Min fru lämnar mig, har en annan i smyg

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Tillsammans i 12 år, gifta i snart 10, en femåring och en åttaåring. Båda några år under femtio.

För fem dagar sedan sa min fru att hon känner att vi inte har något gemensamt som par. Vi fungerar bra med allt det praktiska men det finns inget mer.

Hon har en magsjukdom (Crohns) vars mediciner gjort henne trött ibland och jag har fått ta det största ansvaret hemma.

Huset vi bor i har haft många problem som jag har fått ta tag i. Med heltidsjobb, krävande barn som bråkar och ett hus som alltid behöver fixas har jag sakta men säkert brutits ner och känt att jag får ta tag i allt jobbigt (skotta, fixa trasigt avlopp, tömma råttfällor, tvätt, disk) medan hon väljer ut det hon gillar (trädgård/heminredning) även om hon förstås gör en hel del hon också. Jag har därför inte varit så bra på att ge beröm och komplimanger vilket jag vet är viktigt för henne.

Jag har däremot varit fantastisk på att få vardagen att funka och sett till att hon har tid att ägna sig åt musik som hon brinner för.

Jag har känt att vi flyttade till ett hus för hennes skull men jag får ta hela ansvaret för allt som det medför. Hon har varit jättebra och har skickat förslag på lägenheter i stället men jag har inte kunnat ta till mig det (jättedumt jag vet).

De senaste sex veckorna har varit väldigt lugna då jag inte jobbat (ska börja jobb i höst) och en barnet varit hos mormor. Dessa veckor har varit fantastiska tycker jag, vi har kunnat skratta ihop, ligga och mysa och det påminner om hur bra vi haft det innan.

Efter vårt samtal frågade jag henne om hon har träffat någon annan. Hon sa nej men att hon får många komplimanger av kunder och kollegor (hon har ett jobb med många kontakter och är väldigt social). Jag frågade henne om hon planerade att göra något med någon men hon sa nej utan att gon bara behövde tid för att fundera på vad hon vill.

Hin har alltid låtit sin mobil ligga framme på något bord eller i sin väska. De senaste dagarna hade hon sin mobil med sig vart hon än gick, till och med på natten lade hon den under huvudkudden. När hon nattade vår yngsta hade hon den i pyjamasfickan. Det har aldrig hänt förut. När vi åkte bil och hon visade mig något i mobilen höll hon den hårt så jag inte skulle ta den. Jag blev förstås misstänksam eftersom det var ett helt ändrat beteende.

Hon sade hon behövde åka till en stuga ensam i Idre (där hon kommer ifrån) med vår yngsta för att reda ut sina tankar men skulle stanna på vägen och träffa sina släktingar i Borlänge.

När hon vid ett sällsynt tillfälle lade ifrån sig mobilen tog jag den och läste. Hon har mailat med en man som skrivit att han längtar efter att hålla henne och kyssa henne. Det visar sig att de bokat biljetter till en konsert och en hotellnatt i Borlänge. Hon ska lämna ifrån sig vår femåring till sina släktingar. Jag hann inte lösa så mycket mer. Jag vet inte om de haft sex innan men de planerar det såvitt jag kunde utläsa.

Jag satt ner med henne för två dagar sedan och såg henne i ögonen och hon försäkrade att det inte fanns någon annan och två dagar senare knullar hon på ett hotellrum.

Hur kan man vara så fruktansvärt självisk? Hon hade bara kunnat säga som det var att hon träffar någon annan och behöver reda ut vad hon känner. Det hade varit jättetufft att höra men det här sveket med lögner gör att jag håller på att gå under.

Jag vet inte hur jag ska orka gå vidare, säga till henne eller vad jag ska säga till barnen.

Det är ikväll de planerat att ses. Jag går sönder.

2 gillningar

Skulle jag vara du så skulle jag skicka ett meddelande till henne ikväll, precis då hon är med honom.

Där du berättar att du vet vad hon gör precis just nu och vem hon är med. Även hans namn kan du skriva ut om du vet det.

Jag har varit i hennes sits och vet hur det skrämmer. Och hon behöver det uppvaknandet oxå - för att få se hur ostört hennes handling går att genomföra då hon plötsligt inte får göra den i skuggan som hon tänkt.

Oavsett om ni går vidare tillsammans eller bryter upp nu, så kommer ni att behöva förhålla er till just detta som händer ikväll. Så varför ska du hålla inne med det?

Skicka ett lugnt och sansat sms och jämna ut glappet mellan det outtalade och det uttalade, hade alltså jag gjort.

8 gillningar

Ja, jag säger då det. Du får dra hundlasset och hon roar sig.
Det gjorde jag på min tid också. Jag ville ta reda på om jag skulle ha det bättre med någon annan än min fru. Vi hade ett väldigt dysfunktionellt förhållande. Jag skulle sköta arbete, hushåll, försörjning - hon skulle gå hemma och tvätta och laga mat. Hon kunde inte hålla tider, maten var för det mesta vidbränd, det jag sa till henne i förtroende sade hon till andra, ibland dem hon knappt kände, hon kunde inte ta hand om rester och när jag gjorde det fick jag skäll för att jag kastade det hon tänkt spara.

