Min fru droppade att hon vill flytta

Min drömkärlek som blev min fru droppade en bomb för mig. Hon vill ha en ”paus” och kanske även flytta ifrån mig för att känna efter om hon skulle ”sakna” oss som familj. Vi har bott ihop i 10år och varit gifta ca 6år. Vi har en dotter på 5år som är den bästa tjejen i världen. Jag är 41år och frun är 37år.

Jag hade allt jag vill i livet. En fru jag älskar över allt och kan inte öns tänka mig ett liv utan henne, vi har världens underbaraste dotter, vi bor i nybyggt hus med pool allt lyx man kan tänka sig. Vi har tillsammans en helt ok/bra ekonomi (fast det börjar klart svida illa med alla räntor) men min känsla är eller var är att jag har allt jag vill ha i livet. Och nu sitter jag och grinar i soffan mitt i natten o känner att livet är slut. Jag gick från att känna att jag har allt jag vill ha, Tills på en sekund känna att det ända jag snart har är min dotter… (hon är jag väldigt glad över att jag har, men som livet ser ut att gå just nu så vill jag inte att hon ska uppleva det)

Det började för 6 veckor sen med att frun satte sig bredvid mig och började prata att det inte kändes rätt längre mellan oss. Hon sa att hon alltid kommer älska mig men att det inte känns rätt längre. Först vart jag jätte chockade, och hon fortsatte att prata. När hon sa att hon ”kanske” ville ha en paus och ”kanske” även flytta för att känna om hon skulle sakna oss som en familj då bröt jag ihop helt. Jag har varit så ledsen sen den dagen att jag själv inte fattar hur ledsen jag kunde bli. Hon hade ju självklart gått o tänkt på detta ett tag enligt henne själv. Istället för att ta upp det hon tyckte var tråkigt/jobbigt med relationen. Det var allt möjligt som kom upp. Att jag inte alltid följde med till hennes familj o hälsade på, att jag är väldigt hemmakär, att vi två inte gör så mycket saker ihop längre, att vi båda är väldigt roliga människor men enligt henne har vi inte roligt ihop. Hon ville att vi skulle träffa mer kompisar som par. Hon ville att jag skulle vara mer spontan. Hon vill ha ett barn till och jag är inte lika sugen på det osv… jag har föreslagit parrådgivning men från ingen respons ang det heller :frowning:

Sen grinade jag mer eller mindre 24/7 första veckan, men inget mer sas från nån av oss. Sen tog jag upp det igen efter 1v o frågade vad hon vill göra? Fick till svar att hon inte visste hur hon kände för ”hon” hade svårt att skilja på sina känslor när jag var så ledsen för hon tyckte så synd om mig. Då sa jag bara att detta är inget alls jämför hur jag kommer må om du väljer att lämna mig. Men jag vill verkligen inte bo med dig för att du tycker synd om mig. Då är det bättre att du gör slut på allt nu direkt. Men svaret vart att hon inte vet vad hon vill…

Sen har tiden rullar på, det har gått 5v sen vi senast pratade om det. Jag har självklart tagit åt mig av det hon tog upp så själva familjelivet har varit bra. Mycket familjesaker har vi gjort. Haft bra sex ”enligt mig”, gjort saker ihop, gjort saker ensamma, träffat o sovit över hos polare med barn i samma ålder osv….

Men jag är helt nerbruten men har valt att spela med. Tills Ikväll när jag tog mig mod att ta upp det igen. Vart mer eller mindre samma svar igen, hon vet inte vad hon vill o känner. Hon tycker sista månaden både hade varit bra/konstig/lite tillgjord o så. Men ändå kan hon inte bestämma sig för nått alls. För mig känns det som en ”40års kris” men vem är jag att säga det…
Hon säger själv att hon har allt man skulle vilja ha i livet. En underbar man, ett underbart barn, ett super hus, nya bilar osv. Men ändå känns det inte rätt för henne på nått sätt.

Så jag vet inte vad jag ska göra? Jag älskar denna kvinna så mycket att jag inte kan förklara det! Hon är mitt allt o nu känner jag att snart kan det vara över o även mitt liv känns slut….

Kanske nån som har haft nån likande upplevelse o har nått tippa till mig.?

