Man lever ju bara en gång....eller?

Hej!

Hoppas allt är bra med dig!

Ursäkta mig för att jag ej har svarat på ditt tidigare meddelande.
Ska erkänna att jag såg det, och blev varm i hjärtat för dina fina ord.
Jag har inte varit aktiv här på ett bra tag, har bara blivit så.
Jag har tänkt på dig med och undrat hur du har det.
Jag har ju läst om hela din berättelse igen, och det slår mig så många upplevelser vi har gemensamt.
Har kanske inte berättat detta tidigare, men min man har narcissistiska sidor, men han är också mycket varm.
Finns ju olika nivåer av narcissism man kan ha.

Men han pysslar med psykisk misshandel mot mig när vi är ovänner.
Och silent treatment har varit hans favoritsyssla mot mig om det inte går hans väg.
Vi träffades när jag var 20 år, och jag var så ung.
Nu är jag 40 år, vi har levt tillsammans i 20 år nu.
Han är extremt generös mot mig, jag vet att han älskar mig mycket.
Han säger ofta att han hade varit halv om han inte hade haft mig.
Han jobbar och tar ansvar ekonomiskt, han betalar det mesta.
Han är mycket kärleksfull mot barnen.
Men han har gjort mycket sårande och respektlösa saker mot mig.
Ingen otrohet , utan mer att han tänker ut saker han vet sårar mig, eller något som betyder väldigt mycket för mig, tex högtider, då har det varit många gånger han har förstört stämningen mm.
Jag har många berättelser jag skulle kunna berätta, som är så märkligt beteende från honom.

En jul för många år sedan , jag är förresten galen i julen, bakar typ hundra kakor, pyntar, kransar i alla fönstren, dekorerar, ja jag går all in om man säger.
Jag älskar julen!
På morgonen stod min man med sin träningsväska, jag hade stigit upp tidigt och höll på och baka bröd på julaftons morgon, så sa han; jag sticker till gymmet nu, och då sa jag bara: ok men det hade varit snällt om du kunnat fråga mig om jag hade behövt någon hjälp, vi skulle ju ha en massa gäster, och det var massor att fixa.
Jag har då aldrig tagit mig tid till något gym på julafton.
Då bara gick min man iväg och tjurade.
Och sen kom han hem och la sig i sovrummet, och där stannade han resten av julafton…
Jag skällde inte ens, jag bara frågade honom och det tålde han inte.
Han hade inte hjälpt mig ett dugg.
Detta var ett tillfälle då han betett sig som en två- åring, men jag har många liknande berättelser.

Kommer i håg vid ett tillfälle när min syster skulle komma och hälsa på oss , min man hade aldrig träffat min storasyster, det var i början på vårt förhållande, och jag var gravid med vårt första barn.
In i det sista när hon hade kommit fram på stationen, hon skulle ta en taxi resten av vägen hem till oss, säger min man: jag orkar inte träffa henne, kan inte du säga att jag är sjuk, så går jag och lägger mig och låtsas sova!!!
Så märkligt beteende!!
Det komiska är att min storasyster är en dominant person och inte speciellt blyg, så när ja sa till min syster att min man låg o sov däruppe i sovrummet för att han inte mådde bra; gick hon raka vägen upp för trappan och öppnade sovrumsdörren och tittade in!!:grinning::rofl:.
Hon är så nyfiken av sig, men han bara fortsatte låtsas att sova.
Jag har fått hitta på så många historier för att rädda hans anseende.

Samtidigt har han gjort så mycket fint genom åren.
Men jag har hört det från andra kvinnor som fått frågan: varför stannade du?
Ja, för att han hade många fina sidor med.
Men det kostar på, det tar ens energi.

Men min man frågar alltid hur det är.
Ger kramar och frågar hur dagen varit mm.
Bryr sig jättemycket om barnen.
Är det något jag råkat säga som jag tycker är fint är det väldigt ofta han kommer hem med det.
Så han är väldigt omtänksam.
Men han har den här sidan att han har behov att bestraffa när han tycker någon sårat honom.

Våra barn är nu; 14, 16 och 18 år.
Jag har blivit en mycket starkare person idag och jag vet att det är han som lider mest av att vara som han är.
Var bor du mamma54? jag bor i Skåne.
Ha det så bra , tänker på dig, och tack än gång för dina fina ord.
Kram!