Jag skulle tillfredsställa henne men hon blev nöjd innan jag ens hann bli uppvärmd. Det var alltid jag som skulle värma upp henne, hon tröttnade så fort så jag kom aldrig igång förrän hon var färdig. Hon var den första så jag visste inte hur det skulle vara. Jag orkade inte ge henne det hon behövde, hon försökte nätt och jämt ge mig det jag saknade. Hon blev lite skakis när hon hittade en konversation jag haft med en kvinna som jag aldrig träffat via nätet men det blev inte mycket av det. Kontentan är att jag var tillsammans med andra för att se om det var mig det var fel på eller om det var hon och jag som inte klaffade. Mina taffliga försök resulterade i att jag gav mina älskarinnor på båten och stannade hos min “kära” hustru.

För ett par år sedan blev jag förtjust i en annan, gift kvinna, en kollega till mig. Jag grunnade på om jag skulle kunna få ihop det med henne och om det i så fall skulle vara lättare om jag stannade i äktenskapet som en martyr och söka tröst och bekräftelse hos henne (hennes man är en hedersknyffel som ställt upp för mig mer än en gång när jag behövt hjälp) eller om hon skulle vara beredd att lämna honom om jag var ensamstående. Det tänkte jag med min hustru bredvid mig. Det var då jag såg mig själv utifrån och frågade vad det är för vidrig typ jag blivit och det var då jag beslöt mig för att skiljas vilket jag gjorde och släppte alla tankar på att skaffa någon annan.

Att en annan gift kvinna föll i mina armar var inte planerat. För första gången i mitt liv kände mig fullkomligt avslappnad och tillfreds efter älskog. Nu valde hon, som två år tidigare varit på väg från sin man men som stannade eftersom han kom på dem, ställde karln mot väggen och han som också var gift, backade vilket gjorde henne besviken då hon varit beredd att gå till honom om han valt henne - enligt henne. Nu backade hon från mig också och valde att stanna hos sin man. Nu tror jag inte deras relation kommer att hålla i längden.

Kontentan är att du sliter hund, hon låter dig ta hand om det jobbiga, hon det hon tycker är roligt. Ta ett snack, säg hur det är, hur du känner, fråga vad hon vill. Vet du vad ni vill? Tycker ni att ni har det bra? Finns det förutsättningar för att ni kan komma överens? Jag kom fram till att fick jag ha det som jag ville otrivdes hon, fick hon ha det som hon ville otrivdes jag. Jag skulle göra det mesta men på hennes sätt, annars var det inte bra. Till sist gick det inte. Ser du någon möjlighet att reda upp det här, få till en annan fördelning, att ni kan se, stötta och bekräfta varandra eller kommer ni bara att lägga last på börda?

1 gillning

Jag tror att vi skulle kunna få det bra igen. Jag har lagt min energi helt på att fixa praktiska saker (för familjens skull) och har inte räckt till för att vara ett stöd att lyssna och ge bekräftelse.

Men jag kan inte leva med någon som har varit otrogen. Jag skulle alltid vara misstänksam och så fort hon skulle resa bort hade jag oroat mig över om hon skulle göra något.

1 gillning

Då har du svaret där.

2 gillningar

Jag vet men det gör så jävla ont ändå för jag älskar henne som hon var. Hur ska jag orka gå vidare med livet? Jag vill bara dö just nu…

När du funderar så här i ensamhet utan att konfrontera henne, så är det som att du redan lämnat henne på ett sätt. Du ser inte längre er relation som något ni ska hantera tillsammans, utan istället som något du måste försöka hantera själv?

Är du beredd att ta en konfrontation (ta dem på bar gärning)?
Har hon och du egen bil? Bor du så att du har någon möjlighet att ta dig till Hotellet?

Visst är det så. Det gör ont att älska någon och sedan blir sviken. Älskar hon dig? Eller älskade hon det du gjorde för henne? Den hon var - eller den du trodde att hon var kanske. Människor rymmer ibland hemligheter de själva kanske inte är medvetna om. Så kommer en dag och stund när det slår ut i blom och de förvånar både andra och sig själva med att göra saker det själva inte trott sig om.

Det gör du inte. Inte med det livet. Vi behöver få gräva ner oss i bottenlös förtvivlan, känna att livet är slut, game over, over and out ta avsked av det som varit för att sedan vända ryggen åt det och gå vidare. Hennes val är hennes, du kan inte ta ansvar för eller lasta tredje part för vad hon gjort. Om du nu vet eller misstänker att hon är/kan vara otrogen och ha andra på sidan om och inte kan leva med det så är det separation som är utvägen. Hon var inte/ det blev inte som du trodde och ville.

