Min djupaste livskris någonsin

Nä,det behöver ju inte vara “manligt” sätt att tänka,såklart.
Tillskriver det man ofta tänker på i detta,kvinnor tänker inte " köttsligt"utan lider mer känslomässigt.

Lustigt att du nämner det där med massa rum och att vara helt vilse…Har haft samma typ av mardrömmar själv ett par gånger…

Detta tycker jag är det svåraste av allt,att hantera svartsjuka,så jävla svårt med de där inre bilderna.

Igår var min fru här och jag bröt ihop flertalet gånger
Men hennes känslokyla är otäck,själv blev hon bara ledsen när hon kände sig förorättad.

Fy fan för den kvinna som jag har levt med,fått barn med,älskat med,gjort allt för henne när hon mått som sämst.Börjar känna hat…
Vi har varit skilda en månad,så sent som i början på mars så sa hon att hon älskade mig,tittade mig även djupt in i ögonen då…

Efter 36 år med samma man så kunde jag väl utantill allting som hade med x ” krav” på sexet. Visste väl alltid hur det skulle vara , vad han ville och så… Inget fel på den biten , men då jag nu tänker på dem två så kan jag känna en viss lättnad… eftersom det inte alltid var på mina villkor. Kanske hon nu bättre kan komma emot hans behov.
Om min x var två dagar utan, blev han ett monster, så jag måste ju alltid då fejka min lust för att han skulle bli på gott humör…
Jag njöt alltid kvällen efter föregående sex för då hade jag inga plikter… tills det igen blev nästa dag…
Låter ju inte sunt dethär heller… och det var det ju inte. Jösses vad allt jag gjort för honom…

5 gillningar

Fy tusan Jörgen, hur du haft det, med Covid ovanpå allt. Skönt att du känner dig bättre i den sjukan åtminstone. Jag känner igen mig i mycket av din historia. Är också separerad sen ett par månader med min fru som jag levt med i 22 år. Liksom dig älskar jag henne fortfarande, och slits mellan hopp och förtvivlan. Vi är i samma ålder du och jag, mina barn är något yngre, 16 och 18.

Dina tankar om att leva separata liv under samma tak stämmer väl in på oss också, och är en av orsakerna min fru framför som orsak att hon vill separera. Hon har haft trassel med en del fysiska grejjor genom åren, som landat i utmattningsdepression, och en nedgång i arbetstid. Jag har då inte ‘sett’ henne i detta, utan grottat ner mig mer i jobbet, både av ekonomisk orsak men också säkerligen ett ‘flyktbeteende’, och stängt in mig i en ‘bubbla’ i ‘väntan på att det ska bli bättre’. Inser ju att jag varit så fel ute i detta och ångrar bittert att jag inte visat mer vad jag känner och stöttat henne mer…jag älskar ju henne, hon är mitt livs kärlek. Vi har bägge krävande jobb som tar mycket tid och engagemang. Och vi är bägge ganska introverta som personer, vilket gjort att det hela fortgått för länge utan att vi tagit tag i förhållandet. Nu har hennes känslor för mig svalnat, och det gör mig bottenlöst förtvivlad.

Kan också relatera såå starkt till dina känslor av frustration/förtvivlan vid tanken på att din fru har känslor för någon annan, har en del indikationer på det jag också. Jag förstår henne, och klandrar henne inte, men kan inte värja mig för känslorna. Tankarna blir riktigt mörka ibland. Ser ibland ingen anledning att ‘finnas kvar’, men som tur är finns barnen där. De är ett stort stöd och har tagit vår separation ganska bra.

Men, jag har läst om många liknande historier här, och folk kommer igenom. Det finns ljus på andra sidan, även om allt känns mörkt. Styrkekramar.

5 gillningar

Tusen tack Slokn!

