Många långa år och bitterhet

26 år, och nu är det slut.

Ja, eller sedan drygt en vecka.

En del år har varit bra, men väldigt många har varit dåliga inser jag nu i efterhand.

Det känns ändå som att det jag sörjer är förlusten av våra framtidsdrömmar och vad som hade kunnat komma. Jag har alltid drömt om evig kärlek och hur vi ska bli gamla tillsammans och hålla våra söndagsmiddagar tillsammans med barn och kommande barnbarn.

I retrospektiv tycks det bara ha varit jag som drömde de drömmarna.

Jag tog steget, men det är efter många års hot om skilsmässa om inte jag ändrar mig, ändrar beteende, slutar tjata, gör som hon vill, städar som hon vill, uppträder som hon vill, slutar vara mig själv.

Innan har jag in absurdum anpassat mig, förminskat mig, försökt lappa och laga, men nu tog jag steget.

När jag märker hur våra vänner påpekar hur hon förändrats, och hur våra barn påverkas, och hur hela familjen går åt skogen kunde jag inte agera annorlunda.

Det var väldigt mycket skuldkänslor i den tankeprocessen, men hennes beteende efter beskedet har fått mig att inse att jag varit blind för hur illa det faktiskt varit.
Hur hon förmodligen inte haft känslor på åratal, men tyckt det varit bekvämt med någon som betalar det mesta.

Jag har satt henne på en piedestal, och hon har väldigt mycket goda sidor och är en väldigt fin människa, men inte för mig.

Jag önskar ändå henne allt gott i framtiden, även om hon gör det svårt att känna så just nu.

Det är så snurrigt, för ena dagen skriker hon och hotar, för att nästa verka helt vanlig och villig att diskutera.
Ena dagen enas vi om att lösa det själva för att i nästa så har hon bokat en advokat ändå, och hotar med att försätta oss i konkurs.
Inte kul för barnen att höra det, och de har försökt prata med henne utan resultat.

Jag får hoppas hon efter julen kunnat lugna ner dig och inse att barnens välmående måste komma först.

Ekonomin är katastrofal med många hundra tusen i konsumtionslån. Jag har försökt prata ekonomi, men då har bråken, och skilsmässohoten kommit.

Ja, det blir väl inte riktigt en god jul det här…

2 gillningar

Förlusten av kärnfamiljen och allt man ville uppleva och göra tillsammans med den är en stor sorg.

Men när man inte längre får vara sig själv, utan försöker anpassa hela sin personlighet utefter någon annan och förminskar ens sanna person. Då tror jag inte att man längre kan må bra i den relationen. Klart man kan behöva kompromissa i en relation. Men en relation ska även vara tillåtande med utrymme för bådas personlighet.

Men så mycket det bara går, försök hålla barnen utanför bråk och gräl. Hur gamla är era barn?

1 gillning

Hej, tack för dina ord. De är tonåringar, och tycker nog det är bra att vi skiljs, de var inte förvånade i alla fall. Däremot är det mycket hårda ord från min fru som den yngsta tar väldigt illa vid sig av.

Det jobbigaste just nu är det nyckfulla, där ena dagen allt är bra för att nästa vara full av konflikt, och det vi pratade om dagen innan bara ignoreras.

Det här obalanserade och nyckfulla beteendet, även inför barnen, signalerar ju kraftfullt att något inte står rätt till. Antingen en kraftig stressreaktion till följd av skilsmässobeslutet, eller att allting (vad än det nu kan vara förutom skulderna) kommer i dagen… eller något mer. Psykisk ohälsa/illamående eller kanske tom. någon form av missbruk.

Kanske har jag fel, vilket jag verkligen hoppas för er skull. Men du bör kanske hålla ögonen öppna för om det pågår något mer som du kanske inte riktigt har förstått vidden av ännu.

Lycka Till!

Nyckfullt beteende - jag reagerade stundtals så. En stressreaktion på att mitt ex ville skiljas, vilket kom som en överraskning för mig. Kände en enorm maktlöshet att exet bestämt sig utan att prata med mig, en endaste gång.

3 gillningar

Det var likadant för mig…:pensive:

Varken jag eller någon annan utomstående vet ju exakt vad som pågår och såklart kan stressreaktioner (fast nu verkar det ju vara hon som iaf initialt har velat skiljas så även detta låter ju motsägelsefullt) ge allsköns oväntade, irrationella och många gånger oönskade beteenden. Men för mig låter det du beskriver som att detta kan innehålla ytterligare någon dimension. Men det är ju bara min känsla förstås och inget som jag vet såklart.

Förr eller senare så kommer emellertid pusslet att klarna och du kommer troligen att få svar. Om inte alla, så åtminstone fler svar än du har nu.

