Min mamma vill inte

Hej alla kloka. Jag tror jag håller på att bli tokig. Alla papper är på skrivna och klara. Allt det praktiska är i princip klart. Men det social. Jesus säger jag bara. Min mamma hon “vill” inte att vi ska skiljas utan bjuder in min man på div middagar o fika tillsammans med mig. Min svärmor fyller år och jag ställer mig tveksam till om jag vill följa med dit nu när situationen är som den är.det innebär att jag behöver tillbringa en natt där. Brukar det får till så här att ens föräldrar osv bjuder in ens ex inte riktigt än men snart. Jag vill inte tillbringa tid med honom riktigt. Tog upp detta med henne, svaret blir gör det för din dotter hon behöver känna det att ni gör saker tillsammans. Näääk😲

Lösningen är enkel.
Gå inte dit när x är bjuden.
Vet du inte om det, gå när du ser han är där eller gå när gan kommer eller avstå helt från inbjudningar från din mor tills hon lärt sig att inte bjuda honom.

Du måste sätta ner foten och markera övertydligt.

3 gillningar

Håller helt med @Rulle, säg till din mamma att den här skilsmässan är inget hon kan påverka. Om hon bjuder in x:et så kommer inte du.

Alltså det där är ett “problem” som inte är alldeles så enkelt som det kan te sig, inte när det det finns ett ex som fått fäste och blivit högt älskad av ens egna föräldrar. Nu vet jag inte hur gammal du/ni är, i mitt fall så blev det precis så med mitt första “tonårsex” (även om vi var tillsammans lääänge, men inga barn) han blev som en son för mina föräldrar och de sörjde minst lika mycket (eller mer) som jag när det tog slut.

Det gick liksom inte att påverka, han fanns där ständigt till dess han själv valde att fasa ut kontakten. Han hade grejer på mina föräldrars vind som han aldrig fann det lämpligt att hämta och de pressade ju sannerligen inte på osv.

Det ebbade ut till slut… och i den verkligt brutala grunden tror jag det finns en komponent att DU ses som den starkaste av er alla, som ska bära både dina föräldrar och ditt ex över den här traumatiska skiljebron. Åtminstone så har jag låååångt senare förstått att det var i mitt fall.

Men är du och ditt blivande ex överens om separationen så kanske du kan be honom backa för att hjälpa dig i det här läget… är det du som vill skiljas, men inte han, så blir det svårare… för då hoppas även han sannolikt att dina föräldrars ansträngningar ska bära frukt :see_no_evil:

Alla är vi olika.
Hörde om ett barn som klippt banden med sina åldriga föräldrar. Inte ens när mamman var sjuk hörde hon av sig.

Tydligen hade modern exploderat när hon upptäckt att dottern sparkat ut en högt älskad svärson och ersatt honom med en ny.

Om mina föräldrar skulle försöka tvinga på mig mitt x skulle de få välja mellan mig och xet. Skulle de valt mitt x fick de se sig i månen att få träffa barnet när jag hade det.

Mig eller x. Varsågod och välj. Punkt.

1 gillning

Kan/orkar/prioriterar du att hålla linjen helt fri, så okej för mig. Jag kunde inte och jag tror inte jag är ensam.

Tja vi är alla olika.
Om någon trampar mina känslor under fötterna och inte respektera mina känslor ser jag ingen anledning till att hålla god min i elakt spel och finna mig i intriger och försök att mot min viöja umgås med personer jag inte mår bra av att umgås med.

Nu är jag en asocial person som helst har så liten social kontakt som möjligt och jag skulle definitivt vända på klacken och gå och säga upp bekantskapen med dem som väljer mitt x före mig om det så är föräldrar och syskon.

Märkligt att x kommer till sin fd svärmor… hur tänker han??

Hade mina föräldrar gjort så hade jag bett dem fara åt h-lvete. Föräldrarnas roll är inte att lägga sig i barnens liv!

2 gillningar

Inte så enkelt för mig som det tycks vara för er att bara kapa banden.

Min mamma och syskon kan ju ha egna relationer med exet. I mitt fall bor min familj närmare honom än vad hans familj gör. Alltså är det väldigt bra att min mor kan tänka sig att hjälpa honom med barnen och även bjuda in honom på födelsedagar. Vi har börjat kunna umgås bra allihop, även fast vi båda träffat nya. De nya är inte introducerade i barnens och släktens liv än och vi får se när det blir. Om jag skulle ta med den nya så skulle jag säga till min släkt att inte bjuda in mitt ex, och jag skulle även kunna säga samma sak till exet.

Mår du dåligt i situationen så ska du givetvis klargöra det för din mamma/släkt/svärmor så att dom vet hur du känner. Vill dom sen ha en relation med ditt ex då du slipper vara med, kan det bli bra för barnen.

Barnen mår bra om du och ditt ex mår bra. Men samtidigt kan det ibland vara bra att sträcka sig utöver ens eget mående för att barnen ska bli ännu gladare - vid t ex student, födelsedagar och andra högtider.

Så tänker jag. Men som sagt. Vi är olika.