Din historia är identisk med min,fy fan …tårarna bara rinner…enda skillnaden är att jag är introvert och min fru extro…
Min fru har varit mycket sjukskriven,flera år…jag gjorde som du…exakt…
Jag skötte allt,jobb,tvätt,matlagning, inköp av mat,betalade nästan allt…I slutänden är det jag som är “tråkig” och inte vill träffa folk…

I dag kommunicerade vi runt våra sista räkningar,vi har inte splittrat ekonomi än…Även där visade hon en känslokyla som är svår att beskriva…

Skriv mer ,snälla…

4 gillningar

@Jogge & @Slokn tack för ni delar med er. Känns just nu som jag är i början av den resa ni är mitt uppe i. I detta hemska känns det på något sätt ändå hoppfullt att man inte är ensam. Kämpa er nu inte bara igenom detta utan också förbi det. Till något bättre. Det är ni värda!:sparkles:

3 gillningar

Mina drömmar under covid var inte nånting som liknade en " normal " dröm…

I den första drömmen befann jag mig i en äldre skola,med trägolv och vita lister,det var skolavslutning och alla var finklädda,avlägsna skratt och glädje…Så småningom försvann alla och jag var ensam kvar där och sprang i de tomma korridorerna och öppnade förtvivlat alla dörrar för att hitta någon…men bara tomhet och ensamhet …sommar ute men jag bara irrade omkring…

I den andra drömmen under samma natt befann jag mig I en mörk byggnad,min fru sprang efter mig och skrattade,kastade saker på mig och hånade mig…
Vi nådde en hög avsats i byggnaden, och min fru puttade mig över kanten ut i evigt,bottenlöst mörker…jag föll…
Där vaknade jag och tog säkert 20 minuter innan jag lyckades kväva känslan att döden var det bästa alternativet…

Jag gick upp och kräktes sen…

4 gillningar

Låter som du har det bätre utan honom.

3 gillningar

Ja , det har jag ju. Skulle mitt jävla hjärta förstå det också. Tröstar mig själv med att ett helt liv med samma man så har satt såååå djupa spår. Jag förstår inte att det kan finnas något annat.

2 gillningar

Hejsan

Tänkte uppdatera…
Mycket konstigt händer…

Vårt bankmöte urartade,hon ställde till en scen där hon grät och inte litade på bodelningspappret
Jag har inte träffat henne på ett tag och reagerade på att hon förmodligen gått upp mer i vikt
och såg väldigt glåmig och blek ut…
Vi har en dotter med psykiska diagnoser,hon bor hos mig och mår tydligen väldigt dåligt vilket hon inte talat om för mig,utan bara för min ex fru.

Idag ringdes vi och samtalade om dottern,vi har haft lite gräl ang ekonomin,vårdnadsbidrag etc etc
Jag frågade ut henne ang den andra (jag vet att jag inte borde…)
Hennes tilltänkta var inte intresserad av henne…hade inte de känslorna för henne vilket förmodligen var väntat…
Hon beskrev känslorna för honom,inte som fjärilar i magen utan så allvarliga att hon inte ville berätta detta för mig.
Förmodligen att hon aldrig känt nåt liknade innan,inte ens med mig,eller ångrar våra 22 år tillsammans men jag tänker inte fråga mer.
Hon tröstäter nog ännu mer när hon fick nobben…

Så nu har jag en djupt olyckligt förälskad ex fru,en 18-åring som mår så dåligt,och mig själv som fortfarande älskar sin ex fru…
Min dotter vill sällan gå ut,hon har social fobi så ex frun och hon sitter i vårt tidigare gemensamma hem…

Min exfru har inte fått någon lägenhet,men hon poängterade att kanske dottern ville bo hos henne på heltid sen…trots att de går varandra på nerverna…

Va fan ska jag göra…???
Det här är ju som en Kafka roman…

3 gillningar

Vill bara skriva att allt kommer bli bättre med tiden. Blev dumpad av min sambo, lämnad för en för honom 15 år yngre kvinna. Var i ett ångestmoln i 3 månader. Började vakna till och började renovera mitt hus, som jag hade kvar, som tur var. Gjorde måbra saker. Börja jogga, med viktnedgång som resultat. Nu 1,5 år sen så mår jag riktigt bra. Har vänner och familj som bryr sig om mig. Har tom träffat en man. Man tror när man är långt nere på botten att detta fixar jag inte, Men man gör det. Kram till dig❤

6 gillningar

Oj vad snabbt din fru tycks ha agerat här. Som flera andra skriver så verkar hon ju hamnat i nån slags livskris och tagit ett beslut ev. byggt på dålig impulskontroll… Är det helt uteslutet att ni sätter er ner tillsammans och funderar på vad ni båda verkligen vill och om det med hjälp av ex. familjerådgivning går att hitta tillbaka till varandra igen? Ibland kan det ju vara sådana här situationer som “behövs” för att man ska inse vad man egentligen har men som man kanske inte förmått att uttrycka någon tacksamhet för i relationen…