@EnsamStark Som några redan skrivit kan ett nyckfullt beteende bero på att hon är i chock. Läs om de olika faserna under en kris så kanske du känner igen det.
Jag hade själv funderat på separation, men när min sambo tog beslutet hamnade jag ändå i chock i flera veckor. Mina tankar handlade mycket om allt barnen kommer att förlora, och deras sorg (mina barn är yngre än dina, och vi bråkar inte inför dem, så de kommer nog ha svårt att förstå). Dock visade jag inget inför barnen, utan försökte uppträda så normalt det gick.

Men om hennes nyckfulla beteende fanns redan tidigare kan det ju precis som @Noomi skriver handla om något annat…

Ja, hennes beteende var en av anledningarna. Och ja, hon vill skiljas, men hon sa att hon tänkt vänta lite.

Jo, jag hoppas en dag gå klarhet i vad som egentligen hänt eller påverkat henne så.
Samtidigt gäller det senaste året, men dåligt har vi haft såå mycket längre.
Hennes beteende gjorde att det oundvikliga skedde tidigare helt enkelt.

Jag tror mycket av ilskan kommer av att det var jag som på något sätt tog kontrollen den här gången.

Det är såklart spekulationer alltihop. Hon är en fin människa, men inte för mig. Hon hamnade nog långt före mig i insikt om det, men när jag gång på gång bett om att vi ska försöka igen, så har hon inte vågat ta steget, av vilken anledning det nu kan vara.

1 gillning

Nu har de precis åkt till hennes föräldrar, för att fira jul.
För första gången någonsin kommer jag att fira jul ensam.
Även om barnen är stora så är det deras högtid. Det är lite ledsamt att inte få se deras tindrande ögon, som finns där trots att de tycker att de är för stora för tomte och julklappar.

Jag har bänkat mig framför en film och har hällt upp en liten drink. Får se om det blir åtminstone ett halvtaskigt substitut för uppesittarkvällen vi alltid har annars.

Lyckligtvis har jag fått två inbjudningar till julfirande i morgon, så jag har sällskap i alla fall.

Suck…

2 gillningar

Nybörjarmisstag var ordet…

Ledsen för din tuffa situation i övrigt men tänkte du verkligen 3 veckor efter en avslutad nästan 30-årig relation hoppa direkt in i nåt nytt o tro att det långsiktigt skulle funka?

Really???

Landa i detta nu o sen kan du träffa en person. Inte ett plåster på såren.

Du är värd bättre o även din framtida partner.

Länge sen jag skrev här.
Jag har nog tagit bort några inlägg också, inget jag minns, men det kunde nog peka ut min exfru eller något sådant.

Jag vet jag även skrev något om en tjej jag träffade direkt efter skilsmässan, men strunt samma.

Jag skrev detta i förra veckan som ett svar till en annan kille (@adria), och tyckte det kunde passa i min egen tråd.

Det är som någon skrev fascinerande hur lika de flesta av våra historier och erfarenheter är.

Hur vi gör allt för dem trots ett uppbrott.

Jag lämnade, pga hennes otroheter, stölder, missbruk. Den efterföljande psykiska ohälsan hon vägrade behandling för. Kaoset i familjen det medförde.

Ändå gjorde jag allt för henne efter skilsmässan också. Jag körde, handlade, betalade.
Medan hon förtalade, var känslokall och manipulerande.

Men jag tror vi är sådana av en god anledning. Vi är känsliga och kärleksfulla. Vi reflekterar, lär och växer. Men vi sörjer också, och lider.

Det är därför vi möts här på denna sida, medan våra ex (oftast) inte är här.

Jag tänker att jag inte vill ändra på mig, trots att det gör så jäkla ont ibland att vara jag.
Jag vill inte vara en sådan som stänger av, blir kall, går vidare utan problem.

Mitt sätt att hantera smärtan av att ha levt i en livslögn i mer än halva mitt liv var att prata och skriva.
Med mina vänner, min mamma, Tom ett par kollegor.
Om och om igen.
En terapeut ger säkert liknande effekt.

Mina barn var hyfsat stora, så jag pratade med dem också.
Inte i början, för jag skyddade hennes rykte för dem och alla andra, men jag märkte efter kanske ett år att de mådde dåligt av allt. Det blev bättre när jag talade med dem.
Efter det berättar jag det mesta. Om mina misslyckade dejter, när eller om jag ska träffa någon mm. Livet blir mycket enklare när smusslandet slutar.

Barnens mor gick bort dessutom, och jag debatterade mycket med mig själv om jag ska berätta sanningen eller inte. Min sanning, som kanske är lite vinklad, men inte medvetet.
Och visst, mycket berättar jag inte, det är för fula saker som ingen behöver veta, men mycket berättar jag.
Jag vill inte att barnen, eller för den delen mina vänner, ska ha två helt olika bilder av verkligheten, den falska som min exfru berättade om och min censurerade. Om jag inte berättar sanningen är det två bilder som inte går att få ihop och det tror jag inte är bra, den diskrepans det ger blir nog bara jobbig för barnen att hantera.