3 gillningar

Vad jobbigt.
Sitter i liknande sits. Min fru vill ha provseparation. Dök upp i påskas. Lider med dig.
Något som stärkt mina tankar lite nu på slutet har varit:

  • läsa inlägg här

  • sovit borta i veckan nyss (mån-sön)

  • joggat i skogen ca 1,5 timme per kväll och rensat huvudet

  • läst boken/pdf:n ”hitta tillbaka” av Andreas Bohman ett par ggr

  • börjat lyssna på skilsmässopodden (och jag som typ aldrig lyssnat på podd förut)

  • börjat skriva ned och grotta i vad hon verkligen sa och börjat fundera kring punkter som rört mig/oss för att se vad där som jag kan påverka/ändra. Antingen nu eller senare. Men inte sagt till henne. Tänker att man måste visa med handling

  • nu ska frun sova borta en vecka och sen sover jag borta en vecka.

  • funderar på provseparation innan beslut. Vill egentligen inte, men känner hon sig trängd och vill/önskar egentid så måste det ju bli så tänker jag. Kanske 2-3 månader så hon (och jag) får tänka. Menar lite. Någon vecka är lite. Flera veckor så får båda känna på. Båda kan fundera. Båda får tillfälle att ev sakna. Vill frun sedan inte prova igen eller önskar hon mer tid så är nog skilsmässa det som gäller. (Nu har vi varit i denna runda en gång förut så tror det blir skilsmässa nu till 80%, men då hon önskade tid att tänka - likt din fru - så älskar man någon och någon mår dåligt och vill ha tid är nog det bästa sättet att visa sin kärlek att verkligen ge tid)

Osv

Lite tankar bara. Lite hur jag börjat processa. Vi verkar ligga i samma tidsspann. Har gått ca 5 veckor. Varit tillsammans ca 17 år, gifta i 11

Ps: både jag och frun är 40+, har två barn. En på förskola och en på skola. Den äldre med npf-diagnos

Lider med dig. Hoppas både du och jag snart mår bättre. Men vad som hjälpt mig lite är som sagt påbörjad självransakan. Pratat med vänner. Hängt här. Tror att det kan stärka mig oavsett slut. Dvs oavsett om vi provar igen eller om det verkligen blir skilsmässa

4 gillningar

Tänkte på en till sak.
Du angav att hon tänkt på det ett tag.
Var samma hos mig.

Det har jag reflekterat över.
För den som vill ”lämna” så är det inte heller lätt. Att bryta en familj. Att få sämre ekonomi. Att kanske inte se sina barn lika mycket. Att kanske bli ”skurken”. Att såra en man älskar eller älskat.
Det måste vara en enormt tufft beslut eller tanke.
Måste ha varit en lång tankeprocess innan. Menar att man sedan kommit till beslutet att kanske offra allt ovan för att må bättre.
Sen blir hon kanske osäker.

Så din fru likt min har säkert vridit, vänt, tänkt och funderat i veckor eller snarare månader. För dig (och mig) kommer det initialt som en chock. Tänker man till har man sett tecken, men inte känt ”hotet”. Vi (till skillnad från våra fruar) är på så olika plan och platser i en sorge- eller bearbetningsprocess. Du, likt jag, behöver också tid att tänka, processa, se över.
Säg det. Säg att du också behöver tid. Oavsett om ni hittar tillbaka eller inte.

5 gillningar

Det där gör mig väldigt fundersam. Du skriver att hon är velig och inte vet. Varför i hela friden vill hon då inte gå på parrådgivning?
Hennes velande är ju väldigt plågsamt för dig vilket inte är schysst.
Enligt ditt inlägg upplever jag det som att DU gör jobbet och hon… velar?
Det krävs två för att ett förhållande ska fungera, det krävs två för att ta sönder det, det krävs två för att laga det.

Du kanske skulle våga ställa krav på att ni behöver gå i terapi tillsammans?

4 gillningar

Hej!

Tack för tipsen o tankar. Ska kolla lite poddar helt klart, det brukar jag lyssna på fast i mer glädjande ämnen då. Träna gör jag en del men kanske skulle utöka passen/träningen!

Det låter verkligen som vi sitter lite i samma sits…

Jag frågade rakt ut igår vad hon ville men får inga riktiga svara som sagt. Men pressade lite vad hon själv har tänkt under dessa 5-6v.