Var försiktig bara, Dessa personer lämnar man oftast inte på ”normalt sätt” då de gärna vänder allt emot dej och hämnas på alla sätt de kan (t.om genom barnen)
Svårt att förstå för dem som inte upplevt det själv…

Var förberedd mentalt och se till att ha stöd av andra som förstår din situation.

Herregud, det är ju som att läsa om mig själv och mitt liv. Det fruktansvärda är dessutom att jag skäms så över hur jag funnit mig i hans behandling i alla år. Hoppats och fortsatt tänka att det nog blir bättre. Som att gjuta fast sig själv i cement.

2 gillningar

Hej,

Här är en till som brottas i en destruktiv relation. Känner igen mig på pricken i det @Mamman54 skriver. Ett långt förhållande, tre barn dock lite yngre och ett ordnat liv på alla sätt. Men jag har under många år känt att något inte stämmer med min man. Jag har alltid ursäktat honom med att det beror på dålig självkänsla men nu har jag börjat inse att han har väldigt många narcisstiska drag.

Han är helt oförmögen att se sin egen del i konflikter, han går inte att resonera med, allt ska vara på hans villkor, om jag ifrågasätter något han gör blir det ett himla liv, han ser sig själv som ett stort offer samtidigt som han har ett stort behov av att hävda sig själv och hans intelligens, han är svartsjuk och kontrollerande, han pratar illa om om min familj och har gjort sig ovän med många av dem, han säger en massa nedsättande ord till mig, skuldbelägger och vrider på saker till hans fördel. Då han dricker för mycket kan han bli riktigt obehaglig och det har förekommit under alla våra år tillsammans. Det övriga har blivit mer uppenbart sen vi fick vårt tredje barn.

Jag vet innerst inne att jag måste lämna honom men jag klarar det inte. Vi har byggt ett liv tillsammans som jag älskar, däremot älskar jag inte honom mer. Han har gjort mig så illa och trots att jag försöker berätta för honom hur jag mår i det hela slutar det alltid med att det är värre för honom och jag får ingen som helst förståelse. När jag berättade att jag gått till en kurator var hans reaktion att jag suttit där och hängt ut honom. Inte en fråga om hur jag egentligen mår utan ett påhopp om att jag får honom att må så dåligt att han funderat på att ta sitt eget liv.

Precis som dig @Cka lever jag på hoppet att han ska ändra sig. Vill inte vara den som krossar familjen om det är så att han kommer att bli sig själv igen. Jag vet bara inte hur länge jag orkar… Jag skäms också över hur jag har låtit mig bli behandlad, att jag blundat för så mycket under alltför många år.

Jag tänker på er alla som är i en liknande situation och imponeras av er som lyckats lämna :heart:

4 gillningar

Det var så länge sen jag skrev och inser att det inte blir bättre, hur mycket man än vill. Jag känner på pricken igen mig i allt du skriver.
Men, tror du inte att vi skulle må så mycket bättre om vi var själva? Äta det man vill, tycka det man vill och inte behöva vakta sin tunga om hur man säger saker, när man säger det och vad man pratar om.
Få träffa och umgås med den man vill utan att han säger nedsättande saker om alla.
Jag har sedan länge insett att det faktum att jag inte har några nära vänner kvar beror på honom.
Det gjorde att jag häromdagen smsade min tidigare bästa väninna som skiljde sig för några år sedan och vi tappade bort varandra. Jag saknar henne i mitt liv eftersom hon var den jag kunde prata med om allt.
Hon svarade direkt och sa ”såhär kan vi inte ha det, klart vi ska träffas, saknar dig också”.
Jag blev så glad!
I december fyller min yngsta 18 och jag har sedan flera år sagt att om det inte blir bättre tills hon fyllt 18 så låste jag göra något.
Nu närmar det sig…
Man kan inte leva med en narcissist!
Man lever bara en gång!

4 gillningar

Hej!
Jag tycker att du ska börja förbereda dig, sätta ett datum t ex. Kolla upp hur bodelningen skulle kunna bli, fundera mycket konkret på hur du SKA bo i januari.(eller vilken månad du har som mål). Gör det så konkret som möjligt, i små steg. Även om det inte blir exakt som du planerat så är det ett sätt att förbereda dig mentalt. Om bohaget ska delas, vill du helst ha med dig soffan eller matbordet? Typ. Kanske prata med en bankperson? Stort lycka till!