Sanningen innebär att jag inte lägger till något dåligt för att få mig att framstå som bättre, jag snackar inte “skit” om henne.
Jag berättar inte de värsta sakerna, men frågar barnen längre fram kommer jag berätta det de vill veta.

Jag åt och sov dåligt i början, en riktigt dålig spiral neråt. Jag bröt den spiralen genom insomningstabletter vid några tillfällen, och Atarax vid några andra tillfällen. Atarax gav mig en fantastisk sömn och även lugn vid behov.
Bra sömn ger bra aptit.
Inget jag tog mer än ett 10-tal gånger för jag tror det är viktigt att hitta styrkan i sig själv och inte förlita sig för mycket på medicin.
Each to her own…

Jag läste på om sorgeprocessen, läste bloggar, populärvetenskapliga artiklar.
Några sparade jag, så vill du kan jag skicka dem.
Självklart reflekterade jag över vad jag läste, det är det viktigaste.

Det här gör jag fortfarande, för varje gång jag tänker på barnens uppväxt hamnar jag där nere igen, det är så jäkla sorgligt.
Då brukar jag läsa vissa artiklar, eller prata med mina vänner för att bearbeta det igen. Och igen.

Jag tränar och försöker hänga med ut på aktiviteter med kollegor.

Jag har fått höra att jag varit med om fruktansvärda saker och att folk inte fattar hur jag klarar det utan att krascha, och visst kan jag hitta saker i mitt liv som verkligen varit dåliga.
Samtidigt tror jag min “känslighet” fungerar som en gummiupphängd fjädring.
Jag mår dåligt av det men studsar upp igen.
Andra kanske kraschar för att de inte har den känslighetsfjädringen, jag vet inte.

Se din sorg som en bra sak och försök använda den som ett sätt att växa som människa.
Bygg inte upp ett förakt!

Förmodligen kommer ilskan senare. Det är naturligt, men låt inte den gå ut över barnen.
Prata inte illa om ditt ex för att avreagera dig eller känna dig moraliskt överlägsen.

Beroende på situation, så klipp kontakten med ditt ex, känn inget ansvar för henne. Eller om så passar, håll en bra relation med henne. Endast du vet vad som känns bäst för dig och dina barn.
Det som är skadligt är om ni snackar skit om varandra inför barnen och bara skuldbelägger den andra.

En metod för sorg är att du skriver ner det du sörjer på ett papper. Läs det du skrivit och sörj aktivt. Låt tårarna spruta.
Efter 10 minuter, riv upp och släng papperet.

Använd en anteckningsbok där du skriver upp tre saker varje dag som varit positiva och eller som du är tacksam för.
Det ger perspektiv och synliggör det du har i livet som faktiskt är bra.

4 gillningar

Det jag raderat från tråden var nog de otroligt osmickrande grejerna om min exfru, som för övrigt gick bort 18 månader efter skilsmässan.

2 gillningar

Men… Jag tänkte även skriva av mig om det jag upplever nu.
Jag träffade en tjej som jag var tillsammans med i ungefär 2,5 år.
Vi hade det bra men jag upptäckte att jag på vissa sätt blivit tillsammans med en kopia av min exfru. Hon hade vissa dåliga sidor på precis samma sätt som min exfru.
Inte jättedåliga sidor egentligen, men sidor jag inte tyckte om. Jag fick inte heller någon respons på när jag pratade med henne om dem.
Droppen var kanske när hon bad mig fira jul utan mina barn, att jag skulle lämna dem ensamma hemma.

Jag träffade en annan tjej efter det, men det hann inte bli så mycket innan det tog slut. Hon pratade varje gång vi sågs om sitt ex, och blev otroligt upprörd när jag bad henne betala en sak själv istället för att jag alltid skulle betala som vanligt. Det kändes som att jag var en behändig plånbok och handy-man men inget mer.

Efter en sorgeperiod blev det en ny vända med tinder och happy pancake. På de månaderna blev det väldigt många dejter. Inga jag hoppade i säng med. En fruktansvärt jobbig period, jag hatar den moderna dejtingscenen där alla dejtar tre åt gången och man oftast blir ghostad.

Jag har skrivit om det på andra håll, men jag tror det var två eller tre som rakt ut sa att de ville bli ihop med någon som betalar för dem.
Två eller tre sa på första dejten att de inte visste vad de gjorde där och att deras vänner skapat profilen, de ville absolut inte dejta. Kunde sagt det innan jag tex fixar en fin picknick kan jag tycka.

Till slut träffade jag för fyra fem månader sen en tjej jag fastnade för.