Hon hade tänkt på att kanske kämpa/försöka under sommaren för att sedan ta ett beslut. Det skulle jag kunna köpa för då ger hon oss en chans iallafall och jag vet vad som gäller också.

Men sen var det även tankar om att det inte fanns pengar till att bara flytta heller för att ”pröva”… (så där kändes det som att hade vi haft mer pengar så hade hon gått på den banan)

nån tanke var att hyra ut huset o skaffa en varsin lägenhet o sen se om vi kan hitta tillbaka till varandra.

Pengar är inte allt som man säger, men den tryggheten man har/hade är ändå viktigt för att livet ska vara lite lättare. O just nu sitter vi med mycket lån så pengarna går verkligen snabbt. Så det kan vara svårt att få till ett extra boende för att provseparera också.

Sen vet jag faktiskt inte om jag skulle palla med att dela på oss för att sen ”kanske” hitta tillbaka… känns på nått sätt som att jag kommer sitta hemma o grina o hon kommer tycka det känns ok. O sen ska jag ”hoppas” på att hon ska vilja vara med mig. Alt dumpa mig på ”riktigt”

Känns som alla val är katastrof illa för mig, antingen slut nu eller testa o sen göra slut på mig vid ett senare tillfälle. Och under den tiden vi ”testar” kommer jag fortfarande må som skit… verkligen det klassiska pest eller kolera för mig :cry:

Men ska iväg på en ”fiske” resa med lite polare i helgen. Men mest är det bara för att komma iväg o snacka skit o dricka öl typ. Sen har jag en lång weekende bokade med mina barndomskompisar till Spanien om 3 veckor så lite i från varandra kommer det bli.

Men det ska tilläggas att min fru jobbar dygn 2 dagar i veckan. Så när hon är hemma så vill jag även vara hemma för att träffa henne. Men jag kanske måste acceptera att jag måste försöka ge henne lite andrum/space.

Men hur länge tror du att du kommer palla med erat test då.? Jag skulle bryta ihop dag 1 om det vart flytt här hemma känner jag…

2 gillningar

Ja det är det som känns värst tror jag, att hon inte var öppen i ett tidigt skede med hur hon kände.

Det var säkert super jobbigt för henne o släppa bomben. Så där ska hon ha lite kred men att inte ge oss en chans tycker jag är dåligt när man har barn o hus o bilar ihop. Har man barn tycker jag man ska försöka båda 2 o 3 gånger innan man bryter.

Nu är det inte ”över” ännu, men som du skriver så krävs det mycket för att ta upp det där. Så det är ju verkligen nått som inte känns rätt för henne :cry:

2 gillningar

Hej och tack för att du delar med dig.

Jätte tråkigt med din situation! Jag har varit med om samma sak med mitt ex att hon känner att man bara är med varandra och inte har så mycket socialt nätverk och att man är allmänt ”tråkig” mitt råd skulle vara att säga till henne att flytta om hon känner så.

Det finns inget värre i ett förhållande än att dröja ut på det när man försökt och det inte känns rätt för ena partner. Det är både slöseri med ens tid och det är ett rent ut sagt H*lvete för båda två.

Hon kanske behöver en paus ? Hon behöver kanske bara få lov att vara och tänka. Låt hon gå och få känna saknaden. Jag själv hade aldrig accepterat att man är tveksam för då är man inte ämnade för varandra.

Min mormor och morfar har varit gifta i snart 60 år och dom har varit med varandra varje varje varje dag och gjort allt med varandra och visst har dom bråkat men aldrig nämnt ordet ”lämna”.

Hälsningar Roger

2 gillningar

Och det finns ingen annan med i bakgrunden? Har du ställt frågan överhuvudtaget?

Du har fått många kloka råd! Här kommer mina, en del upprepning men tål att upprepas :slight_smile:

  1. samtalsterapi är mkt viktigt, oavsett om ni fortsätter eller går isär, försök för allas skull ordna detta.
  2. din fru verkar vela och det enda sättet är egentligen en paus. Då får hon det utrymme hon verkar behöva för att kunna tänka klart.
  3. föreslår att du ordnar egen samtalskontakt. Det finns många olika typer av terapi/psykologer, jag har gått till KBT som är mer riktad mot att kunna hantera nuläget och framtiden.
  4. mkt bra att du fortsätter göra annat också såsom fiske, vänner, träning. Det tar på krafterna att gå hela tiden och tänka på dessa saker så uppmuntrar dig att låta hjärnan vila :slight_smile:
  5. finns många bra poddar, brukar tipsa om TheLifeCoach-podden, MindsetMentor, Heal your heartbreak. Beroende på hur du är så har du säkert olika behov, men jag uppskattar det praktiska dvs få handfasta tips på hur man kan ändra sina tankar och beteendemönster.