Om inte, dvs. om den dörren är stängd måste du själv gå vidare och släppa henne. Jag vill verkligen betona att du ska släppa henne! Lättare sagt än gjort såklart men du måste fokusera på det som du faktiskt kan påverka. Ställ dig frågan vad du själv längtar efter och vad du själv har för behov. Lägg en plan för att förverkliga detta. De flesta mår bra av nån slags träning oavsett vad det är och på vilken nivå. Det rensar tankarna motverkar depression och stärker dig som person. Träning får dig att tänka klarare. Prioritera sömn. Har du problem med sömnen se till att få ex. insomningstabletter. Sömnen är A och O. Skippa alkoholen åtminstone för en tid. Dina barn är vuxna men behöver dig förstås ändå! Fokusera på dem! Särskilt din dotter med särskilda behov. Lägg tid och engagemang så att de känner att du finns för dem. Tids nog reser du dig. När du väl nått botten kommer du märka att det blir bättre för varje dag även om det kommer gå upp och ner under säkert lång tid. För egen del försöker jag hitta saker som får mig att må bra och verkligen vara närvarande i de stunder som jag känner mig glad och lycklig. Det gör det lättare att klara av tyngre stunder.

3 gillningar

Sitter här på jobbet å allt känns som det skulle brisera…
Hur fan kunde hon göra detta mot mig…hon som alltid varit benhård under 22 år att otrohet
går fetbort…

Hon lägger ut facebook poster…tjo o tjim,jag har fått ny lägenhet Tjohooo!!!
Likesen bara haglar,det fick hon aldrig innan…

Känner mig så jävla blåst,ensam,ledsen,kämpar förtvivlat för att inte dricka…känns som jag inte har nåt att leva för längre…
Hon var mitt allt,även om jag inte såg henne alltid…

2 gillningar

Jag tycker att du ta bort och blockera henne från alla sociala medier.

Det här är ett bra tips. Du behöver inte plåga dig. Bort med henne bara. Du kommer inte finna något av värde. Tro mig jag har ägnat dagar åt att leta på sociala medier. Å andra sidan kanske det är något man måste igenom. Men det jag hittade gav mig ingen ro.

@Jogge Kämpa på. Ta en sak i taget. Den värsta stormen lägger sig. Jag lovar. Jag hade allvarliga tankar på att avsluta mitt liv de första dagarna, men det går över från desperation till sorg.

3 gillningar

Blockera både sociala medier och tankar på henne som gör att du mår dåligt. Andas. Sätt på lite skön musik. Ha tillit. Lura hjärnan lite genom att visualisera en inre bild hur DU mår när du mår riktigt bra. Vad gör du då? vad har du runtomkring dig och vilka känslor har du då? Hur har du det när allt har fallit på plats för dig?
Låt den inre bilden få komma tillbaka till dig när du börjar övertänka och tänk att försöka påverka både det du kan och vill påverka.
Fortsätt lura hjärnan genom att vara här och nu. När en negativ tanke kommer upp. Sätt stopp. Rikta fokus på det som kan få dig att gå vidare istället. Bygg nya ”hjärnvägar” och se det som en strategi att vara smartare än din hjärna så att du använder din hjärna på det smartaste sättet. Försök att skingra tankarna. Ta tio andetag. Rikta fokus på här och nu.
Jag vet. Det är lättare sagt än gjort. Men ge det en chans och prova iallafall. Det har hjälpt mig och det hjälper fortfarande när det dyker upp jobbiga tankar och känslor efter separationen och andra svårigheter.
Jag hoppas att det ljusnar snart för dig. Du är starkare än du tror.

1 gillning

Hejsan alla…det är nu 7 v sen mitt liv rasade samman.

I helgen fick jag stålsätta mig för att hantera det kaos min ex fru lämnat efter sig…
Ja,jag erkänner…jag var lite berusad,för att kunna hantera det.

När hon flyttade ut har hon förstört mycket i sin iver att snabbt komma ut ur huset.
Tavlor med krossat glas,hela årgångar av illusterad vetenskap som hon tvångsmässigt sparat,och det värsta…barnens minnesböcker med foton,ultraljudsbilder låg slängda bland allt…
Hon har aldrig varit den renliga typen,så hennes rum var inte städat på evigheter.Inte så att hon var ofräsch själv men brydde sig inte speciellt om sin omgivning.
Detta var oxå en “skilsmässo orsak” enl henne…jag hade mycket högre krav på ordning och städning i vårt gemensamma hem…då låter jag som en tvångsmässig person men så var inte fallet,jag städade själv och lät henne hållas.