Det låter kanske komplicerat och som att jag är “kvinnotokig” men egentligen är det enkelt.
Jag vill träffa någon som jag tycker om och som tycker om mig.
Någon som inser att ett förhållande innebär ömsesidig respekt och kärlek. Att man bygger ett team tillsammans och att båda behöver må bra för att teamet ska må bra.
Ett förhållande mina barn kan inspireras av istället för de dåliga exempel jag lyckats stapla på varandra.

Jag har för mycket kärlek i mig för att låta för många månader gå utan att försöka träffa någon.
Det finns säkert en grundosäkerhet i mig också som gör sitt till.
Så visst, det har väl varit många dejter, men jag tycker inte att jag dejtar av någon dålig anledning.

2 gillningar

Då tillkom det nya problem.
Vilket jag skriver jäkligt mycket om här nedan.

Jag tyckte jag och den nya tjejen följde en normal utveckling. Några dejter, vi hamnade i säng, spirande känslor från båda håll - tror jag.
Då berättade jag min livshistoria, jag berättade om mina dejter också för att hon skulle få en bild av vem jag är, den ofiltrerade versionen.
Den här kvinnan som kommer från ett annat land drog då öronen åt sig och avbröt relationen med hänvisning till att hon var alldeles för “pryd och gammaldags” för att inleda en relation med en som dejtat så många.
Tydligen hade hennes exman varit återkommande otrogen och hon trodde jag snabbt skulle tröttna och vara otrogen jag med.

Vi var ju precis i upptakten av ett förhållande, träffats kanske tre veckor, så även om jag blev ledsen så hade jag inte avslutat mina “profiler” så jag träffade en annan tjej ett par veckor senare.
Hon och jag matchade direkt, på ett för mig helt unikt sätt och vi träffades några gånger.

Men då blev det så att jag mer av en slump på stan mötte tjejen som nyligen avbrutit relationen med mig och vi bestämde oss för att träffas som vänner enbart.

Det blev väldigt snabbt så att vi blev tillsammans igen.

Visst hade jag känslor för den nya tjejen jag träffat, men jag hade mer för denna. Och vi hade bara dejtat några gånger. Jag fick göra den nya tjejen väldigt besviken helt enkelt, och det är klart jag kände mig lite kluven också, då jag och den nya tjejen hade väldigt lätt för att prata med varandra.

Varför nu det ska bli så att båda dyker upp samtidigt, det kändes väldigt onödigt på något sätt.

Men nu borde ju allt vara bra?
Hon jag nu är tillsammans med sa att hon har ett mönster där hon så fort det uppkommer känslor drar öronen åt sig och försöker avsluta precis som hon gjorde med mig.

Hon har varit ensamstående i så många år att hon blir rädd när det blir allvar sa hon.

Det är ju här problemen startar och jag är så jäkla vilsen i det här.
Jag vill ju tro att jag är stark, självständig, cool.
Men jag är ändå fortfarande emotionellt känslig efter de många åren med min exfru.
Jag behöver bekräftelse för att må bra.

Den här tjejen har sagt att hon behöver väldigt lång tid för att utveckla riktiga känslor, hon har även i början i förbifarten nämnt att med mig är det väldigt kroppsligt och med sitt senaste förhållande var det mer känslor, att hon hade mer känslor för honom.
Men också att de träffades under ett par år och att hon hann få de djupa känslorna för honom.
Även om de tydligen träffades enbart 1-2 gånger i månaden.
Hon har också nämnt att jag inte gav henne en direkt wow-känsla när vi träffades medan ett ex gjorde det direkt, men då försvann den känslan redan efter en vecka och hon tycker det är bättre med känslor som utvecklas över tid.

Så här i början kan det så klart vara svårt för mig att få den bekräftelse jag behöver, det fattar jag ju.

Någon vecka innan jul sa hon att det känns som att jag tycker om henne mer än jag tycker om henne. Att vi inte pratar jättemycket och inte har så roligt tillsammans.

Inte så kul att höra, men det beror förmodligen främst på att vi kommunicerar på engelska i första hand och knagglig svenska ibland. Hon är från Asien så inget av det är hennes språk.
Hyfsat bra på båda två framför allt affärsengelska, men de gånger jag dragit lite ordvitsar har hon inte förstått oavsett språk, vilket gör det lite halvsvårt att vara “rolig” I vardagen.
Jag behöver även lite längre tid när jag ska prata på engelska, så jag är tystare än vanligt.
Hon sa att hon är introvert och kanske behöver någon som får igång henne.

Fast när jag frågade om det hon säger betyder att hon vill bryta upp sa hon nej, att hon är väldigt seriös med detta och verkligen vill försöka få oss att fungera tillsammans.

Först var jag ju ledsen över vad hon sa men jag tänkte på det någon dag och tolkade det då lite som att hon kanske egentligen är orolig över att jag ska tröttna på henne och tröttna på att hon behöver tid för att utveckla känslor, den tolkningen stämmer bättre med hennes ord i så fall.