Fortsätt skriva av dig här, det är en viktig del av processen!

2 gillningar

Är du helt säker på att det inte är en annan med i bilden ?

Det har jag frågat rakt ut 2 gånger. Hon säger bestämt och det känns ärligt när hon svara nej på den frågan. Men när man är i denna situation så övertänker man ju allt så vad fan vet man igentligen.

Men det som pratar för att hon inte har en ny är väl ända att hon ”velar” samt att vi har sex då o då…

Jag är faktiskt för kär/rädd för att förlora henne för att säga så. Men det rätt borde vara att bara fråga rakt ut vi ska skiljas! Men är så
Livrädd för svaret så jag undviker just den konfrontation som jag mår just nu.

Jag är lite inne på din bana med att ge henne space o se om hon saknar ”oss” men är fan inte så
Lätt att bara hålla sig borta hur som helst. Man är
Ju inte 23år längre o kan bo på polarens soffa några veckor längre… men ska klart kolla vad det finns för möjligheter. Sen kan jag på ett annat sätt känna att jag ska fan inte behöva flytta på mig för att hon ska ”känna” efter. Det är inte jag som har valt att göra som hon gjorde…. Men jag är också vuxen nog att göra det som behövs.

Men så var säker hennes tanke med att ha en ”paus” o flytta för att känna efter ang oss. Men hon säger inte så mycket så jag vet inte heller…

2 gillningar

Hej @Daki,
Ja, vi ligger ganska lika.
Låter som du har en del planer för dig själv och med vänner. Toppen.

Jag är också ledsen och tankarna snurrar, men försöker fokusera på det bra. Försöker rensa huvudet och visa ngn slags god och relativt glad attityd. Tänker om frun vill ha ”Space” och vara för sig själv är det risk att en stöter bort mer ifall en är ledsen, frågar, ligger på, slöar osv. Då blir jag behövande och stöter nog bort mer.

Som du anger är ekonomi inte allt, men ekonomiskt trygghet är ju viktigt.

Vi har här inte helt bestämt allt kring provseparation. Som sagt sov jag borta hela veckan förra veckan. Mkt hos polare.
Denna vecka är frun på annan ort till fredag. Får se vad helgen bjuder på sen.
Därefter tänkte jag vara borta en vecka. Kanske hos kompisar blandat med vandrarhem eller hotell. Sen har frun en till arbetsvecka på annan ort.

Vi har inte tagit alla beslut sen, men min tanke var att köra typ varannan vecka hela sommaren. Minst augusti ut (kanske september). Då får båda tid från varandra. Båda får även lediga semesterdagar med barnen. Kikat runt lite på lägenheter i andra hand och lägenhetshotell. Ej bokat något än. Men det kostar ju. Bör hamna på mellan 7,000 och 11,000 per månad ungefär. Så kanske får lägga runt 30,000 (+/-) på en provseparation. Absolut pengar som skulle gått till annat, men istället för att stressa besluten och/eller försäljning av hus eller utköp så skapar det utrymme för båda att tänka, fokusera på sig själv, fundera vad som är värt. Går vi tillbaka känns pengarna som helt värda. Går vi verkligen isär så har vi mjukstartat för oss och framförallt för barnen. Tänker lite att besparingar är för kriser. En trolig skilsmässa är en kris.

Nya boenden blir också dyrt. Bor i större stad och vill gärna ha kanske en fyra och gärna relativt nära barnens skolor/förskolor. Här krävs en hel del pengar. Sälja hus osv. Men då blir det mer definitivt (även om det nog är dit det bär).

Fokusera på dig. Prata med vänner. Ligg inte på din fru för mkt. Hon önskade att få tänka. Kan bli svårt om du är nära

Jag ska söka hjälp genom Företagshälsan, har varit öppen mot min chef om läget pga av att min arbetsroll är att träffa människor när jag jobbar som utesäljare. Det ända posetiva jag har nu är just jobbet… väldigt fritt och går att styra själv hur jag ska jobba. Så är det en katastrof natt eller dag så kan jag undvika att göra jobbet just då.