I uthuset har hon orsakat kaos,bara slängt och hällt ut allt…
Alla minnen som har med barnen att göra har hon bara låtit stå kvar.
Jo jag vet att de är vuxna men inget verkar betyda nåt för henne längre,vi har varit tillsammans i halva vårt liv.

Vi har noll kontakt sedan 3 v tillbaka,min dotter har bara nödvändig kontakt ang saker de ska göra.
Inget…inte ens sms.
Jag försöker att inte tvångsmässigt kolla på sociala medier,men hon lägger ut ALLT hon gör,källarlägenheten,fynd på loppisar,hon “kidnappar” till och med en väns förlossning genom att lägga upp den på sin egen sida och frossa i uppmärksamhet.
Hon har inte ens brytt sig om att bjuda in vår grabb till hennes lägenhet.

Hon har fullt vårdnadsbidrag för vår dotter men dottern bor hos mig,jag fixar riktig lagad mat till henne,exfru träffar henne sällan,lagar aldrig mat,kör halvfabrikat eller snabbmat de gånger de träffas.
Hon hotar med att om jag ger mig på vårdnadsbidraget så ska hon se till att dottern flyttar hem till henne permanent…Hon har inte ens fixat en sovplats till henne…

Varför uppför människor sig så här vidrigt,varför var det så viktigt att tvunget blanda in en tredje part i detta,en person hon inte ens har en relation med??

Släkt och vänner är helt chockade över hastigheten i detta,hon kör i 190 och bryr sig inte om någonting mer än sitt nya liv,som ska bli fullt av mingel,rockkonserter,festivaler och massa spännande människor…slut citat.

Jag ångrar idag att jag blev den där trygga,stabila hemma farsan,som jobbade och såg till att allt funkade,fixade käk,fixade bilar…you name it.Min fru fick göra precis som hon ville,pyssla med sina olika projekt…Hon fick allt hon pekade på.
I slutänden var det mig det var fel på,jag var inte tillräckligt outgoing,sökte inte sociala kontakter.
Jag blev tråkig enl henne.
Jag önskar hon hade slagit mig med ett klappträ eller skrikit,skällt eller gråtit,talat om hur hon ville ha det…det skedde aldrig,tvärtom sa hon ofta att hon var lycklig i det vi hade…
Jag var fast i vardagen,mycket kretsade kring vår dotter med diagnoser…

Fyfan vilka kluvna känslor jag har,hur kan man älska,sakna,längta efter henne?
Samtidigt som jag känner djupt hat mot den hon blivit på så kort tid…
Så här i efterhand ser jag tecknen på massor av signaler att allt inte varit som det skulle,men vi kunde inte ta oss ur den negativa spiralen…jag såg inte detta,ville inte tro att det blev sämre och sämre…

Ber om ursäkt för långt och splittrat inlägg…

2 gillningar

Nej. Det här är det sista du ska ångra! Du kommer alltid ha kvar relationen till dina barn. Fortsätt vara den där klippan som de alltid kan lita på, det kommer vara det som lönar sig i det långa loppet. Din fru (fd fru?) ska du däremot sluta att stötta/hjälpa/ordna saker för (tex ställa upp på att hon får det där bidraget, som du nog skulle behöva bättre, som har dottern hos dig).

Kom också ihåg att det finns många, många som uppskattar precis den här omhändertagande kvaliteten hos en partner. Bara för att du blivit tagen för given i en relation behöver din framtid inte se ut så! :yellow_heart:

8 gillningar

Den man hon valde att springa efter är min raka motsats,en som representerar ungdomen,återspegling av hennes tidigare liv innan oss.
Han lever samma rockn roll liv som han alltid gjort,i decennier.Ser likadan ut.Sunkig lägenhet,dåligt betalt jobb…
Allt detta tycker min exfru är enormt upphetsande och upp över öronen förälskad.
Allt är en klichee,skilsmässa 2 v efter yngsta barnet fyllt 18,ska ut o leva livet igen…
Som en klipp-klistra på en 50 års kris…

De har ingen relation “utan ska vänta och se”…

Varför kunde jag inte få en chans efter 22 år??
Varför fick denna förälskelse vara ett “bollplank” och inte jag?

Usch,nu ska jag hem till mitt hus där hon finns precis överallt…

1 gillning