Min sanning

Jag brukade vara så bra på att skriva. På detta forum blir det varken hackat eller malet. Antar att det har att göra med att mina tankar och känslor är just det… Varken hackade eller malda… eller både och.

Long story short - Blev uppringd av en man som informerade mig att min sambo var otrogen och hade så varit under en längre period. Jag konfronterade honom och han nekade (såklart). Två känslomässigt intensiva veckor gick där han aldrig vek en tum - Vi skulle bli gamla ihop - sedan såg jag meddelanden från henne i hans telefon. Han blev en annan person. Han förnekade fortfarande men när jag frågade varför han inte kämpade om nu alt var en lögn så svarade han bara som ett mantra “För vilken framtid”. Jag tog min hund, lite kläder och åkte hem till min födelseort. Efter det har huset lagts ut på försäljning och vi har knappt hörts av. Det är 8 veckor sedan. Allt är fortfarande overkligt och galet. Allt känns så oavslutat och orättvist. Jag borde åtminstone fått vara den som gick…

Hur som helst. Jag har kommit in i en period av sorg som är mer påtaglig nu än innan . Antar att det är så det ska vara. Har också börjat hoppas så starkt att han ska höra av sig. Om så bara med några få ord för att visa att jag någonsin betydde något. Mitt sunda förnuft och min känsla av honom är att det inte kommer ske. Skam, skuld och allt annat gör att jag tror att scenariot är otänkbart.

Jag läser massor, lyssnar på poddar etc och försöker skapa mig en egen bild av vad som hände egentligen och det hjälper mig. Tänker att jag behöver en sanning - min sanning - att ta med mig in i framtiden. Jag tänkte att jag kan börja med att plita ned min sanning här.

Min sanning är att jag var något speciellt och något han aldrig haft innan. Han har sagt det så många gånger enda in i det sista när jag tog mina saker och åkte. Ibland när jag sa åt honom att han va bäst så sa han alltid “Jag är bara bäst när jag är med dig”. Och jag tror han menade det även om bäst inte förmådde honom till att vara bättre än va han visade sig att vara.

Min sanning är att han har ett bekräftelsebehov så stort att det inte går att mätta. Ingen kan ge honom det han behöver förrän han tar hjälp för det. Inte jag, inte hon, inte någon. Skavet från barndomen va större än jag anat.

Min sanning är att det finns många lögner om ekonomi och bekräftelse som aldrig blivit avslöjade, det har funnits indikationer men inget påtagligt. Jag, som faktiskt tror på lojalitet och ärlighet, har aldrig snokat, aldrig frågat mer än va jag trott varit nödvändigt, även om jag inser nu att jag kanske borde gjort det. Dessutom har sanningar kommit upp till ytan av hans närstående nu när allt uppdagades.

Min sanning är att alla de lögner han levererat i livet, till mig och andra, äter upp honom inifrån och det svek han utsatte mig för gör att han nu bara springer. Han springer både bokstavligen och inuti.

Min sanning är att han kanske kommer att fortsätta springa men att hans insida aldrig kommer att läka.

Min sanning är att vi hade kommit genom det om han hade lagt alla korten på bordet.

Min sanning är att vi hade kunnat bli dom bästa. Det hade krävts jobb, tålamod, tårar och massa tid med tanke på vad som hänt. Men min sanning är att det hade kunnat bli så. Varför jag känner så är svårt att sätta ord på. Jag bara vet. Vår relation var på så många sätt något speciellt på ett sätt som är svårt att förklara.

Det är så oerhört sorgligt att vi nu bara “rinner ut i sanden” och att allt förbli osagt på något vis.

Jag vill bara få släppa sorgen och gå vidare… Jag vill bara få höra hans röst, känna hans famn och komma tillbaka… Sinnesförvirrat :cry:

4 gillningar

När en nykär människa blivit påkommen och insett att fasaden har rämnat och spelet är slut så verkar det bli en väldigt kraftig kemisk reaktion i deras huvuden. Förändringen är ögonblickligen och skoningslös, där man nästan kan se hur ett annat väsen sveper in och tar över deras kropp. Det är oerhört smärtsam att uppleva.
Så står man där och försöker prata med en människa som helt plötsligt är nån annan. En likgiltig, nonchalant dubbelgångare. Som nickar och t om flinar. Där och då vet du att allt är över för gott.

Att i det läget försöka resonera med dom om ansvar, respekt och ömhet är för dom ungefär lika intressant som om någon random thailändare stoppade dom på stan för att diskutera inrikespolitiken i Nong Bua Lamphu distriktet. - På thailändska…

För mig personligen var det den där förändringen och dom likgiltiga orden “jag vet inte” på repeat, oftast tillsammans med en ryckning på axlarna som gör att jag fortfarande avskyr den där människan.

3 gillningar

Haha känner ingen det…jag vet inte eller jag kommer inte ihåg när vi började träffas :smile: så nog tyder något på en total blackout i det skeendet - precis som du säger.

3 gillningar

Kanske är det så. Även om jag tror att det är mer komplext än så :pensive:

Jag känner igen mig i en hel del av det du skriver. Jag försöker också formulera en sanning om mitt kraschade förhållande. Jag behöver se den röda tråden.

Jag vill tro människor om det bästa, och gör det vanligtvis. Därför tror jag inte att mitt ex är en dålig människa. Han är en underbar person på många sätt, men han kunde ändå inte leva upp till det som JAG behövde.

Jag ville fördjupa relationen. Börja prata om hur vi ska lösa det här med särboskapet osv. Då svarade han att allt var så stressigt och jobbigt just nu att det var lika bra att bryta upp.

