Måste barnen vara skrivna hos den som bor närmast skolan?

Som rubriken lyder. De bor vv och vi bor båda i samma kommun.

Vad påverkas egentligen av valet? Måste de byta skola??

Det måste de inte och har de redan börjat skolan så kan kommunen (givet att jag inte känner till din kommuns regler) inte tvinga dem att byta skola för att en förälder flyttar. Har de inte börjat skolan så är det vanligt att man sas. erbjuds den skola som tillhör folkbokföringsadressens upptagningsområde.

Det som kan påverkas om man väljer en skola utanför folkbokföringsadressens upptagningsområde är ett eventuellt behov av skolskjuts. Det kan alltså bli så att om de ska gå kvar/börja i en skola som ligger utanför området som tillhör adressen de är skrivna på så kan föräldern själv bli den som måste ombesörja eventuell transport till/från, om de inte kan ta sig till och från skolan själva. Men det är som sagt olika från kommun till kommun.

Kolla exakt vad som gäller i din kommun :+1:

Ok tack @Noomi! De går redan i skolan. Min exmake kommer troligen flytta, därav frågan. Han bor närmast skolan nu och kommer troligen bo ännu närmare efter flytt. Men då borde vi kunna välja fritt när flytten väl är ett faktum.

Men då har de ju redan börjat skolan på den adress som de nu är skrivna på (din nuvarande adress, om jag förstått rätt) och skolan tillhör alltså nuvarande folkbokföringsadress upptagningsområde.

Det vore ju häpnadsväckande märkligt om någon kommun skulle ha synpunkter på att de ska skrivas på annan adress/hos annan förälder bara för att den föräldern flyttar ytterligare lite närmare skolan, men fortfarande inom samma upptagningsområde.

Nej, de är skrivna hos mitt ex. Som bor närmast skolan, och kommer flytta ännu närmare skolan troligtvis).

Vi bor alltså i samma kommun men det finns flera skolor som ligger mycket närmare mig än skolan de går på. Men det verkar konstigt om de skulle tvingas byta om vi skriver barnen hos mig men det är väl bäst man frågar först…