Efter det samtalet tyckte jag också att vi kom varandra närmare, vi träffades lite mer under julen, med bådas våra barn.
Sen var hon borta några dagar på en resa och allt kändes toppen när hon kom hem.
Jag sov över där, men redan dagen efter när jag skulle åka så kändes det konstigt, och den känslan sitter i sen snart en vecka tillbaka.

Vi träffas inte så mycket, så även om det är tre eller fyra månader sedan vi blev tillsammans igen så blir det inte så mycket när vi oftast bara träffas några timmar över lunchen när hennes son är i skolan.
Sen ibland någon kväll ibland med honom runt oss också.
Jag har sovit över några gånger och hon hos mig ett par.
Eftersom hon endast träffade sin förra kille ett par gånger i månaden kanske hon tycker det är en lagom frekvens det vi träffas.

Jag har i vilket fall lite svårt att förstå henne. Eller kanske hennes känslor.
Jag har pratat med henne om hur jag vill känna mig i alla fall lite bekräftad, tex med ett gulligt meddelande ibland, att man skickar god morgon och god natt till varandra.

Jag skriver ofta något romantiskt till henne.

Jag har sagt att jag gärna vill få detta och visst kommer det ett god morgon ibland och god natt ibland och hon säger att hon tycker jag ska vara mig själv, att hon tycker om mina meddelanden.
Men samtidigt säger hon att hon inte är romantisk, att ingen i hennes hemland säger romantiska saker till varandra.

Hon verkar inte vilja planera något, utan oftast bestämmer vi när vi träffas hur och var vi ska ses nästa gång.

Nu senast frågade jag om hon vill jag sover över i helgen och fick höra att jag sover ju så dåligt i hennes säng, det är nog inte bra för mig.

Så jag känner mig inte bekräftad och jag vet inte om det beror på hennes bakgrund, på om hon är så van vid att vara själv eller på bristande känslor.

Jag har ju frågat om känslorna och hon säger att hon älskar mig, att känslorna tar tid osv, men jag får inte ihop det riktigt.
Hon frågade för en månad sedan vad kärlek är, hur man vet ifall man älskar någon.

Om hon älskar mig, då tänker jag att hon vill träffas, vill att jag sover över, att hon skickar ett gulligt meddelande ibland.

I fredags denna vecka var jag på en fest och när jag kom hem skickade jag ett gulligt meddelande. Hon skrev ett allmänt svar på morgonen.
Jag skrev på eftermiddagen ett gulligt meddelande eftersom vi inte skulle träffas förrän på söndagen - om nu det blir av, för det var svepande orsaker till att inte träffas på lördagen, och jag fick i princip bara ett kort svar på mitt meddelande om att hon var på gymmet just då.
Sen inget mer på hela dagen/kvällen.

Här kommer ju min osäkerhet igång.

För mig är det inte tecken på kärlek.
Jag funderar på om hon vill ha mig för att vi har jäkligt bra sex tillsammans, och därför oftast vill träffas 3 timmar när hennes son är borta.
Vilket rimmar illa med att jag faktiskt träffar hennes barn. Hon säger att hon inte skulle låtit mig träffa honom om hon inte menar allvar.

Jag har alltså nämnt mina farhågor ett par gånger för henne. Och att jag inte riktigt vet hur jag borde vara mot henne eftersom vi verkar skilja oss åt.
Då har hon sagt att jag inte ska vara osäker, att jag ska vara mig själv utan att tänka på vad hon tänker, att känslorna tar lång tid för henne.

Så jag känner att jag åker lite känslomässig berg och dalbana.
Den känsla jag tycker minst om.
Och jag undrar hur länge jag ska göra det.
Jag har tänkt att vi skulle fortsätta utvecklas tillsammans.
Att vi hittar sätt att växa som ett team, hittar sätt som är “vårt” där vi blir bekräftade, där vi utvecklas tillsammans.
Men jag tycker vi står lite på samma ställe hela tiden.
Och då kommer tankarna igen ifall det beror på hennes bakgrund eller brist på känslor.

Och jag vet inte vad jag ska göra för att ändra detta. Frågar jag henne fler gånger finns säkert risken att jag framstår som klängig och osäker, inga bra egenskaper även om jag antagligen är lite sådan. Eller, får jag bekräftelse så är jag ju varken klängig eller osäker.

Till saken hör att pojkens pappa hela tiden bott kvar i sitt hemland och besökt honom ett par gånger om året, men det var över tre år sedan sist pga covidrestriktioner i det landet.
Pojken saknar så klart sin pappa och säger ibland till sin mamma att han vill att de blir tillsammans igen.

Det kommer inte hända och jag och pojken har en bra relation, jag brukar få en kram när jag kommer.
Han är snart tonåring.

Nu kommer pojkens pappa väldigt snart tillbaka till Sverige så jag fattar att min flickväns cirklar störs av detta. Det beskedet kom denna vecka. Det måste kännas stressigt. De två har väl ingen dålig relation men den är verkligen inte hjärtlig om jag förstått rätt.