1 gillning

Hej,

Jag tror också att vi skulle må bättre om vi var själva. Hur länge har du känt att du måste ta dig ur relationen? Jag har under ca två år känt att vi inte har någon framtid tillsammans men under det senaste året känt att hans beteende bara blir värre och värre. Det skumma är att om jag inte ifrågasätter något eller om jag bara är glad och följsam så är han snäll och som vanligt. Men om vi har meningskiljaktigheter eller att jag säger att jag inte mår bra över något blir han som förbytt. Han blir aggressiv, drar in en massa oväsentliga saker i konflikten allt från hur någon i min familj agerat eller någon gammal händelse för 20 år sedan. Det går inte längre att föra en vettig diskussion med honom, han lyssnar inte, tar på sig offerkoftan och skyller ifrån sig om allt. Det är så trist.

Just diskussionerna, hans nedsättande ord om mig och min familj, hans offerroll/allt är alltid värst för honom, hans behov av att hävda sig och snacka skit om andra, kontrollbehovet/svartsjukan som han inte erkänner har fått mig att inse att han har många narcisstiska personlighetsdrag. Det var kuratorn som fick mig att öppna ögonen och ju mer jag läser om ämnet förstår jag varför han beter sig som han gör.

Jag har inte heller kvar några nära vänner och min syster som alltid stått mig nära umgås jag inte lika ofta med eftersom han gjort sig ovän med henne och min svåger. Jag saknar dom i mitt liv.

Vad starkt av dig att ta kontakt med din tidigare bästa väninna och så glädjande att hon ville träffa dig igen. Jag läser mycket på Michael Larsens blogg och har även läst hans bok Skiljas utan att förlora sig själv. Om du inte läst den så rekommenderar jag dig att göra det :heart:

Hoppas att du hittar styrkan att lämna din man. Jag vet att jag också måste det men har tusen undanflykter till att jag inte kan göra det.

2 gillningar

Hej!
Det är verkligen som att läsa om min situation precis. Just det är han drar in allt möjligt i diskussionen när det blir en. Det bli ju bara diskussion om jag inte håller med om allt. Om jag inte håller med så säger han direkt att ”Du säger alltid emot mig”. Han är så kategorisk.
Allt är som du säger perfekt så länge jag anpassar mig eller bara är. Men nu har vi ju också två starka tjejer (21 och 17) som läser honom som en öppen bok. Tidigare har jag liksom agerat filter mellan honom och tjejerna och försökt förklara för dom vad han menar men det har jag lagt av med.
Han får faktiskt stå för vad han säger.
Jag har nog känt på allvar att detta inte håller de senaste 3-4 åren.
Jag vet också att jag borde lämna…
Kram på dig och det är verkligen skönt att skriva av sig och läsa det du skriver. Det ger mig styrka och positiv energi.

1 gillning

Tack för dina ord. Jag håller på och förbereder mig mentalt och hoppas att jag snart vågar ta nästa steg. Att lite mer konkret tänka på just det du skriver om. Till saken hör att jag har ett välbetalt jobb på ett stort säkert bolag medans han har eget bolag som säkert på sikt kan bli jättebra och det hoppas jag för hans skull men innan det är det några hundår. Men, han är sån att han inte riktigt vill jobba hårt, helst ska pengarna bara rulla in.
Jag vet att jag klarar mig utmärkt själv medans jag inte är helt säker på honom.
Vårt hus som vi byggde för 20 år sedan är värt en hel del och han kommer aldrig att ha råd att köpa ut mig. Jag älskar huset men skulle aldrig vilja bo här själv med allt det innebär.
Down sizing är vad jag önskar mig men han köper bara fler och fler grillar, vi har båt, gummibåt, han beställer och samlar på vin och har verktyg för allt men snickrar inte jättemycket. Han är duktig när han väl gör något men startsträckan är lång.
Jag inbillar mig att man skulle må så mycket bättre i själen om man inte hade alla dessa prylar!
Tack igen för dina ord!