Jag känner precis som du. Vi hade något särskilt, och om han bara hade varit beredd att kämpa lite med olika praktiska lösningar så hade vi kunnat leva lyckliga i alla våra dagar. Men så blev det inte. Han tyckte tydligen inte att jag var värd det lilla krånglet och det har varit det absolut beskaste pillret att svälja. Ur den aspekten (obs, endast ur den!) hade jag faktiskt föredragit om han hade dött istället. Då hade jag inte känt mig dumpad och sviken och värdelös och utnyttjad!

Jag har varit totalt rosenrasande på honom. Det blir jag av och till fortfarande. Men jag tror verkligen att han gjorde så gott han kunde, med sina förutsättningar. Han brydde sig om mig, inte tu tal om det. Och han har mått dåligt av att lämna mig. Men han förmådde inte stöka om sitt liv för min skull. Jag hade kunnat flytta, byta jobb och ge upp släktgården för hans skull. Men han var inte ens beredd att skaffa en robotgräsklippare för att lätta på sina arbetsbördor. Han valde att dumpa mig istället.

Varför vet jag inte. Det kan bero på mig, eller på något helt annat. Som hans bristande anknytningsförmåga eller vad som helst. Eller min naivitet. Det spelar egentligen ingen större roll. Och det tar jag med i min sanning, min berättelse om oss. Jag mår bäst själv när jag tänker att han gjorde sitt bästa. Det var tyvärr inte mer än detta. Men det gör honom inte till en dålig människa. Bara till en människa med fel och brister som alla andra.

Visst är det sorgligt. Jag har inte varit arg. Inte en enda gång. Många runt omkring har. Men inte jag. Jag har varit ledsen, besviken, frustrerad, förtvivlad och allt där emellan. Men inte arg.

Känslan i mig säger att vi va dom. Att det va det han i sitt innersta önskade och ville. Hans brister jämför jag med när alkoholisten inte kan motstå spriten.

Det är så intressant när man tar upp det så har många svårt att se jämförelsen med att välja alkoholen framför familjen och att välja otrohet framför familjen. Men om det är så… om det är så att bekräftelsen framkallar samma begär som alkohol, droger, spel eller vad det nu kan va så är det något som inte per definition har med mig eller oss att göra. Det sitter enkom i honom.

Så länge man inte får hjälp finns ingen utväg på något sätt då kommer beteendet att fortsätta. Kanske även eskalera tills det kanske en vacker dag brister.

Det vi hade utanför bubblan av begär väljer jag ändå att se tillbaka på med så mycket kärlek och äkthet.

Har inte läst hela din historia. Hur är det nu?

@Brister, jag tror att du har rätt när du gör liknelsen med alkoholmissbruk. Vad ligger bakom missbruk? Ofta ångest och en låg självkänsla, som i sin tur triggar bekräftelsebehov och flyktbehov. Vad ligger ofta bakom otrohet? Samma saker. Att bryta sina mönster, att inte välja den enkla bekräftelsen eller det där första glaset, att stanna kvar i sin litenhet och sin ångest, det är svårt. Enklare att söka förströelse och bekräftelse utanför sig själv.

1 gillning

Så är det nog. Läste boken ”Skamfilad”. Den gav mig tröst på något sätt. Någonstans i min sorg känner jag också sorg för hans skull. Hade önskat att han fick möjlighet att bli hel, på riktigt.

Får en definitiv känsla av att du har tagit på dig rollen som hans healer med hull och hår, rätt eller fel vet jag såklart inte, men ditt första inlägg i den här tråden talar på flera olika sätt sitt eget tydliga språk.

På många sätt så tror jag att just den omständigheten kan göra det extra svårt för dig nu när alltsammans som du såg framför dig gick åt pipan. För det kan vara så att du i nuet är så fylld av känslor av förlust att det inte är helt lätt att separera vilken förlust som är “värst”. Förlusten av honom som den komplicerade person han faktiskt är och förmodligen alltid varit och kommer att förbli, eller förlusten av din egen roll som helare. Han verkar ha blivit ditt “projekt” (hoppas du inte ta lilla upp nu när jag uttrycker mig ganska rakt på sak) och den rollförlusten/“misslyckandet” kan vara minst lika tungt, eller tyngre, att bära som förlusten av den person som han hela tiden har varit.

Är du villig att börja utforska de här (möjliga) tassemarkerna inom dig själv lite mer på djupet, då är mitt råd att du tar kontakt med en välrenommerad psykodynamisk terapeut. Du kommer garanterat att få många ahaa-upplevelser som både leder till bearbetning av det som varit och är, såväl som ökad självinsikt och möjligen/förhoppningsvis också en lite dos av vaccin mot nya “projekt” :+1: :revolving_hearts:

Tack @Noomi. Ligger mycket i vad du säger. Och kanske är det inte så det borde vara. Med största sannolikhet inte. Dock är det så svårt att se förbi de saker vi hade som inte smetades ner av det destruktiva. Den människan som jag fick möta men få andra.

Men han har gjort sitt val och jag tar mig vidare. Gör bara så ont fortfarande.

Jag går och får stöd nu och har sedan tidigare arbetat en hel del med mig själv men just den formen av terapi har jag inte testat. Kanske ska göra det och se vad jag finner. Självinsikt och framtida strategier är aldrig fel.

1 gillning

Stämmer precis på hur min fru blev. Förändrades totalt över en natt. Hon var den mest varma och empatiska jag känt, men plötsligt helt känslokall. Iaf mot mig. Hon försökte faktiskt få mig att se hennes sida som om hon var ett offer för att hon blev uppraggad. Har läst att suget som blir när man är nyförälskad är värre än suget efter heroin. Det kan ju förklara en del men ger knappast tröst.