Samtidigt så är det inte bara denna vecka jag känt mig vilsen, så det är inte bara att pappan kommer som är “problemet”.

Jag vill kunna ge hän, släppa ut alla känslor och lita på att någon tar emot dem.
Jag tänker ibland på den andra tjejen som jag träffade som verkligen gav mig den bekräftelse jag behöver. Kanske förnuftet skulle valt henne.
Jag tänker inte att jag vill ha henne istället, men jag tänker på hur lätt skrivandet och pratandet gick. Den biten hade jag velat ha kvar.

Men jag kan och vill bara satsa på en tjej, den mitt hjärta valde. Hon får min fulla kärlek. Det jag nu vågar ge, jag orkar knappt bli besviken fler gånger, så jag vaktar ändå en liten aning på min kärlek.

Jag skriver och skriver, men det är mitt sätt att bearbeta, och om någon har input på vad jag skriver är det bara positivt.
Jag kan inte själv avgöra ifall jag bara ska låta tiden gå och lita på att vi har något på gång, eller ifall det verkar vara ett hopplöst fall.

2 gillningar

Jäklar vilken berättelse. Hade ingen aning om att din ex-fru dog. Min pappa var/är alkoholist och mitt ex missbrukade porr och droger. Jag vet hur fruktansvärt illa och manipulativt dessa människor beter sig. Hur de spelar ut sina närstående mot varandra, hur de konkurrerar med sina egna barn om uppmärksamhet och bekräftelse, hur de ljuger och hur de förvandlar sig till världens enda och största offer om man ställer dem mot väggen. Hur de triggar och skapar konflikt på konflikt.

Som förvuxna jävla barn. En börda blir dom. Jag är ledsen att du fick gå igenom det helvetet med din ex-fru. Strongt att du till sist gjorde dig av med henne.

Blev du älskad som barn? Eller ständigt kritiserad, förminskad och inte respekterad? Hur var dynamiken i din första familj?

Har du funderat över vad det här ständiga dejtandet bottnar i? Att du söker bekräftelse utifrån?

Där är ingen som helst dold kritik eller dömande i mina frågor. Men jag känner uppriktigt medlidande för dig. Antagligen för att jag ser mig själv i delar av din berättelse. Och genast fylls magen med ångest för även om jag kan verka medveten och insiktsfull gällande detta så håller jag känslorna på avstånd. Jag kan prata om det på ett teoretiskt plan men sällan verkligen känna det.

Sånt här är för livet. C’est la vie, det är bara så det är. Har du gått i psykodynamisk samtalsterapi någon gång, om inte innan så iaf efter allt med din ex-fru? Jag gick i fyra år. Det programmerar om hjärnan. Jag är inte samma nu som när jag steg in i J:s (terapeutens) rum för första gången. Kan starkt rekommendera det.

3 gillningar

Ja, att leva med en missbrukare är verkligen en nedbrytande process. Det ständiga manipulerandet, smusslandet, lögnerna.

Jag trodde nog att jag var “återställd” men sista året, efter att jag bröt upp med kvinnan jag träffat i drygt 2,5 år, har lärt mig annorlunda.
Jag tror det beror till stor del pga det misslyckade relationsförsöket efter henne.
Det blev liksom två kraschade relationer på kort tid. Och det poppade nog fram en massa känslor som säkert har med min exfru att göra.

Psykodynamisk terapi har jag gått ett år. Fast det var snarare ett led i min exfrus manipulerande.

När hennes psykiska välmående började gå ut över familjen bad jag (många gånger) henne att gå till en läkare eller en terapeut.
Plötsligt en dag satt hon och mina pojkar och berättade hur rädda de var för mig för att jag hade sådana aggressioner.
Visst hade jag en del ilskna diskussioner med min exfru pga hennes beteende, men dels har jag aldrig varit fysisk mot någon, dels slutade alla sådana diskussioner med att hon satt i soffan, gråtande med armarna om mina barn. Ofta pekandes finger mot mig med orden att jag måste ändra mig, jag har fel uppfattning om typ allt.

Så hon fick mig att gå istället. Och det är ju bra att prata, men det handlade mest om att jag och terapeuten pratade om min exfrus beteende.
Det här var innan jag insåg att hon vid det här laget börjat missbruka tabletter och stjäla pengar. Pengar till vad har jag aldrig fått veta. Då var det inte mer än några tusen per månad, kanske för något spelande och tabletter. Det accelererande senare till tiotusentals kronor i månaden när missbruket blev värre.

Hos terapeuten kunde jag diskutera strategier runt min exfru. Jag var en typisk man sa hon, ditskickad av frun för frun ansåg sig perfekt. Lite “lagom husmanipulerad”.