Hahaha. Jag tog över huset och på köpet upptäcker jag nya sidor hos exmaken… Varför köpte vi för gemensamma pengar två elhäcksaxar, två bensindrivna grästrimmer (men ingen liten nätt i min storlek) varför ha kvar tre gräsklippare, tre domkrafter och så vidare…

Jag valde att bo kvar för att kunna fatta beslut i lugn och ro om boendet. Men det var också makens vilja, han ville bara bort så fort som möjligt från allt och starta upp sitt nya liv med en 20 år yngre partner… Man kan bo i hus utan en hel del av alla dessa prylar. Så nu ägnar jag mig åt att testa om det finns ett sätt för MIG att bo i hus, min nivå av trädgårdsskötsel osv. Får se var det slutar. Trivs i alla fall med hallonsnår, altan, grill och varma kvällar…

4 gillningar

Underbart! Det roliga är att jag knappt vågar använda något verktyg för jag tar säkert fel. Han blir tokig om det är ett märke på något.
En annan sak jag börjar tröttna på är hans sjukliga pedanteri. Jag och tjejerna är pedanter och vi har alltid superstädat hemma. Men när det kommer till köket är han helt rabiat!
Jag kan torka av häll och rostfri bänk hur mycket som helst men han kommer ändå efteråt och torkar frenetiskt och muttrar om ”varför kan man inte torka upp efter sig”.
Om någon av tjejerna glömt minsta smula ( vilket de sälla gör) så blir han sur som en tonåring och tjurar tyst samtidigt som han torkar.
Jag har en vän som förlorade sin 16 åriga dotter i en tragisk olycka och varje gång han muttrar över smulor så tänker jag; ” Tänk vad glad xx hade varit om hon hade någon som lämnade smulor efter sig i köket”. Ibland vill jag bara påminna honom om att man lever en gång och dagarna man slösar bort tjurandes för små saker kunde fyllts med skratt, skoj och liv.
”If you meet someone without a smile, give them one if yours” - brukar säga det till Mona tjejer.

5 gillningar

Ah, det kommer bli så gott för er att känna in vad ER nivå av ordning och reda är, egentligen. Jag fick pappas hjälp att ta mig förbi några mentala hinder kring verktyg. Nu gör jag försiktiga försök… skruvdragaren börjar kännas trygg, och när kunskaperna är så låga från start så blir framstegen desto tydligare. Så våga! När du är själv så att du kan prova i lugn och ro. Du kommer att växa ett par centimeter om dagen! Det är tufft ibland, rent praktiskt, men oj vad stark jag känner mig! Det var minst sagt en oväntad sidoeffekt av att bli lämnad…

2 gillningar

Exakt sådan är/ var min x också. Först sparkade han skorna i hallen för de var inte i rad , sedan fort till köket och torka, eller typ hysteriskt diska nåt som inte ens fanns… typ kaffepannan. Alltid hittade han något… Och muttrandes, hur kan man lämna kaffepannan odiskad…, typ. Åh, va skönt att slippa det.
Jag har skött mycket i huset helt själv. Gräsklipparen startade inte efter vintern så då kom en vän o fixa den. Det man inte kan så hjälper nog någon. Min x hjälper ju nog också, men han har ju fullt upp med sin nya…

2 gillningar

Det enda verktyg jag inte känner mig hemma med är borrar. Fy för att ha en massa hål i väggen och tänk om det blir fel kommer åt nån ledning eller annat dolt.

Mitt ex var rätt avslappnad när det kom till städning iaf sista åren, var nog mest jag som klagade på grejer som las lite överallt och disk som stod kvar i diskhon. Ju mer åren gick så städade han mer sällan förutom när vi skulle få besök och inför jul. I början hjälptes vi åt mer så skulle gärna vilja vara en fluga på väggen och se hur det funkar nu med hans nya, deras hus är nästan dubbelt så stort som vårt, numerat mitt.

@Romantiker Läste detta igen, gör det ibland. Du har så rätt i allt.
Du fick mig att läsa på om narcissister och han är helt klart en sådan.
Nu vet jag hur jag ska agera för att må bra och framför allt är jag inte längre rädd för honom eller för att han ska lämna mig.
Jag har kommit till den slutsatsen att det är han som är rädd för att jag ska lämna honom,
Jag tar mig mycket egen tid och ser till att njuta av livet.
Tack igen för dina ord som verkligen öppnat mina ögon och gett mig kraft.

2 gillningar

Hej

Jag ser många likheter i din historia som i min historia.

Hur har det går det med dig @Mamman54 ?

3 gillningar