Sen är jag inne på att ge henne space, men är inte skit lätt när man bor som vi gör o har barn ihop. Men ska kolla på olika lösningarna.

Tror jag ska försöka göra mycket saker med vänner, åka bort o allt man kan göra… men med barn i bilden så vill jag inte vara borta så mycket heller. Det är det klassiska pest eller kolera där med…

3 gillningar

@daki, har ni hus som gör det möjligt att hålla er mer ifrån varandra? Ex uthyrningsdel eller inredd friggebod osv? Kanske hjälper?
Eller släkting?

Jag vill heller egentligen inte hålla mig borta. Speciellt ang barnen. Men känns som jag verkligen måste visa att jag ger min fru det hon önskar. Dvs ”space”. Och då vara borta helt. Sen köra facetime med barnen en sväng framåt kvällen.

1 gillning

Ne tyvörr inget av det du skriver, en stor enplansvilla med dubbelgarage vart det…

Men vill hon inte försöka laga oss på hemmaplan så måste man väl försöka hitta en lösning. Visst nån dag här o där kan jag säkert lösa. Men inget som jag kan fixa i flera månader tyvärr. Sen är det ju tyvärr dyrt som fan med räntan o allt. Hade det vart som förra året så var det lugnt

Men min fru jobbar dygn 2 dagar i veckan, så då kan väl jag försöka hålla mig borta 2 dagar i veckan också för att se hur det känns. Men sen är jag inte så sugen på att skaffa en lägenhet inför sommaren när jag bor som jag bor också… sitter just nu o deppar vid poolkanten o tänker på hur allt skulle ha varit :pensive:

Sen är det som det skrevs att lägga 30-40k av sparade pengar är inte hela världen hur det än går om jag ska vara ärlig. Så det lär väl bli nån sån lösning misstänker jag. Men hon kan ju inte öns ta ett beslut vad hon vill ännu, så innan dess så håller jag bara lågprofil o backar back lite hur jobbigt det än är för stunden…

Är dina barn med på banan vad som händer.? Min dotter är bara 5år så hon vet inget ännu vad jag vet…

3 gillningar

Mina barn är inte helt med på barnen.
Den yngsta har inte sagt så mkt.
Den äldre frågade idag om jag skulle iväg igen när mamma kommer hem. Jag sa att jag skulle det och det inte handlade om dem utan mig och mamma och att de (barnen) var mitt viktigaste och att älskar dem över allt annat, men ibland kan vuxna behöva vara ifrån varandra lite

Kör vi längre tid behöver vi/jag förmedla det på något sätt.

Ps: jag/vi hade en uthyrningsdel men den har jag byggt om till groventre, förråd och hobbyrum för något år sedan. Kan väl återställas men lär kosta runt 150,000 om toaletten ska återställas. Där har jag dragit ut allt. Pluggat rör och avlopp så går att få upp rätt enkelt igen

2 gillningar

Men du måste väl ha ställt dig frågan - varför nu?

Kan du komma på om det är nåt speciellt som hänt senaste halvåret? Nya intressen, nytt jobb, sjukdom etc.

2 gillningar

@Daki, förstår helt det där ”så här skulle det vara” och sitta vid poolkanten nu när sommaren är på väg.

Sitter själv i soffgruppen på baksidan nu och kikar på hur barnen och grannbarn hoppar studsmatta och lite annat.

Förstår att du ser en sommar framför dig i huset med familjen. Bada, grilla, umgås

2 gillningar

Läser du livshistorier här inser du att 9 av 10 som haft en partner som din har en tredje part involverad. Ledsen att säga detta men ”provseparera” går nog mer ut på att känna sig för hur det är med tredje part. Speciellt när parterapi kastas ut genom fönstret (jobbigt för där kan man då inte vara ärlig).
Ledsen men jag tror du får förbereda dig på en rejäl smäll här.
Men om inte, ja då tycker jag det är konstigt att hon vägrar terapi med tanke på barn och allt annat ni har.

Ja, ofta kan det vara så att sex hemma till och med ökar (det behöver inte alltid vara noll) när ngn mer finns i bilden. Och velar det gör dom, de lux! Klart man velar när så mkt står på spel.

2 gillningar