Synd att jag eller terapeuten inte insåg att det fanns ett missbruk och ett betydligt värre manipulerande bakom, då kunde jag arbetat med de bitarna och kanske kommit mer helskinnad undan.

Jag borde kanske prata professionellt med någon igen, för jag känner ju att det jag byggt upp igen efter min skilsmässa blivit delvis raserat igen pga mina misslyckade relationer.

I min första familj var det väl dysfunktionellt, jag förstår att mycket kommer därifrån. Min mamma visade mig kärlek men aldrig min pappa. Det enda som gällde var att visa sig duktig, vilket i och för sig aldrig innebar beröm, men man slapp höra motsatsen.

Inte för att vi på något sätt hade det dåligt, men min pappa var en otrevlig surgubbe som fortfarande aldrig sagt något direkt positivt till mig, även om han de senaste 15 åren blivit trevligare. Trevligare beroende på att jag ansträngt mig mycket för att visa honom hur mycket bättre det är att vara på ett annat sätt än det han varit.

Han hade en period där han träffade en annan efter deras skilsmässa (när jag var 15 eller 16), hon ställde ultimatum, och med hennes barn var han “normal” medan jag kunde sitta bredvid och få min vanliga behandling. Det gjorde verkligen inte saken bättre.

Men det här att aldrig få beröm, tror aldrig jag fått någon kram heller, har gett mig ett anknytningsmönster där jag söker bekräftelse.
Jag tror jag har en svag självkänsla. Den självkänsla jag trodde jag fått tillbaka, men så enkelt var det visst inte.

Min mamma är annorlunda, men medan de var gifta så var det min pappas humör som styrde familjen.

Det gjorde mig så klart lättmanipulerad, något min exfru utnyttjade. Men jag hade ändå byggt upp mig såpass att det nog tog runt 15 år med henne innan min självkänsla åter brutits ner.

Någon stans har jag helt enkelt ett behov av att känna mig älskad och accepterad för den jag är.
Att kunna visa upp mitt innersta och känna att jag är “rätt”, jag duger som jag är.

Jag har en rädsla att jag på något sätt är “fel”, att jag är en person som inte är bra nog, att jag kanske behöver ändra mig.

Samtidigt så är jag bevisligen stark, jag har överkommit många problem i mitt liv.
Jag är varm, jag visar kärlek, jag tror jag är en bra vän och pappa. En bra partner med.

Därför känns det så dubbelt att varva det med min känsla av att inte duga.

Jag känner nu i alla fall att jag säkert övertolkar mycket.
Tex med min nuvarande flickvän, så kan jag ju tänka att “hon säger hon älskar mig, bristen på romantiska uttryck beror på att hon aldrig lärt sig visa kärlek, ge henne den tid hon behöver”.
Men jag har svårt att inte tolka på annat sätt.
Tex som nu idag, hon skrev ju inte igår, så jag trodde hon i alla fall skulle skriva god morgon.
Men det gjorde hon inte, och när jag skrev till henne om att ses idag som vi pratat om, så vill hon ses för en promenad en bit bort från henne.

De gånger vi gått där tar det 20 minuter och sen brukar hon gå hem.

Jag menar, vad betyder det? Vill hon inte umgås?
Eftersom hon var bortrest 4 dagar förra veckan har vi inte setts så mycket sista 2 veckorna, så varför vill hon inte ses mer nu?

Det gnager lite i mig.

Vi sågs när hon kom hem från resan, jag hämtade upp dem och sov över, allt verkade bra, men dagen efter blev det väldigt stressigt för mig, jag fick efter att vi haft lite morgonsex hoppa över det vanliga myset efteråt och träffen vi bestämde oss för att ha på kvällen avbokade hon sedan.

När vi sågs tre dagar senare för de vanliga två-tre timmarna runt lunch, sa jag att vi inte riktigt hunnit prata med varandra senast, och det hade känts så fel när jag fick dra direkt efter sexet och när hon sedan avbokat vår träff kände jag mig osäker. Jag frågade henne om hon tyckte det blivit fel då. Men hon sa att hon varit trött pga resan, att det inte var mer än så.

Nu medan jag skrev fick jag ett meddelande om att skjuta på det 2 timmar, till en tid jag vet sonen är borta på träning. En tid jag blivit hembjuden tidigare, för inga barn hemma = sex.
Fast nu då istället en promenad på neutral mark.

Så övertolkandet går igång. Den där osäkerheten.

1 gillning

Hmm, det visade sig att jag faktiskt inte övertolkade alls.
Är tämligen ledsen just nu.

Vi träffades, och jag nämnde hur jag reagerar på hennes korta meddelanden, och frågade om hon alltid skriver så kort, ifall det varit så med hennes ex också.
Hon sa att om hon verkligen har känslor så kan hon skriva väldigt entusiastiskt. Att felet nog är att hon inte har så mycket känslor.