Det gör ont, det tar tid, det kommer alltid att finnas en tagg, ett ärr, en smärta kvar men det kommer nya dagar, nya möjligheter som annars inte hade funnits. Du har två barn i härliga åldrar. Gör inte som jag. Jag mådde så dåligt i den relation jag stannade i att jag inte orkade finnas för vårt barn. Jag hann aldrig göra det jag planerat att jag skulle göra som far och nu är barnet 16. Du hinner inte/orkar inte ta hand om allt inklusive fru och barn och räcka till. Jag önskar att jag hade följt min magkänsla lite mer, avyttra så många stressmoment som möjligt för att ha tid med barnet.

Du orkar inte slita ensam för att få det att gå runt och som det låter på din beskrivning har du fått slita för två och mer därtill. Så bekvämt för henne. Huset du sliter med var för hennes skull. Arbetet du lagt ner för att hon ska få tid med sitt är för hennes skull. Och det här är tacken du får.

Vad tror du innerst inne? Kan ni hitta tillbaka till varandra? Familjerådgivning? Mitt ex skyllde på sin sjukdom för att hon inte ville/orkade göra något hemma. Men du måste tänka på dig och ditt. Visst, gruvan, kolkällaren, den svarta natten, önskan att rymma eller göra av med sig - tre fyra gånger har jag suttit/stått med bössan skarpladdad och osäkrad med pipan i munnen. Men att inte få se sitt barn växa upp. Minnet av den saknad, det behov jag hade i 20-årsåldern av att kunnat ha en far (han dog när jag var 16, cancer) att tala med gör att jag känner att jag behöver finnas där för ungen. Och vem vet, bakom nästa krök…fast det har jag sagt i snart 50 år. Hela mitt liv har jag längtat efter en hjärtevän men fick aldrig någon. Till slut fick jag tag på en som hade samma längtan men det blev en mardröm. Men livet fortsätter. En dag, kanske…fast jag försöker bara lura mig själv.

Men som sagt, sörj, gråt, skrik, gör tankeexperiment, gräv ner dig så djupt du kan men stanna inte där. Ljuset, hoppet, livet återvänder fast det kan ta ett bra tag. Tänk på barnen och ta vara så mycket du kan av tiden med dem. Missa inte deras uppväxt som jag missade vårt barns fast jag fanns där men ändå inte.

2 gillningar

Jag vet ej var de är någonstans men jag hade inte orkat det i alla fall.

Jag måste inse att det är kört. Jag kan inte leva i en oärlig relation. Det är så svårt bara och jag går under över att tänka på att behöva berätta för barnen. De är det enda jag bryr mig om just nu.

Jag känner bara bottenlös sorg. Hur ska jag orka ta hand om mina barns sorgeprocess när jag bara vill rulla ihop i en boll och försvinna från jordens yta?

Ta kontakt med vården. Försök få en samtalskontakt. Prata med din fru. Det borde vara hon som berättar eller ni tillsammans.

1 gillning

Problemet är att hon kommer blåneka och sedan vrida det till att din svartsjuka förstört relationen.

Hon kommer inte erkänna utan överväldigande bevis och tar du upp mailet som du sett i telefonen så kommer hon säga att det är du som är oärlig och att hon måste få ha ett privatliv och att du inte respekterar henne.

Att ta henne på bar gärning gör att efterföljande diskussioner blir enklare eftersom det ger bättre förutsättning att vara uppriktig. Det behöver inte leda till handgemäng utan bara till ett konstaterande att ”då vet vi var vi har varandra och vem som är oärlig”.

Att ta reda på var dom är behöver inte vara så svårt men kräver lite arbete och självklart att du vill.

Oavsett önskar jag dig det bästa och att du inte tar på dig skulden för hennes lögner, dubbelspel eller otrohet.

2 gillningar

Du har rätt men om jag ser dem tillsammans kommer den bilden vara ett djupt sår för alltid som jag inte vill ha. Det är slut och hon har antagligen ljugit och varit otrogen. Visst vill jag veta men jag orkar inte med konflikten just nu.

Just nu känner jag att jag bara måste fokusera på min sorg så att jag kan orka vara stöd åt mina barn i deras sorgeprocess. Att ta dem på bar gärning skulle bara göra att jag har ännu mindre ork för mina barn.

Korrekt.
Det är en sorg att konstatera.
Att bearbeta att någon man släppt så in på livet kan svika en så fundamentalt. Det är mer än ett sår som rivs upp, det är en amputation av ens hjärta.

Ovissheten tär en, vetskapen förtär en och det är svårt att koncentrera sig på något annat. Jag tror det är bra om du kan hitta någon att samtala med.

Styrka till dig!

1 gillning

Tack!

Men kan du inte ens skicka ett sakligt meddelande?

Den här processen blir för smidig för henne annars. Varför ska du bära hela plågan och hon hela njutningen ikväll, då ni båda ändå vet vad som pågår?

1 gillning

Min yngsta son fyller år på söndag. Jag vill inte förstöra det utan ta konflikten efter hans firande.

2 gillningar

Klokt!

Var beredd på att hon kan komma att förneka och ljuga om allt!
Många är vi som blivit förvånade över vem vi egentligen levt större delen av våra liv med när man ställt dom mot väggen och får hörs den ena lögnen efter den andra…

2 gillningar