Radera honom ur ditt liv på alla sätt som går. Om du måste ha honom kvar i din telefonbok döper du om honom till Fullblodsegoisten eller Rikspuckot, så att du blir påmind om hans sanna jag varje gång du måste prata med honom i telefon. Då kommer du i rätt känsloläge redan innan du svarar.
Han vill att du ska tråna efter honom, bara för att själv få känna sig nöjd och eftertraktad. Påminn ofta dig själv om vilket ynkligt och osexigt beteende det är. Minimera all uppmärksamhet. Visa honom genom handling hur lite du bryr dig om hans förehavanden.
Jag raderade genast mitt ex ur min telefon. Vi har ju inga barn tillsammans så det fanns ingen anledning alls att prata med honom. Dessvärre kan jag hans telefonnummer utantill, så jag ser ändå att det är han när han ringer.
Men en gång ringde han från sin jobbmobil. Det numret hade jag också raderat, och jag kunde det inte. Så då var jag helt frågande när jag svarade. För mig var det ett okänt nummer.
-Hej, det är jag, sa han.
Och jag kände inte riktigt igen rösten! Jag väntade mig ju inte att det skulle vara han.
-Vem…? undrade jag, helt uppriktigt. Ingen fejk. Han måste ha hört på mig att jag faktiskt inte visste vem det var!
-Men det är ju jag! sa han irriterat.
Först då hörde jag att det var han.
Jag tror det var lite chockartat för honom, faktiskt. Jag kände mig minst sagt belåten efteråt. Det blev en tydlig signal om hur långt ner han hade hamnat på min intresselista.