Vi pratade om detta kanske en timmes tid och kontentan är:
Hon har inte alltid velat träffas, men inte kunnat säga det rakt ut.
Hon vill nog inte att jag kommer och träffar henne när sonen är hemma, vilket jag får anta inkluderar övernattning.
Hon tror inte det kommer bli bättre.
Hon tycker jag, precis som de flesta svenskar, är “boring”, hon söker nog en annan typ av person, någon rolig.
Hon tror vi kommer fortsätta ett tag tills någon av oss tröttnar.
Hon säger att det inte beror på hennes exman eller hennes son.
Hon tror inte det är språkbarriären som gör att vi inte har “roligt” tillsammans utan att det har med personligheten att göra.
Samtidigt som hon säger att språket spelar väldigt stor roll, hon kan inte kommunicera rätt på engelska utan tappar alla kulturella uttryck, det blir bara en vardagskommunikation.
Hon tror detta kommer upprepas oavsett vem hon träffar.
Men hon hoppas ändå på att träffa rätt.
Hon tror inte på kärlek som uppstår pang bom men hoppas ändå på det, eller på att det ska komma.
Hon tycker inte jag interagerar med henne eller hennes son.

Jag sa att jag tror språket spelar roll, att vi behöver träffas så pass mycket att vi får egna erfarenheter som bildar “vårt” språk. Då kommer inte det vara en barriär mer.
Jag sa att jag inte är intresserad av något som inte har någon möjlighet att bli bättre.
Att jag tror att vi har en potential men att det förutsätter att hon också tror det.
Att det är meningslöst om hon ändå inte tror på oss.

Då sa hon flera gånger att hon ändå vill fortsätta ett tag till och se hur det känns för oss båda.
Att jag inte behöver leta efter en ny tjej, hon kommer inte leta efter en ny man.
Låt oss fortsätta lite till.

Och jag vet inte, det är väldigt dubbelt.
Lite konstigt med att säga att jag inte ska leta efter en ny kvinna, betyder det att det egentligen är det hon gör, letar efter en ny man?

Hur kan man säga att man älskar någon samtidigt som man säger så här?

Nu kommer barnens pappa snart, då kommer han tydligen bo hos henne i vardagsrummet i över en månad.

Hon vill jag kommer på tisdag “som vanligt” men jag kommer inte kunna komma när exmannen är där för sonens skull sa hon.
Hon trodde inte hon vill komma och sova över hos mig.
Hon har bokat en ny kortare resa i påsk med ett par kollegor plus barn, och hoppas kunna arbeta utomlands en stor del av sommaren.

Det tycks ju som att hon planerar sitt liv utan mig i det. Men varför vill hon fortsätta ses?
Hon har tidigare sagt att hon inte kan tänka sig sex utan känslor, men jag får intrycket att det är det hon har mig till.

Jag ger ju inte stora odds för detta, men jag har stora känslor för henne, så jag får ändå ge det någon månad till kanske.
Men hur tusan ska vi kunna utvecklas om vi inte träffas mer än kort och sporadiskt?

Jag ger väl inte mer än 50% chans till att vi ses mer heller.
Men jag får göra vad jag kan för att det ska kännas bra om vi nu ses.

Det är bara så jäkla ledsamt. Det här dränerandet på energi. Ska det vara så svårt att träffa en tjej som tycker om mig, som jag tycker om och som visar respekt och omtanke på en jämlik nivå?

1 gillning

Varför har du “stora känslor” för henne? Du känner henne inte, ni kan knappt prata med varandra eftersom hon inte lärt sig duglig svenska, ni har bara träffats några gånger, haft sex några gånger.

Är hon rolig? Skrattar ni mycket tillsammans? Bjuder hon på sig själv? Vill hon att er relation ska funka och fördjupas?

I början av ett förhållande när man precis träffats får man inte nog av varandra. Man vill vara med den personen hela tiden. Man ringer, sms:ar och träffas hela tiden. Man vill hitta på saker med personen.

Jag vet inte vad den här kvinnan håller på med, hon är iallafall inte kär i dig eller älskar dig.

Hon har varit singel länge (skrev du) så hon blev nog uttråkad och kåt och skaffade någon att ligga med. Men istället för att stå för det, att hon bara vill ligga, så spelar hon pryd och “fin flicka” och det är nog kulturellt betingat. Och det är därför hon ljuger för sig själv och dig. Att hon “älskar dig” att ni inte kan träffas pga ditten och datten (förutom när hon är kåt och har en lucka i schemat).

Mitt råd blir att avsluta det här trassliga, jobbiga, invecklade skitet du har med henne innan du blir mer dränerad och uppgiven.

1 gillning

Jaha Du @EnsamStark

Vår vän @Largo satte ord på det jag kände själv, varför lägga ner mer tid på denna Dam, undrar var du känner när sommarn är över - tid gick förlorad.
Hon e pryd å kåt men vill inte ha stadigt sällskap.

1 gillning