Mina pappadagar

Hade mitt barn lör-sön då mamman skulle festa. På Söndagen kom hon och på hennes initiativ ville hon att alla vi 3 skulle på utflykt. Vi hade trevligt med vår bäbis! Senare sa hon att hon försökt föra över mina pappadagar till henne men det gick inte. Hon bad mig då ge henne dagar. DÅ visste jag inte hur det funkar så jag sa inget. Nu vet jag däremot att mina dagar är MINA. Otroligt dåligt av henne att ens fråga,jag tänker aldrig ge henne av mina dagar!

Hade varit en helt annan sits om vi bodde ihop istället för att hon bor hos sina föräldrar. Det var hon som stack ifrån mig…

1 gillning

Magstarkt. Mycket magstarkt. Trodde hon seriöst att hon skulle kunna föra över dina dagar till sig utan att tala med dig först? Vill du reparera? Vill du att det ska bli ni två igen?

Otroligt lågt! Det är klart att du ska använda dina pappadagar själv!

Jag vill reparera och det vet hon,hon chansar och spelar på min snällhet tror jag. Såklart jag vill ha alla MINA dagar själv såvida vi inte blir ihop igen.
Bara häpen över frågan…

1 gillning

Vill hon? Du befinner dig i ett underläge vilket hon vet. Hon vet vilka halmstrån hon ska räcka dig för att hålla hoppet levande hos dig. Så länge hon har dig i limbo har hon sin trygghet och kan spela ut din snällhet och din omsorg om barnet mot dig. Vissa kan tycka du är storslagen som ställer upp för henne och barnet, andra att du är blåögd som låter henne utnyttja dig. Följ ditt hjärta. Gör det som känns rätt för dig. Det kanske inte blir det bästa i längden men att gå emot sina egna känslor, sina egna instinkter blir sällan bra. Ibland måste man dock göra det, sätta ner foten och ryta ifrån fast man egentligen skulle vilja göra något annat.

Mitt råd till dig (lätt att råda andra på ett anonymt forum där man själv inte känner till allt och alla och inte behöver se konsekvenserna) är att inte ställa upp på den typen av familjeutflykter. Sätt stopp. Säg ifrån. Skapa gränser mellan dig och henne. Nu utnyttjar hon din välvilja. Jag skulle säga att hennes förslag om en familjedag var kallt beräknande för att få dig att lämna dina dagar till henne. Nästa gång hon föreslår något dylikt är det något annat hon vill försöka lura av dig.

2 gillningar

Riktigt bra och handfasta råd Rulle! Tack!
Sen att följa hjärtat och stå upp för sig själv är
verkligen inte lätt,men ska försöka.

1 gillning

Du är häpen över hennes fråga, med all rätt… men vore jag du skulle jag var långt mer häpen (läs, förbannad) över detta;

…över att hon faktiskt försökt, utan att fråga. Vilken idiot på ren svenska. Men här har du ju svart på vitt exakt vem/vad du faktiskt har att tampas med :nauseated_face:

1 gillning

Ja herregud!! Jag vet NU hur det funkar med mina pappadagar,DÅ visste jag inte så kunde inte säga nåt till henne fast jag blev lite paff att hon försökt ta av mina dagar…

1 gillning

Nu har det ju löst sig för dig, men jag vill bara nämna det om nån annan snubbar in i tråden senare…

Du har ALLTID makten över hälften av de gemensamma dagarna, du kan till o med “ta tillbaka” de dagar som du ev fört över till den andra föräldern, givetvis utan att den andra föräldern behöver godkänna detta.
Det är en enkel knapp “ta tillbaka dagar” i planeringen.

2 gillningar

Tack!

Lör-sön övernattning av exet och vår son. Vi hade det som vanligt,trevligt. Sov som vanligt nakna ihop,jag kröp intill,låg sked. Dagen efter bjöd exet på mat ute,hade det väldigt trevligt. Exet visar tydliga tendenser på “oss” igen. Sen åker hon tillbaka till sitt boende hos sina föräldrar. Jag står kvar och undrar vad tusan det är som händer?
Måste ta tag i detta,måste fråga rakt ut hur hon tänker om oss i framtiden. Att gå i ovisshet och bli utnyttjad är fan inte roligt. Att ha kvar kakan och samtidigt äta den antar jag är vanligt när man är osäker eller bara vill utnyttja läget för egen vinning.