.

3 gillningar

Så skönt att höra att det finns lyckade exempel. Vi har ju liknande förhållande. Varit tillsammans i 23 år och barnen är 12 och 14 och så en liten tjej på 5. Har de så många dåliga skilsmässor omkring oss och tycker väl vi ska kunna ha en bra relation även om vår kärleksrelation är över. Vi har ju trots allt spenderat ner än halva våra liv ihop. Makens föräldrar är ett exempel på en lyckad skilsmässa. De umgås iaf problemfritt i familjesammanhang.

1 gillning

Precis så har jag resonerat. Jag kan inte vara gift med honom. Men jag vägrar att bara klippa ut honom ur mitt liv. Där han har funnits nära mig till mer än hälften av tiden. Vi växte upp tillsammans, jag var 18 då vi träffades. Klart att utvecklingen kan ske så sen att relationen rinner ut i sanden. Men då får det visa sig. Att slita ut honom med våld vore ett svek mot livet och allt vi ändå delar och delat.

1 gillning

Skilde ni er direkt och fixade med bodelning? Hur funkar det isf om man ändå bor kvar ihop.
Några andra praktiska tips du kan delge?
Jag känner vi behöver komma vidare här men det är ju mycket ork som går åt till att hantera känslor och allt omkring.

hej
Har hört en del via jobbet om skilda föräldrar.
Den ovanligaste var att föräldrarna köpte ett hus tillsammans som hade två lägenheter och killen bodde på övervåningen och tjejen på nedervåningen. Då klippte man ju inte av sina barn över huvud taget.

Annars så är det mest jobbigt för barn i skolåldern när en förälder flyttat utanför det egna skolområdet. Sånt tar mycket då barnen inte får vara med föräldrarna som de vill/behöver. Och att det ska bero på föräldrarna att deras kläder mm. är på rätt ställe när de har gympa och sånt, och att det inte är barnens sak.

Men att bo i samma kvarter hade nog vart bäst. Slippa se den andra men ändå kan barnen springa lite “som de vill!”.

Så fint skrivet. Trösterikt. Jag har så svårt att klippa bort min xmake också, han är ju en viktig del av hela familjebildningen. Finaste biten i livet ju…

1 gillning

Vi valde (efter 25 år ihop) att låta barnen 11,14 år bo kvar i huset och vi flyttade in och ut, varsitt boende. Jättebra för barnen, lite stök, iallafall för mej då han träffad en ny ganska fort. Tog liksom udden av det hela och jag valde att köpa lägenhet. Nu ska ha köpa ut mej ur huset så då blir det typ varannan vecka med barnen, fast de är så pass gamla att de kan välja lite själva så jag gissar att de mest vill bo i huset där skola o kompisar finns. smärtar såklart, men det gör man ju för sina barn. Allt. men jag tror som ngn skrev tidigare att det är vi vuxna som lider mer än barnen, de har lixom inget val o de anpassar sig fort. men jag bereder mig på några bökiga o smärtsamma år innan vi landat i vardagen igen…