Monumentalt svek

Haha nä det är fan onormalt OCH olämpligt. :wink:

Visst är det i stor utsträckning precis som du beskriver det, det upplever även jag. Vi lägger så stora krav på oss själva att var perfekta, kanske tom. högre krav än vad vår flock/omgivning gör. Här kommer ytterligare ett område där den egna integriteten sätts på prov. För att må bra så måste många av oss (inte alla dock) orka välja att leva på ett annat sätt än den ytliga och idealiserade livsstilen föreskriver. Vi måste på individnivå orka/våga säga nej till allt för mkt aktiviter, vi måste tillåta oss själva och våra barn tid för återhämtning och vi måste orka börja uttala ordet, Nej .

Nej, det passar inte mig. Nej, jag vill inte. Nej, jag orkar inte. Nej, jag har ingen lust. Nej, jag hinner inte. Nej, jag mår inte bra osv. osv.

Börja våga stå för vad som passar mig själv och sluta humma och mumma med och slå knut på sig för att försöka uppfylla ett sjukt “framgångsideal” som man inte ens själv är så värst intresserad av.

Integritet :fist_right::fist_left:

1 gillning

Okej, jag förstår hur du menar fast jag håller inte riktigt med. Det enda onormala i den kråksången är isf att magen står helt stilla och inga luftavgångar sker åt någondera håll… det är onormalt (i mina ögon, men jag kan vara miljöskadad) det andra hör till kategorin opassande, iaf i min värld :joy:

Men nu kanske vi lämnar det här luftområdet, även om den här diskussionen var ett lysande exempel på bådas vår förmåga att säga obekväma saker vid kaffebordet :rofl:

1 gillning

Mkt bra skrivet! Våga säga NEJ för fan!

1 gillning

Men alltså jag måste ändå säga en sak i luftområdes”debatten”. Att du är en debattör av högsta rang har jag förstått men nog måste du hålla med om att det är ett onormalt BETEENDE att fisa och rapa just vid matbordet? Eller pratar vi om varandra här? :wink:

1 gillning

Hahaaa :rofl: vi pratar nog inte om varandra här, även om det leder till att du tycker att jag är helknäpp.

För ditt exempel var egentligen lysande för att åskådliggöra de personliga skillnaderna i din och min användning av och association till ett begrepp som "normalt". Men som jag försökt säga så reserverar jag själv ett begrepp/uttryck som normalt för en lite annan sorts beteenden och funktioner än var någon fiser/rapar.

ATT individen fiser och rapar är normalt och funktionellt, om den inte gör det är det onormalt och dysfunktionellt. VAR det sedan exakt sker i rummet är en annan sak, men som sagt… jag kan mkt väl ha fel. Men även jag förstår ju såklart att användningen och definitionerna av alla teoretiska begrepp kalibreras över tid i både skrift och tal. Tittar man på det imponerande antalet synonymer till “normal” så förstår man ju varför vi så lätt använder ordet i lite olika kontext och därmed lägger lite olika innebörd i begreppet.

Inget fel och inget rätt, bara olika infallsvinklar :+1:

.
[EDIT] Tror du att man skulle kunna säga att det är mer av ett normativt beteende att inte fisa/rapa vid matbordet?!

Haha ja let’s agree to disagree här. :laughing:

Nu ska jag strax till min psykolog för första gången på sju veckor. Han har haft ”sommarlov” och jag har känt mig förbannad på honom för att han har ”övergivit” mig under så lång tid. Han ska få veta det.

Som varandes sjöman finner jag diskursen om väder något malplacerad ehuru än roande och tar den dessutom som positiv intäkt på att det mitt i armodet finns utrymme att lufta de mer autonoma funktionernas passlighet.

Kan väl passa på att erkänna att någon enstaka brakare onekligen har avlagts vid opassande tillfällen.
Inget man önskar men knappt möjligt att undvika vid vissa tillfällen? :slight_smile:

Det är bra @Angst78, Give him hell! :-:heart:

1 gillning

Sorry, missade EDIT. Två sidor av samma mynt. Inte normativt, dvs avvikande från normen dvs onormalt.

Sorry nu blev det fel igen. Du skriver ett normativt beteende att INTE rapa osv. Ja absolut. Men även ett inte normativt beteende ATT göra det. :wink:

Määääh… nu är vi banne mig överens. Bäst vi skyndar oss att avsluta :joy:

.
Allt gott till Dig :hugs:

3 gillningar

Jag vet ett flertal (många kan jag inte direkt säga, men iaf flera) som helt allvarligt uttalat att de aldrig någonsin gjort någondera inom hörbart håll för sin partner och absolut inte vid matbordet eller så utan de springer upp på toan från soffa och säng etc. för att det är sådan slapphet (okej, okej kunde inte [av]hålla mig) är en stensäker attraktionsdödare.

Blir så himla förvånad av sådan asketism och tänker emellanåt att jag måste ha krälat fram från under någon sten själv då den sortens prydhet i en seriös och långvarig relation låter rabiat… okej, en sak om det är ett repetitivt beteende högt och lågt, men aldrig låter lika märkligt och konstruerat för mig.

Fast kanske är det jag som är som ett skogstroll :frog: :see_no_evil: :wink:

2 gillningar

Äsch, det där kan jag inte för mitt liv tro på. Att alltså när man ligger i sängen hoppa upp och springa till toan för att fjärta. :joy: Då blir det ju värsta grejen av något som ju faktiskt inte är en så stor sak. Jag tror de här personerna ljuger faktiskt. Kanske undviker de det mer än de flesta men att de aldrig släpper en fis i sin partners närhet går inte att tro på.

I en av David Nivens biografier berättar han om hur han som officer deltog i en finare middag. Minns jag rätt deltog kungafamiljen. Nu bar det sig inte bättre att han blev nödig. Hade han lämnat bordet hade han dock gjort sig skyldig till ett etikettsbrott som hade lett till en smärre skandal, nästan krigsrätt och degradering om jag förstod saken rätt. En kollega som såg hur det var fatt skickade honom en tom vinflaska som han då kunde använda som kateter. Tydligen var det “finare” att göra det under bordet mitt bland middagsgästerna än att uppsöka en lokal för metabolisk transmigration.

1 gillning

Mossa mossa, som vi troll säger!

Jag inte vet jag riktigt.
Verkar helmysko det där.

Att en liten rap från ens partner skulle få en sådan dramatisk effekt på en mysig hemmakväll är då inget som den som hänger med mig behöver oroa sig för.
Möjligen måste jag oroa mig lite mer?

Å andra sidan finns det ju folk som inte riktigt passerade den åldern runt 5-6 utan i åtminstone det avseende blev kvar där. Män företrädesvis. Har aldrig träffat en kvinna som blir överlycklig över att hon kan få alla i rummet att kippa efter andan.

DET beteendet borde vara extremt avtändande?
Men det har inte så mycket med funktionen att göra som den barnsliga fascinationen.

X hade nog många ideér i början men efter 30 år så både rapade och fes hon :slight_smile:
Inget jag ens tänkt på innan dagens utvecklig av tråden.

Ungarna gillade däremot inte när hon for in på muggen för att göra ettan och råkade göra tvåan oxå med öppen dörr. Det kan jag iof hålla med dem om att det bör man ha koll på innan man sätter sig! :joy:

@ Rulle
Precis, då hade han brutit taffeln och det kan bara kungen eller drottningen göra!

Man kan också om någon släpper väder vid bordet passa på att fråga, på bred småländska:

-Sked fröken?
Varpå hon med fördel kan svara:
-Näj det var bara maen som kurra!

Kanske dags att avluta här och nu…

Bättre att skita på sig så det stinker vid matbordet. :sweat_smile:

Alltså min tråd har blivit kiss och bajs-tråden. :joy: Iofs var den kanske redan det men på ett annat sätt. Mer i betydelsen kiss och bajs-liv.

1 gillning

Flåt, men du började tror jag?:flushed:

Haha det gjorde jag garanterat. Först om mitt kiss och bajs-liv och sen om kiss och bajs i en helt annan kontext. :slight_smile: